ورود

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مشاجره دكتر مصدق و انگلستان بر سر بحرين



Borna66
09-11-2009, 08:37 PM
مشاجره دكتر مصدق و انگلستان بر سر بحرين


http://pnu-club.com/imported/2009/09/678.jpg

Mosaddegh

دولت دكتر مصدق 28 فروردين سال 1331 نسبت به ديدار مشاور امورخارجي دولت انگلستان از بحرين شديدا اعتراض كرد و اين عمل را مداخله در امور ايران اعلام داشت. دولت انگلستان در پاسخ اعتراض دكتر مصدق اعلام داشت كه بحرين يك منطقه تحت الحمايه آن دولت است، و از آن پس اختلاف دو دولت در اين زمينه هم گسترش يافت.
بحرين تا اواخر دهه 1340 استان 14 ايران بشمار مي آيد که دولت وقت زير «فشارهايي از خارج!»، بدون انجام رفراندم در ايران و استعلام نظر ايرانيان و رعايت آن، و صرفا با تصويب پارلمان (مجلسين) که انتخابات براي تعيين اعضاي آنها ساختگي بود و مطابق استاندارد بين المللي نبود از آن گذشت و به خاطر همين عمل، هويدا نخست وزير وقت که لايحه مربوط را به پارلمان برده بود در فروردين 1358 به اعدام محکوم و تيرباران شد. شاه از ايران گريخته بود که به خاطر از دست دادن غيرقانوني بحرين و موافقت با تجزيه وطن، محاکمه و مجازات شود. طبق قانون اساسي وقت، شاه و نخست وزير به انجام تكليف حفظ تماميت كشور و حاكميت آن (حاكميت ملي) در برابر نمايندگان مجلسين سوگند ياد كرده بودند.