PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : رويدادهاي گنبد و كردستان و تغيير رئيس ستاد ارتش در فروردين 1358



Borna66
09-11-2009, 08:30 PM
رويدادهاي گنبد و كردستان و تغيير رئيس ستاد ارتش در فروردين 1358 - رويدادهايي که نبايد فراموش شوند



http://pnu-club.com/imported/2009/09/665.jpg


ژنرال قره ني




دو هفته اول فروردين 1358 گزارشهاي مربوط به رويدادهاي گنبد كاووس (گرگان) و كردستان، ايرانيان را نگران آينده وطن خود كرده بود، مخصوصا كه در خوزستان هم معارضاتي در جريان بود و حرفهايي از بلوچستان به گوش مي رسيد. به يادداشتن رويدادهايي از اين دست؛ برآمدگي ها مي افزايد و از تكرار جلوگيري مي كند و لذا نبايد گذارد كه فراموش شوند.
در اين ميان اعلام شده بود كه سرلشكر محمد ولي قره ني رئيس ستاد ارتش جاي خود را به معاونش سرلشكر ناصر فربد داده است. اين تغييرات در حقيقت هفتم فروردين انجام گرفته بود و گفته شده بود كه علت آن سختگيري قره ني درقبال رويدادهاي كردستان و اعزام واحدهاي ضربتي ارتش به اين استان بوده است!. در اين تغييرات «شاد مهر» معاون ديگر قره ني نيز سمت خود را از دست داده بود.
رويدادهاي گنبد كاووس كه با حمله به يك مركز پليس و دستگيري رئيس مركز آغاز شده بود 20 كشته برجاي نهاده بود. در اينجا ارتش و ساير نيروهاي مسلح سريعا وارد عمل شدند و مسئله را پايان دادند. كمونيستها و به ويژه فدائيان خلق متهم به دامن زدن مسئله گنبد شده بودند. از همه اين رويدادها بوي جدايي طلبي به مشام مي رسيد. تعجب در اينجاست كه چرا دولت موقت اقدام به تعويض رئيس ستاد ارتش كرده بود كه قصدي جز جلوگيري از اين پيش آمدها نداشت. سرلشكر قره ني رئيس ركن دوم و معاون ستاد ارتش بود كه در سال 1336 به اتهام اقدام عليه شاه بازداشت شده بود. در آن زمان، اطلاعات ارتش را «ركن دوم» مي ناميدند. تجزيه طلبان در دفاع از خود و مخالفت با قره ني او را متهم مي كردند كه پس از براندازي 28 مرداد از آنان بازجويي كرده و ضمن بازجويي خشونت به خرج داده بود. وي يك بار هم گفته بود: شايد ارتش ما كه در جريان انقلاب تضعيف روحيه شد نتواند با شوروي بجنگند ولي خواهد توانست به آساني جدايي طلبان را سركوب و از ميان بردارد. اين اظهار قره ني در برخي از جرايد اين طور تفسير شده بود كه او خواسته بود غير مستقيم بگويد كه در حوادث گنبد دست شوروي هم در كار است.
پس از تغييرات ستاد ارتش و ختم مسئله گنبد، ديري نپاييد كه قره ني در خانه اش ترور شد و گروه فرقان را متهم به اين قتل كردند.