PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : غارت تپه باستاني سردشت همچنان ادامه دارد



Borna66
09-14-2009, 07:50 AM
غارت تپه باستاني سردشت همچنان ادامه دارد


حفاران غيرمجاز در حالي تپه باستاني سردشت را در نزديکي شهر سقز غارت مي‌کنند که هيچ مسئولي مراقبت از اين تپه را برعهده نگرفته است. اين تپه باستاني در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است.


http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

بخشي از غارت تپه سردشت. در اين عکس فضاي معماري در ديواره چاله ديده مي شود


حفاران غيرمجاز تپه باستاني سردشت را در نزديکي شهر سقز غارت مي‌کنند و هيچ مسئولي نيز مراقبت از اين تپه را برعهده نگرفته است. حالآنکه اين تپه باستاني در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است.

تپه باستاني سردشت در نزديکي روستاي کيسلان واقع شده که به شماره 4479 در تاريخ 5/9/1380 در فهرست آثار ملي قرار گرفته و قدمت آن به هزاره دوم و اول قبل از ميلاد بازمي‌گردد.

به گفته باستان‌شناسان؛ حفاري غيرمجاز در اين تپه از حدود 15 سال قبل آغاز شده بود که به منظور حفاظت از آن در سال 1380 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيد. اما طي 4 سال گذشته اين تپه دوباره مورد کاوش‌هاي غيرمجاز قرار گرفته و اخيرا نيز بر تعداد اين حفاري‌ها افزوده شده است.

حفاران غيرمجاز با ايجاد چاله‌هاي عميق اقدام به حفاري در تپه مي‌کنند. عمق‌ چاله‌ها نشان مي‌دهد که حفاران غيرمجاز بدون دغدغه مدت زيادي را در تپه سپري مي‌کنند و به گفته باستان‌شناسان هيچ نيروي محافظي براي اين تپه گذاشته نشده است.

باستان‌شناسان معتقدند که اين تپه باستاني احتمالا قلعه‌اي هم دوره زيويه باشد که در نزديکي آن نيز قرار گرفته است. گفته مي‌شود که در طول هر هفته چاله‌ جديدي در اين تپه باستاني باز مي‌شود. در برخي چاله هاي به وجود آمده آثار معماري به وضوح ديده مي شود.