PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : برگی از تاریخ ایران:ژنرال چشم آبی-بهترین خلبان ایران از آغاز تاکنون



Borna66
09-11-2009, 09:09 PM
http://pnu-club.com/imported/2009/09/714.jpghttp://pnu-club.com/imported/2009/09/715.jpg
سپهبدنادر جهانبانی معروف به زنرال چشم آبی؛پدر آکروجت ایران.
در نگاه اول اصلا کسی به ایرانی بودنش پی نمی برد چون در سال 1307 از پدری ایرانی و مادری روس بوجود آمد.
در سال 1322 براي خلباني به روسيه رفت و از دانشگاه با درجه ستوان يكم ارشد فارغ التحصيل شد و به نيروي هوايي پيوست .و در سال 1336 براي گذراندن دوره جت به آلمان رفت و بعد از بازگشت معلم خلبان يگانهاي شكاري شد .پس از ورود F-84 ها و F-86 ها به نیروی هوای کشور كار تشكيل تيم آكروجت را آغاز كرد و پدر آكروجت ايران محسوب میشود.
علاوه بر این ایشان مسئول تربیت بدنی شدند و نفر اول سوار کاری در ایران نیر بودند.

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg این عکس تغییر سایز داده شده است. روی این جایگاه کلیک کنید برای دیدن عکس کامل. تصویر اصلی دارای اندازه 669x533 یا سنگینی میباشد 104کیلو بایت.http://pnu-club.com/imported/2009/09/716.jpg

http://pnu-club.com/imported/2009/09/717.jpg

http://pnu-club.com/imported/mising.jpg
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg


وی سرانجام در سال 1357 توسط نیروی های انقلابی در زندان قصر به حکم صادق خلخالی حاکم شرع وقت به نحوه تیرباران بر روی پشت بام مدرسه علوی اعدام شد.
http://pnu-club.com/imported/2009/09/718.jpg

گريز از چنگال دشمن

در زمان فرمانروايي " حسن البكر " حاكم وقت عراق كه به دست صدام حسين در پي كودتايي خونين سرنگون شد ، اختلافات مرزي با دولت ايران به وجود مي آيد . طرفين در آماده باش كامل به سر مي برند . در آن هنگام جت هاي جنگنده ايران مرتب در خط مرزي به گشت زني مي پردازند . در يكي از روزهايي كه ژنرال نادر جهانباني مشغول گشت زني بود به ناگاه توسط پنج جت جنگنده ارتش عراق محاصره مي شود . در اين گونه شرايط خلبان چاره اي جز تسليم ندارد . چون چهار فروند هواپيماي متخاصم از چهار طرف شكاري ايران رو محاصره كرده و يك فروند هم از جلو در حركت است تا راه را نشان دهد . تيمسار خيلي خونسرد به همراه شكاري هاي دشمن راهي عراق مي شود . با نزديك شدن به منظقه فرودگاه ، هواپيماي جلويي به زمين مي نشيند .جهانباني دور موتور را كم مي كند .. و بعد از دقايقي چرخ هاي هواپيما را نیز پائين مي آورد ... خلبانان دشمن وقتي وضعيت جت جنگنده ايراني رو مي بينند كه در حال فرود است ، هر يك به سمتي رفته تا جت جنگنده ايراني به زمين بشيند . تيمسار آرام آرام به سمت باند فرود دشمن نزديك و نزديك تر مي شود . سرعت هر لحظه كم تر مي گردد . تا جايي كه از بالا شكاري هاي عراقي مي بينند كه هواپيما سر باند و در حال فرود است .... اما به محض اين كه چرخ هواپيما سطح باند رو لمس مي نمايد .... ژنرال چشم آبي با فشار آوردن مجدد بر دسته گاز ، به صورت وارون از زمين كنده مي شود و با استفاده از نيروي كمكي پس سوز ، همان طور در حالت پشت هواپيما به سمت زمين و چرخ ها رو به آسمان ، با سرعت سرسام آوري از منطقه دور مي شود ... هواپيماهاي عراقي كه سرعت خود را كم كرده بودند و براي فرود آمده مي شدند ، ناگهان مشاهده كردند كه خبري از هواپیمای ایرانی نيست ... !! تا به خود آمده و بر سرعت خود افزودند ، هواپيما در خاك ايران به زمين نشسته بود !!

امید آنکه مورد توجه میهن پرستان و علاقه مندان به تاریخ گذشته قرار گرفته باشد.http://pnu-club.com/Yahoo_smilies/53.gif