PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تعظیم امپراطور روم در مقابل شاپور اول



Borna66
09-12-2009, 01:28 AM
تعظیم امپراطور روم در مقابل شاپور اول
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.asrejavan.com/image.aspx?imgid=873)
در قسمتی از استان فارس به نام مرودشت آثار باستانی زیادی که اکثریت آنها متعلق به قبل از اسلام است وجود دارد . از جمله این آثار می توان به بنای عظیم و زیبای تخت جمشید (پارسه یا پرسپولیس ) ، پاسارگاد ، نقش رجب و نقش رستم اشاره نمود . اما در اینجا ما به معرفی یکی از نقشهای نقش رستم می پردازیم . تصویری که در بالا می بینید مر بوط به چهارمین نقش از نقشهای حجاری شده نقش رستم است .
این نقش پیروزی شاپور اول (239 تا 270 میلادی ) بر والارین امپراطور روم را نشان می دهد . در زمان شاپور یکم ، سه امپراطور رومی به ایران حمله ور شدند . یکی گردیانوس جوان بود که در 242.م کشته شد . دیگری فیلیپ عرب بود که در برابر شاپور ناچار به عجز شد و قبول کرد باج سالیانه بپردازد و سوم والرین بود که با هفتاد هزار سرباز و امیر و سناتور رومی بدست ایرانیان اسیر گشت . شاپور پیروزی خود را در چند نقش ( در نقش رستم و بیشاپور ) حجاری کرد و هم چنین در کتیبه سه زبانی خود بر دیوار کعبه زرتشت در نقش رستم توصیف نمود .
شاپور در این کتیبه می گوید :
(( والرین با سپاهی که مشتمل بر 29 گروه اروپایی بود ( وی یکی یکی نام آنها را می برد ) و به هفتاد هزار نفر بالغ می شد بجنگ ما آمد . در اطراف الرها و ادسا جنگ بزرگی بین ما و امپراطور والرین در گرفت .امپراطور والرین را با دستهای خویش اسیر کردیم ! فرماندهان نیروی نظامی ، استانداران ، سناتور ها و افسران علی رتبه او را به اسارت گرفتیم و همگی آنها را به ایالات ایران انتقال دادیم )).
صحنه پیروزی شاپور از زیباترین نقش برجسته های تاریخی نقش رستم است و از حادثه ای حکایت دارد که بی شک مایه سرافرازی و افتخار ما ایرانیان است : تعظیم والرین در مقابل شاپور .