PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مرگ بلاش اول شاه باتدبير اشکاني



Borna66
09-12-2009, 03:05 AM
مرگ بلاش اول شاه باتدبير اشکاني





http://pnu-club.com/imported/2009/09/768.jpg



تصوير بلاش يکم بر سكه اش كه موجود است بلاش اول شاه انتخابي ايران در دوران اشكانيان، سي ام ژوئيه سال 77 ميلادي درگذشت. وي كه غربيها نامش را Vologeses مي نويسند منسوب به مادها (مردم شمالغربي ايران- ساتراپي ري و مناطق واقع در غرب آن) و يكي از شاهان با تدبير ايران باستان بود و 25 سال سلطنت كرد.

وي در ژوئيه سال 76، يكسال پيش از اين كه فوت شود دستور داده بود «اوستا» به صورت كتاب درآيد كه اين كار او را بعدا اردشير پاپكان تكميل كرد.

پس از درگذشت بلاش اول، مهستان (سناي ايران) بر سر تعيين شاه بعدي مدتها به توافق نمي رسيد و با اين عمل، كشور در آستانه بحران سياسي قرار گرفته بود.

Borna66
09-12-2009, 03:06 AM
بلاش اول بلاش اول (اشك22) پسر ووننVonones (اشك21) بود كه در سال 51 ميلادي (1793ديني زرتشتي ) به پادشاهي رسيد و تا سال 77 ميلادي (1815دنيي زرتشتي ) حكومت كرد. در زمان بلاش اول بود كه نخستين كارها براي رسمي شدن دين زرتشتي در ايران انجام شد. بدين ترتيب كه در پشت سكه هاي او تقش آتشگاه با يك روحاني ديده مي شود و براي نخستين بار كه اين سكه ها با الفباي پهلوي اشكاني ضرب شدند.



http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg


در زمان همين پادشاه بود كه متن اوستا تدوين گرديد. پادشاه پارت براي درهم شكستن مقاومت شهر سلوكيه (واقع در تركيه امروزي) تصميم گرفت كه شهر بلاش آباد (ولاش آباد) Vologasia را بنا كند و اين شهر بعدها مركز جديدي براي تجارت گرديد.