PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ارگ قدیــــــم و جــدید بم



Borna66
09-09-2009, 07:59 PM
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.asrejavan.com/image.aspx?imgid=688)
ارگ تاریخی بم، به مساحت تقریبی دویست هزار متر مربع از جمله بزرگترین مجموعه بناهای خشتی است که بیش از بیست قرن مورد سکونت اهالی شهر بم قرار گرفته است. این ارگ تاریخی از گونه های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی تشکیل شده است.

اگرچه پیرامون تاریخچه شکل گیری این ارگ تاریخی بین دوره های اشکانی و حتی قبل از آن در دوره هخامنشی اختلاف نظر وجود دارد اما اغلب بناهای آن که در زمان قبل از زلزله برپا بودند به دوره تیموری تا قاجار نسبت داده می شود. با این وجود بخشهایی همانند ایوان مسجد جامع با مقیاس متفاوت و عظیم خود دوره های بسیار قدیمی تر (همانند قرن چهارم هجری در دوره سامانیان تا قرن هفتم هجری در دوره سلجوقیان) را یادآوری می کنند. نهایتا ارگ بم در دوره قاجار خالی از سکنه شده است.

ارگ بم به دلایل متعدد از جمله دارا بودن گونه های متعدد بناهای تاریخی و محله های مسکونی و شیوه ترکیب و اتصال آنها با یکدیگر و شکل قرار گیری بناها بر روی شیب تپه و ختم شدن کل مجموعه در انتها به عمارت منحصر به فرد چهار فصل در بالاترین نقطه، دارای ارزشهای فراوان معماری و شهر سازی است. در عین حال وجود لایه های مختلف مسکونی بیش از بیست قرن به این مجموعه ارزش ویژه باستانشناسی داده است.

در پی حادثه زلزله بم ارگ بم به عنوان بخشی از بم و منظر فرهنگی آن توسط یونسکو در سال دوهزار و چهار در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت (مرکز میراث جهانی و ثبت ارگ بم).

این مجوعه منحصر به فرد بعد از زلزله به شدت ویران شده است اما این پایان داستان ارگ نیست. به قول استاد ارزشمند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرحوم محمد مهریار زلزله بم عزای معماران و عروسی باستانشناسان است. زلزله باعث آشکار شدن لایه های زیرین ساخت و سازهای خشتی شده که مورد توجه ویژه باستانشناسان قرار گرفته است. اما معماران نیز درسهای فراوانی برای آموختن پیش رو دارند. بخشهایی از ارگ از جمله اصطبل و سربازخانه تخریب نشده اند و زلزله در آنها مقطع طبیعی ایجاد کرده است. این فرصت مغتنمی برای شناخت سازه تاریخی بویژه اجرای سقف و طاق و کانه پوشهای بام است. شیوه رفتار زلزله در بنای تاریخی و علت تخریب و سالم ماندن بخشهای مختلف بناها نیز برای معماران درسهای ارزشمندی برای آموختن فراهم کرده است.

منبع نوشتاری:www.dsr.nii.ac.jp (http://www.dsr.nii.ac.jp/)

Borna66
09-09-2009, 07:59 PM
http://pnu-club.com/imported/mising.jpg (http://www.asrejavan.com/image.aspx?imgid=689)
ارگ جدید بم که بدون شک از جمله مدرن ترین و شیک ترین مجموعه های تفریحی توریستی در جنوب شرق کشور است، این پتانسیل را دارد که هرساله پذیرای توریست های داخلی زیادی باشد، این مجموعه که در چندین کیلومتری شهر بم قرار دارد و از صدمات زلزله مصون مانده، دارای یک فضای زیبا تفریحی واجد پیست های اسب دوانی، دریاچه های بزرگ تفریحی، آمفی تئاترها و مجتمع های ورزشی و همچنین رستوران ها و هتل های شیک و باغ ها زیبا و کافه تریا ها و …… میباشد، که در جنوب شرق ایران کم نظیر اند، بدون شک اگر هر فردی را شب جمعه از خارج از بم بیاورید و اورا به ارگ جدید ببرید، شاید اورا متحول شده ببینید، چون تصور غالب از شهر بم یک شهر دور افتاده کویری و خشک و ویرانه شده و درب و داغان ناشی از زلزله است اما در همین شهرستان بم باغات بسیار بزرگی به وسعت چندین کیلومتر وجود دارد و مجموعه زیبای تفریحی توریستی دارد که مناسب ترین امکانات رفاهی در آن تعبیه شده است، جایی که اغلب مردم شهر بم شب های تعطیل را در پارک ها و دریاچه ها و آمفی تاترهای آن میگذرانند و شاید با شمال تهران نیز قابل مقایسه باشد و بل بهتر نیز باشد !
همه ساله در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و برای سپاس گزاری به درگاه خداوند بزرگ ،جشن خرما برگزار می شود . همچنین در ایام نوروز جشن های زیبایی در ارگ جدید جریان دارد.در جریان این جشن ها که تا پاسی از شب ادامه دارد، جمعی از هنرمندان کشور هنر نمائی کرده وشرکت کنندگان را غرق شادمانی می کنند . ارگ جدید که شهرک چند منظوره صنعتی ، مسکونی و توریستی وتفریحی است در بیابان های بین بم و زاهدان ، به لطف خداوند و تاییدات ربوبی توسط مدیرانی احداث گردیده که معتقدند می توان ایران را گلستان کرد . و این کار بیش از آنکه نیاز به پول نفت و...داشته باشد نیازمند اعتماد نظام به بخش های غیر دولتی و به رسمیت شناختن حقوق افراد در فعالیت های قانونی است.
ارگ جدید بی اغراق بهشتی است در ایران.

عکس از www.negaheno.wordpress.com (http://www.negaheno.wordpress.com/)
مطلب:
www.negaheno.wordpress.com (http://www.negaheno.wordpress.com/)
www.marashi.ir (http://www.marashi.ir/)