PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دانستنيهاي پزشكي



memol
09-02-2009, 05:37 PM
نوشيدني هاي ورزشي حاوي قندعملكرد دستگاه ايمني بدن ورزشكاران رابهبودمي بخشد

نتايج آخرين مطالعات متخصصان طب ورزشي حاكي از آن است كه استفاده از نوشيدني هاي ورزشي حاوي قند در ورزشهاي طولاني مدت و طاقت فرسا عملكرد دستگاه ايمني بدن ورزشكاران را بهبود مي بخشد پيش از اين نتايج مطالعات مختلف بيانگر آن بوده است كه ورزشهاي شديد و طاقت فرسا مانند دوي ماراتن با تضعيف عملكرد دستگاه ايمني بدن ورزشكاران م,م آنها را مستعد ابتلا به بيماريهاي مختلف ميكند نتايج بررسي هاي اخير پژوهشگران يك مركزدانشگاهی در امريكا حاكيست كه مصرف نوشابه هاي ورزشي حاوي 6 تا 8 درصد قند باعث بهبود عملكرد دستگاه ايمني بدن در ورزشكاراني ميشود كه براي مدت بيش از نود دقيقه به شدت ورزش ميكنند به گفته اين محققان به رغم تصور برخي افراد مصرف مكملهاي ويتاميني تاثيري در تقويت دستگاه ايمني اين ورزشكاران ندارد

memol
09-02-2009, 05:38 PM
استفاده از پيپ يا حتي كشيدن سيگاربرگ براي سلامت افراد خطرناك است

نتايج آخرين بررسي هاي دانشمندان حاكي از ان است كه به رغم باور برخي از افراد استفاده از پيپ يا حتي كشيدن سيگار برگ نيز به اندازه مصرف سيگار معمولي براي سلامت افراد خطرناك است نتايج مطالعات اخير پژوهشگران يك مركز دانشگاهي در انگلستان در باره 7100 مرد ميانسال كه از پيپ يا سيگاربرگ استفاده ميكردند بيانگر آن است كه احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي ـ عروقي , سكته هاي مغزي و انواع سرطانها در اين افراد نيز مانند افراد سيگاري بسيار بيش از اين احتمال در ساير افراد است برپايه نتايج اين پژوهش كه در تازه ترين شماره نشريه بين المللي اپيدميولوژي منتشر شده است احتمال بروز انواع بيماريها در اين افراد همانند افرادي است كه روزانه بيش از 19 عدد سيگار ميكشند.

memol
09-02-2009, 05:38 PM
كاهش وزن عامل اصلي در كنترل فشار خون است

كاهش وزن يك عامل اصلي در كنترل فشار خون است پژوهشگران يك مركز دانشگاهي در هلند به تازگي تاثير كاهش وزن را در كنترل فشار خون 4874 فرد بررسي كردند نتايج اين بررسي كه در تازه ترين شماره نشريه پزشكي فشارخون منتشر شده است بيانگر آن است كه كاهش وزن تاثير قابل توجهي در كنترل فشار خون مبتلايان به بيماري پرفشاري خون دارد به گونه اي كه برپايه يافته هاي اين بررسي ميزان فشار خون افرادي كه بيش از 5 كيلوگرم از وزن خود را كم كرده اند حدود 4 ميلي متر جيوه كمتر از فشار خون ساير افراد است نتايج اين بررسي اهميت اصلاح شيوه زندگي را در كنترل فشار خون خاطر نشان ميسازد.

memol
09-02-2009, 05:40 PM
هشدار دانشمندان در خصوص مصرف خودسرانه تركيبات گياهي براي كاهش وزن

دانشمندان در خصوص مصرف خودسرانه تركيبات گياهي و ساير مكملها به منظور كاهش وزن هشدار ميدهند پژوهشگران امريكايي به تازگي اعلام كردند كه مصرف مكملهاي گياهي حاوي تركيب افدرا به منظور كاهش وزن ميتواندبراي سلامت قلب وعروق افراد بسيار خطر ساز باشد نتايج مطالعات اخير پژوهشگران دانشگاه كانكتيكت در باره 155 فرد كه براي كم كردن وزن خود از مكمل هاي گياهي حاوي افدرا استفاده ميكردند حاكي از آن است كه مصرف خودسرانه اينگونه مكملها با افزايش ميزان فشار خون و ايجاد بي نظمي در ضربان قلب افراد ميتواند براي سلامت آنها خطرساز وحتي به مرگ آنهامنجر شود مشروح چگونگي اين پژوهش به تازگي در نشست سالانه انجمن قلب آمريكامنتشر شده است.

memol
09-02-2009, 05:40 PM
رابطه آسم در كودكان و شاخص توده بدني در آنان

نتايج آخرين بررسي هاي دانشمندان حاكي از ان است كه بين شاخص توده بدني كودكان و احتمال ابتلاي آنها به بيماري آسم ارتباط وجود دارد اندازه گيري شاخص توده بدني نوعي روش مطمئن براي محاسبه ميزان تناسب اندام در افراد است نتايج مطالعات اخير پژوهشگران يك مركز دانشگاهي در استراليا درباره شش هزار كودك هفت تا 12 سال بيانگر آن است كه ميزان بروز آلرژيهاي تنفسي و علائمي مانند سرفه و خس خس سينه در كودكان چاق يا كودكاني كه شاخص توده بدني آنها بالاتر از حد طبيعي است بيش از احتمال بروز اين علائم در ساير كودكان است به گفته محققان اين ارتباط به ويژه در كودكان دختر مشهود تر است مشروح اين پژوهش در تازه ترين شماره نشريه توراكس منتشر شده است.

memol
09-02-2009, 05:41 PM
دلايل متفاوت بروز سينوزيت :
سينوس ها حفره هاي بسته اي هستند که يک روزنه ( مجراي ) کوچک به سوي بيني دارند . ده هزار ليتر هوايي که روزانه استنشاق مي کنيم ابتدا توسط بيني قبل از اين که وارد اين مجراها شوند ، تصفيه ، گرم و مرطوب مي شوند . هنگامي که مخاط بيني احتقان پيدا مي کنند هوا ديگر داخل سينوس ها نمي شود ، بنابراين آنها محل مناسبي براي رشد باکتري ها و عفونت هاي گوناگون مي شوند . برخي از عوامل نيز بروز اين حالت را تسهيل مي کنند . اين علت ها عبارتند از :
زکامي که خوب مداوا نشده است : پنج تا ده درصد از زکام هايي که در درمان آنها بي توجهي شده به صورت سينوزيت در مي آيند . اگر شما مستعد ابتلا به اين نوع عفونت هستيد ، زکام خود را قبل از اين که سينوس هايتان درگير شوند ، درمان کنيد (‌به وسيله قطره هاي ضدعفوني کننده ، داروهاي استنشاقي و ... )
عامل محيطي : سرما ، اتمسفر مرطوب يا خيلي خشک ( فضاي بسيار گرم ، هواي راکد اتاق و ... ) تغييرات اقليمي شديد ، آلودگي هوا و ... عواملي هستند که اهميتشان با توجه به حساسيت هر شخص تغيير مي کند .
آرژي : آلرژي تمام مواد حساسيت زا ( پشم گربه ، حشرات و ... ) نيز مي توانند مؤثر باشند .
عفونت دندان : دندان هاي آسيا و پيشين فک بالائي نزديک به سينوس هاي فکي آرواره اي هستند . دو حالت وجود دارد ؛ يا دندان عفونت دارد و يا با آمالگامي پر شده که يک قسمت از آن وارد يکي از مجاري سينوسي آرواره اي شده است . در صورت احتمال چنين پيشامدي حتماً با دندانپزشک مشورت کنيد . با اين حال حتي با مداخله اي دکتر ممکن است سينوسي که منشأ آن عفونت دنداني است باز هم تداوم پيدا کند .
بروز سينوزيت بر اثر يک ناهنجاري کالبد شناختي ( آناتوميک ) ، مادرزادي و يا سانحه : انحراف تيغه بيني ، مجراهاي سينوسي بسيار تنگ ، پوليپ بيني ( که معمولاً منشآ آلرژي دارد ) نيز مي تواند اتفاق بيفتد .
بعضي مردم اصلاً دچار سينوزيت نمي شوند در حاليکه بعضي ديگر مکرراً دچار سينوزيت مي شوند . ( مثل آنهايي که سيستيک فيبروزيس دارند ) سينوزيت معمولاً بدنبال عفونت تنفسي مثل سرماخوردگي بوجود مي آيد . عفونت راههاي تنفسي فوقاني يا واکنش هاي آلرژيک باعث التهاب و تورم بافت هاي اطراف منافذ سينوس ها و بسته شدن آنها مي شود . بسته شدن سينوس ها باعث تجمع موکوس در آنها مي شود که در نتيجه آن سينوس ها جايي بسيار مناسبي براي رشد باکتريها و قارچ ها مي شود .
افرادي که داراي ضعف سيستم ايمني هستند در معرض خطر بيشتري براي ابتلا هستند.
همانطور که اشاره شد شايعترين دلايل سينوزيت عفونت راههاي تنفسي فوقاني و رينيت ... آلرژيک مي باشد . عوامل خطرساز ديگر شامل سابقه آسم ، استفاده بيش از حد از داروهاي دکونژستان ، انحراف تيغه بيني ، تومورهاي بيني يا صورت ،‌پوليپ هاي بيني ، جسم خارجي و ... مي باشند .
عوامل فوق به طور معمول باعث بسته شدن منافذ سينوس ها مي شوند . و بدنبال آن سينوزيت رخ مي دهد . بيماريهايي که باعث ضعف سيستم ايمني مي شوند و بيمار را مستعد به ابتلا به بيماريهاي عفوني مي کنند . اين بيماريها عبارتند از : ابتلا به ايدز ،‌ سرطان و بيماريهايي که جهت درمان آنها از شيمي درماني يا داروهاي تضعيف کننده سيستم ايمني مثل کورتون استفاده مي شود . بعضي بيماريهاي ژنتيکي که باعث اختلال کارکرد مژک هاي سلولي معروف به سلياها مي شوند نيز جزء عوامل خطر سينوزيت محسوب مي شوند . اين بيماريها عبارتند از بيماري سيستيک فيبروزيس ، سندرم کارتاژنر و سندرم سلياي غيرمتحرک . به خاطر داشته باشيد که بيماريهاي فوق افراد را مستعد به ابتلا به سينوزيت مي کنند چرا که آنها باعث مي شوند سينوس ها جاي مناسبي براي رشد باکتريها و ديگر عوامل بيماريزا بشود و همه افراد مبتلا به يکي از بيماريهاي فوق الزاماً دچار سينوزيت نخواهند شد .

پيشگيري :
عفونت هاي راههاي هوايي و آلرژي هارا بخوبي درمان کنيد .
از سيگار کشيدن و آلودگي هاي محيطي اجتناب کنيد .
از دماي بالا يا پائين ( تغييرات شديد دماي محيط ) پرهيز کنيد چرا که باعث افزايش درد سينوس ها مي شود .
از آنجا که رطوبت باعث رقيق شدن موکوس و راحت تر تخليه شدن آن مي شود بهتر است از بخور استفاده کنيد تا باعث مرطوب شدن سينوس هايتان شود . همچنين توصيه به مصرف مايعات فراوان سودمند است .
استفاده از دکونژستان ها در هنگام عفونت مجاري هوايي ممکن است احتمال ابتلا به سينوزيت را کاهش دهد .

memol
09-02-2009, 05:41 PM
خارش پوست:

از جمله شکايات شايع بيماران پوستي خارش است که مي تواند علامتي از يک بيماري پوستي باشد و در اين صورت ساير علائم آن بيماري روي پوست وجود خواهد داشت بطور مثال خارش همراه بيماريهاي انگلي و قارچي پوست ، خارش همراه اگزما و کهير و بسياري از بيماريهاي ديگر پوست که با معاينه پوست توسط پزشک مي توان به تشخيص آن رسيد .
اما گاهي خارش پوست بدون وجود ضايعه خاصي روي پوست بروز مي کند . اين دسته از بيماران به دلايل متعددي ممکن است دچار اين مشکل باشند ، از جمله مي توان به خارش در زمينه بيماريهاي داخلي نظير بيماريهاي تيروئيدي ، بيماريهاي کبدي ،‌نارسائي مزمن کليوي ، غليظ بودن خون ،‌کمبود آهن بدن ،‌بدخيمي هاي داخلي و مصرف بعضي داروها اشاره کرد .
در افراد مسن و در کم کاري تيروئيد ، خشکي پوست باعث ايجاد خارش مي شود .
خارش هايي که با شکايت احساس راه رفتن روي پوست حشره همراه است معمولاً منشاء روحي و رواني دارد ، گر چه گاهي واقعاً ممکن است حشره اي عامل اين مشکل باشد .
بعضي از انواع خارش هاي موضعي ناشي از مشکلاتي در پايانه هاي حسي اعصاب هستند .
علت تشديد خارش پوست در شب ها بعلت گرمتر شدن پوست است .
بهرحال کسانيکه دچار خارش پوست هستند حتماً بايستي جهت بررسي علت دقيق آن تحت بررسي هاي لازم قرار گيرند و پس از معاينات و آزمايشات لازم ، درمان شوند .

memol
09-02-2009, 05:42 PM
جوش

جوش معمولاْ بعد از چند سال بهبود می يابد ولی نميتوان آن را به حال خود گذاشت چون با بهبود بعضی از جوشها، جوشگاه بوجود آمده تا پايان عمر باقی می ماند و از نظر زيبائی مشکل ساز هستند. گرچه اين جوشگاه ها قابل ترميم هستند ولی مانند پوست صدمه نديده نمی شوند. در بعضی مواقع جوشگاه ها از نظر روحی فرد را آزار می دهند. بنابراين عاقلانه اين است که جوش را درمان نمود تا جوشگاه را؛ چون درمان راحت تر و سريعتر است و نتيجه کار هم رضايت بخش تر است.

چگونگی بوجود آمدن جوش

غدد سباسه يا چربی از بدو در هر دو جنس وجود دارد. در اوايل دوران بلوغ با ترشح هورمون مردانه يا آندروژن اين غدد شروع به بزرگ شدن و فعاليت خود که توليد و ترشح چربی است، را آغاز می کنند. غدد چربی در تمام سطوح پوستی بجز در کف پا و دست وجود دارد ولی بيشترين تراکم آنها در صورت، سينه، پشت و شانه ها است. غدد چربی ترشحات خود را بوسيله مجاری چربی که در ارتباط با فوليکول مو است، به سطح پوست تخليه می کند. افزايش ترشح چربی باعث صدمه به مجاری غدد ميگردد و سلول های جدار اين مجاری آسيب ديده و کنده می شوند و اين سلول های صدمه ديده بهم پيوسته و توليد پلاک يا لخته می کنند و می توانند مجاری را مسدود نمايند. از طرفی در بعضی افراد پوسته ريزی پوست بعلت بعضی نقص ها در آنزيم های لازمه برای پوسته ريزی طبيعی، بطور کامل انجام نمی گيرد و پوسته های روی هم انباشته شده در منافذ مجاری چربی باعث بسته شدن اين مجاری می شوند. با بسته شدن اين مجاری به هر وسيله، چربی در مجاری انباشته شده و باکتری های موجود در اين مجاری رشد زيادی کرده و اين چربی ها را تخمير ميکنند و مواد شيميائی توليد شده در اثر تخمير و ترشح بعضی فاکتورها از باکتری های موجود و همچنين انباشتگی چربی در مجاری باعث صدمه بيشتر به ديواره مجاری شده و آن را بطور کامل از بين می برند. با ورود چربی، سلول های مرده ديواره، باکتری ها و مواد تخميری و آنزيمی به داخل پوست فرآيند التهاب فعال شده و سبب قرمزی و چرکی شدن جوش ميگردد.

عوامل ايجاد کننده و تشديد کننده جوش

بهداشت فردی: گر چه آلودگی و کثيف بودن صورت و بدن علت ايجاد جوش نيستند ولی در تشديد جوش کمک می کنند. شستن صورت روزی دوبار با صابون و يا شامپو در بهبودی جوش کمک می کند. با آب گرم نبايد صورت را شست، چون گرما ترشح چربی را افزايش می دهد و همچنين آب سرد نيز می تواند منافذ مجاری را خشک تر کنند و به بسته شدن اين منافذ کمک نمايد. پس بهتر است با آب ولرم صورت را شست. رژيم غذائی: معمولاْ غذا باعث ايجاد جوش نميشود. گرچه غذاهای چرب و شيرين در بعضی افراد جوشها را بدتر می کنند ولی اين عمومی نيست و بقيه افراد نياز به رژيم غذائی ندارند. ترشح زيادی انسولين در خون و رسيدن آن به پوست در برخی افراد باعث ايجاد جوش می شود. با خوردن غذاهای شيرين و چرب ترشح انسولين افزايش می يابد. پس فقط افرادی که با خوردن چربی و شيرينی دچار جوش می شوند نياز است که از خوردن اين غذاها پرهيز کنند. البته بايد توجه داشت که عوامل ديگری نيز در ايجاد و تشديد جوش سهيم هستند. پس بايد موقعی قضاوت کرد که اين غذاها باعث تشديد جوش می شوند که با هر بار مصرف آنها جوش بدتر شود. از جمله غذا و خوراکيهايي که باعث اين علت ميشوند شامل: غذاهای چرب، تنقلات، خرما، کشمش، محصولات دريايي ( ماهي و ميگو )، بعضي از ميوه جات ( موز ، کيوي ، خرمالو ) و غيـره. بهـترين راهکار پرهيز از مواد غذايي و خوراکيهايي است که فرد اظهار ميکند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر ميشود. نور خورشيد: گرمای حاصل از نور خورشيد باعث تحريک ترشح چربی و از طرفی باعث خشک شدن منافذ می شود. پس بهتر است از قرار گرفتن در تابش مستقيم آفتاب اجتناب کرد. فراورده های آرايشی: افرادی که پوست چرب و دارای جوش هستند بايد از کرم پودر و مرطوب کننده و حتی ضد آفتاب هايی استفاده کنند که فاقد چربی باشد. اين محصولات بايد غير آکنه زا و غير کومدون زا باشند. موااد آرايشی را بايد روزی دوبار از صورت خود با آب و يا شیر پاکن های فاقد چربی و سازگار با پوست چرب پاک کنيد. کرم پودرهای رنگی فاقد چربی می توانند قرمزی پوست شما را از نظر مخفی کنند. در صورت لزوم از مارکی استفاده شود که باعث التهاب پوستی نگردد (شما به آن حساسيت نداشته باشيد که با تست کردن در داخل بازو می توانيد از سلامت آن مطمئن شويد).


درمان جوش

در درمان جوش نبايد خسته شويد. چون درمان جوش يک فرآيند مداوم و طولانی است. درمان جوش در حقيقت کنترل جوش زدن صورت و بدن شما می باشد نه ريشه کن کردن آن. اگر با درمان جوش شما بهبود يافت درمان را قطع نکنيد بلکه با مشاوره با پزشک خود داروهای مصرفی را تعدیل دهيد. گاهی نياز است تا کنترل کامل جوش صورت بمدت شش ماه دارو مصرف کرد. در صورتی که بعد از مصرف دو ماه از دارو جوش صورت شما بهبودی نيافت شما به داروهای مصرفی مقاوم هستيد و بايد درمان تغيير يابد. بسته به نوع جوش و وضعيت جسمانی و هورمونی بدن دارو انتخاب می شود. پس بدون مشاوره با پزشک خود اقدام به مصرف يا تغيير دارو نکنيد. در صورتی که با مصرف دارو تغييری در وضعيت جسمانی و يا پوست شما ايجاد شد پزشک خود را در جريان گذاريد. در مواردی که کيست و ندول ايجاد شود گاهی نياز به تزريق دارو بداخل کيست و ندول است و گاهاْ کرايو نيز در درمان مورد استفاده قرار می گيرد. جوشهای سر سياه و سر سفيد اگر با مصرف کرم های لايه بردار تخليه نشوند نياز به تخليه آنها با وسايل خاصی است. پس از فشار دادن اين جوشها و هر نوع جوش جهت تخليه آن پرهيز کنيد چون باعث شدت التهاب و ايجاد جوشگاه ميگردد. از کندن جوشها اجتناب کنيد چون باعث لک و ايجاد جوشگاه ميگردد. در طول درمان گاهی نياز است که از آنتی بيوتيک خوراکی از قبيل تتراسايکلين، اريترومايسين، داکسی سايکلين و غيره … مصرف نماييد. اين داروها علاوه بر کاهش مقدار باکتری باعث کم شدن التهاب نيز ميگردند. اگر با مصرف طولانی آنتی بيوتيک دجار قارچ تناسلی شديد با اطلاع پزشک دارو را قطع و قارچ را درمان نماييد. از عوارض جانبی داروها هراس نداشته باشيد و به پزشک خود اطمينان کنيد چون ترس از دارو باعث اختلال در روند درمان می گردد. در صورت هر گونه تغييری در مزاج و وضعيت جسمی پزشک خود را مطلع نماييد. اگر داروئی غير از داروی درمانی جوش مصرف می کنيد به پزشک اطلاع دهيد. مصرف بعضی از داروها در زمان بارداری و شير دهی مضر هستند بنابراين در صورتی که شما باردار هستيد يا به نوزادتان شير می دهيد به اطلاع پزشک برسانيد. در مواقعی جوش به داروهای رايج جواب ندهد و يا جوش بصورت کيست و ندول های بزرگ باشد با صلاحديد پزشک شايد نياز به مصرف داروی اکوتان (ايزوتره تينوئين) باشيد. اين دارو عوارض متعددی دارد که الزاماْ در هر بيماری ديده نمی شود. بايد قبل از شروع و در طول درمان برای پيشگيری از عوارض اين دارو معاينات پزشکی و آزمايشات لازم انجام گيرد. در حين مصرف اين دارو و احتياطاْ تا يک سال بعد از قطع دارو بايد جلوگيری از حاملگی صورت گيرد. دوره درمان بايد کامل شود چون می تواند باعث عود جوش گردد. توصيه های پزشک را در حين درمان جوش فراموش نکرده و دقيقاْ اجرا کنيد. هميشه در ذهن داشته باشيد که جوش را نمی توان بطور کامل از بين برد ولی می توان آن را کنترل نمود. درمان جوشگاه های جوش روش های مختلفی برای از بين بردن جوشگاه ها استفاده ميشود ولی بايد در نظر داشته باشيد که با هيچ روشی نتيجه صد در صد نيست. از جمله اين روش ها می توان از ليزر، ميکرودرم ابرشن، لايه برداری با مواد اسيدی و کرم های لايه بردار، سابسيژن يا آزاد کردن جوشگاه های فرو رفته از زير، تزريق کلازن، هيالورونيک اسيد و چربی را نام برد. گاهی نياز است برای رسيدن به نتيجه مطلوب از چند روش استفاده نمود.

memol
09-02-2009, 05:43 PM
چه كار كنم تا قد بلند شوم؟

غده هيپوفيز قدامي که در مغز قرار دارد، عليرغم اندازه کوچکش محل ترشح هورموني به نامهورمون رشد است.اين هورمون باعث مي شود که چربي اضافي و زائد بدن سريع تر به انرژي تبديل شود، در نتيجه موجب رشد بيشتر و قوي تر استخوان هاي بدن خواهد شد. هورمون رشد مهم ترين عامل براي افزايش قد در دوران رشد مي باشد. اگر چه ميزان توليد هورمون رشد در بدن کاملاً به مغز وابسته است، ولي مي توان با استفاده از روش هايي ميزان توليد آن را در بدن افزايش داد. البته بايد بگويم افزايش قد در دوران رشد امکان پذير خواهد بود و بعد از سخت شدن قسمت نرم و غضروفي استخوان ها و توقف رشد طولي آنها، قد فرد افزايش نخواهد يافت .
شش راه وجود دارد که شما مي توانيد با انجام آنها تا حدي باعث افزايش ترشح هورمون رشد شويد :
1-خواب کافي و منظم باعث افزايش مقدار هورمون رشد در طول روز مي شود.
2- به جاي اينکه سه وعده غذايي و در هر وعده مقدار زيادي غذا مصرف کنيد ،سعي نماييد وعده هايي غذايي خود را به شش وعده غذايي برسانيد تا در هر وعده مقدار کمتري غذا مصرف کنيد، زيرا مصرف زياد مواد غذايي که داراي انديس گليسمي بالا ( قند بالا ) هستند، بدن را وادار مي کند که مقدار انسولين بيشتري ترشح نمايد. اين مسئله نه تنها منجر به ذخيره چربي اضافي در بدن مي شود، بلکه ممکن است جريان هورمون رشد را در بدن متوقف کند.
به اين نکته مهم اشاره مي کنيم که مصرف غذاهاي حاوي قند کمتر، از آزاد شدن انسولين جلوگيري خواهد کرد. ورزش کردن ، خواب کافي، تغذيه صحيح و کاهش استرس ، نه تنها شما را سالم تر نگه مي دارد، بلکه غده هيپوفيز قدامي را براي انجام وظايف خويش که يکي از آنها ترشح هورمون رشد است، تشويق مي کند.
3-کارشناسان تغذيه بيان مي کنند، مصرف غذاهاي حاوي پروتئين و کربوهيدرات، دو ساعت قبل از فعاليت ورزشي و بلافاصله بعد از آن، باعث افزايش قابل توجه هورمون رشد و تستوسترون در خون مي شود. بنابراين دو ساعت قبل از انجام فعاليت هاي ورزشي ،يک ساندويچ کوچک سالاد و جوجه مصرف کنيد.
4- انجام ورزش هاي کششي روزمره مثل نرمش هاي بدنسازي روزانه، تاثير مستقيمي بر روي ترشح هورمون رشد دارند.مطالعات جديد نشان مي دهند که مقدار و دفعات ترشح هورمون رشد با فعاليت ورزشي شديد مرتبط مي باشد. بعد از فعاليت ورزشي شديد هورمون رشد بيشتري در بدن آزاد مي شود. براي اينکه شما بيشترين بهره را از فعاليت ورزشي بدست آوريد، بايد مطمئن باشيد که مدت و شدت فعاليت ورزشي شما براي ايجاد پاسخ مناسب ( تحريک هيپوفيز قدامي براي ترشح هورمون رشد ) کافي است.
ورزش هاي بي هوازي شديد و پياده روي به مدت حداقل30-20 دقيقه بايد انجام شود. ورزش هاي کششي خاصي وجود دارد که ممکن است تا حدي باعث آزاد شدن هورمون رشد شوند.
با انجام حرکات کششي که مستلزم کار گروهي ماهيچه ها مي باشد، شدت فعاليت ورزشي بالا مي رود و به دنبال آن غده هيپوفيز قدامي مجبور مي شود که هورمون رشد بيشتري آزاد نمايد. شرکت در فعاليت هاي ورزشي هوازي شديد نيز مي تواند باعث افزايش ترشح هورمون رشد شد .
5- دريافت اسيد آمينه گليسين قبل از فعاليت ورزشي مي تواند تا حدي باعث تحريک ترشح هورمون رشد شود. ولي اين اسيد آمينه زماني موثر است که به صورت مکمل دريافت شود. با مصرف غذاهاي غني از اسيد آمينه گليسين ( مانند گوشت ، ماهي ، مرغ و شير ) قبل از فعاليت ورزشي، نمي توان ترشح هورمون رشد را افزايش داد، زيرا با مصرف اين نوع غذاها قبل از فعاليت ورزشي، معده شما پر خواهد شد و گليسين اضافي جذب بدن نخواهد شد. اگر اسيد آمينه گليسين بيشتر از مقدار لازم دريافت شود، مقدار اضافي آن بايد از سد خوني- مغزي ( blood-brain barrier ) عبور کند، در نتيجه اثر گليسين بر روي ترشح هورمون رشد کاهش مي يابد.
بنابراين مي توان گفت،فقط در صورتي که اين اسيد آمينه به صورت جدا و به شکل مکمل و ترجيحاً با معده ي خالي مصرف شود، باعث آزاد شدن هورمون رشد مي شود. در اين حالت سرعت جذب گليسين بالا مي رود و ساير اسيدهاي آمينه نيز با جذب آن تداخل نخواهند کرد.
6- بيشترين مقدار هورمون رشد در دو ساعت اوليه خواب ترشح مي شود.هرگز دو ساعت قبل از خواب وعده غذايي سنگين ( حاوي مقادير زياد مواد غذايي ) مصرف نکنيد، زيرا نياز به انسولين بالا بعد از مصرف زياد مواد غذايي، از آزاد شدن هورمون رشد به مقدار زياد جلوگيري مي کند. در نتيجه بدن نمي تواند از فوايد استراحت بهره مند شود.
همچنين به نظر مي رسد ،شب بهترين زمان براي دريافت مکمل اضافي جهت افزايش ترشح هورمون رشد مي باشد. محققان دريافته اند ، مصرف اسيدهاي آمينه آرژنين و اُرتينين با يکديگر و با معده خالي، قبل از خواب مي تواند مقدار هورمون رشد را افزايش دهد. مکمل هاي قابل دسترس مطمئن تري نيز وجود دارند که شما مي توانيد از آنها استفاده کنيد. مثلاً 5- هيدروکسي تريپتوفان که قبلاً براي درمان بي خوابي استفاده مي شد، به ترشح هورمون رشد کمک مي کند.
منبع :تبیان

memol
09-02-2009, 05:46 PM
چند نكته مفيد براي كاهش وزن:

امروزه چاقی به علت کاهش فعالیتهای بدنی ، ماشینی شدن زندگی و رواج فرهنگ مصرفی ، به عنوان یکی از خطرناکترین عارضه ها زندگی انسان ها را تهدید می کند. متخصصان علم تغذیه و ورزش تعاریف مختلفی از چاقی ارائه می دهند. در این میان ساده ترین تعریف از چاقی را می توان افزایش حداقل 20 درصد به وزن ایده آل یا وزن متناسب باقد شخص بیان نمود. عوارض و بیماریهای ناشی از چاقی و افزایش چربی بدن عبارتند از: افزایش ldl (لیپو پروتئین چگال ) خون ، فشار خون ،انسداد کرونر قلبی و مشکلات ستون فقرات و پاها. چاقی به دلیل بر هم خوردن تعادل انرژی در بدن به وجود می آید. اگر مجموع انرژی دریافتی از راه تغذیه با مجموع انرژی مصرفی (انرژی مصرف شده در فعالیتهای بدنی ) برابر باشد تعادل انرژی ایجاد می شود، در این صورت وزن بدن نه اضافه می شود، و نه از آن کاسته می گردد. اگر انرژی مصرفی بیشتر از انرژی دریافتی باشد، در این حالت بدن برای تأمین این کمبود انرژی مجبور به سوزاندن چربی مازاد شده و از وزن بدن کاسته می شود، چنانچه انرژی دریافتی بیشتر از انرژی مصرفی باشد، این انرژی مازاد در بدن به صورت چربی ذخیره شده و به چاقی منجر می شود. متخصصان درمان چاقی برای انجام تحقیقات در این زمینه سه گروه از افراد چاق را انتخاب نمودند. در گروه اول محققان رژیم غذایی معمولی آنها را تغییر دادند. در گروه دوم تأثیر تمرین های ورزشی و فعالیتهای جسمانی بر میزان چاقی مورد بررسی قرار گرفت . در گروه سوم روش تغییر رژیم غذایی همراه با تمرین ورزشی بررسی شد. نتایج تحقیقات نشان می دهد هر سه روش درمانی مذکور تأثیر و نقش مثبتی در درمان چاقی دارند، امااگر روش تغییر رژیم غذایی همراه با تمرین و فعالیت جسمانی به کار رود درمان چاقی امکان پذیرتر است . رژیم غذایی : با تغییر رژیم غذایی انرژی دریافتی بدن کمتر از انرژی مصرفی شده لذا بدن این کمبود انرژی برای مصرف در فعالیتهای جسمانی را از راه سوزاندن چربی ها تأمین می کند و وزن بدن کم می شود. این روش به عنوان یکی از روشهای درمان چاقی پیشنهاد می شود. تغییر در رژیم غذایی را به چند صورت می توان انجام داد 1- کاهش مقدار غذا به شرط اینکه مقدار مواد ضروری بدن مانند ویتامین ها و مواد معدنی کاهش نیابد. 2- جایگزین کردن غذاهای غیر چرب مانند مواد قندی به جای غذاهای چرب . به دلیل اینکه غذاهای چرب آمادگی زیادی برای تبدیل شدن به چربی و ذخیره در بدن دارند اما کربوهیدراتها (موادقندی ) به آسانی سوخته و مصرف می شوند. 3- استفاده از غذاهای سلولزی با ارزش غذایی و انرژی پایین نظیر سبزی و میوه به جای غذاهای چرب . تمرین و فعالیت جسمانی : تمرین و فعالیت جسمانی باعث می شود انرژی مصرفی بیشتر از انرژی دریافتی شود.البته مقدار فعالیت باید به حدی باشد که مقدار انرژی مصرفی را بیشتر ازمقدار انرژی دریافتی کند. در این صورت نیز بدن برای تأمین این کمبود انرژی اقدام به استفاده از چربی های ذخیره در بدن می کند در نتیجه وزن بدن و مقدار چربی بدن کاهش می یابد. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد اگر رژیم غذایی همراه با تمرین جسمانی به کار رود، منجر به کاهش چربی بیشتر در بدن می شود.در این زمینه تمرینهای مناسب استفاده از تمرینهای هوازی و افزایش فعالیت های روزمره است . تمرینهای هوازی شامل دو استقامت ، پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و ورزشهای سبک دیگراست که برای اشخاص چاق بسیار مناسب است . از آنجا که اکثر افراد چاق به ورزش تمایل کمتری نشان می دهند و شیوه های کم تحرک زندگی را بیشتر دوست دارند، افزایش فعالیتهای روزمره روش درمان مناسبی برای چاقی این افراد است .

memol
09-02-2009, 05:46 PM
تغذيه و پيشگيري از سرطان:

درگذشته تصور مي شد كه تغذيه اثري بر سرطان ندارد، ولي امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژيم غذايي روزانه ، نقش مهمي در بروز، پيش گيري ودرمان انواع سرطان ها ايفا مي كند. بدن ما به غذا بيش از هر چيز ديگري نيازمند است و مي توان گفت كه يك سوم سرطان هايي كه منجر به مرگ مي شود، با آنچه مي خوريم در ارتباط است . تحوّل

در عادات غذايي مردم ، گسترش شهرنشيني و افزايش مصرف غذاهاي آماده موجب افزايش بروز سرطانها شده است . بعضي از عواملي كه در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث يا عوامل محيطي، غيرقابل تغييرند ولي اگر نمي توانيم در عوامل محيطي خود تغييري ايجاد كنيم، مي توانيم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهاي غذايي ، احتمال ابتلا به سرطان را به ميزان قابل توجهي كاهش دهيم. دلايل ابتلا به سرطان در كشورهاي مختلف متفاوت است .

در جوامع شهري و جوامع پيشرفته ، مصرف بيش از حد مواد غذايي (ovrnutrition) و در جوامع فقير، كمبودهاي تغذيه اي (undernutrition) موجب بروز سرطان مي شود.

چربي ها

چربي ها و روغن ها از بخش هاي مهم و بحث برانگيز تغذيه و رژيم غذايي افراد است . اينكه چه نوع روغني براي مصرف كردن مناسب است يا اينكه كداميك از انواع روغن بيشتر موجب بروز بيماري، سكته و يا چربي خون مي شود همه جاي سئوال دارد.

حتماً مي دانيد چربي ها انواع متعددي دارند ، مثل چربي هاي اشباع كه از آن جمله ، چربي متصل به گوشت و روغن حيواني است كه در دماي محيط به صورت جامد هستند. نوع ديگر، چربي هاي غيراشباع است مثل روغ زيتون كه در دماي محيط به صورت مايع مي باشد. تأثير مصرف چربي در بروز سرطان بدين ترتيب است كه هم نوع و هم مقدار چربي مصرفي مهم است .

اگربيش از حد چربي مصرف كنيم، به دليل ترشح زياد صفرا در روده براي هضم چربي ها ، بخشي از آن تبديل به اسيد آپكوليك( Apcholic Acid ) مي شود كه در ايجاد سرطان روده بزرگ نقش مهمي دارد، و اگر با مصرف بيش از حد كلسترول ، سطح كلسترول مضر خون يا LDL افزايش يابد، خطر رشد سلول هاي سرطاني و خطر ابتلا به گرفتگي عروق بسيار زياد مي شود. از اينرو :

1- كل چربي مصرفي را كاهش دهيد

اكثرغذاهايي كه ما ايراني ها مصرف مي كنيم، پر روغن تهيه مي شوند. آن وقت به دنبال دلايل چاقي هاي بيش از حد و سكته هاي زودرس هستيم. براساس محاسبات مبتني بر تحقيقات تغذيه اي، در حدي مصرف چربي مناسب است كه سي درصد انرژي روزانه را تأمين كند. چون با سوختن چربي در بدن دو برابر قندها و پروتئين ها انرژي ايجاد مي شود، بنابراين ميزان مصرف چربي براي افراد عادي نبايد از هشتاد


گرم در روز تجاوز كند. اين ميزان چربي شامل چربي هاي پنهان در غذا و چربي هاي اضافه شده توسط خودمان به آن مي باشد. با توجه به اينكه گوشت ها، لبنيات و دانه ها و... داراي روغن هستند، مجاز هستيم 30 تا 40 گرم روغن به غذاهاي مصرفي مان در طور روز اضافه كنيم كه برابر است با پنج تا هفت قاشق غذا خوري روغن مايع .

2- از روغن هاي خوب استفاده كنيد

در فرهنگ ما روغن خوب را روغن حيواني تلقي مي كنند، در صورتي كه از ديدگاه تغذيه اي روغني خوب است كه داراي باندهاي غيراشباع و مايع باشد. اين روغن در بدن بر توليد كلسترول بي تأثير است يا توليد آن را كاهش مي دهد. در صورتي كه با مصرف روغن هاي جامد حيواني، چربي هاي متصل به گوشت و دنبه ، توليد كلسترول در بدن افزايش مي يابد كه از عواقب بد آن آگاه هستيد.

تحقيقات نشان داده كه به دليل مصرف زياد روغن زيتون در يونان ، شيوع سرطان پستان و سرطان پروستات بسيار كمتر است. از اينرو: در جيره غذايي روزانه خود براي تأمين پروتئين، فقط به مواد گوشتي پرچربي اكتفا نكنيد. سعي كنيد ( خصوصاً در سنين بالا ) از گوشت هاي سفيد و قرمز( 3 بار در هفته) به علاوه حبوبات بهره بگيريد.

سعي كنيد روغن زيتون و روغن كانولا( گلزا) را جايگزين روغن هاي نباتي جامد كنيد. البته اين روغن ها نبايد تحت حرارت بيش از 130 درجه قرار بگيرند.

غذاهاي دريايي را فراموش نكنيد كه حاوي چربي هاي نوع امگا3 هستند و از بروز سرطان و بيماري هاي قلبي جلوگيري مي كنند. زنان اسكيمو به دليل مصرف زياد ماهي، به ندرت مبتلا به سرطان سينه مي شوند.

3- از مصرف چربي هاي بد اجتناب كنيد

روغن هاي مضر، چربي هاي اشباع هستند مثل روغن نخل، روغن نارگيل، روغن نباتي جامد، دنبه و چربي هاي متصل به گوشت.

توجه به اين نكته مهم است كه در اغلب غذاهاي آماده مثل انواع ساندويچ و تنقلاتي چون چيپس و پيراشكي از روغن هاي جامد و مانده استفاده مي شود. از اينرو به شما توصيه مي كنم از مصرف مكرر اين مواد غذايي اجتناب كنيد و به ندرت و به صورت تفريحي آنها را استفاده كنيد زيرا مصرف زياد چربي موجب تجمع بافت چربي در بدن مي شود كه خود عاملي مهم در بروز سرطان است.

گوشت قرمز و تهديد سرطان

خوردن گوشت قرمز مولكول بالقوه خطرناكي را وارد بافت هاي بدن مي كند.خوردن گوشت قرمز مي تواند باعث بيماري قلبي و سرطان با ايجاد يك واكنش خطرناك در سيستم ايمني بدن شود.
بدن انسان نمي تواند مولكول فوق را - يك نوع شكر - توليد كند اما در گوشت گوسفند ، گاو و خوك فراوان است.


در گذشته نيز مصرف گوشت قرمز عامل ايجاد سرطان و بيماري هاي قلبي معرفي شده بود اما تمركز آن مطالعات روي چربي هاي اشباع شده و مواد شيميايي توليد شده در طول آشپزي بود. تمركز مطالعه جديد روي ماده اي به نام ان - گليكوليل نيورامي نيك است. آزمايش ها روي سه فرد داوطلب - همگي اعضاي اين گروه تحقيق - تاييد كرد اگر ماده فوق در غذا باشد جذب بافت هاي بدن مانند رگهاي خوني مي شود.

اين آزمايش ها همچنين نشان داد كه چون مولكول فوق بطور طبيعي در بدن نيست سيستم دفاعي بدن آن را مهاجم به حساب مي آورد و دست به دفاع مي زند.
اين مولكول به احتمال بسيار زياد بلافاصله سمي نيست و احتمال دارد كه تحمل انسان پس از صدها هزار سال مصرف گوشت در برابر آن افزايش يافته باشد. احتمالا لطمه وارده پس از سالها مصرف گوشت آشكار مي شود.

سبزيجات سرطان روده را علاج مي کند

سبزيجاتي مانند کلم و گل کلم مي تواند در مبارزه با سرطان روده موثر باشد. ماده اي به نام «اي.آي.تي.سي» هنگام آماده کردن برخي سبزيجات از آنها آزاد مي شود که سلولهاي سرطاني روده را نابود مي کند و مي تواند مانع انتشار بيماري در بدن شود.
مصرف اين سبزيجات براي دو تا سه بار در هفته ، مي تواند از بدن در مقابل اين بيماري محافظت کند. اي.آي.تي.سي زماني آزاد مي شود که اين دسته از گياهان ، ريز، جويده ، پخته ، پردازش و هضم مي شوند. اين سبزيجات از جمله شامل خردل ، کلم ، جوانه و گل کلم است.

memol
09-02-2009, 05:47 PM
افسردگي،انواع و علائم آن

همه ي افراد در طول عمر خود، افسردگي را تجربه مي کنند. اين احساس که معمولا به دنبال فقدان يا ناکامي ايجاد مي شود، در شرايط طبيعي پس از چند ساعت يا چند روز از بين مي رود؛ اما هر گاه حالت افسردگي ادامه پيدا کند و در سلامتي فرد تاثير معني داري بگذارد، در آن صورت مداخله ي درماني و کمک حرفه اي الزامي خواهد بود.

تاريخچه ي افسردگي:

اين اختلال از زمان بابلي ها مورد شناسايي قرار گرفته بود. کلمه ي ""Depression يا افسردگي از عبارت لاتين Deprimere به معناي در هم فشرده شدن گرفته شده است. از اين رو افسردگي به معناي احساس در هم فشرده شدن روح، غم يا بي ارزشي است. در اواخر قرون وسطي، رهبران مذهبي اروپا بر اين عقيده بودند که افسردگي به واسطه ي نفوذ و تسلط ارواح شيطاني بر انسان به وجود مي آيد. مارتين لوتر، اصلاح طلب مذهبي آلماني نوشت:"تمامي سنگيني روح و ماليخوليا از شيطان سرچشمه مي گيرد". در واقع همين اصطلاح ماليخوليا يا ملانکوليا، به افراد افسرده اشاره داشت و چنين افرادي جن زده، شيطاني، ماليخولياي يا ملانکوليک خوانده مي شدند. به همين دليل ساليان دراز افسردگي، با روش هايي مانند شلاق زدن(براي خرج کردن ارواح شيطاني و جن)، حجامت، جن گيري و سال هاي اخير با دوش گرفتن آرامش بخش تحت درمان قرار مي گرفت. در نهايت با کشف داروي ضد افسردگي در دهه ي 60 ميلادي و تسکين افسردگي با تجويز اين داروها، کم کم روش هاي خرافي برچيده شد.

افسردگي چيست؟

در زبان روزمره اصطلاح افسردگي براي اشاره به يك حالت احساسي، واكنش به يك موقعيت و شيوه رفتار مختص به فرد به كار مي رود. افسردگي اغتشاشي در خلق است كه با درجات متفاوت غمگيني، ياس، تنهايي، نااميدي، شك در مورد خويشتن و احساس گناه مشخص مي شود. بنابراين با اين توضيحات بايستي احساس افسردگي را از اختلال تفكيك نمود. همه ي ما گاهي احساس دلتنگي و غم مي كنيم. اين احساس ها جزء طبيعي موجود انسان است و بنابراين در مقاطعي كوتاه، فرد را تحت تأثير قرار مي دهند. ولي افسردگي به عنوان يك اختلال در دوره هاي زماني طولاني تري تداوم مي يابد و شكل ناسازگارانه اي از افسردگي است كه اثرات پايداري بر روي عملكرد فرد باقي مي گذارد.

انواع افسردگي :

همان طور كه گفته شد افسردگي درجاتي از يك حالت احساسي زود گذر تا يك اختلال شديد را در برمي گيرد. براي فهم بهتر اين نكته، لازم است اشاره اي به انواع افسردگي داشته باشيم:

1- احساس افسردگي: كه معمولا به عنوان اندوه شناخته مي شود و در اثر تغييرات موقعيتي و شرايط جديد يا برخوردهاي مقطعي ايجاد مي شود. اين احساس معمولا بعد از برطرف شدن موقعيت و سازگار شدن شخص با شرايط تازه، به سرعت از بين مي رود.

2- داغديدگي يا واكنش سوگ: غمي است كه در اثر فوت نزديكان بوجود مي‌ آيد. وقتي رابطه ي مهمي پايان مي يابد، بيشتر بازماندگان حالتي را تجربه مي كنند كه معمولا اين حالت نيز كاملا عادي است، مگر آنكه واكنش هاي سوگ به صورت طولاني باقي بماند.

3- اختلال سازگاري با خلق افسرده: مواجهه ي فرد با يك موقعيت قابل توجه گاهي منجر به اين حالت مي شود. در چنين وضعيتي، انتظار مي رود با كاهش تأثير موقعيت، حالت هاي بيمار گونه نيز از بين برود.

4- اختلال افسردگي عمده و افسردگي خويي: زماني كه شدت علائم افسردگي به حدي باشد كه كليه ي عملكردهاي آدمي را تحت الشعاع قرار مي دهد و باعث تأثيرات عمده در عواطف، رفتار، تفكر و روابط اجتماعي مي گردد، اختلال افسردگي عمده ناميده مي شود. در صورتي كه شدت علائم افسردگي به اندازه اي باشد كه عملكردها كمتر آسيب ببينند، اختلال افسرده خويي وجود دارد.

5- اختلال دو قطبي و ادواري خويي: نوسانات خلقي شديدي كه بين دوره هاي شيدايي (شادي و خوشي افراطي كه به نشئه تعبير مي شود) و افسردگي به وجود مي آيد، نشان دهنده و شاخص اصلي اين اختلال است. در صورتي كه نوسانات خفيف باشد و كمتر بر عملكرد آدمي تأثير بگذارد، به آن اختلال خلقي ادواري يا ادواري خويي گفته مي شود.

6- اختلال دلبستگي واكنشي: وابستگي هاي بيمار گونه ي دوران كودكي كه از آن به عنوان افسردگي هاي دوران كودكي ياد مي شود، تحت اين گروه طبقه بندي مي شود.

7- اختلال خلقي يا افسردگي فصلي : نوعي يا دوره اي از افسردگي است كه معمولا در پاييز و زمستان تجربه مي شود و يكي از عوامل مهم آن نور ناكافي است. احتمالا نور ناكافي تغييرات معني داري را در سطوح برخي از هورمون ها به ويژه "ملاتونين" ايجاد مي كند و از طرفي تغييرات دما و نور موجب به هم خوردن ساعت دروني بدن كه الگوهاي خواب و بيداري را كنترل مي كند، مي گردد و اين تغييرات منجر به بروز اين اختلال مي شود.

علائم و نشانه هاي افسردگي :

افسردگي ممکن است به صورت هاي زير زندگي آدمي را تحت تأثير قرار دهد:

1) تغييرات در احساسات و ادراکات:

- گريه هاي مکرر يا فقدان پاسخ دهي عاطفي

- ناتواني از لذت بردن از هر چيزي

- احساس نا اميدي يا بي ارزشي

- احساس افراطي گناه يا خود سرزنشي

- فقدان صميميت نسبت به خانواده و دوستان

- بدبيني نسبت به آينده

- احساس درماندگي

– افکار خودکشي

- غمگيني، اضطراب، خشم و ديگر عواطف ناخوشايند

2) تغييرات در رفتار و نگرش:

- فقدان علاقه به فعاليت هاي قبلي و کناره گيري از ديگران

- غفلت از مسئوليت ها و توجه نکردن به ظاهر شخصي

- تحريک پذيري و به آساني دستخوش خشم شدن

- فقدان انگيزه به منظور پيگيري اهداف

- نارضايتي کلي از زندگي

- کاهش توان حافظه، ناتواني در تمرکز، بلا تصميمي و آشفتگي

- تغييرات شناختي

- کاهش توانايي رويارويي با مسائل روزمره

3) تغييرات جسماني و شکايات بدني:

- خستگي مزمن و فقدان انرژي

- فقدان کامل اشتها يا خوردن اجباري

- بي خوابي، بيداري زود هنگام صبحگاهي يا خواب بيش از حد

- سردردها ، پشت دردها و ساير شکايات مشابه بدون دليل

- مشکلات گوارشي شامل درد معده، تهوع، اشکال در هضم و تغيير در کارکردهاي روده اي مثل يبوست

- چرخه هاي نامنظم قاعدگي

- کاهش يا افزايش غير متعارف وزن

- فقدان يا کاهش تدريجي ميل جنسي

توجه به اين نکته ضروري است که با توجه به علائم و انواع افسردگي گفته شده، وجود برخي از علائم در افراد، دليل بر بيماري و اختلال نيست، بلکه هدف صرفا شناسايي انواع افسردگي مي باشد و تشخيص بايستي صرفا توسط افراد متخصص صورت گيرد.

منبع : سايت پزشکان بدون مرز

memol
09-02-2009, 05:48 PM
وقتی یک نوشابه میخورید، چه اتفاقی میافتد؟


۱۰ دقیقه بعد: 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدنتان میشود. میدانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمیشوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی میگیرد و شیرینیاش را خنثی میکند.


۲۰ دقیقه بعد: قند خونتان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین میشود. کبدتان شروع میکند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.


۴۰ دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمکهایتان گشاد میشود، فشار خونتان بالا میرود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها میکند. گیرندههای آدنوزین مغز حالا بلوک میشوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.


۴۵ دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا میکند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد میکنند، تحریک میشوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی میشود.


بعد از ۶۰ دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی میچسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا میکند. میزان بالای قند خون و شیرین کننده های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث میشوند.


مدتی بعد: کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل میشود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع میشود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیتها نیز از دست میرود.


مدتی بعدتر: کم کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش میکند و نوبت به افت قند میرسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر میشوید یا خیلی کرخت و بیحال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده اید؛ آبی که میشد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین میرود و شما هوس یک نوشابه دیگر میکنید

memol
09-02-2009, 05:51 PM
آفتاب در كمين چشمان حساس:

همان‌طور که باید پوست بدن را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنیم، محافظت از چشم در مقابل اشعه‌های آفتاب نیز خیلی مهم است و در این حین عینک آفتابی، مسوولیت بسیار بالایی در مقابل محافظت از چشم‌ها دارد.
«چطور می‌توان یک عینک آفتابی استاندارد تهیه کرد.» سوالی است که دکتر رامین اساسی، جراح و متخصص چشم و عضو آکادمی چشم پزشکان آمریکا در گفتگو با جام‌جم به آن پاسخ داده‌اند.
وی می‌گوید: اشعه ماوراء بنفش یا همان (UV) دارای سه نوع طول موج UVA ،UVB و UVC است که اشعه «UVC» در لایه ازن جذب شده و به زمین نمی‌رسد و آن قسمتی که برای چشم مضر است UVB است که موجب سوختگی پوست و اثرات مضر روی چشم است.
مثلا وقتی UVB به روی برف تابیده می‌شود، می‌تواند موجب کوری برگشت‌پذیر شود و برای ۱۲ تا ۴۸ ساعت بینایی خود را از دست دهد.
دانشمندان بر این اعتقادند که تماس زیاد با اشعه UVB می‌تواند در مدت زیاد بیماری‌های برگشت‌ناپذیر، مانند: آب مروارید، تغییر در مرکز دید و ناخنک چشم را فراهم آورد.
دکتر اساسی با اشاره به این که اشعه «UVA» بیشتر توسط عدسی چشم جذب می‌شود و مدرکی برای ضرر چشم وجود ندارد، یادآور می‌شود: اشعه‌ای که باید چشم را از آن مصون نگه داشت UVB است.
این جراح و متخصص چشم اظهار می‌کند: عینک‌ها باید حداقل ۹۸ درصد از UVA و UVB را جذب کنند چون عینکی که استاندارد نیست، بسیار مضرتر از نزدنش است، چراکه عینک آفتابی باعث می‌شود مردمک چشم باز شود و حال اگر UV را جذب نکند، تمام اشعه‌های مضر به داخل چشم نفوذ می‌کنند.
● نحوه شناخت عینک استاندارد
«در لنز عینک‌های ارزان ماده‌ای به نام (Triace tate) است که فقط ۴۰ درصد ازUV را جذب می‌کند و برای چشم بسیار مضر هستند بنابراین بهترین راه شناخت عینک‌های استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عینک‌فروشی‌های معتبر یافت می‌شود.»
دکتر اساسی با اعلام این مطلب عنوان می‌کند: بدون استفاده از دستگاه «یووی متر» جهت شناخت استاندارد بودن عینک‌های آفتابی، تشخیص یک عینک آفتابی مناسب، حتی برای چشم پزشکان نیز سخت و غیرممکن خواهد بود.
گفتنی است این دستگاه باید UV عینک را از ۹۸‌درصد به بالا نشان دهد. همچنین گاهی علامت «۴۰۰ UV» در کنار برخی از عینک‌ها درج شده است که نشان‌دهنده قابلیت حفاظت بر علیه UVB است.
به گفته این چشم پزشک، نمی‌توان هر عینک گران‌قیمتی را استاندارد قلمداد کرد و باید تمامی آنها توسط دستگاه (یووی‌متر)‌ تست شوند.
● خاصیت عینک‌های شیشه‌ای بدون نمره
در حال حاضر اکثر عینک‌های طبی و آفتابی به‌دلیل هزینه‌های بالای آن از شیشه‌ای تبدیل به تلق شده‌اند، ولی جالب است که بدانید اگر شیشه بدون شماره‌ای را جلوی چشمان خود بگذارید، باعث می‌شود ۹۸ درصد از UV توسط آن جذب شود. این جراح متخصص با بیان این مطلب می‌افزاید: آنچه در انتخاب عینک آفتابی مهم می‌باشد، این است که باید کل چشم توسط آن گرفته شود، بنابراین استفاده از عینک‌های کوچک که بیشتر برای زیبایی طراحی شده‌اند و هیچ پوششی ندارند، توصیه نمی‌شود.
● نیاز کودکان به عینک آفتابی
کودکان به دلیل این که ممکن است بیش از سایرین در معرض آفتاب قرار گیرند، احتیاج به عینک‌های آفتابی دارند. دکتر اساسی با اشاره به این موضوع خاطر نشان می‌کند: هر قدر افراد جوانتر باشند UV بیشتر به چشم آنها صدمه خواهد زد، چرا که قرنیه و عدسی چشم کودکان بسیار شفاف است وUV بدون برگشت داخل چشم می‌رود در صورتی که در افراد سن بالاتر به دلیل کدر بودن عدسی و قرنیه، مقداری ازUV بازتاب خواهد داشت، پس بهتر است کودکان و بزرگسالان در معرض آفتاب از ۱۰ صبح تا ساعت‌۱۴ زدن عینک را به هیچ وجه فراموش نکنند؛ چرا که در این مدت زمان، حتی اگر شخص در سایه نیز قرار داشته باشد، خطر صدمه اشعهUV چشمان را تهدید می‌کند.
● فیلتر پلاریزه
اغلب اشعه‌های مضر از استوا می‌آیند و به‌شکل افقی‌اند، این چشم پزشک متخصص با بیان این مطلب می‌‌گوید: عینک‌های پلاریزه می‌توانند جلوی این اشعه‌ها را به خوبی بگیرند، چرا که این عینک‌ها اجازه می‌دهند فقط اشعه‌های عمودی، داخل چشم شوند و تنها مشکل این عینک‌ها این است که اگر خودرویتان (ال‌سی‌دی)‌ دارد شما به هنگام نگاه کردن به این صفحه، کمی دچار مشکل شده و ممکن است این صفحه را واضح نبینید. بنابراین، این نوع از عینک‌ها بیشتر برای افرادی که دارای دید بسیار خوب و شغل خلبانی یا تیراندازی هستند توصیه می‌شود.
● رنگ شیشه
رنگ و لایه‌های مختلف موجود در شیشه هر‌یک با توجه به کاربرد آن طراحی می‌شود مثلا رنگ خاکستری به دلیل این که شدت نور را در تمامی رنگ‌ها به طور یکسان کم می‌کنند و کمترین اختلالی را در دید رنگی ایجاد می‌کنند، برای رانندگی و سایر کاربردهای روزمره مناسبند. دکتر اساسی درخصوص عینک‌های شیشه زرد می‌افزاید: این عینک‌ها نور آبی را تا حد زیادی جذب می‌کنند، بنابراین بیشتر سطح‌ها می‌توانند آن را منعکس و منتشر کنند و به همین دلیل عینک‌های اسکی بیشتر زرد هستند.
همچنین عینک‌های قهوه‌ای علاوه بر جذب بهتر نور آبی و فرکانس‌های بالا، اشعه‌ ماوراءبنفش را هم بیشتر جذب می‌کنند و عینک‌های سبز بخشی از نور آبی را فیلتر کرده و درخشندگی سطوح را کاهش می‌دهد و در پایان عینک‌های قرمز و ارغوانی که بیشتر برای شکار و اسکی روی آب مناسبند در محیط‌های سبز و آبی استفاده می‌شود.
● نسخه زمستانی
دکتر اساسی در پایان استفاده از عینک آفتابی در زمستان، بخصوص در برف را توصیه کرده و می‌افزاید: از آنجا که برف بازتاب ۸۰ درصد ازUV را دارد و زمین و آب فقط ۱۰ درصد ازUV را منعکس می‌کنند، اهمیت استفاده از عینک آفتابی در زمستان کمتر از استفاده از آن در فصل تابستان نیست.

memol
09-02-2009, 05:52 PM
تومورهاي بيني و سينوس ها:

اپیدمیولوژی:۱-کمتر از۳% بدخیمیهای تنفسی.گوارشی ۲-کمتر از۱% همه تومورها ۳-مردها۲برابر ۴-دردهه های پنج تا هفت بیشتر ۵- ۴۴%بیماران شغلشان در ارتباط با نیکل، کروم، صنایع چوب بوده ۶-سیگار والکل۷ -پاپیلوما ویروس
علائم:۱- دهانی: ۳۰-۲۵% درد دندان،تریسموس،پری کام ۲- بینی: ۵۰%انسداد،خونریزی،ترشح،اح قان ۳- چشم: ۲۵% دوبینی،اشک ریزش،درد،اگزوفتالموس۴- صورت: درد،اسیمتری،تورم گونه ۵- گوش: کاهش شنوایی ثانویه به اوتیت سروزی
تشخیص: ۱- معاینه فیزیکی
۲- اندوسکوپی بینی
۳- بیوپسی
۴- رادیوگرافی
انواع تومور:
بینی خارجی:
۱- کراتوزهای ناشی از افتاب،کیستهای سبابه وخالها
۲- رینوفیما:ناشی از رشدبیش از حدغدد سبابه ۳- کارسینوم سلول سنگفرشی:رشد سریع،احتمال متاستاز ۴- بازال سل کارسینوما:به مدت طولانی کوچک و سپس به صورت موضعی رشد می یابد.
بینی داخلی:

۱- پاپیلوم سنگفرشی:در وستیبول بینی است وباعث تحریک موضعی میدهددرمان با اکسزیون یا دیاترمی
۲- پولیپ بینی:شایعترین تومور بینی،بیشتردرمبتلایان به رینیت الرژیک،برخلاف شاخکهای بینی دردندارد ولی حرکت دارد .میتواند انسداد بینی بدهد.درمان با کورتون موضعی یاسیستمیک یااسپری استروییدی است اما اغلب باید جراحی شود.احتمال عود بسیار بالا ۳- پاپیلومایوارونه : شیوع کم دارد،از نظربافت شناسی خوش خیم اما از نظربالینی بدخیم است چون ممکن است بینی مقابل را درگیر کند.ازدیواره جانبی بینی منشا می گیردوشبیه پولیپ گوشتی است.درمان اکسیزیون موضعی است.رادیوتراپی ممنوع است
۴-ادنوما،لنفانژیوماوهمانژیو ماباشیوع کمتروخوشخیمترهستند
۵-انژیوفیبروما:درنوجوانان باسابقه انسداد بینی توام باخونریزیهای راجعه بینی باید این توموررد شود.این بیشتر درنازوفارنکس دیده میشودودرصورت زخمی شدن دردندارد
سینوسها:
۱- استئوما:در۴۰-۱۵سال وبا رشد کم، وشیوع درسینوس فرونتال بیشتربعدسینوس اتموئید بعد ماگزیلاری است.درمان بااکسیزیون موضعی است.
۲- اگزوستوز:د رسینوس فرونتال،برخلاف استئوما بزرگ نمی شود. ۳- کندروما :عمومادرسپتوم ونادراست. ۴- پولیپ:معمولامتعدد ودررادیوگرافی صاف ومدوربدون تخریب استخوانی ۵- دیسپلازی فیبرو:استخوان حالت نرم شدگی پیدا می کند وجای ان را بافت فیبروی غیرطبیعی پرمی کند.بیشتر درافرادجوان ایجاد می شودبیشتر درسینوس ماگزیلا است ودر کل نادر است ممکن است منجربه انسداد بینی یا سینوس وخوردگی جمجمه شود.درمان جراحی است
تومورهای بدخیم:
۱- اسکواموس سل کارسینوما:شایعترین تومور بدخیم بینی وسینوسهااست ودر سینوس ماگزیلا شایعتراست بعد درسینوس اتموئید وبینی بعد درفرونتال.

محل تهاجم علامت:
به داخل بینی انسداد یاخونریزی
ضریع خلفی یا جانبی انتروم درد پایدار
دیواره فوقانی انتروم پروپتوز ودوبینی
لبه الوئولر فوقانی لقی دندان درفک بال
تشخیص:

بابیوپسی ورادیوگرافی است ودرمان باماگزیلکتومی وپرتودرمانی که یابعد عمل ویا۱۰-۸ هفته قبل عمل است وشیمی درمانی که در تومورهای بزرگ انجام میشود.پیش اگهی بدی دارد.
۲- ملانوما:هم در سینوس هم بینی دیده می شود ودرمان ان شیمی درمانی وپرتودرمانی است
۳- نوروبلاستوما: رشد خیلی کند دارد ودرمان با اکسیزیون کامل است

memol
09-02-2009, 05:52 PM
خشکی هوا و فشار خون بالا ؛ علت خونریزی بینی

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، هوای خشک فصل تابستان را از جمله علل خونریزی بینی عنوان و تاکید کرد که در صورت تکرار خون دماغ به منظور تشخیص علت آن به پزشک مراجعه شده و از دستکاری مخاط بینی پرهیز شود.
دکتر خسرونیا در گفتگو با ایسنا، در رابطه با علل خونریزی از بینی (خون دماغ) و چگونگی برخورد با آن گفت: خونریزی بینی به چند علت صورت می‌گیرد که بسته به علت ایجادکننده آن باید درمان لازم صورت گیرد. وی، خشکی بینی را از علل بروز خونریزی بینی عنوان کرد و گفت: در هوای خشک مانند هوای فصل تابستان مخاط بینی خشک شده و با کوچک‌ترین تحریک و دستکاری در بینی، فرد دچار خونریزی از بینی می‌شود. به این ترتیب در صورت خشکی مخاط بینی باید محیط درون بینی با ویتامین a چرب شده و از دستکاری مخاط بینی پرهیز شود.
همچنین اختلالات انعقادی خون، خونریزی از بینی را سبب می‌شوند.
رئیس جامعه پزشکان داخلی، فشار خون همیشگی یا ناگهانی (فشار خون بالا) را نیز از جمله علل خون دماغ عنوان کرد و گفت: به دنبال افزایش فشار خون ممکن است فرد دچار خون دماغ شود، در غیر این صورت ممکن است با افزایش فشار خون، رگ مغز پاره شده و فرد به سکته مغزی مبتلا شود. همچنین ضربه به بینی می‌تواند سبب شود که به دنبال هر حرکتی از سوی فرد، خونریزی بینی ایجاد شود.دکتر خسرونیا ادامه داد: گاهی ناراحتی‌های دریچه میترال قلب با خونریزی از بینی همراه است. بنابراین علل خونریزی از بینی (خون دماغ) در افراد مختلف، متفاوت است و لازم است بنا بر علت ایجادکننده آن درمان لازم انجام شود.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در پایان گفت: در صورت تکرار خون دماغ لازم است به منظور تشخیص علت آن به پزشک مراجعه شده و از دستکاری مخاط بینی پرهیز شود.

memol
09-02-2009, 05:53 PM
مزاحمى به نام تبخال

شايد كمتر كسى را مى شود پيدا كرد كه تا به حال تبخال را تجربه نكرده باشد. يك زخم دردناك با ظاهرى ناخوشايند كه همه از آن گريزانند اما بالاخره سراغشان مى آيد. روش برخورد اصولى و بهداشتى با تبخال موضوع بحث امروز ما است و مى خواهيم برايتان شرح دهيم كه چگونه با اين مهمان ناخوانده و سمج برخورد كنيد كه محترمانه شما را ترك كند و از پيش شما برود. به طور كلى عفونت تبخال يك عفونت شايع ويروسى دهان است كه به علت ورود ويروسى به نام هرپس سيمپكس به بدن خود را نشان مى دهد. اين عفونت در وهله اول به صورت يك نوع زخم صورت است كه روى لب ها يا پوست صورت نزديك منطقه دهان اتفاق مى افتد و به همين دليل ظاهرى ناخوشايند را براى فرد مبتلا پديد مى آورد.
• عفونت اوليه و ثانويه تبخال
متاسفانه ويروس تبخال به اين سادگى هم كه عموم فكر مى كنند بساطش از بدن برچيده نمى شود. اگر كسى براى اولين بار با اين ويروس تماس داشته باشد پس از بروز عفونت تبخال در ناحيه دهان، ويروس مربوطه به عمق بدن مى رود و خود را مخفى مى كند. سال ها و يا حتى كمتر زمان اگر بگذرد احتمال دارد دوباره ويروس شعله ور شود و مجدداً دردسرزا شود. اينكه چه شرايطى سبب مى شود ويروس خفته دوباره بيدار شود مقوله اى است كه جا براى بحث بسيار دارد. اما به طور خلاصه شرايطى همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگى، فشارهاى روحى و روانى، صدمات به لب و يا جراحى هاى روى نواحى دهان و لب از جمله اين موارد هستند. از اين رو آموختن روش برخورد با تبخال مهم ترين اصلى است كه در مواجهه با اين بيمارى بايد دانست تا از عوارض آن درمان ماند.
• وقتى تبخال مى آيد...
شناخت علائم بروز يك تبخال از اهميت بسيار زيادى برخوردار است. علائم و نشانه هاى تبخال بدين صورت است كه در وهله اول يك تاول كوچك و دردناك پر از مايع روى يك نقطه سرخ و دردناك پوست بروز مى كند كه معمولاً روى لب ها و نواحى داخلى دهان است. سپس درد شديد و احساس مورمور شدن به سراغ بيمار مى آيد كه غالباً يكى دو روز قبل يا بعد از بروز تاول ها است كه اين علامت بسيار مهمى است. خصوصاً احساس مورمور شدن و درد خفيف از علائم اوليه تبخال است كه مى تواند به عنوان يك زنگ خطر محسوب شود. چرا كه اگر شخصى در اين مرحله متوجه عفونت تبخال شود با استفاده از اقدامات پيشگيرانه كه در ادامه در مورد آنها صحبت مى شود مى تواند جلوى تبخال را بگيرد. در هر صورت پس از تشكيل تاول ها، سير بيمارى ادامه مى يابد و تاول ها نهايتاً مى شكنند و از آنها خونابه خارج مى شود و سپس يك زخم قهوه اى رنگ با ظاهرى ناخوشايند تشكيل مى شود.
• تبخال هاى خطرناك
در بعضى مواقع به دليل بى اعتنايى بيمار تبخال وسعت مى يابد و عفونت شديد روى آن سوار مى شود. در اين موارد زخم هاى تبخالى علاوه بر اينكه تمام نواحى لب را مى گيرند به داخل دهان هم سرايت مى كنند. در اين موارد التهاب لثه ها از وخيم ترين وقايعى است كه خود را نشان مى دهد. تمام لثه ها خصوصاً نواحى داخلى لثه ها ورم مى كنند و حالت آبسه دهانى به خود مى گيرند. بيمار قادر نيست كه حتى لقمه اى غذا بخورد. شرايط بيمار روز به روز وخيم تر مى شود و بايد سريعاً اقدامات درمانى در مورد وى اجرا شود.
• چه بايد كرد
*اولين اقدامى كه بايد در مواجهه با تبخال كرد شناخت مرحله اول تبخال به طور كامل و دقيق است. اگر شما در اين مرحله تبخال را شناسايى كنيد كه آن هم كار زياد سختى نيست به راحتى مى توانيد جلوى يك عفونت سخت را بگيريد.
*پس از تشخيص شروع تبخال اولين اقدامى كه مى كنيد به فاصله هر نيم ساعت يك قالب كوچك يخ را روى لب ها بگذاريد (روى ناحيه مبتلا) و آن قدر يخ را به لب ها بچسبانيد كه آن تكه يخ كوچك آب شود. توجه كنيد كه يخ را چند ثانيه روى لب ها بگذاريد و سپس از روى لب ها برداريد تا سرماى شديد يخ لب ها را از بين نبرد.
*پس از مرحله يخ گذارى به طور متناوب روى ناحيه مبتلا را با نمك بپوشانيد. در اين لحظه انتظار درد فراوانى را بايد داشته باشيد اما مطمئن باشيد بهترين روش درمانى را در حال اجرا كردن هستيد و بدون ترس و دلهره ادامه دهيد.
*از محلول هاى دهان شويه حتماً استفاده كنيد. محلول دهان شويه بنزيدآمين از جمله بهترين محلول هاى دهان شويه است. هر ۱ تا ۲ ساعت يكبار دهان را حسابى با محلول بشوييد تا بهداشت داخل دهان تامين شود و عفونت به داخل دهان سرايت نكند.
*در فاصله مدت عفونت از غذاهاى مايع و ولرم استفاده كنيد تا لب ها و نواحى مبتلا تحريك نشوند و زخم انتشار پيدا نكند.
*سطح لب ها را با كرم هاى مخصوص كه معمولاً كرم ويتامينه a است مرطوب و نرم نگه داريد تا لب ها دچار خشكى نشوند و تبخال عفونى نشود.
*در صورت به كار بردن همه اين اقدامات اگر احساس كرديد روند بهبودى وجود ندارد سريعاً به يك پزشك متخصص دهان و دندان يا يك دندانپزشك جهت معالجه خودتان مراجعه كنيد تا روند بهبودى را از وى طلب كنيد.

memol
09-02-2009, 05:53 PM
کمبود پروتئین علت شایع ریزش مژه‌ها

مشکلات تغذیه‌ای مانند کمبود پروتئین از علل شایع ریزش مژه‌هاست.
به گزارش ایسنا تحقیقات نشان می‌دهد: ریزش مژه علل متفاوتی دارد، اگر ریزش مژه با نازک شدن موهای سر همراه باشد، علت آن حملات سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌ موهای سر است. از علل دیگر ریزش مژه‌ها به کم‌کاری تیروئید، برهم خوردن تعادل هورمونی، بیماری‌های سیستم ایمنی، مشکلات تغذیه‌ای بخصوص کمبود شدید پروتئین یا سوء تغذیه و واکنش‌های حساسیتی و آلرژیکی به نوعی ماده موجود در مواد آرایشی می‌توان اشاره کرد.
براین اساس، شستشوی مژه‌ها بعد از حمام آب گرم و همچنین پیروی از رژیم غذایی کم کالری و دریافت نکردن مواد غذایی به میزان کافی می‌تواند در نازک شدن مژه‌ها تاثیرگذار باشد. ________________

memol
09-02-2009, 05:54 PM
آنفولانزاي خوكي:

آنفولانزای خوكی با نام‌های Hog Flu، Swine Flu و Pig Flu شناخته می‌شود. گزارشاتی از سابقه ابتلا انسان به آنفولانزای خوكی در سال‌های 1918، 1976 و غیره نیز وجود دارد. خوك ممكن است به ویروس آنفولانزای انسانی و سایر حیوانات و حتی پرندگان مبتلا شود و در بدن آن شیفت آنتی‌ژنیك و یا دگرگونی ژنتیك در جهت ایجاد ویروس جدید رخ دهد. ویروس آنفولانزای خوكی سال 2009 با زیرگروه “H1N1” نوع A آنفولانزا شناخته شده است.

طریقه انتقال ویروس

1ـ انتقال در حیوان:

طریقه انتقال بین خوك‌ها از طریق راه‌های هوایی شامل دستگاه تنفسی (مانند تماس دهان، بینی و…) صورت می‌گیرد.


2ـ انتقال از حیوان به انسان:

افرادی كه در معرض تماس با پرندگان و حیواناتی از قبیل خوك می‌باشند، خصوصا افرادی كه در مراكز نگهداری این حیوانات كار می‌كنند، در معرض خطر بالای انواع ویروس آنفولانزای اندمیك در این نوع حیوانات می‌باشند. بنابراین این جمعیت از انسان‌ها به عنوان میزبان این ویروس می‌توانند در نظر گرفته شوند. سایر افراد در معرض خطر، شامل دامپزشكان و كارگران در مراكز تهیه گوشت می‌باشند. هرچند خطر ابتلا برای این دو گروه كمتر از افرادی كه در مزارع پرورش خوك و پرندگان كار می‌كنند، می‌باشد.

نكته: ویروس H1N12009 از خوك جدا نشده است و از آن به انسان منتقل نمی‌شود، بلكه از طریق انسان به انسان شیوع می‌یابد.


علایم و نشانه‌ها

1ـ علایم در انسان:

مطابق با مركز كنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) علایم آنفولانزای خوكی سال 2009 با ویروس H1N1، در كل شباهت با علایم سایر سویه‌های آنفولانزا و شبه آنفولانزا دارد. علایم شامل تب، سرفه،گلودرد، بدن درد، سردرد، خستگی و لرز می‌باشد. درصد زیادی از مبتلایان به این نوع ویروس جدید علایم اسهال و تهوع را نیز داشته‌اند.

با توجه به اینكه علایم ذكر شده تنها منحصر به آنفولانزای خوكی نمی‌باشد، گرفتن شرح حال كامل از بیمار ضروری می‌باشد. همچنین تشخیص قطعی این نوع از آنفولانزا نیاز به تست‌های آزمایشگاهی مربوط به نمونه‌های تنفسی از قبیل نمونه‌های تهیه شده از بینی و گلو دارد.


2ـ علایم در حیوان

علایم بیماری در خوك شامل تب، عطسه، سرفه، مشكلات در تنفس و كاهش اشتها می‌باشد و در تعدادی از موارد منجر به سقط جنین در حیوان نیز شده است. مرگ ‌و میر ناشی از آنفولانزای خوكی در خوك پایین و حدود یک الی چهار درصد می‌باشد. این ویروس سبب كاهش وزن و رشد حیوان و بنابراین ضرر اقتصادی به دامدار می‌شود .


پیشگیری

شامل سه مرحله می‌باشد:

ـ پیشگیری در حیوان،

ـ پیشگیری در انتقال از حیوان به انسان

ـ پیشگیری در انتقال از انسان به انسان.


پیشگیری در خوك:

شامل واكسیناسیون در دامداری‌ها، قرنطینه‌كردن حیوانات و ضدعفونی كردن دامداری‌ها و غیره می‌باشد.

پیشگیری از انتقال به انسان:

استفاده از ماسك صورت به دامپزشكان و دامداران هنگام برخورد با حیوان توصیه می‌شود.

نكته: نپوشیدن دستكش و كشیدن سیگار هنگام برخورد با حیوان از جمله ریسك فاكتورها محسوب می‌شوند.

پیشگیری از انتقال انسان به انسان:

راه‌های انتقال در بین انسان‌ها شامل عطسه‌كردن، سرفه‌كردن، تماس با اشیای آلوده به ویروس می‌باشد.

ـ شستن متناوب دست‌ها با آب و صابون، ژل‌ها ،فوم‌ها و شستشو دهنده‌ها با پایه‌های الكلی خصوصا بعد از حضور در مراكز عمومی و ضدعفونی‌ كردن سطوح می‌تواند سبب كاهش انتقال شود.

متخصصین معتقدند شستشوی دست‌ها در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی (شامل آنفولانزای معمولی و خوكی) به خوبی موثر می‌باشد. حتی قطر‌های بسیار ریز از ترشحات بینی و حلق ممكن است سبب آلودگی میز كار، تلفن و یا سایر سطوح و به این ترتیب انتقال از انگشت به دهان، بینی و یا چشم شود.

ـ هر شخص با علایم شبه آنفولانزا شامل تب ناگهانی، سرفه و یا دردهای عضلانی بهتر است از محیط‌های كار و مراكز عمومی دور بماند و با پزشك تماس بگیرد.

ـ فاصله‌ گرفتن از اجتماعات عمومی در محیط‌هایی كه احتمال می‌رود ویروس در آنجا شایع باشد نیز توصیه می‌شود. این اقدام با توجه به درصد و میزان شیوع این بیماری در شهر و كشور مربوطه می‌باشد.

ـ واکسن آنفولانزا نیز می‌تواند در پیشگیری این بیماری موثر باشد، هرچند واكسن‌های آنفولانزای كنونی، علیه ویروس H1N12009 ایمنی حاصل نمی‌كنند. البته تهیه واكسن جدید از این نوع ویروس به زودی امكان‌پذیر خواهد بود.

نكته: بیماری آنفولانزای خوکی از طریق خوردن گوشت خوک به انسان منتقل نمی‌شود. ویروس این بیماری در دمای پخت بالای 70 درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود و شدت بیماری در انسان به حدت ویروس، وجود سابقه ایمنی در افراد، واکسیناسیون یا سابقه ابتلا به آنفولانزای فصلی و شرایط سلامتی میزبان بستگی دارد.


درمان

ویروس آنفولانزای خوكی به ندرت در خوك‌ها كشنده می‌باشد. بنابراین درمان در آنها به صورت درمان “علامتی‌ـ‌حمایتی” می‌باشد. استفاده از آنتی بیوتیك‌ها هرچند تاثیری علیه این ویروس ندارد ولی به پیشگیری از پنومونی باكتریایی و سایر عفونت‌های ثانویه کمک می‌كند.

داروهای آنتی‌و‌ایرال در انسان مبتلا به تخفیف بیماری و بهبود سریع‌تر آن كمك می‌كند. درمان بهتر است طی دو روز از شروع علایم انجام شود. در كنار داروهای ضد ویروس، درمان “علامتی‌ـ حمایتی” در منزل و یا در بیمارستان شامل جایگزین‌كردن مایعات از دست‌رفته و كنترل تب انجام می‌شود.

مركز كنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریكا داروی Seltamivir (Tamiflu) و Zanamivir (Relenza) را برای درمان و یا پیشگیری علیه این ویروس توصیه می‌كند. البته گروه كثیری از افرادی كه از این بیماری بهبودی كامل یافته‌اند، نیازی به داروهای ضد ویروس نداشته‌اند.

ویروس آنفولانزای خوكی 2009، مقاوم به آمانتادین و یا ریمانتادین گزارش داده شده است.

به طور کلی میزان مرگ‌ و ‌میر ناشی از این بیماری كمتر از یك درصد بوده و در افرادی كه بیماری زمینه‌ای مانند ناراحتی قلبی، كلیوی و مزمن ریوی داشته‌اند، مرگ ‌و ‌میر شایع‌تر است. همان طور که قبلا نیز ذکر شد درمان‌های حمایتی مانند کنترل آب و الکترولیت‌ها کمک به بهبود بیماری می‌کند.

memol
09-02-2009, 05:54 PM
50 ميليون زن آسيايي در معرض خطر ابتلا به ايدز قرار دارند:

سازمان ملل هشدار داد که در آسیا ۵۰ میلیون زن در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند.
سازمان ملل روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: بیش از ۵/۱ میلیون زن با ویروس hiv در آسیا زندگی می‌کنند که این ویروس در بسیاری از این افراد از طریق ارثی و پدر و مادرشان به آن‌ها منتقل شده است و هم اکنون ۵۰ میلیون زن در این قاره در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در این گزارش آمده است که بسیاری از زنان به دلیل ازدواج با فردی که ویروس hiv را دارد، به این بیماری مبتلا می‌شوند.
رائو نماینده سازمان ملل در نهمین کنگره بین‌المللی ایدز در آسیا گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما این است که بسیاری از کشورها بر روی این مسئله سرپوش می‌گذارند و این مسئله را نادیده می‌گیرند اما باید بدانند که این سرپوش گذاشتن به نفعشان نیست زیرا که در صورت شیوع این بیماری دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
در گزارش سازمان ملل آمده اسنت که در سال ۱۹۹۰ حدود ۱۷ درصد زنان آسیا به این بیماری مبتلا بودند اما در سال ۲۰۰۸ ۳۵ درصد زنان آسیا به این بیماری مبتلا شده‌اند.
کامبدیا، تایلند و هند بیشترین آمار مبتلا به ایدز را در آسیا به خود اختصاص داده‌اند.

memol
09-02-2009, 05:55 PM
سرطان مترادف با مرگ نیست:
سرطان یکی از بلایای قرن بیستم است که سال هاست مردم ایران با آن آشنا هستند. طی دهه های گذشته بیماری سرطان، یک بیماری نادر به حساب می آمد اما هم اکنون بسیاری از ما می توانیم چند نفر از اطرافیان، دوستان، آشنایان را نام ببریم که بر اثر ابتلا به یکی از انواع سرطان جان باخته اند. در واقع سرطان هم اکنون واژه ای مترادف با مرگ است؛ بختک شومی که قربانیان خود را از بین مرد و زن، پیر و جوان و بالغ و نابالغ انتخاب می کند و آنان را به کام مرگ می کشد در حالی که این تصور نادرست و بسیار ساده انگارانه است. سرطان در دنیا هم اکنون یکی از بیماری های قابل پیش گیری و قابل درمان است و ترس بی مورد از آن حاصل ناآگاهی و بی اطلاعی عموم مردم از آن است. با توجه به اهمیت موضوع سرطان و تلاش صفحه خانواده و سلامت برای اطلاع رسانی درباره بیماری های مختلف این بار به بیماری سرطان می پردازیم و اطلاعات خوانندگان خود را درباره این بیماری افزایش می دهیم. به عنوان اولین گزارش از سلسله گزارش هایی که به سرطان اختصاص خواهیم داد، سرطان را به عنوان یک بیماری قابل پیش گیری و قابل درمان مورد بررسی قرار می دهیم و بدیهی است که درمان تمام سرطان ها زیرمجموعه این مطلب خواهد بود.
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت آمریکا که مستندترین آمار درباره بیماری سرطان است، ۵۰ درصد کلیه سرطان ها قابل پیش گیری است. هم اکنون در سراسر جهان آمار سرطان رو به افزایش است اما مرگ و میر ناشی از سرطان کمتر شده است؛ برخلاف ایران که اگرچه آمار سرطان به علت افزایش تشخیص و آگاهی مردم و پزشکان بالا می رود اما مرگ و میر هم سیر صعودی خود را دارد. دکتر پیام آزاده متخصص سرطان گوارش و دبیر همایش سرطان ایران با این مقدمه می افزاید: علت کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان، پیش گیری صحیح، منظم و علمی، غربالگری و درمان های علمی است که در ۲۰ سال اخیر بالاترین پیشرفت های پزشکی در درمان را به خود اختصاص داده است.
دو مسئله ای که از درمان اهمیت بیشتری دارد و آمار سرطان را تا ۵۰ درصد کاهش داده، پیش گیری و غربالگری است. هم چنین خوب است بدانید فقط پیش گیری باعث کاهش دوسوم آمار مرگ و میر ناشی از سرطان شده است. حال که اهمیت پیش گیری از سرطان تا حدودی واضح و روشن شد باید بر این نکته تاکید کرد که با وجود آمارهای صعودی از ابتلا به سرطان در سراسر دنیا، این بیماری کنترل شده است. به طور کلی باید گفت ۲ عامل در ایجاد سرطان تاثیر دارد. یکی ژن دیگری عوامل محیطی. ژنتیک که به فرد به ارث می رسد، در درمان قابل بحث است نه در پیش گیری. به این ترتیب پیش گیری عبارت است از اصلاح عوامل خطر و تغییر محیط و سبک زندگی.
همان طور که اشاره شد ۵۰ درصد موارد تمام سرطان ها، قابل پیش گیری است. عوامل اصلی بروز آن که مورد تایید منابع علمی و پژوهشگران در سراسر دنیاست، در اختیار ما قرار دارد. دکتر آزاده با اشاره به این عوامل که عبارت از سیگار، تغذیه نامناسب، افزایش وزن و فعالیت کم جسمی است، ادامه می دهد: این ۴ عامل باعث بروز دوسوم سرطان هاست. نقش این ۴ عامل در ابتلا به سرطان سال هاست تایید و شناخته شده است و آمارها و تحقیقات چند دهه گذشته این امر را ثابت می کند.
▪ سیگار؛ سالانه ۵ میلیون نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی-عروقی ناشی از دود سیگار می میرند. نیمی از سیگاری ها از بیماری های ناشی از سیگار می میرند و والدین سیگاری به طور متوسط ۱۳ سال کمتر از همسالان غیرسیگاری خود عمر می کنند. سیگار مسئول ۳۰ درصد از مرگ های ناشی از سرطان است. (منظور ما در این جا سرطان مربوط به بزرگسالان است نه کودکان، زیرا سرطان های کودکان ژنتیکی است در صورتی که عوامل محیطی سال های سال طول می کشد تا به سرطان منجر شود) مصرف سیگار، سرطان ریه را ۲۰ برابر و سرطان پانکراس را ۵ برابر افزایش می دهد. در این جا باید گفت منظور از سیگار فقط سیگار معمولی نیست بلکه پیپ، چپق، تنباکوی غیرکشیدنی، قلیان و حتی استنشاق غیر مستقیم دود سیگار هم شامل این بحث می شود. کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند تقریبا برابر با افراد سیگاری در معرض خطرات سیگار هستند.
جالب این که قطع سیگار به نحو غیر قابل باوری، باعث کاهش خطر سرطان و حتی جلوگیری از سیر سرطان می شود. این نکته به این معناست که سیگار نه فقط در ایجاد سرطان نقش دارد بلکه سیر سرطان را بدتر می کند و از همه جالب تر این که درمان سرطان در افراد سیگاری ۳۰ تا ۵۰ درصد کم اثرتر از غیر سیگاری هاست. بنابراین ترک سیگار قبل از ابتلا به سرطان برای پیش گیری و هم بعد از ابتلا برای درمان موفق سرطان، توصیه اکید متخصصان است. به گفته این متخصص سرطان گوارش، یکی از مهم ترین اولویت های بهداشتی در جامعه امروز ما ایجاد تسهیلات اجتماعی برای ترک سیگار است.
▪ نور آفتاب؛ در بسیاری از نقاط جهان قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب به بروز انواع سرطان های پوست دامن زده که در کشور ما نیز افزایش یافته است. مکانیسم های مختلفی درباره ایجاد سرطان بر اثر نور آفتاب وجود دارد اما در این بخش تنها به توصیه های بهداشتی بسنده می کنیم. اولین توصیه این است که تا حد امکان از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر که حداکثر شدت تابش نور آفتاب است، تمام بدنمان را بپوشانیم. در شرایط فعلی جامعه ما استفاده از کلاه توصیه می شود زیرا می تواند به خوبی ما را از آفتاب محافظت کند. از آن جا که نور آفتاب هم مثل دیگر شاخص های خطر نیاز به زمان دارد تا ایجاد سرطان کند، استفاده از کلاه را از بچگی توصیه می کنیم زیرا آثار فاکتورهای خطر ایجادکننده سرطان تجمعی است، به عبارتی در طول سالیان سال دست به دست هم می دهد و ایجاد سرطان می کند. از بچگی باید به کودکان یاد دهیم با کلاه و با پوشش کامل در صورت لزوم زیر نور آفتاب قرار بگیرند. توصیه اکید ما این است که افراد حتی با پوشش کامل و کلاه، سر و گردن را نیز ضد آفتاب بزنند تا از آثار اشعه های خطرناک نور خورشید در امان بمانند.
▪ تغذیه؛ یکی از اصلی ترین شاخص های خطر ایجاد کننده سرطان ها به خصوص سرطان دستگاه گوارش تغذیه است. وی با کنار زدن تبلیغ و ضد تبلیغ و حرف و حدیث ها و مقالات علمی و غیر علمی درباره نقش تغذیه در ابتلا به سرطان می گوید: آن چه مورد استناد ماست جمع بندی گزارش سازمان بهداشت جهانی در این باره است که شامل همه مقالات و پژوهش های مبتنی بر شواهد در سراسر دنیاست. بنابراین کلیات توصیه های سازمان بهداشت جهانی را ذکر می کنیم و این توصیه ها را به ۲ دسته چه نخوریم و چه بخوریم تقسیم بندی می کنیم «در دسته اول، نقش الکل مطرح است. الکل بدون تردید باعث ایجاد و تشدید سرطان های مختلف از جمله سر و گردن، سینه و گوارش می شود، حتی ۱۰ گرم آن که بسیار ناچیز است در این باره هیچ شکی وجود ندارد.»
دومین ماده غذایی گوشت قرمز است. بر اساس تحقیقات مصرف بالای هر نوع گوشت قرمز اعم از گاو، گوساله، گوسفند و غیره بدون شک باعث ابتلا به سرطان روده می شود. این مسئله ربطی به نوع پخت ندارد. بنابراین مصرف گوشت قرمز سرطان زاست. توصیه این است که گوشت قرمز را به سبک سنتی آب پز کنیم زیرا این شیوه کمتر سرطان زاست، در صورتی که گوشت قرمز استیک شده، کباب شده و نمک سود شده، بیشتر سرطان زاست. هم چنین چربی های اشباع شده و نشده نقش غیرمستقیمی در ابتلا به سرطان دارد. به عبارتی هنوز نقش مستقیم چربی در ابتلا به سرطان در هیچ مقاله و پژوهش مبتنی بر شواهدی در این باره منتشر نشده است، افزایش وزن به صورت غیرمستقیم بدون شک به سرطان منجر می شود. همین نقش را برای کربوهیدرات و شیرینی هم قایل هستیم یعنی در واقع کربوهیدرات ها و شیرینی ها با افزایش وزن در ایجاد سرطان نقش دارد.
در این جا باید اشاره ای کوتاه به مواد غذایی ضدسرطان نیز کنیم.
به عنوان مثال با وجود تبلیغات وسیع درباره امگا۳ و طی تحقیق گسترده ای که درباره ۱۱ سرطان شایع دنیا انجام شد مشخص شده است که امگا۳ هیچ نقشی در پیش گیری ندارد هم چنین متخصصان هیچ نقشی برای ویتامین c، e، مولتی ویتامین، سلینیوم و اسیدفولیک در پیش گیری از هیچ سرطانی قایل نیستند. مطالعه روی ۱۶۰ هزار زن طی ۸ سال نشان داد مولتی ویتامین نقشی در پیش گیری از سرطان ندارد. البته استثنا وجود دارد و آن هم ویتامین d و کلسیم است که از نظر تئوریک در پیش گیری از سرطان روده موثر است. بنابراین تمام تبلیغات غرب در مورد پیش گیری از سرطان با استفاده از مکمل ها مبنای علمی ندارد. در بحث تغذیه به دسته دوم و چه بخوریم می رسیم مصرف میوه جات و سبزیجات تازه و پخته، مرکبات، گوجه فرنگی، لبنیات، سبزیجات فیبردار مثل کلم، بادمجان، کدو باعث کاهش یک سری از سرطان ها می شود، به شرط این که روزانه و با حجم زیاد استفاده شود.
وی ادامه می دهد: بعد از سیگار مهم ترین علت مرگ ناشی از سرطان چاقی است. در آمریکا چاقی علت ۱۴ درصد مرگ ناشی از سرطان در آقایان و ۲۰ درصد در خانم هاست. چاقی به ۲ علت ایجاد می شود؛ یا تغذیه نامناسب یا کمبود فعالیت جسمی که بحث تغذیه آن مطرح شد. اما درباره اهمیت فعالیت جسمی همین بس که طبق جدیدترین تحقیق علمی که به تازگی چاپ شده است مشخص شد در آقایان با تمرکز روی سرطان های گوارش و ریه، ۳۰ دقیقه ورزش متوسط و سنگین خطر مرگ ناشی از سرطان زودرس به کمتر از نصف کاهش پیدا می کند. فعالیت فیزیکی متوسط به بالا فعالیتی مثل باغبانی، دوچرخه سواری، پیاده روی تند، تنیس و غیره است و نه انجام کارهای عادی روزانه، این فعالیت باید ضربان قلب را تند کند و عرق فرد را درآورد. ورزش به دلیل ایجاد تعادل انرژی در بدن، ترانزیت دستگاه گوارش، تنظیم هورمون های بدن و دیگر مکانیسم ها در کاهش ابتلا به سرطان موثر است. توصیه ما به عنوان یک متخصص سرطان این است که علاوه بر جدی گرفتن توصیه های گفته شده، از مصرف فست فودها، مصرف آب و دوغ به جای نوشابه های گازدار پرهیز و سبزیجات و میوه جات تازه در سبد غذایی خانوار گنجانده شود.

memol
09-02-2009, 05:55 PM
درمان چشم مصدوم به کمک سلول های دهان
پزشکان در ژاپن با استفاده از سلول های دهان، راه تازه ای برای ترميم چشمی که آسيب شديد ديده است يافته اند.
اين معالجه که اکنون در مراحل اوليه آزمايش روی انسان است تاکنون با موفقيت زيادی همراه بوده است.
اين پژوهش ها که در يک دانشکده پزشکی در توکيو انجام می شود در يک سمينار پزشکی در ژاپن عرضه شد.
سالانه ده ها هزار نفر در اثر بيماری يا سانحه، دچار آسيب ديدگی در ناحيه قرنيه چشم می شوند.
اين نوع آسيب ها تنها با پيوند قرنيه از چشم شخص ديگری قابل مرمت است.
بسياری از بيمارستان ها و درمانگاه ها، بافت های چشم را به همين منظور نگهداری می کنند.
اما افرادی که تحت پيوند قرار می گيرند مجبورند داروهای قوی و ناخوشايندی برای جلوگيری از واکنش شديد سيستم دفاعی بدن که پيوند را رد می کند مصرف کنند. با اين حال پيوند اغلب از سوی بدن رد می شود.
اکنون پزشکان در ژاپن شيوه تازه ای برای درمان اين گونه صدمات يافته اند. آنها به کمک سلول هايی که از دهان بيمار خارج شده است، سلول های قسمت صدمه ديده را پرورش می دهند.
سلول های برداشته شده از دهان از نوع سلول های پايه است که می توان آن را به کليه انواع سلول های بدن تبديل کرد و درصورتی که در شرايط صحيح پرورش يابند به سلول های قرنيه نيز تبديل می شوند.
چون سلول ها از بدن خود بيمار می آيد اين فرآيند به دارو نياز نخواهد داشت.
گروه محققان گزارش دادند که از مجموع 9 بيمار که به اين شيوه درمان شدند هشت نفر بهبود يافتند.
کارشناسان در بريتانيا اين دستاورد را پيشرفت مهمی می دانند و می گويند ممکن است به درمان برخی جراحات قرنيه که در حال حاضر قابل درمان نيست منجر شود.
هم اکنون آزمايش های مفصل تر روی تعداد بيشتری از بيماران در جريان است.

memol
09-02-2009, 05:57 PM
آقایان،براي سالم تر بودن خجالت نکشید

محققان اعلام کردند که برای مردانی که خجالتی هستند بیشتر امکان حمله قلبی وجود دارد.
به گزارش دیلی میل، تحقیق 30 ساله روی دو هزار مرد نشان داده است که مردانی که از نظر شخصیتی خجالتی هستند 50 درصد بیشتر از مردان دیگر دچار مشکلات قلبی می‌شوند.
پزشکان و محققان اعتراف می‌کنند که هنوز خودشان هم نمی‌دانند که چرا این اتفاق می‌افتد اما آنچه که برایشان مشخص است نتایج این تحقیق است.
آنها معتقدند که این اتفاق تنها می‌تواند در صورتی از نظر پزشکی قابل توجیه باشد که از آنجایی که مردان خجالتی در اتفاقات و محیط‌های جدید بیشتر احساس استرس می‌کنند و به همین خاطر مشکلات قلبی از جمله سکته در آنها بیشتر می‌شود.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مردانی که احساسات خود را بروز می‌دهند از افرادی که احساساتشان را در خود می‌ریزند سالم ترند.

memol
09-02-2009, 05:58 PM
پيري پوست در موش معكوس شد
دانشمندان توانسته اند با ممانعت از تحولات يك پروتئين خاص پيري پوست در موش را به عقب برگردانند.

تحقيقات گذشته ژنهاي متعددي كه با پيري ارتباط دارند را شناسايي كردند
پژوهشگران كاليفرنيايي به اين نتيجه رسيده اند كه مي توانند پوست موش هاي دو ساله را جوانتر كنند.
تحليل هاي منتشر شده در ژورنال "ژن و توسعه" نشان داده است كه پوست موش هاي دو ساله داراي همان خصايص ژنتيكي موش هاي تازه بدنيا آمده است.
اين پژوهشگران مي گويند تحقيقات آنها به احتمال زياد به پيشرفت هايي در زمينه بهبود پوست مريض هاي سالخورده منجر خواهد شد.
آنها تاكيد مي كنند كه اين به معناي دستيابي به پوست كاملا جوان نيست اما مي تواند به افراد مسن كمك كند بتوانند زخم هاي پوست خود را مانند دوران جواني التيام بخشند.
پروتئين ياد شده كه ان اف كاپا بي نام دارد نقش مهمي در ابعاد مختلف پيري ايفا و فعاليت ساير ژنها را كم و زياد مي كند.
دكتر هاوارد چنگ سرپرست تيم پژوهشگران در دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد در كاليفرنيا مي گويد يافته هاي اخير اين تئوري را ثابت مي كند كه پيري نتيجه تحولات خاص ژنتيكي است نه فشارهاي روي پوست.
وي مي افزايد اين امكان وجود دارد كه اين تحولات ژنتيكي را در سنين بالاتر معكوس كرد.
تحقيقات گذشته ژنهاي متعددي كه با پيري ارتباط دارند را شناسايي كردند.
دكتر چنگ و همكارانش به اين نتيجه رسيدند كه وجه مشترك اين ژنها اين است كه فعاليت همگي توسط پروتئين ان اف كاپا بي تنظيم مي شود.
آنها متوجه شدند كه با مسدود كردن اين پروتئين در موشهاي پيرتر براي مدت دو هفته پوست اين موشها نظير موش هاي جوانتر كلف تر شد و سلولهاي بيشتر توليد كرد.
علاوه بر اين همان ژنهايي كه در موشهاي جوانتر فعال هستند در اين موشها نيز فعال شدند.
اما هنوز روشن نيست كه آيا اين تاثيرات بلند مدت است يا خير.
يكي ديگر از نگراني هاي محققان ارتباط اين نوع پروتئين با سرطان و سيستم مصونيت بدن است.
دكتر چنگ مي گويد كاربردهاي اين تحقيقات براي افراد كوتاه مدت خواهد بود زيرا مسدود كردن اين نوع پروتئين ممكن است اثرات جانبي منفي براي انسان به همراه داشته باشد.

memol
09-02-2009, 05:58 PM
دست‌ها و پاهاي مصنوعي هم داراي احساس مي‌شوند!
از اين پس معلولان مي‌توانند دست‌ها و بازوهاي از دست داده خود را پس از اين كه دانشمندان دوباره رشته‌هاي عصبي را به سينه‌ اين افراد متصل كردند، مجددا احساس كنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دانشمندان دانشگاه نورت وسترن و موسسه توان‌بخشي شيكاگو توانستند در آزمايشي بر روي دو بيمار كه دست‌هايشان قطع شده بود اعصاب اصلي آنها را به سينه‌شان متصل كرده و به اين ترتيب حس را دوباره از دست به مغز منتقل كنند.
پس از چندين ماه كه طي آن اعصاب خود را دوباره در ماهيچه‌هاي سينه مستقر كردند، فشار فيزيكي، گرما و سرما و تحريك الكتريكي در نواحي از رشته‌هاي عصبي آزمايش شد و اين بيماران اظهار داشتند كه توانسته‌اند دست‌ها و بازوهاي از دست داده خود را دوباره احساس كنند.
اين بيماران در برخي موارد حتي مي‌توانستند ناحيه تحريك شده را نيز احساس كنند.

memol
09-02-2009, 05:59 PM
فوايد روزه از نظر پزشكي
بزرگان و پزشكان مسلمان و حتي غيرمسلمان هم در فوايد طبي روزه كتابها نوشته و مقالات فراواني را به چاپ رسانده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند كه هيچ دارويي براي بهبود مزاج انسان بهتر از روزه گرفتن نيست. زيرا پيامبر (ص) فرمود: معده خانه هر دردي است و بسياري از مرضها ناشي از پرخوري مي‌باشد و پرهيز كردن و كم‌خوردن سرآمد هر دارويي خواهد بود.
حكما گفته‌اند هفتاد و چند نوع از بيماري در اثر بي‌ملاحظگي در غذاها و زياده‌روي در خوردن و آشاميدن است و بهترين راه جلوگيري از اين امراض همانا امساك از خوردن و مخصوصا روزه گرفتن است.
با اين مقدمه بايد ذكر كنيم كه درباره فوايد روزه‌داري از نظر علم پزشكي بحث‌هاي زيادي شده است و امروزه با پيشرفت تكنولوژي و تحقيقات وسيع و عميق ثابت شده است كه روزه‌داري،در مجموع براي سلامت بدن ضروري است، و حتي در كشورهايي كه اعتقادي به اين مسأله ندارند، پزشكان براي درمان بعضي از بيماران از رژيم غذايي "چند ساعت ناشتابودن" براي مدت محدودي استفاده مي‌كنند. روزه‌داري در واقع يك استراحت كلي براي بدن و همانند خانه‌تكاني و غبارروبي و پاكسازي و نظافت كل سيستمهاي بدن انسان است. همانطور كه قلب انسان لحظه‌اي كار مي‌كند و لحظه‌اي استراحت، بدن انسان هم بعد از 11 ماه كار مداوم، نياز به يك استراحت يك ماهه دارد.
امروزه علم پزشكي ثابت كرده است كه در رژيم غذايي روزه‌داري، چربيهاي اضافه‌ بدن تحليل مي‌رود، چاقي بي‌رويه و مضر كاهش مي‌يابد، فشار روي مفاصل كمر و اندامهاي تحتاني كم و دستگاههاي قلبي و عروقي و گوارشي تنظيم و تعديل مي‌شوند دستگاه دفاعي بدن نيز به حالت آماده باش درمي‌آيد، تقويت و تنظيم مي‌شود.
يكي از دستاوردهاي مهم علم پزشكي نشان مي‌دهد كه با روزه‌داري، موادي در بدن به وجود مي‌آيند كه خيلي بيشتر از حد معمول است و اين مواد نقش عمده‌اي در پيشگيري از عفونتهاي ميكروبي و ويروسي و از بين بردن سلولهاي سرطاني دارند. چون در حالت عادي بسياري از اين ميكروبها و ويروسها در بدن، به حالت نهفته و نيمه فعال قرار دارند و وقتي بدن انسان ضعيف مي‌شود، آنها فعاليتهاي شديدي را شروع مي‌كنند و شروع به تخريب مي‌نمايند. با روزه‌داري مواد از بين برنده اين موجودات مزاحم در بدن افزايش مي‌يابد و شروع به حذف و نابودي آنها مي‌نمايد.
در واقع بايد گفت روزه‌داري سبب پاكسازي كلي بدن مي‌شود و انسان را آماده مي‌سازد تا در مقابل بسياري از خطرات و بيماري‌ها مصون بماند.
در اين ماه، بدن تحت تأثير فشارهاي مختلف روحي و جسمي قرار مي‌گيرد و به اصطلاح استرس‌هاي مختلفي به بدن وارد مي‌شود و بدن عكس‌العمل‌هاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهد. اين در تنگنا قرارگرفتن و دچارمضيقه شدن و تحمل استرسهاي مختلف، در واقع امتحان و محكي است براي انسان كه بنيه او خصوصا بنيه دفاعي‌اش چگونه است؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه: فقر و محروميت غذايي كه در اثر روزه ماه مبارك رمضان ايجاد مي‌شود، تأثير بسيارمثبتي در تقويت قواي روحي ورواني دارد و به شخص اعتمادبه‌نفس و اطمينان مي‌دهد تا در مقابل بسياري از خطرات روحي ، جسمي و محروميت‌ها مقاومت نمايد و شخصي با ثبات و متكي به اراده به وجود آورد تا در مقابل استرس‌ها و فشارهاي روحي و اجتماعي تاب وتوان كافي را به دست آورد و دست به رفتارهاي نادرست وناهنجار نزند.
روزه اثرات زيادي بر روي اركان بدن دارد كه بايد اطبا و پزشكان كتابها و مقاله‌ها در مورد آن بنويسند اما در يك كلام مي‌توان گفت روزه، حلول تندرستي در بدن انسان مي‌باشد.

memol
09-02-2009, 06:00 PM
سکته های قلبی و مغزی، مبتلایان به اختلالات خواب را تهدید می کنند


خبرگزاری ایسکانیوز: افرادی که از اختلالات خواب و هر نوع بیخوابی رنج می برند دو تا سه برابر دیگران در معرض سکته های قلبی و مغزی قرار دارند.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، پروفسور پاپا واسیلو رییس انجمن راینولوژی اروپا با عنوان این خبر در جمع متخصصین شرکت کننده در نخستین کنگره خاورمیانه ای راینولوژی در ایران با اعلام این مطلب گفت: مبتلایان به اختلالات گوناگون خواب به ویژه افرادی که خر خر می کنند به طور قطعی از مشکلات تنفسی رنج می برند، حال آنکه با پیشرفت های علوم پزشکی می توان به راحتی این مشکلات را برطرف کرد.
به گفته رییس انجمن جراحان گوش، حلق و بینی یونان، انحراف تیغه و پولیپ های بینی، سینوزیت، آلرژی و تومورها امروزه از شایع ترین مشکلات مردم و مبتلایان به بیماری های تنفسی است.
وی افزود: در این میان آلودگی هوا نیز در شهرهای مختلف دنیا بروز مشکلات اساسی را برای مردم به دنبال داشته که مسوولان کلانشهرها و دولت ها باید برای پیشگیری و کاهش عوارض این قبیل آسیب ها در آینده چاره سازی کنند.
پروفسور اورت هامانز رییس بخش اختلافات خواب دانشگاه انتورپ بلژیک اظهار داشت: چاقی، مشکلات ساختاری مجاری تنفسی، سیگار کشیدن و مصرف انواع مخدرها با استفاده شایع از قرص های خواب آور از مهمترین اختلالات منجر به خر خر و مشکلات تنفسی در افراد است.
وی با بیان اینکه حدود 70 درصد از اختلالات خواب قابل درمان است خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد مردان در دنیا خر و پف می کنند حال آنکه این اختلال در زنان به دلیل ساختار بدنی بسیار اندک است.
رییس دانشگاه بلژیک، جایگاه پزشکان متخصص ایرانی را در دنیا بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایران از کشورهای پیشرفته دنیا در درمان انواع بیماری ها به ویژه بیماری های مربوط به گوش، حلق و بینی است.

memol
09-02-2009, 06:00 PM
ام اس یک بیماری خطرناک دستگاه عصبی است که به تدریج می تواند به معلولیت جسمی و فکری منجر شود


پژوهشگران می گویند دارویی که برای معالجه لوسمی به کار می رود، می تواند سلاح نیرومندی برای مقابله با بیماری "ام اس" باشد.
به نظر می رسد که این دارو به نام "آلمتوزوماب" پیشرفت ام اس (multiple sclerosis) را در بیمارانی که در مراحل اولیه و فعال شایع ترین نوع این بیماری هستند متوقف می کند.
مطالعه دانشگاه کمبریج که نتایج آن در "نشریه پزشکی نیوانگلند" چاپ شده است همچنین اشاره می کند که این دارو حتی ممکن است صدمات قبلی ناشی از ام اس را جبران کند.
با این حال آنها اخطار می دهند که مصرف این دارو می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.
به علاوه آنها تاکید کردند که مطالعات آنها هنوز در مراحل اولیه است.
آلمتوزوماب در دهه 1970 در کمبریج ساخته شد و مدت هاست که برای معالجه لوسمی (سرطان خون) به کار می رود. این دارو سلول های سفید سرطانی سیستم مصونیت بدن را از بین می برد.
در مطالعه تازه که ظرف سه سال به روی 334 فرد مبتلا به نوع شایع ام اس (نوعی که متناوبا تخفیف می یابد و عود می کند) مشاهده شد که موارد حمله بیماری در کسانی که این دارو را مصرف می کنند 74 درصد کمتر از کسانی است که از معالجه مرسوم با "اینترفرون-بتا" استفاده می کنند.
آلمتوزوماب همچنین خطر افزایش تدریجی معلولیت را در مقایسه با شیوه متداول معالجه 71 درصد کاهش می دهد.
برخی از افراد تحت مطالعه که این دارو را دریافت کردند بخشی از قوای خود را که تصور می شد برای همیشه از دست داده باشند باز یافتند و در نتیجه در مقایسه با ابتدای مطالعه (یعنی سه سال پیشتر) از میزان معلولیت آنها کاسته شده بود.
در مقایسه، در کسانی که اینترفرون-بتا دریافت کرده بودند نشانه های معلولیتی که با گذشت زمان بدتر می شود مشاهده شد.
اسکن مغز بیماران نشان داد که آلمتوزوماب باعث شد که مغز بیماران بزرگتر شود درحالی که مغز بیمارانی که تحت معالجه دیگر قرار گرفته بودند کوچکتر شد.
محققان گفتند این یافته ها حاکیست که آلمتوزوماب ممکن است زمینه مرمت بافت های صدمه دیده مغز را فراهم کند.
با این حال آنها تاکید کردند که باید مطالعات بیشتری برای تایید این آثار لازم است.
الستر کامپتون سرپرست ارشد این تحقیقات گفت که آلمتوزوماب نویدبخش ترین دارو برای معالجه ام اس است.
وی گفت: "ما امیدواریم که آزمایش ها در مرحله سوم تایید کند که این دارو هم می تواند وضع بیمار را تثبیت کند و همچنین امکان جبران برخی از معلولیتی که قبلا غیرقابل بازگشت به نظر می رسد را فراهم کند."
ام اس ناشی از عیبی در سیستم مصونیت بدن است که به حملات به الیاف عصبی و روکش محافظ آنها به نام "مایلین شیت" منجر می شود.
این صدمات مانع عملکرد درست عصب ها شده و به معلولیت های جسمی و ذهنی منجر می شود.

memol
09-02-2009, 06:01 PM
محققان دانشگاه داک موفق به کشف مولکولی در مغز شدند که عامل شکل گیری حافظه در مغز انسان است.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه پزشکی داک موفق به شناسایی مکانیزمی در مغز شدند که منجر به ایجاد خاطرات در مغز می شود.
به گفته محققان قابلیت پلاستیسیته مغز، بازچینی اتصالات میان سلولهای عصب مغز را ممکن ساخته که خاطرات و یادگیری نیز بر همین اساس در مغز شکل می گیرند.
محققان با یافتن یک حلقه مفقودی مولکولی در اتصالات مولکولی مغز موفق به توضیح پلاستیسیته مغز شدند. این مولکول که Myosin Vb نام دارد گیرنده های جدید را به سیناپس ها منتقل کرده و به این شکل قدرت پاسخگویی نرون ها را افزایش خواهد داد.
به گفته متخصصان انتقال گیرنده های انتقال دهنده های عصبی به واسطه بسته های کوچک اطلاعاتی شکل می گیرد که در هنگام شکل گیری خاطرات، مولکولهای عصبی را به سیناپس ها منتقل می کنند. محققان در این فرایند موفق به کشف موتور مولکولی شدند که در هنگام فعال بودن سیناپسها، گیرنده ها را به این نقاط منتقل می کنند.
محققان بر این باورند که با مشاهده و دریافت اطلاعات درباره موضوعی واحد این اطلاعات به صورت بسته ای یکپارچه ای از اطلاعات درآمده و در سطوح سلولی با افزایش توانایی و قدرت اتصالات سیناپسی در میان نرونهای فعال منجر به تشکیل حافظه می شود.
بر اساس گزارش زی نیوز، این بسته های اطلاعاتی که به گفته محققان خاطرات کوچکی هستند و در انتظار وقوع به سر می برند، مخازنی از گیرنده های انتقال دهنده عصب هستند که سلولهای مغز آنها را به منظور تولید گیرنده های بیشتر در یک سیناپس خاص ایجاد می کنند زیرا افزایش تعداد گیرنده ها با افزایش توانایی سیناپسها برابر است.
محققان با کشف این مولکول و تاثیر آن بر شکل گیری خاطرات در مغز انسان معتقدند بررسی های بیشتر بر روی این مولکول و عملکرد آن می تواند راه حلی جدید برای جلوگیری و یا درمان بیماری آلزایمر را ایجاد کند.

memol
09-02-2009, 06:02 PM
مولکول متوقف کننده ويروس ايدز کشف شد!!!


ایرنا: محققان ايتاليايي موفق به کشف مولکولي براي متوقف کردن عملکرد ويروس ايدز در انسان شدند.
آزمايشگاه ميکروب شناسي مولکولي در " پاويا " به رياست " جوواني ماگا " و آزمايشگاه شيمي داروسازي دانشگاه "سيه نا" به رياست "مائوريتزيو بوتا " موفق به کشف اين مولکول شدند.
روزنامه ايتاليايي " کوريره دلاسرا " روز چهارشنبه در اين زمينه نوشت : ويروس ايدز ممکن است با اين کشف چديد تا چند سال ديگر شکست بخورد .
اين مولکول داراي يک مکانيزم جديد است که بر روي پروتئين ( آنزيم ) ويروس ايدز عمل مي کند و بدين ترتيب ويروس راه يافته به بدن انرژي کافي براي توليد مثل پيدا نکرده و از بين مي رود.
ماگا مي گويد: ويروس ايدز يک انگل سلول هاي انسان است و توان توليد مثل در خارج از بدن آلوده را ندارد و براي تکثير خود نياز دارد وارد سلول دفاعي بدن شده و از آن براي توليد مثل استفاده کند.
اين ويروس سپس با خروج از سلول آلوده شده سلول هاي ديگر را بدون ترس آلوده مي کند ، زيرا بدن ديگر اين ويروس را به عنوان دشمن محسوب نمي کند.
ويروس ايدز در داخل سلول آلوده کنترل بسياري از آنزيم هاي سلولي را در اختيار خود مي گيرد و آنها را مجبور مي کند براي او کار کنند .
يکي از اين برده ها پروتئين "Ddx3" است که وظيفه تسهيل جريان اطلاعات ژنتيکي ميان هسته سلول و سيتوپلاسم را بر عهده دارد که ويروس ايدز از آن براي توليد مثل استفاده مي کند.
محققان ايتاليايي با استفاده از فناوري هاي رايانه اي موفق به کشف مولکولي براي متوقف کردن پروتئين Ddx3 شدند و آنرا در آزمايشات بيولوژيکي بکار گرفتند که نتيجه نيز رضايت بخش بود.
داروي تهيه شده با اين سيستم جديد مي تواند در مدت زمان بيشتري تاثيرات خود را حفظ کند در حاليکه درمان هاي کنوني مطالعه شده عليه ويروس ايدز به سادگي باعث گسترش مقاومت ويروسي مي شوند و ويروس ايدز با تغيير شکل ، اقدامات درماني را فريب مي دهد.
در ايتاليا 130 هزار و در جهان 33 ميليون نفر بيمار مبتلا به ويروس ايدز زندگي مي کنند.

memol
09-02-2009, 06:02 PM
تزريق واكسن آنفلوانزا

شما با واكسينه شدن سالانه عليه ويروس آنفلوانزا مي‌توانيد از اين بيماري پيشگيري كنيد. اين واكسن به بدن شما تزريق مي‌شود و بهترين زمان براي اين كار ماه مهر و آبان است.
در بيماران با بيماري‌هاي خاص و مزمن، از قبيل بيماري ريوي، يا قلبي، آنفلوانزا ممكن است بيماري اصلي را شديدتر كند، كه نياز به جلوگيري از آنفلوانزا را در اين بيماران از طريق واكسيناسيون افزايش مي‌دهد.
واكسيناسيون براي بيماران آسيب‌پذير خصوصا داراي ضعف سيستم ايمني به‌خصوص به‌منظور جلوگيري از بستري شدن در بيمارستان و كاهش خطر مرگ توصيه مي‌شود.
واكسيناسيون همچنين خطر بيماري تنفسي و ويزيت‌هاي پزشكي بعدي را كم مي‌كند كه غيبت از محل كار و مدرسه را كاهش مي‌دهد، هزينه‌هاي مراقبت‌هاي سلامت را كم كرده و مولد بودن را افزايش مي‌دهد.
در كودكان، واكسيناسيون مي‌تواند خطر اوتيت مديا، يك نتيجه احتمالي آنفلوانزا را كاهش‌دهد. به‌طور كلي هر كس مي‌خواهد احتمال ابتلا به آنفلوانزا را كاهش دهد بايد واكسينه شود.
افرادي كه در خطر احتمال ابتلا به آنفلوانزاي شديد و مهلك هستند يا افرادي كه با آنها زندگي مي‌كنند يا از آنها مراقبت مي‌كنند هر فصل پاييز بايد واكسن بزنند.
دكتر فرحي متخصص بيماري‌هاي عفوني در مورد شروع فصل مدارس و شيوع بيماري‌هاي دانش‌آموزان گفت: همزمان با شروع سال تحصيلي، دانش‌آموزاني كه تازه به مدرسه مي‌روند دائماً مريض مي‌شوند و اين مسئله نگران‌كننده نيست، زيرا سيستم ايمني كودك تكامل پيدا مي‌كند و براي تكامل سيستم ايمني، لازم است كودك با انواع و اقسام ميكروب‌ها برخورد داشته باشد تا سيستم ايمني اش بتواند ميكروب‌ها را شناسايي كرده و به‌تدريج در برابر آنها مقاوم شود.
مدرسه مكان مناسبي براي اين مسئله است.در گروه‌هاي بزرگ كودكان و نوجوانان به‌طور معمول انواع ميكروب‌ها پيدا مي‌شود؛ بچه‌ها هم كه معمولاً در رعايت بهداشت سهل انگارند، ميكروب موجود در بدنشان را به ساير دانش‌آموزان منتقل مي‌كنند و باعث بيماري ديگران مي‌شوند.
اين متخصص بيماري‌هاي عفوني در مورد سرماخوردگي تاكيدكرد: در حالت عادي بزرگسالان درطول سال بيش از 2 تا 4 بار دچار سرماخوردگي نمي‌شوند، اما كودكان به‌طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما مي‌خورند.

memol
09-02-2009, 06:03 PM
دانشمندان مدار نفرت را در مغز کشف کردند

همشهری آنلاین:
پژوهشگران انگلیسی می‌گویند که یک "مدار عصبی نفرت" را در مغز کشف کرده‌‌اند.
به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران، پروفسور سمیر زکی و جان رومایا از آزمایشگاه زیست‌شناسی عصبی یونیورسیتی کالج لندن اعلام کردند که این مدار عصبی در بخشی از مغز قرار دارد که با پرخاشگری مربوط است، اما از نواحی مربوط به عواطف مانند احساس ترس، تهدید و خطر جداست.
نتایج این بررسی به صورت آنلاین در تاریخ 29 اکتبر در ژورنال PLoS One منتشر شده است.
زکی در این باره گفت: "نفرت اغلب عاطفه‌ای زیان‌بار شمرده می‌شود که باید در دنیایی بهتر تحت تسلط و کنترل درآید و ریشه‌کن شود. اما برای یک زیست‌شناس، نفرت عاطفه‌ای است که به همان اندازه عشق، طرف توجه است.
به نظر می‌رسد که نفرت مانند عشق اغلب غیرعقلانی است و این امکان وجود دارد که افراد را به انجام رفتارهای خطرناک و زیانبار بکشاند. اما چگونه ممکن است این دو احساس متضاد به رفتار مشابهی منجر شوند."
در این بررسی 17 داوطلب زن و مرد در حالی که به عکس‌های شخصی که از او متنفر بودند و نیز عکس‌های اشخاص "خنثی" نگاه می‌کردند، تحت اسکن مغزی قرار گرفتند.
نگاه کردن به تصاویر اشخاص مورد نفرت باعث ایجاد فعالیت در این ناحیه مغز می‌شود که شامل ساختارهایی در قسمت‌های قشری و تحت قشری مغز و نیز اجزایی از مغز است که رفتار پرخاشگرانه را ایجاد و آن را به کنش بدل می‌کنند.
این پژوهشگران می‌گویند این مدار نفرت همچنین شامل بخشی از قشر قدامی مغز می‌شود که نقش مهمی در پیش‌بینی اعمال دیگر افراد دارد، نقشی که احتمالا خصوصیت مهمی در هنگام مواجهه فرد با اشخاصی که از آن متنفر است، دارد
این دانشمندان می‌گویند فعالیت تحت‌قشری مغز در مدار عصبی نفرت شامل دو ساختار به نام‌های پوتامن و اینسولا است. پوتامن نقش مهمی در ادراک تحقیر و نفرت دارد و ممکن است بخشی از سیستم حرکتی باشد که برای دست زدن به عمل به راه می‌افتد.
زکی گفت: "قابل توجه آن که هر دوی پوتامن و اینسولا بوسیله عشق رومانتیک نیز فعال می‌شوند. این رویداد غیرمنتظره نیست. پوتامن همچنین می‌تواند در آماده‌کردن مغز برای اعمال پرخاشگرانه در یک زمینه عاشقانه و نیز در مواردی که یک رقیب، عشق فرد را به خطر می‌اندازد، دخیل باشد. بررسی‌های قبلی حاکی از آن است که اینسولا ممکن است در پاسخ به تحریکات آزارنده نقش داشته باشند و دیدن هردوی چهره‌های یک فرد محبوب یا مورد تنفر ممکن است باعث ایجاد چنین پیام ناگواری در مغز شخص شود.
او افزود که فعالیت بخش‌های مختلف این مدار نفرت با میزان شدت نفرت ابراز‌شده فرد تطابق دارد، "بنابراین این امکان به وجود می‌آید، که میزان نفرت ذهنی فرد را به صورت عینی اندازه‌گیری کمی کرد. این یافته برای مثال ممکن است در موارد جنایی کاربرد داشته باشد

memol
09-03-2009, 01:41 PM
پرويبوتيك
"پروبيوتيك" يك باكتري همه‌كاره است كه ازعفونت‌هاي‌اداري، سرطان كولون، زخم‌هاي گوارشي و بيماري عروق كونري قلب جلوگيري مي‌كند. اين باكتري مفيد مي‌تواند باكتري‌هاي مضر را از بين ببرد.
"پروبيوتيك" منشا انساني‌دارد وتوصيه شده‌است افرادميانسال ازاين باكتري كه در ماست (پروماس ماست) موجود است، استفاده كنند. پروبيوتيك در دنيا بصورت غذا ، مكمل‌هاي غذايي ، دارويي و يا در جيره دام استفاده مي‌شود.
سازمان جهاني بهداشت در سال ‪ ۲۰۰۴‬به مردم توصيه كرد كه قند، روغن، نمك و غذاي آماده را مصرف نكنند. مصرف قند در ايران ‪ ۴۰‬درصد ، روغن ‪ ۴۰‬تا ‪۴۵‬ درصد و نمك ‪ ۴۵‬برابر بالاتر از حد استاندارد جهاني است.
دكتر "حسن جودكي" معاون كيفيت و كنترل مواد غذايي پگاه روزشنبه در جمع خبرنگاران گفت: پروبيوتيك خاصيت ضد ميكروبي و كاهش عدم جذب لاكتوز دارد و تاثيرات مفيدي بر آنزيم‌هاي كاهش سطح كلسترول خون مي‌گذارد.
وي با بيان اينكه ژاپن كشوري پيشتاز در توليد اين نوع باكتري در محصولات خود از جمله لبنيات است، افزود : فرهنگ مصرف آنتي بيوتيك در كشور مشكل زا است و فردي كه اين دارو را مصرف مي‌كند ، مشكلات روده‌اش بسيار است و باعث مي‌شود كه باكتري پروبيوتيك از بين برود.
جودكي تصريح كرد: پروماس ماست نخستين محصولي است كه مي‌تواند باكتري‌هاي ازدست رفته راجبران كند و بزودي دوغ حاوي پروبيوتيك نيز وارد بازار خواهد شد

memol
09-03-2009, 01:42 PM
واکسن جدید درمان آلزایمر ساخته شد
گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که سیستم ایمنی بدن می تواند به کمک یک واکسن جدید با پروتئین "تو" که نقش مهمی در توسعه بیماری آلزایمر دارد، مقابله کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه نیویورک که نتایج بررسی های خود را در تازه ترین شماره The Journal of Neuroscience منتشر کرده اند، با این کشف موفق شدند در موش ها واکسنی را مورد آزمایش قرار دهند.
این واکسن در مقابل ناهنجاری های ایجاد شده در مراکز مغزی حافظه توسط پروتئین "تو" (tau) با موفقیت عمل کرد.
پروتئین tau در حالت طبیعی عملکرد مهمی در انتقال مواد به داخل نورون ها و محافظت از ساختار آنها به عهده دارد.
در این تحقیق موش هایی تولید شد که از آغاز زندگی خود به میزان غیر طبیعی پروتئین tau تولید می کردند. سپس این دانشمندان کشف کردند که میزان غیرطبیعی این پروتئین در داخل سلولها مانع توسعه درمان می شود.
این محققان در بررسی های خود از بخش های ناهنجار پروتئین استفاده کردند. در این آزمایشات مشاهده شد که آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن با پروتئین های tau پیوند برقرار می کنند و باعث شکستگی آنها می شود.
موش های درمان شده با این واکسن توانایی های حرکتی نسبتا متعادلی را پس از چندماه نشان دادند، بطوری که پس از این درمان موش ها توانستند به راحتی غذا بخورند و حرکت کنند.
هرچند در این موش ها توانایی های ادارکی در زمان کوتاه مشاهده نشد، اما پس از هشت ماه این حیوانات توانستند کاهش های ادارکی خود را تاحدودی جبران کنند.
این دانشمندان امیدوارند بتوانند از این واکسن در درمان بیماری آلزایمر استفاده کنند.

memol
09-03-2009, 01:43 PM
کراک چیست؟

اعتياد به كراك سبب از بين رفتن درد و خروج استرس و اضطراب از بدن فرد، احساس سرخوشى كاذب و ايجاد تحرك در فرد، بروز رفتارهاى خطرناك و حرف‌هاى بى‌ربط مي شود.
مقدمه: كراك (Crack) كه گاهي راك (Rock) نيز ناميده مي شود، ماده اي محرك است كه از تصفيه كوكائين به دست مي آيد و به اشكال مختلف تدخين (استنشاق دود) مي شود. اما کراکي که در ايران رايج است از مشتقات هروئين است و در صورتي که بصورت علمي توليد شود از تصفيه هروئين به دست مي آيد . كراك ماده‌اي بي‌بو است، مصرف آن راحت است و با يك فندك در هر جايي كه باشي مي‌تواني مصرف كني؛ درست برخلاف مصرف ترياك و يا هروئين . اثرات مخرب مصرف كراك :
اعتياد به كراك سبب از بين رفتن درد و خروج استرس و اضطراب از بدن فرد، احساس سرخوشى كاذب و ايجاد تحرك در فرد، بروز رفتارهاى خطرناك و حرف‌هاى بى‌ربط مي شودكه تمام اينها تنها تا چند دقيقه طول مى‌كشد.

تكرار مصرف اين ماده طى چند روز همراه با استفراغ، گيجي، بى‌تفاوتى اسپاسم عضله و مرگ ناگهانى در اثر ايست تنفسى است.

مهم‌ترين اثر بلند مدت مصرف كراك در فرد معتاد از بين رفتن اثرات ماده در عرض سه تا پنج ساعت مي باشد ،بنابراين فرد بايد حداقل هر چهار ساعت يك‌بار و حتى بمقدار كمتر مصرف را تكرار كند تا دچار مشكل نشود.

همچنين از بين رفتن اشتها، كاهش وزن، يبوست، عفونت‌هايى همچون ايدز و هپاتيت، شكنندگى پوست، پيرى زودرس، افزايش فشار خون همراه با آزادسازى هيستامين كه خارش در فرد ايجاد مى‌كند، از آثار مصرف اين ماده در دراز مدت است، همچنين اثرات تخريبى مصرف موادى همچون شيشه، كريستال و كراك چندين برابر ترياك و هروئين بر روى مغز و اعصاب مي باشد.

كراك شديدا فرد مصرف كننده را دچار خواب آلودگي يا به اصطلاح خودماني «چرت» مي كند . مصرف مداوم اين ماده مخدر در كوتاه مدت (مدت يكسال ) اثرات مخرب جبران ناپذيري در بدن فرد مصرف كننده اعم از عفونت اجزاي داخلي بدن ، پوسيدگي دندانها ، سرطان حنجره و ريه ، نابودي ريه و كبد ايجاد مي كند بطور كلي تمام اجزائيكه در تماس مستقيم با دود كراك هستند ذره ذره نابود شده و مي پوسند و در برخي موارد طبق گزارش هاي موجود افراد معتاد به كراك،ميزان عفونت بدن به قدري است كه اجزاي بدن از هم جدا مي شوند و گوشت زير پوست دچار عفونت شده و به اصطلاح كرم مي گذارد.

گفته مي‌شود كساني را كه در اثر مصرف كراك مي ميرند در هنگام دفن غسل نمي‌دهند چون در هنگام شستشو اجزاي بدن از هم جدا مي شوند همچنين بررسى‌ها نشان مى‌دهد مصرف چهار روز كراك باعث مى‌شود كه اثرات آن به مدت چند سال در فرد باقى بماند و موجب اختلالات حركتي، افزايش هذيان گويى و تضعيف حس بينايى و لامسه شود.
اثرات كوتاه مدت مصرف کراک:
اثرات كوتاه مدت آن مشابه آمفتامين است ولي با مدت زمان كوتاهتر، احساس افزايش انرژي، چابكي و سرخوشي زياد مي كند، از جمله اثرات آن پس از مصرف عبارت است از: افزايش ضربان قلب، نبض، تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگي مردمك چشم، پريدگي رنگ، كاهش اشتها، تعرق شديد، تحريك و هيجان، بي قراري، لرزش به خصوص در دست ها، توهمات شديد حسي، عدم هماهنگي حركات، اغتشاش دماغي، گيجي، درد پا، فشار قفسه سينه، تهوع، تيرگي بينايي، تب، اسپاسم عضله، تشنج و مرگ.
در حالت قطع ماده نيز افسردگي شديد حادث مي شود. ناخالصي كوكايين اغلب موجب حساسيت و آلرژي شديد مي شود كه معمولا با آب ريزش بيني و بي خوابي شديد همراه است. در مسموميت حاد با كوكايين، فرد مصرف كننده دچار بي قراري و تشويش، هيجان، شوريدگي فكر و اختلال تنفسي مي شود همچنين ضربان، تنفس و فشار خون فردافزايش مي يابد. اثرات دراز مدت مصرف کراک:
از جمله اثرات بلند مدت آن از دست دادن وزن بدن، يبوست، بي خواب، ضعف جنسي، دپرسيون تنفسي، اشكال در ادرار كردن، تهوع، كم خوني، رنگ پريدگي، تعرق شديد، دردهاي شكمي و اسهال، اختلالات در هضم و دستگاه گوارشي، سردرد، لرزش دست ها، لرزش و تشنج، پريدن عضلات و سفتي آنها، هپاتيت، آب ريزش دائمي بيني، ايجاد زخم، آماس و جوش هاي پوستي به خصوص اطراف مخاط گوش و بيني، زخم مخاط بيني (در مصرف به صورت انفيه)، اضطراب، بي قراري، تشنج پذيري شديد، سوء ظن، گيجي، اختلالات درك زمان و مكان، رفتار تهاجمي، تحريك پذيري شديد، افسردگي، پرخاشگري، تمايل به خود كشي، توهمات و اختلال در حواس (به خصوص بينايي، شنوايي، و لامسه)، افكار هذياني، و گاهي اشتهاي كاذب و سرانجام ناراحتي جدي دماغي و رواني به نام سايكوز و كوكايين. تحمل و ايجاد وابستگي كوكايين مشابه آمفتامين است وابستگي شديد رواني ايجاد مي كند كه اين وابستگي در عصاره كوكايين يعني كراك شديدتر است.
مصرف حتي يک بار کراک اعتيادآور است و اين تفاوت اساسي کراک با قرص‌هاي اکستازي است که اگرچه در بلندمدت کشنده هستند اما اعتياد با قدرت بالا ندارند. تبليغات زيادي که شبانه‌روزي عليه قرص‌هاي اکستازي شده باعث شده که خطر کراک در سايه و پنهان باقي بماند.
کراک بر خلاف هروئين، ترياک، حشيش و… بدون بوست و مصرف آن بسيار ساده و بدون نياز به وسايل حجيم و صرف وقت است و فرد مي‌تواند در حمام يا توالت، ظرف کمتر از چند دقيقه مصرف كند.
بنابراين جاسازي آن بسيار ساده و خانواده‌ها به‌سادگي نمي‌توانند آن را کشف کنند؛ چيزي شبيه يك تکه گچ از ديوار کنده‌شده و به‌ اندازه يك ماش كه توجه هيچ کس را جلب نمي‌كند.
معتاد به ترياك مي‌تواند سال‌ها زنده بماند و زندگي عادي داشته باشد؛ حتي کار كند و خانوده‌اش را سرپرستي کند.حتي معتاد هروئين نيز اگر به طرف تزريق كشيده شود مي‌تواند چندين سال زنده بماند اما معتاد به مصرف کراک ..... نشانه هاي هشدار دهنده در هنگام مصرف کراک:
به گفته معتادين به كراك حالات زير در هنگام برطرف شدن آثار ماده محرك بروز ميكنند : - نگراني و بيقراري براي تهيه مجدد كراك.-افسردگي شديد .
-فقدان انرژي و بي اشتهايي .
-بي خوابي .
-داشتن احساساتي متناقض از عشق و تنفر نسبت به خود .
اثرات رواني مصرف كرك چيست؟

شخصي كه كراك مصرف مي كند به سرعت در حالات و شرايط مختلف رواني در حركت است كه با خوشي و رضايت فراوان و احساس برانگيختگي و هيجان همراه است، سپس با كم شدن اثر اين ماده، دلتنگي و افسردگي و متعاقب آن زودرنجي، بي خوابي و پارانويا بر شخص غلبه مي كند.

معتادان به كراك، ممكن است حالات رواني اسكيزوفرنيك، توهم و خطاهاي حس را نيز تجربه كنند. كساني كه مصرف كرك بسيار زيادي دارند در يك binge (مصرف) تمام اين حالات را از سر مي گذرانند، عده اي از اين افراد در اثر ابتلا به پارانويا و افسردگي ناشي از مصرف دائم كراك، دست به خودكشي يا جنايت مي زنند. تاثيرات فيزيكي مصرف كراك:
ابتدايي ترين تاثيرات جسماني كراك، گلودرد مزمن، گرفتگي صدا و تنگي نفس است كه به برونشيت (ورم نايژه) و نفخ ريه منجر مي شود. چشم ها درشت شده و شخص هنگام تمركز براي ديدن هر چيز، هاله هايي نوراني در اطراف آن مشاهده مي كند.
ضربان قلب تا حدي افزايش مي يابد و رگها به سرعت منقبض شده موجب بالا رفتن فشار خون مي شوند كه ميتواند به حمله قلبي، تشنج و سكته منجر شود. كراك به دليل از بين بردن ميل به غذا خوردن و ايجاد بيخوابي، موجب كاهش وزن شديد و سوء تغذيه مي شود. عوارض اجتماعي کراک:
در ميان افراد معتاد به هر گونه ماده اعتياد آور، تهيه “مواد” در بسياري از مواقع از راه هاي نامشروع و خلاف انجام مي گيرد و بسياري از كساني كه به كراك اعتياد دارند نيز براي برآمدن از عهده مخارج تهيه مداوم آن به روش هاي خلافكارانه دست مي زنند. اما نكته پر اهميت اين است كه دست زدن اين افراد به اعمال خشونت بار و جنايتكارانه دليل مهم ديگري هم دارد و آن بروز رفتارهاي شرورانه و پرخاشگرانه ناشي از بروز بيماري پارانويا (بيماري سوء ظن) است كه از عوارض مصرف كراك به شمار مي آيد و در واقع پرداختن اين اشخاص به اعمال خشونت بار، لزوما به دليل نياز به پول نيست.
راه حل ترک کراک چيست ؟ مانند هر ماده مخدر ديگر کراک را هم مي توان ترک کرد :
سه درمان اصلى دارويي، سم‌زدايى فوق سريع URD كه درد و خماري ندارد و رفع علائم ترك، درمان رفتارى و شناختى و درمان‌هاى اجتماعى و خانوادگى مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

اما اگر فردي واقعا قصد دارد قبل از مرگ از شر اين افيون خلاص شود بايد بداند كه شخص معتاد با آگاهي از مراحل مختلف سم زدايي، دارو درماني، شركت در جلسات و اين مطلب مهم كه ترك اعتياد، بازگشت به زندگي و تولدي دوباره خواهد بود، به مراكز درماني معتبر مراجعه کند. همچنين دوستان و خانواده اين افراد بايد شرايط ناگوار آنها را درك کرده و در اين راه از پشتيباني او دريغ نورزند تا شخص معتاد بتواند با موفقيت و در زمان كوتاه تري به حالت طبيعي باز گردد.
والدين مراقب باشيد:
مواد مخدر و اعتياد به آن خطرناكترين پديده جامعه امروزي بحساب مي‌آيد كه جز تباهي، نابودي، بيماري، پشيماني و مرگ چيزي به دنبال نخواهد داشت.

نتيجه و عاقبت افرادي كه به مصرف مواد مخدر رو مي آورند بايد درس عبرتي براي افراد ديگر بخصوص جوانان باشد تا بخاطر شادي‌ها، خوشي‌ها و اثرات زودگذر و تحت تاثير دوستان ناباب هرگز حتي فكر مصرف آنها را نيز به خود راه ندهند.

معاشرت با دوستان ناباب، وجود معتاد در خانه، بيكاري، اختلافات خانوادگى و همچنين كنجكاوى از عوامل مصرف مواد مخدر در بين نوجوانان و جوانان ذكر مى‌شود به همين دليل خانواده بايد در مقابل فرزندانشان به سوالات كنجكاوانه آنان با حوصله جواب دهند و دوستانشان را كنترل كنند.

هچنين مواظب پول توجيبى فرزندانتان باشيد. پول توجيبى زياد در سيگارى شدن نوجوانان تاثير بسيار زيادى دارد، همچنين قرار گرفتن در جمع دوستان ناباب و نداشتن قدرت «نه» گفتن آنها را به سوى مصرف مواد مخدر مى‌كشاند.

وقتى نوجوانان به مصرف مواد مخدر روى مى‌آورند پس از مدتى دچار افسردگى شده و خودشان را از ديگران جدا مى‌كنند همين رفتار باعث مى‌شود كه محيط مدرسه كم‌كم برايشان خسته كننده شده و در نهايت از درس و تحصيل ترد مى‌شوند.

حتى در بسيارى از موارد به دليل اينكه فكر مى‌كنند راهى براى بازگشت ندارند، دست به خودكشى مى‌زنند.

memol
09-03-2009, 01:45 PM
درمان با تزریق سلولهای بنیادی

جام جم آنلاين: قلبي كه در دوران جنيني تشكيل مي‌شود، هر 4سال يك‌بار كل قلب را بازسازي مي‌كند اما مشكل وقتي آغاز مي‌شود كه عارضه قلبي اتفاق بيفتد؛ چرا كه در اين حالت حجم ضايعه آنقدر گسترده است كه سلول‌هاي جديد قابليت جبران آن را ندارند.
به همين دليل هم نارسايي قلبي پس از آنفاركتوس چالشي مهم در اين ارگان حياتي بدن محسوب مي‌شود. البته جديدترين تحقيقات نشان مي‌دهند كه تزريق سلول‌هاي بنيادي مشتق از مغز استخوان در بازسازي و بهبود پايدار عملكرد قلب نقش مهمي دارند. اين سلول‌ها براي داشتن اثرات مفيد مستقيما به محل آسيب تزريق مي‌شوند و اثرات درماني خود را از طريق القاي رشد بافت سنگفرشي داخل عروق كه ترميم را تسريع مي‌كند نشان مي‌دهند. اين روش درماني مطمئنا يكي از مباحث نوين علوم زيستي است كه انتظار مي‌رود طي سال‌هاي آينده انقلاب عظيمي در عرصه پزشكي به وجود آورد. متخصصان بيمارستان فوق‌تخصصي آستان قدس رضوي مشهد، با همكاري پژوهشكده رويان و با بهره‌گيري از طرح gcsf موفق شدند تا به كمك همين روش، اميدي جديد در درمان بيماران دچار نارسايي قلبي ايجاد كنند.
تغييرات بافت قلب فقط محدود به عضله قلب نمي‌شود؛ اين تغييرات را در دريچه ميترال هم مي‌بينيم كه نارسايي قلب را تشديد مي‌كند. در واقع به طور معمول به دنبال هر سكته قلبي، تغييرات بافتي هم در قلب ايجاد مي‌شود كه در نهايت به نارسايي قلب بيمار مي‌انجامد. در اين ميان و از آنجايي كه نارسايي قلب به‌دنبال سكته قلبي و عوارض داروهاي پيوند قلب زياد است، محققان همواره درصدد بوده‌اند تا از راهي با خطر كمتر استفاده كنند. نخستين همايش سلول‌هاي بنيادي و بيماري‌هاي قلبي هم با توجه به اهميت اين موضوع و به منظور تبادل آخرين يافته‌هاي علمي در زمينه سلول‌هاي بنيادي با كاربرد در درمان بيماري‌هاي قلبي با همت بيمارستان رضوي، پژوهشكده رويان، جهاد دانشگاهي مشهد، سازمان نظام پزشكي مشهد و دانشگاه علوم پزشكي مشهد در آخرين روزهاي اسفند سال گذشته برگزار شد.
سلول‌هاي بنيادي قلب تازه مي‌سازند
سلول بنيادي سلولي است كه تقسيم نامحدود داشته باشد و به انواع ديگر سلول‌ها تبديل شود. امروزه استفاده از سلول‌هاي بنيادي در طب پيوند اعضا (پيوند قلب) و همچنين درمان بيماري‌هاي لاعلاج از جمله درمان‌هاي نوين علمي در سطح دنيا محسوب مي‌شود.
در پروژه‌اي كه در آن قرار بود سلول‌هاي بنيادي براي درمان مبتلايان به نارسايي قلبي به كار روند، از ابتداي كار 4 بيمارستان شركت كردند كه البته تنها بيمارستان رضوي توانسته است مراحل مختلف آن را با موفقيت سپري كند. به گفته دكتر حميد گورابي، رئيس پژوهشگاه رويان، متخصصان بيمارستان رضوي به عنوان اولين مركز در سطح ايران، موفق شدند اين پروژه را با نتايج عالي به اتمام برسانند كه اين امر علاوه بر موفقيت چشمگير در درمان بيماران مبتلا به سكته حاد قلبي، به عنوان پايه‌اي براي مقايسه و بررسي ساير شهرهاي ايران و همچنين سنگ بنايي براي انجام مرحله دوم اين پژوهش ملي محسوب مي‌شود.
وي از آغاز مرحله دوم طرح درمان با «gcsf» (استفاده از سلول‌هاي بنيادي بالغ موجود در مغز استخوان براي درمان سكته حاد قلبي) توسط متخصصان بيمارستان رضوي خبر داد و يادآور شد: با استفاده از اين طرح نوين درماني مي‌توان ميزان قابل توجهي از مرگ و ميرهاي زودرس را كاهش داد و نسبت به درمان بيماري‌هاي لاعلاج اقدام كرد.

دكتر گورابي همچنين تاكيد كرد: تلاش مي‌كنيم در يك عزم ملي، شاهد پيشرفت‌هاي علمي كشورمان ايران باشيم. براي ايجاد اين عزم ملي دو راه وجود دارد، يكي رقابت‌هاي سالم علمي و ديگري همكاري‌هاي علمي. و ما با حضور در هر دو عرصه يعني همكاري و رقابت توانسته‌ايم اين عزم ملي را ايجاد كنيم و به اين ترتيب با پيوند علوم پايه و علوم باليني توانسته‌ايم فضاي كوچك پژوهشكده رويان را به وسعت ايران و حتي وراي كشور گسترش دهيم.
استفاده از‌سلولهاي بنيادي‌در‌پيوند قلب و‌ درمان بيماري‌هاي لاعلاج از جمله درمان‌هاي نوين علمي در‌سطح ‌دنيا محسوب ‌مي‌شودرئيس گروه جراحي قلب دانشگاه علوم پزشكي نيز با اشاره به اين‌كه يكي از شايع‌ترين علل مرگ و مير در جوامع امروزي بيماري‌هاي ايسكميك قلب است، گفت: اين بيماري علاوه بر علايم ناتوان‌كننده مي‌تواند سبب ايجاد آنفاركتوس حاد ميوكارد و نكروز ميوكارد شود كه به نارسايي احتقاني قلب منجر مي‌شود، اما با استفاده از روش توليد سلول‌هاي قلبي از طريق پيوند سلول‌هاي بنيادي كه يك رويكرد درماني بالقوه است، مي‌توان بهبود عملكرد قلب را ايجاد كرد.
دكتر ناصري با اشاره به اين‌كه مطالعات حيواني و انساني نشان داده‌اند كه پيوند سلول‌هاي بنيادي به منطقه آنفاركتوس يافته موجب بهبود عملكرد انقباضي قلب مي‌شود، افزود: اين طرح در ادامه طرح اول با همكاري بخش پژوهشي بيمارستان فوق تخصصي رضوي، مركز رويان و جهاد دانشگاهي، مرحله مطالعاتي خود را به پايان رسانده است و بزودي در بيمارستان رضوي اجرا خواهد شد.
البته بيمارستان رضوي با همكاري پژوهشكده رويان، علاوه بر اين طرح، طرح‌هاي مختلف ديگري همچون بررسي اثر تزريق سلول‌هاي بنيادي و تك‌هسته‌اي مشتق از مغز استخوان در بيماران دچار سكته اخير قلبي، استخراج و استفاده از سلول‌هاي بنيادي عضله، پوست و غضروف و همچنين بررسي ارتباط اندكس توده بدني با تراكم پستان در ماموگرافي را هم در دست اجرا دارد.
عمل قلب باز از طب پزشكي حذف مي‌شود
تكثير سلول‌هاي بنيادي از مباحث نوين علوم زيستي است كه انتظار مي‌رود طي سال‌هاي آينده انقلاب عظيمي در عرصه پزشكي به وجود آورد. مدير بخش جراحي قلب بيمارستان فوق تخصصي رضوي درباره درمان با «gcsf» در بيماران مبتلا به سكته حاد قلبي گفت: طرح ياد شده در 3 مرحله هدايت سلول‌هاي بنيادي از مغز استخوان به قلب، تزريق داخل عروق و تزريق مستقيم به سلول‌هاي قلب تشكيل شده است.
دكتر شبستري افزود: مرحله اول «gcsf» نوعي تحريك سلول‌هاي مغز استخوان (از مغز استخوان) به ميوكارد است و در مرحله دوم سلول‌ها مستقيما به داخل قلب تزريق مي‌شود. در مرحله اول اين طرح 15 بيمار از ميان 110 بيمار انتخاب شده و طي 18 ماه در سه مرحله 3، 6 و 12 ماهه تحت كنترل و درمان با اين روش درماني قرار گرفته‌اند كه هم‌اكنون نتايج آن رضايت‌بخش است و همزمان با برگزاري اين همايش مرحله دوم و سوم طرح شروع شده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر در اجراي طرح «gcsf» هر 3 مرحله در حال اجراست و در آينده مشخص خواهد شد كدام‌يك از اين 3 روش مناسب‌تر است. به اعتقاد اين متخصص، با دستيابي به اين فناوري نوين علمي پيش‌بيني مي‌شود بتوان نياز به عمل قلب باز را از طب پزشكي حذف كرد. در اين ميان اگرچه در حال حاضر استفاده از اين روش در درمان پزشكي هزينه‌بر است، اما مطمئنا زماني‌كه اين روش درماني به صورت روتين انجام شود، خود به خود مقداري از هزينه‌ها كاهش خواهد يافت. دكتر مهديخاني نيز در خصوص طرح درمان با «gcsf» در بيماران مبتلا به سكته حاد قلبي گفت: با توجه به آن‌كه بهبود عملكرد انقباضي ميوكارد شاخص موفقيت درمان خون‌رساني مجدد ميوكارد است، استفاده از اين طرح به ميزان زيادي مرگ و مير زودرس را كاهش مي‌دهد و پيش‌آگهي را در بيماران دچار آنفاركتوس حاد ميوكارد بهبود مي‌بخشد.
وي ادامه داد: گرچه نارسايي قلبي پس از آنفاركتوس همواره يك چالش مهم محسوب مي‌شود، اما مطالعات تجربي و باليني انجام شده در مركز پژوهشي بيمارستان فوق‌تخصصي رضوي پيشنهاد مي‌كند، انفوزيون داخل وريدي يا تزريق داخل ميوكارد سلول‌هاي بنيادي مشتق از مغز استخوان يا مشتق از گردش خون ممكن است در بازسازي و بهبود پايدار عملكرد قلب موثر باشند، ضمن آن كه عارضه جانبي در پي نداشته باشند.

memol
09-03-2009, 01:46 PM
تب هزار چهره:

جام جم آنلاين: تب مالت را بيماري هزار چهره لقب داده‌اند، چرا كه مي‌تواند علائم متفاوت در تمام اندام‌هاي بدن ايجاد مي‌كند. از يك افسردگي تا دردهاي شديد بدني همه مي‌تواند علائم تب مالت باشد.عامل اين بيماري يك باكتري است كه «بروسلا» نام دارد. اين ميكروب داراي گونه‌هاي مختلفي است و هر كدام از حيوان خاصي از قبيل گاو، خوك‌، گوسفند‌ يا بز آلوده‌ و عفوني‌ شده‌ به‌ انسان‌ منتقل مي‌شود.
علائم‌
اين‌ عفونت‌ اعضاي‌ خون‌ساز بدن‌، ازجمله‌ مغز استخوان‌، گره‌هاي‌ لنفاوي‌، كبد و طحال‌ را متاثر مي‌سازد. معمولا يك تا 2 هفته بين تماس با عامل بيماري و شروع علائم فاصله وجود دارد. اين دوره‌ نهفتگي‌ بيماري‌ ممكن‌ است 5 تا 60 روز يا حتي‌ تا چندين‌ ماه‌ هم به طول انجامد.شايع‌ترين علائم تب مالت در نوع‌ حاد، علايم‌ تب‌ و لرز متناوب‌، تعريق‌، خستگي‌ قابل‌ توجه‌، درد عضلاني درد به‌ هنگام‌ لمس‌ ستون‌ فقرات‌، سردرد، درد مفاصل، كاهش وزن، گلودرد، سرفه خشك و... است.
در نوع‌ مزمن‌ علاوه بر بزرگ‌ شدن‌ گره‌هاي‌ لنفاوي‌ و طحال، رنگ پريدگي، بزرگي كبد، التهاب مفاصل، ضايعات پوستي، مننژيت، ذات‌الريه، يبوست‌، كاهش‌ وزن‌، افسردگي‌، ناتواني‌ جنسي‌ و ندرتا بروز آبسه‌ در تخمدان‌ها، كليه‌ها و مغز ديده مي‌شود. در اين بيماري تب الگوي مشخص ندارد، اما ممكن است دماي بدن بيماران در صبح طبيعي باشد و بعدازظهر و عصر تب‌دار شوند.

انتقال‌

اين بيماري با خوردن شير يا محصولات لبني آلوده، مصرف گوشت نيم‌پز يا جگر خام و آلوده به خون دام بيمار، خراشيدگي پوست و تماس با ترشحات دام آلوده و انتقال عامل بيماري‌زا از دام بيمار از راه ترشحات چشمي و تنفسي از حيوان به انسان منتقل مي‌شود.
از آنجا كه مواد آرايشي در برخي مواقع از جنين و جفت گاو تهيه مي‌شوند در صورت آلوده بودن جنين و جفت عامل بيماري از طريق مواد آرايشي قابل انتقال است. در اسپانيا در نتيجه استفاده از جفت آلوده يك گاو كه ماده آرايشي با آن ساخته شده بود 50 مورد ابتلا به تب مالت در خانم‌ها مشاهده شد.موارد استثنايي از انتقال انسان به انسان در انتقال از طريق تزريق خون، پيوند مغز استخوان و ابتلاي جنين انسان از طريق جفت يا شير مادر ديده شده است.

پيشگيري‌

انجام كامل واكسيناسيون دامي يكي از مهم‌ترين اقدامات براي جلوگيري از ابتلا انسان است.
جوشاندن شير و استفاده از مواد لبني پاستوريزه، استفاده از گوشت‌هاي ذبح شده در كشتارگاه‌هاي صنعتي، استفاده از محافظ (مانند محافظ چشم، دستكش و ماسك) در افرادي كه در تماس با دام‌ها هستند، باعث پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مي‌شود.

درمان‌

اگر پزشك به فكر تشخيص اين بيماري نباشد، گمراه‌كننده خواهند بود. تشخيص قطعي تب مالت با آزمايش خون وبا آزمايش‌هاي اختصاصي شامل رايت، كومبس رايت است.
براي درمان تب مالت عمدتا از درمان‌هاي آنتي بيوتيكي استفاده مي‌شود. معمولا براي كاهش درد بيمار داروهاي‌ ضددرد تجويز مي‌شود و گاهي هم داروهاي‌ كورتن‌دار براي‌ كاهش‌ پاسخ‌ التهابي‌ در موارد شديد بيماري تجويز مي‌شود مدت زمان مصرف دارو حدودا 6 تا 8 هفته است و اگر درمان توسط بيمار به طور كامل انجام نشود بيماري مزمن مي‌شود.

10 نكته‌

1- عامل ايجاد تب مالت به ‌وسيله جوشاندن و پاستوريزاسيون از بين مي‌رود، اما يخ‌زدگي باعث نابودي آن نمي‌شود؛ به‌همين دليل بستني‌هاي سنتي كه از انجماد شير و خامه تهيه مي‌شوند در صورت استفاده از شير نجوشيده عامل مهمي براي انتقال تب مالت هستند. اين باكتري حتي يك ماه قادر است داخل بستني زنده بماند.

2- عامل بيماري در پنير تهيه شده از شير گاو آلوده تا 90 روز زنده مي‌ماند.

3- تب مالت در مردان‌ 60 20 ساله‌ شايع‌تر است‌.

4- جگر خام نيز مي‌تواند بيماري را منتقل كند.

5- رژيم غذايي اين بيماران بايد حاوي انرژي زياد باشد. در بعضي از شرايط مانند زماني كه تب زياد باشد، تا 5000 كيلو كالري در روز نيزتوصيه مي‌شود.

6- فرد بيمار بايد ميزان پروتئين بالايي دريافت كند، تا تخريب پروتئين بدن جبران شود و همچنين وزن بدن در حد مطلوب حفظ گردد.

7- برخلاف تصور رايج خوردن لبنيات(البته پاستوريزه شده) منعي براي بيمار مبتلا به تب مالت ندارد. شير پاستوريزه عالي‌ترين نمونه از مايعات است كه انرژي، پروتئين، بعضي ويتامين‌ها و برخي مواد معدني (مانند پتاسيم و كلسيم) را براي بيمار تامين مي‌كند.

8- كمبود ويتامين c ازجمله مواردي است كه بايد در اين بيماران مورد توجه قرارگيرد.

9- وجود كم‌خوني‌ وخيم‌ يا سابقه‌ جراحي‌ معده‌ شانس‌ ابتلا به تب مالت را افزايش مي‌دهد.

10- نياز بيمار مبتلا به تب مالت به ويتامين‌هاي گروه ب نيز افزايش مي‌يابد، زيرا با افزايش مصرف انرژي ميزان نياز به ويتامين ب بالا مي‌رود؛ ضمن اين‌ كه آنتي‌بيوتيك‌ها نيز ممكن است از ساخته شدن ويتامين‌هاي گروه ب در روده جلوگيري به عمل آورند. به همين علت مصرف مكمل‌ها نيز توصيه مي‌شود.

memol
09-03-2009, 01:49 PM
همه چیز درباره فشار خون
همه ديگر درباره اهميت فشار خون مي دانند و اين که اگر فشار خون آن ها در کنترل نباشد دچار مشکل خواهند شد. بگذاريد ادامه مطلب را با اين پرسش دنبال کنيم;
فشار خون چيست؟ چه چيز باعث افزايش فشار خون مي شود و اين افزايش چه نشانه هايي دارد؟
فشار خون نيرويي است که از طرف خون به ديواره رگ ها وارد مي شود. خوني که قلب آن را به داخل شريان ها پمپ مي کند تا با کمک آن ها به همه نقاط بدن برسد. افزايش فشار خون که «هايپرتنشن» نيز ناميده مي شود بيماري خطرناکي است زيرا باعث مي شود تا قلب با فشار و سختي بيشتري کار کرده و هم چنين عاملي براي سخت شدن جداره رگ ها يا «آترواسکلروز» است. اين آسيب ها در نهايت به نارسايي قلب منتهي مي شود.
فشار خون نرمال چه اندازه است؟
فشار خون بر اساس مقدار و ميزان خطري که براي سلامتي افراد دارد به چند دسته تقسيم مي شود:
1- نرمال; کمتر از 80/120
2 - قبل از ابتلا به فشار خون 130-89/120-80
3- فشار خون- خفيف 159-99/140-90
4- فشار خون - متوسط 179-109/160-100
5- فشار خون شديد 180» / 110»
چه عاملي باعث به وجود آمدن فشار خون مي شوند؟
دلايل قطعي افزايش فشار خون هنوز شناخته نشده اند اما بر اساس تحقيقات چندين عامل که در ادامه مطلب مي آيند ممکن است که در اين افزايش نقش داشته باشند;
سيگار کشيدن
داشتن اضافه وزن
نداشتن فعاليت فيزيکي
رژيم غذايي پر نمک
مصرف مشروبات الکلي
استرس و اضطراب
سن بالا
عوامل ژنتيکي
سابقه خانوادگي فشار خون بالا
بيماري کليوي مزمن
اختلالات غدد فوق کليوي و تيروئيد
علايم فشار خون کدام ها هستند؟
متاسفانه در بيشتر اوقات فشار خون بالا هيچ علامت و نشانه اي از خود نشان نمي دهد. در حقيقت يک سوم از کساني که به افزايش فشار خون مبتلا هستند از بيماري شان هيچ اطلاعي ندارند. تنها راه قطعي براي اين که شما را از وضعيت فشار خونتان با خبر کند کنترل مداوم آن به وسيله پزشک است.
اگر فشار خون شما به طور ناگهاني خيلي بالا برود مي تواند باعث ايجاد علايمي شود که هر کدام از آن ها يک زنگ خطر جديد براي شما هستند. علايمي مانند:
سردرد شديد
سر گيجه
مشکلات بينايي
درد قفسه سينه
تنفس سخت
ضربان قلب نا منظم
وجود خون در ادرار
چه کساني بيشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند؟
همه انسان ها به شکل بالقوه در معرض ابتلا به اين بيماري هستند، اما خطر بعضي از ما را بيشتر تهديد مي کند.
افرادي که بعضي از اعضاي خانواده شان مبتلا به فشار خون هستند.
افرادي که سيگار مي کشند.
زناني که حامله هستند.
زناني که از قرص هاي ضد بارداري استفاده مي کنند.
افرادي که بالاي 35 سال سن دارند.
افرادي که اضافه وزن داشته و يا چاق هستند.
افرادي که فعاليت فيزيکي ندارند.
کساني که الکل مصرف مي کنند.
کساني که رژيم غذايي سرشار از نمک و چربي دارند.
فشار خون چگونه تشخيص داده مي شود؟
پزشک شما مي تواند با معاينه روتين، شما را از وجود فشار خون آگاه کند. فقط کافي است در سال حداقل يک بار از اين نظر خود را بررسي کنيد. قبول کنيد که اين کار سختي نيست.
فشار خون باعث ايجاد چه مشکلاتي براي سلامتي شما مي شود؟
فشار خون بالا بيماري خطرناکي است که مي تواند مشکلاتي جدي را براي قلب و عروق شما ايجاد کند و در صورت ادامه يافتن حتي براي ساير ارگان ها خطر ناک بوده و مي تواند باعث مواردي چون:
سکته
نارسايي قلبي
حمله قلبي
نارسايي کليه
و مشکلات ديد شود.
چگونه مي توان فشار خون را درمان کرد؟
فشار خون به طور عمده با استفاده از تغيير شيوه زندگي بيماران و سپس با استفاده از دارو درماني بهبود مي يابد. تغيير شيوه زندگي شامل موارد زير است;
کاهش وزن
ترک کردن سيگار
داشتن يک برنامه غذايي مناسب (برنامه غذايي مناسب شامل غذاهاي کم چربي، کم سديم و مصرف روزانه ميوه و سبزيجات است)
انجام ورزش هاي مناسب به خصوص ورزش هاي هوازي
بعد از تغيير شيوه زندگي داروهاي زير نيز مي توانند به شما در کنترل فشار خونتان کمک کنند:
مهار کننده هاي ace
بلوک کننده هاي گيرنده آنژيوتانسين (arbs)
ديورتيک ها (ادرارآور)
بتابلاکرها
مسدود کننده هاي کانال هاي کلسيمي
البته به خاطر داشته باشيد که هيچ دارويي را بدون اجازه پزشک نبايد مصرف کرد.

memol
09-03-2009, 01:50 PM
جراحی سه بعدی قلب:

با تعويض عروق و دريچه قلب بدون باز كردن قفسه سينه صورت مي گيرد.انجام جراحي تعويض عروق و دريچه قلب به صورت رباتيك (بدون باز كردن قفسه سينه) كه ادعا مي‌شد براي نخستين بار در كشور صورت گرفته، از مدت‌ها پيش از عمل تا چند روز بعد از آن به تيتر اول اخبار علمي و پزشكي محافل كشور تبديل شد. اما پس از آن‌كه تمام رسانه‌ها با شرح و تفصيل درباره اين روش گفتند و نوشتند، روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد كه در بررسي‌هاي به عمل آمده، ادعاي انجام عمل جراحي به وسيله ربات در بيمارستان مذكور غير واقعي است و روش به كار گرفته شده در اين عمل به طريق آندوسكوپي است كه قبلا در بيمارستان‌هاي دانشگاهي تهران و شيراز انجام شده است. هر چند انتظار مي‌رود نظارت اين وزارتخانه بر مراكز بيمارستاني و بهداشتي كشور بايد به‌گونه‌اي باشد كه پيش از هماهنگي امكان چنين ادعاهايي از طرف مراكز و افراد مختلف به وجود نيايد، ما از بحث رباتيك اين عمل صرف نظر كرديم. البته جراحي قلب، آن هم بدون باز كردن قفسه سينه از ديگر بخش‌هاي جذاب اين عمل است كه در اين گزارش به آن مي‌پردازيم.
عمل جراحي تعويض عروق و دريچه قلب به روش آندوسكوپي بدون بازكردن كامل قفسه سينه از سوي يك استاد ايراني جراحي قلب دانشگاه لوبك آلمان در تهران انجام شد.
به گفته دكتر مهرداد محمودي، استاد جراحي قلب و پژوهشگر دانشگاه لوبك آلمان در حال حاضر عمل‌هاي آندوسكوپي جراحي قلب در ايران آغاز شده و استفاده از اين روش براي تعويض دريچه‌هاي قلب نيز امكان‌پذير است.
وي با بيان اين كه بسياري از بيماران قلبي به بيماري‌هاي عروقي مبتلا هستند، استفاده از اين روش جراحي براي عمل‌هاي قلب و عروق را به نفع بيماران دانست و گفت: انجام عمل آندوسكوپي براي بيماران عروقي از طريق سيستم‌هاي دوبعدي معمول امكان‌پذير نيست. اما با استفاده از روش‌ها و دستگاه‌هاي جديد تصويرسه‌بعدي ايجاد شده؛ به اين ترتيب جراح مي‌تواند عمل‌هاي كرونري را با ظرافت بيشتري به سرانجام برساند.
به‌طور كلي استفاده از استنت در بيماري‌هاي عروقي قلب يعني آنچه در حال حاضر براي اين بيماران انجام مي‌شود، راه‌حلي درازمدت نيست و تحقيقات نشان مي‌دهد در صورتي كه بعد از استنت‌گذاري حتي پس از گذشت يك سال، قرص‌هاي ضد انعقاد خون بيمار قطع شود، حدود 20 تا 40 درصد خطر سكته قلبي وجود دارد؛ بنابر اين در اين روش بيمار محكوم است كه يك عمر از داروهاي ضد انعقادي استفاده كند. اين در حالي است كه هر عدد از اين قرص‌ها حدود 3000 تومان هزينه دارد. از طرف ديگر در جراحي‌هاي باز، باز شدن قفسه سينه بار رواني زيادي را براي بيمار به همراه دارد و كيفيت وضعيت عمومي بيمار پس از عمل و بهبود و ترميم زخم‌ها از ديگر مشكلات بيماران بعد از جراحي‌هاي باز قفسه سينه است. درواقع هيچ عملي جاي پيوندهاي شرياني را براي بيماران قلبي‌عروقي نمي‌گيرد. چرا كه استفاده از پيوندهاي شرياني طول عمر بيشتري را براي بيمار به دنبال دارد. هر چند پيوندهاي وريدي نيز طول تقريبا 12 سال را به همراه دارند.

محمودي با بيان اين كه امروزه اين امكان فراهم شده كه با باز كردن قسمت كمي از قفسه سينه و به روش آندوسكوپي بيماري‌هاي قلب و عروق درمان شوند، افزود: ظرافت از مهم‌ترين پارامترها در اين جراحي است. به اين ترتيب، در صورتي كه باي‌پس مناسب و دقيق انجام نشود، نتايج مطلوب حاصل نمي‌شود.

جراحي منحصر به فرد براي بيماران قلبي‌

دستگاه آندوسكوپي‌اي كه براي جراحي‌هاي عروق به كار گرفته مي‌شود، از نظر ظاهر با ديگر دستگاه‌هاي آندوسكوپي تفاوتي ندارد. اين دستگاه تنها تصويري سه بعدي ايجاد مي‌كند كه اين تصوير براي جراح از هر چيز ديگر مهم‌تر است. ويژگي ديگر اين دستگاه ايجاد فيلم‌هاي آنژيوگرافي و سيتي آنژيوگرافي است كه اين امكان را فراهم مي‌كند تا اگر حين جراحي مشكلي به وجود آمد، جراح بتواند دوباره فيلم را نگاه كند و اقدامات لازم را انجام دهد.
در اين روش درواقع سر آندوسكوپ در جايي كه پزشك جراح بخواهد، هدايت مي‌شود و گاهي از طريق صداي ضبط شده پزشك نيز كه در دستگاه قرار مي‌گيرد، انجام‌پذير است. به اين ترتيب جراح از طريق آندوسكوپيك به توراكس يا قفسه سينه وارد مي‌شود و رگ را جدا مي‌كند و شريان را به آن پيوند مي‌زند. البته اين كار بايد با دقت و ظرافت ويژه‌اي انجام گيرد.
عمل جراحي به روش آندوسكوپيك يك روش كمتر تهاجمي و با باز كردن حدود چند سانت از روي قفسه سينه بيمار انجام مي‌گيرد. بنابراين جراحان قلب مي‌توانند با آموزش روش آندوسكوپيك از اين روش براي بيماران بيشتري استفاده كنند.
به‌طور كلي، منحصر بودن اين عمل قابليت سه بعدي بودن آن است كه از طريق ايجاد يك حفره و بدون باز كردن قفسه‌سينه، عروق قلب باز و يا پيوند زده مي‌شود.
ضمن آن‌كه به دليل سوراخ شدن سينه به بيمار كمك مي‌شود كه به لحاظ استرس و تهاجم ميكروبي، فضاي استريليزه ايجاد شده و در زمان كوتاهي جوش بخورد و بيمار سريعا به فعاليت روزمره خود بازگردد. البته شرايط بدني بيمار و اين‌كه چاق نباشد و همچنين ريسك پذير بودن و شرايط مناسب مالي در اين عمل موثر است.
محمودي مدت نقاهت پس از اين عمل را خيلي كمتر از اعمال جراحي قلب به روش باز شدن قفسه سينه (استنت) عنوان كرد و افزود: بايد سطح دانش بيماران نسبت به اقداماتي كه مي‌توان براي آنها انجام داد، افزايش يابد. به اين ترتيب با بالا رفتن توقع بيماران، رقابت در جراحان براي فراگيري و استفاده از تكنيك‌هاي نوين جراحي نيز ايجاد مي‌شود همان‌طور كه دانش بيماران اروپايي نسبت به اعمالي كه مي‌توان براي آنها انجام داد، بسيار بالاست.

شرايط لا‌زم براي جراحي‌

در سراسر دنيا سعي بر اين است تا حدي‌كه امكان دارد، بيماري‌هاي عروقي به وسيله باي‌پس‌هاي شرياني انجام شود و در جايي كه اين امكان وجود ندارد، از استنت‌ استفاده شود.
در اين ميان، ويژگي‌هاي باليني بيمار براي انتخاب روش جراحي بسيار مهم است. در واقع در بيماران مسن كه توانايي عمل‌هاي جراحي را ندارند، استفاده از استنت مناسب‌تر است؛ اما در بيماران جوان تاكيد بر آن است كه بدون باز كردن كامل قفسه سينه از كيفيت زندگي بهتري برخوردار شود.
دكتر محمودي با بيان اين كه در حال حاضر عمل جراحي قلب به كمك آندوسكوپ حدود 5 سال است كه در دنيا انجام مي‌شود و ايران پس از كشورهاي اتريش، آلمان، آمريكا و كلمبيا قادر به انجام اين روش شده است، افزود: از اين تكنيك سه بعدي براي اعمال جراحي مغز نيز استفاده مي‌شود. البته كار كردن با دستگاه آندوسكوپ دوره مخصوص به خود را دارد و در اين عمل چشم و دست بايد با يكديگر هماهنگ باشند.
دكتر محمودي با بيان اين كه از شهريور ماه گروهي از متخصصان آلماني براي آموزش اين تكنيك جديد به ايران مي‌آيند، اعلام آمادگي كرد كه در اين زمينه به متخصصان علاقه‌مند كشور نيز آموزش‌هاي لازم را ارائه كند.
محمودي به عنوان عضو هيات علمي پژوهشي دانشگاه لوبك آلمان پيش از اين نيز 6 دستگاه و ابزار مورد نياز را نيز ابداع كرده و پتنت‌ها را به نام خود در اروپا به ثبت رسانده است كه از جمله آنها مي‌توان از رتكتور جراحي و دريچه‌هاي مورد نياز براي آئورت و ميترال نام برد.
دكتر محمودي در پايان با تاكيد بر دانش و آگاهي بالاي ايراني‌ها افزود: افراد جامعه بايد خود را باور داشته باشند و اگر شغلي دارند، خود را وابسته به آن شغل و سازمان بدانند. ايران از نظر دانش و آگاهي از توانايي بالايي برخوردار، اما انجام كار گروهي در ايران نهادينه نشده است.

memol
09-03-2009, 01:51 PM
چربی خون و علائم و راه درمان آن:

چربی های اصلی موجود در پلاسما عبارت است از کلسترول و تری گلیسرید که به صورت متصل به پروتئین در پلاسما ( تحت عنوان لیپوپروتئین ها ) در گردش می باشند. لیپوپروتئین های اصلی عبارت است از : شیلومیکرون ، vldl, ldl. Hdl . بیشترین نوع چربی که در خون جابجا می شود تری گلیسرید می باشد که در شبانه روز در حدود 70 تا 150 گرم از آن وارد پلاسما شده و خارج می شود. در صورتی که این میزان برای کلسترول 1 تا 2 گرم می باشد. شیلومیکرون بزرگترین لیپوپروتئین می باشد که تری گلیسرید را از روده از طریق مجرای توراسیک به درون سیستم وریدی حمل می کند. در مویرگهای بافت چربی و بافت عضلانی در حدود 90 درصد این تری گلیسرید موجود در شیلومیکرون برداشته می شود. از هیدرولیز شیلومیکرون اسید چرب و گلیسرول حاصل می شود که بدورن سلولهای چربی و عضلاتت وارد شده و به مصرف انرژِی رسیده و یا ذخیره می شود . مابقی توسط کبد برداشته می شود. Vldl تری گلیسرید تولید شده در داخل بدن را حمل می کند از کبد به مناطق محیطی مانند عضلات . Vldl بعد از مدتی به idl تبدیل می شود و بعد از 2 تا 6 ساعت به ldl تبدیل می شود که نیمه عمر آن در خون در حدود 2 تا 3 روز خواهد بود. بنابراین عمده ترین منبع ldl ، . Vldl می باشد . در حدود 70 درصد ldl توسط کبد برداشته می شود. قسمت مقدار کمی از آن که البته بسیار مهم هم می باشد توسط ماکروفاز ها برداشته می شود که به دیواره شریانها مهاجرت می کنند و سبب تشکیل پلاکهای اترواسکلروز ی می شوند.
افزایش کلسترول خون می تواند بدلیل افزایش تولید و یا نقص در پاکسازی vldl و یا افزایش تبدیل vldl به ldl باشد. افزایش تولید vldl توسط کبد میتواند ناشی چاقی ، دیابت ، مصرف الکل ، سندروم نفروتیک و یا ناشی از عوامل ژنتیکی باشد . هر وضعیتی که سبب افزایش میزان ldl و کلسترول خون می شود اغلب سبب افزایش سطح تری گلیسرید خون هم می شود. نقص در برداشت ldl می تواند ژنتیکی باشد. گاهی مسائل تغذیه ای هم در این افزایش چربی نقش دارند.
افزایش 25 تا 40 میلی گرم کلسترول از حد نرمال آن می تواند ریسک ابتلا به بیماریهای عروقی قلب را بالا ببرد.
چربی بالای خون به چند گروه می تواند تقسیم بندی شود . در نوع اول آن برداشت تری گلیسرید موجود در شیلومیکرون و vldl دچار نقص می باشد. در افراد جوان می تواند خود را تشان دهد . در این حالت احتمال پانکراتیت و درد شکمی وجود دارد . وجود گزانتوما در این افراد شایع است. نیز بزرگ شدن کبد و طحال می تواند وجود داشته باشد. مصرف غذای چرب سبب افزایش بروز علایم خواهد شد .
هدف از درمان در این افراد کاهش میزان شیلومیکرون در خون می باشد . همه نوع چربی باید در رژیم غذایی محدود شود.
در نوع دوم میزان ldl خون بدلایل مختلفی افزایش می یابد. در این افراد ldl و کلسترول خون بالا می باشد . در این افراد باید با استفاده از رژِیم غذایی و مصرف دارو میزان کلسترول را تحت کنترل درآورد .
در نوع سوم میزان vldl و کلسترول خون بالا است . ( بنابراین میزان تری گلیسرید خون بالا می باشد ) . در این افراد هم باید با استفاده از رژیم غذایی و دارو چربی خون در حد نرمال حفظ شود.
در نوع چهارم میزان تری گلیسرید بالاست . میزان کلسترول نرمال و یا کمی بالاست. این نوع چربی خون معمولا می تواند با اختلال در متبولیسم قند ( مقاومت به انسولین ) و چاقی همراه باشد. رژیم محدودیت مصرف چربی و افزایش مصرف کربوهیدراتها می تواند سبب افزایش سطح چربی باشد. کاهش وزن ، عدم مصرف الکل ونیز رعایت در صرف کربوهیدراتها لازم است.
در نوع پنجم میزان تری گلیسرید بالا ست و علاوه بر آن میزان شیلومیکرون هم بالاست. علایم با مصرف الکل و چربی تشدید می شود . افزایش اسید اوریک ، عدم تحمل گلوکز و چاقی می تواند وجود داشته باشد. خطر اصلی در این افراد پانکراتیت می باشد. رعایت رژیم غذایی ، کاهش وزن و دارو برای کنترل چربی لازم است .
گاهی هم افزایش چربی خون ثانویه به وجود بیماریهای دیگر می باشد. مانند مصرف الکل ، دیابت کنترل نشده ، مشکلات کبدی و مصرف داروها ( مانند استروژنها ، قرص های پیشگیری از بارداری ، رتینوئیدها ، تیازیدها و کورتون) .

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی

memol
09-03-2009, 01:52 PM
معجزه ویتامین ث در حفظ سلامتی

بيشتر مردم به محض شنيدن نام ويتامين ث به ياد درمان سرماخوردگى مى افتند در حالى كه مصرف اين ويتامين ارزشمند تأثير بسزايى در حفاظت از بدن در برابر نقص هاى سيستم دفاعى، مشكلات قلبى ـ عروقى، بيمارى هاى دوران جنينى و باردارى، مشكلات بينايى، سرطان، سكته مغزى و حتى چروك پوست دارد.ويتامين ث بسيار بيشتر از ساير ويتامين ها توجه پزشكان و مردم عادى را به خود جلب كرده است و البته اين ميزان توجه بى علت نيست. هر چه محققان بيشتر خواص اين ويتامين را مطالعه مى كنند، بيشتر به نقش مهم آن در حفظ سلامتى پى مى برند. البته مقدار پيشنهادى پزشكان براى مصرف ويتامين ث بيشتر از حدى است كه يك انسان عادى از طريق رژيم غذايى روزانه اش دريافت مى كند.
* ميزان مصرف ويتامين ث
مصرف ۵۰۰ ميلى گرم ويتامين ث در روز بسيار مناسب است. براى تأمين اين ميزان بايد روزانه به مقدار كافى ميوه و سبزيجات بخوريد. بسيارى از مردم به علت آن كه نمى توانند اين ميزان را از طريق رژيم غذايى تأمين كنند به مصرف قرص هاى مكمل غذايى اين ويتامين روى مى آورند. هر چند مصرف اين قرص ها هيچ تأثير منفى روى بدن ندارند (به جز برخى از آنها كه به علت خاصيت اسيدى، معده را ناراحت مى كنند) اما پزشكان توصيه مى كنند كه اين ميزان از طريق مصرف كافى ميوه ها و سبزيجات تأمين شود، زيرا در اين صورت بدن ساير ويتامين ها و مواد معدنى را كه براى حفظ سلامتى مفيد هستند دريافت مى كند.
ميزان ويتامين ث در برخى از ميوه ها و سبزيجات عبارتند از:
ـ يك پيمانه طالبى: ۵۹ ميلى گرم، يك پيمانه آب پرتقال: ۹۷ ميلى گرم، يك پيمانه كلم بروكلى پخته شده: ۷۴ ميلى گرم، يك دوم پيمانه كلم قرمز: ۴۰ ميلى گرم، يك دوم پيمانه فلفل سبز: ۶۰ ميلى گرم، يك دوم پيمانه فلفل قرمز: ۹۵ ميلى گرم، يك عدد كيوى متوسط: ۷۰ ميلى گرم، يك پيمانه آب گوجه فرنگى: ۴۵ ميلى گرم.
* فوايد مصرف ويتامين ث
براساس تحقيقات ويتامين ث مى تواند در حوزه هاى زير تأثير زيادى در سلامت افراد داشته باشد.
استرس: تحقيقات نشان داده است كه مصرف ويتامين ث براى افرادى كه سيستم ايمنى بدن آنها به علت استرس و فشار روانى زياد، ضعيف شده است، اثر مثبتى دارد. ويتامين ث ماده غذايى است كه نسبت به تغييرات بدن در شرايط پراسترس بسيار حساس است. از آن جايى كه ويتامين ث در بدن افراد سيگارى و چاق بشدت تحليل مى رود، مى توان گفت ميزان اين ويتامين در خون يكى از شاخصه هاى سلامت كلى افراد است.
سرماخوردگى: برخلاف تصور عموم، ويتامين ث يك درمان براى سرماخوردگى هاى معمولى نيست اما مصرف آن در هنگام سرماخوردگى موجب مى شود اين بيمارى پيشرفت نكند و به موارد پيچيده تر مانند ذات الريه و عفونت هاى ريوى تبديل نشود.
سكته مغزى: پزشكان اخيراً دريافته اند افرادى كه ميزان ويتامين ث خون بالايى دارند ۴۲ درصد كمتر از افرادى كه اين ويتامين را به اندازه كافى مصرف نمى كنند، در معرض خطر سكته مغزى قرار دارند. علت اين امر هنوز به طور كامل مشخص نشده است. ميزان ويتامين ث موجود در خون افرادى كه ميوه و سبزيجات زيادى را در رژيم غذايى روزانه خود گنجانده اند، بسيار بالا است. اين افراد به علت تغذيه مناسب، انواع ويتامين ها، فيبر و موادمعدنى را به اندازه كافى دريافت مى كنند و در نتيجه از سلامت بيشترى برخوردار هستند.
پيرى پوست: ويتامين ث هم بر سلول هاى درون و هم بر سلول هاى بيرون بدن تأثير مى گذارد. براى بررسى رابطه بين تغذيه و پيرى پوست، تحقيقاتى بر روى ۴ هزار و ۲۵ زن ۴۰ تا ۷۴ ساله انجام شده و نتايج آن نشان داده است هرچه ميزان ويتامين ث مصرفى در افراد بيشتر باشد، احتمال ابتلا به خشكى پوست و چين و چروك صورت كمتر خواهد بود.همچنين ويتامين ث در كاهش التهابات و كاهش خطر ابتلا به سرطان و بيمارى هاى قلبى ـ عروقى نقش مؤثرى دارد.
اثرات ويتامين ث در بدن:
وجود ويتامين ث يا اسيد اسكوربيك، براى رشد، توسعه و ترميم همه بافت هاى بدن ضرورى است. همچنين اين ويتامين در بسيارى از فعاليت هاى بدن از جمله جذب آهن، سيستم دفاعى بدن، ترميم زخم ها و حفظ و نگهدارى از غضروف، استخوان ها و دندان ها نقش مهمى دارد.ويتامين ث يك آنتى اكسيدان است و مى تواند بدن را در برابر آسيب هاى ناشى از مولكول هاى مضرى به نام راديكال هاى آزاد (مانند مولكول هاى مواد شيميايى سمى و دود سيگار و غيره) حفظ كند. راديكال هاى آزاد مى توانند موجب بروز امراضى چون سرطان، بيمارى هاى قلبى و درد مفاصل شوند.اگر اين ويتامين را همراه با آهن مصرف كنيد، موجب جذب بهتر آهن مى شود.در موارد حاد كمبود ويتامين ث موجب بروز بيمارى اسكوربوت مى شود كه نشانه هاى آن شامل ضعف،
كم خونى، كبودى، خونريزى زياد در زخم هاى كوچك و شل شدن لثه ها هستند.

memol
09-03-2009, 01:53 PM
ALS از‌ مرگ ‌عصب‌ها ‌‌تا ‌‌ناتواني ‌حركتي

جام جم : حتما تا به حال نام استفان ويليام هاوكينگ را شنيده‌ايد. او از بزرگترين فيزيكدانان نظري معاصر است كه در 8 ژانويه سال 1942 در آكسفورد انگلستان متولد شد. در ژانويه سال 1963 استفان به دليل احساس ناراحتي در عضلات دست و پا به بيمارستان مراجعه كرد. پس از انجام آزمايش‌هاي متعددي كه روي او انجام شد،‌ پزشكان متوجه شدند او به بيماري بسيار نادر و درمان‌‌ناپذيري مبتلا شده است.
اين بيماري كه به نام ALS شناخته شده است، بخشي از مغز، نخاع و سيستم عصبي فرد را مورد حمله قرار داده و بتدريج اعصاب حركتي بدن را از بين مي‌برد و با تضعيف ماهيچه‌ها بتدريج فرد به فلج عمومي مبتلا مي‌شود. به طوري كه توانايي هرگونه حركتي از شخص سلب خواهد شد. معمولا مبتلايان به اين بيماري مدت زمان زيادي زنده نمي‌مانند. اگر چه اين مدت براي استفان هاوكينگ بين 2 تا 3 سال پيش‌بيني شده بود،‌ اما او علي‌رغم همه مشكلات و ناراحتي‌‌ها همچنان به زندگي خود ادامه مي‌دهد و براي فرا رسيدن مرگ لحظه‌شماري نمي‌كند.

بيماري ALS يا آميوترونيك لاترال اسكروز نوعي بيماري سيستم عصبي است كه سبب مرگ عصب‌هاي حركتي و در نتيجه از دست رفتن تدريجي عملكرد عضلات مي‌شود. بيماران مبتلا به اين بيماري معمولا دچار ناتواني‌هاي حركتي شده و 3 تا 5 سال پس از ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند. اگر چه 20 درصد اين بيماران تا 5 سال و 10 درصد آنها تا 10 سال زنده خواهند ماند. در اين بيماري دستگاه عصبي مركزي و عضلات بويژه عضلات دست، پا، ساعد، سر و گردن به شدت صدمه مي‌بينند. پرش و ضعف عضلات از شايع‌ترين علائم ابتلا به اين بيماري است كه معمولا از دست‌ها شروع شده و به بازوها و پاها گسترش مي‌يابند. پس از گسترش بيماري در بخش‌‌هاي مختلف بدن عضلاتي كه در تنفس و بلع نقش دارند نيز صدمه ديده و دچار ضعف مي‌شوند. همچنين كاهش ناگهاني وزن بدن، عدم توانايي در صحبت كردن و حملات ناگهاني خنده و گريه نيز از ديگر عوارض و نشانه‌هاي اين بيماري هستند. بررسي‌هاي انجام شده توسط محققان و پزشكان نشان مي‌دهد كه معمولا اين گروه از بيماران در توانايي‌هاي ذهني خود با مشكلي مواجه نخواهند شد. اگر چه تحقيقات بسيار زيادي براي آگاهي از علت اصلي ابتلا به اين بيماري انجام شده، اما تاكنون علت دقيق ابتلا به ALS شناخته نشده است. ناتواني حركتي در اين افراد سبب ايجاد زخم‌هايي ناشي از فشارهاي طولاني مدت روي نقاط خاصي از بدن مي‌شود. ابتلا به ذات‌الريه در اثر مشكلات موجود در بلع اين افراد و همچنين تجمع ترشحات در مسيرهاي هوايي از ديگر عوارض جانبي احتمالي در افراد مبتلا به ALS است. اين در حالي است كه تحليل قواي جسماني فرد مي‌‌تواند جنبه‌هاي مختلف زندگي او مانند كار، روابط اجتماعي و... را تحت تاثير پيامدهاي نامطلوب خود قرار دهد.

ژنتيك ،‌عامل اصلي ظهور بيماري‌

تخريب سلول‌هاي عصبي مسوول حركت عضلات به سلول‌هاي عصبي كه در سراسر بدن از مغز و نخاع به ماهيچه‌ها مرتبط مي‌شوند، آسيب مي‌رساند. با مرگ اعصاب حركتي مغز ديگر قادر نخواهد بود حركت عضلات را تحت كنترل خود قرار دهد و بنابراين در مراحل پاياني گسترش بيماري فرد دچار ناتواني حركتي كامل خواهد شد. اين بيماري نخستين بار در سال 1869 توسط يك روان‌شناس باليني اهل فرانسه تشخيص داده شد و مورد بررسي قرار گرفت. اين بيماري يك بيماري ناشناخته است. اگر چه پيش از اين تصور مي‌شد بيماري‌ ALS بندرت در ميان افراد ديده مي‌شود، اما بررسي‌هاي آماري انجام شده حاكي از آن است كه سالانه حدود 5 هزار بيمار مبتلا به ALS در امريكا تشخيص داده مي‌شوند و در مجموع در ايالات متحده امريكا 30 هزار و در انگليس 5 هزار بيمار مبتلا شناسايي شده‌اند. اين بيماري معمولا در محدوده سني بين 40 تا 70 سال گزارش شده است؛ اگر چه مواردي از ابتلا به اين بيماري در سنين كمتر و بيشتر نيز ديده شده است. محققان در بررسي‌هاي انجام شده به چندين ايده‌ عملي محدود براي مبارزه با اختلالات ناشي از اين بيماري دست يافته بوده‌اند، اما در سال‌‌هاي اخير با آگاهي از چگونگي مرگ و تحليل اعصاب حركتي در اين گروه از بيماران، پيشرفت‌هاي بسيار زيادي به دست‌آمده است. به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه چندان دور محققان مي‌توانند به روش‌هاي درماني موثري براي جلوگيري از پيشرفت بيماري يا كند ساختن روند توسعه بيماري در افراد بيمار دست يابند.

معمولا عامل اين بيماري به صورت اتفاقي شخصي را مورد حمله قرار مي‌دهد. اگر چه 5 تا 10 درصد افراد نيز به طور ارثي به بيماري ALS مبتلا مي‌شوند اگر چه علائم اوليه اين بيماري در ميان افراد مختلف متفاوت است، اما اغلب اين بيماران در مراحل اوليه ابتلا به بيماري با عدم ناتواني در كنترل اشياء، خستگي در دست‌ها و پاها، اختلال در صحبت كردن و گرفتگي عضلات مواجه مي‌شوند. ضعف و ناتواني ناشي از اين بيماري، راه رفتن و استفاده از دست‌ها براي انجام فعاليت‌‌‌هاي روزانه مانند شستن دست و صورت و لباس پوشيدن را غيرممكن مي‌سازد. با گسترش ناتواني حركتي و ضعف ماهيچه‌ها و عضلات در بدن فرد ، بيمار در بلع، جويدن و تنفس نيز با مشكل مواجه مي‌شود. وقتي عضلات تنفسي‌مورد حمله قرار مي‌گيرند فرد براي ادامه زندگي خود به ناچار بايد از دستگاه‌هاي تنفس مصنوعي استفاده كند. از آنجايي كه اين بيماري تنها به اعصاب حركتي آسيب مي‌رساند، بنابراين هيچ اختلالي در بينايي، لامسه، شنوايي، چشايي و بويايي فرد به وجود نخواهد آمد و جالب اين كه اعصاب حركتي موثر در حركت چشم‌ها و مثانه براي مدت‌هاي طولاني ازحمله عامل بيماري مصون خواهند ماند. اما فكر مي‌كنيد چه عاملي در ابتلا به اين بيماري وحشتناك تاثيرگذار باشد؟ محققان براي بررسي منشاء ايجاد اين بيماري تئوري‌هاي مختلفي مانند عوامل عفوني، اختلال در سيستم ايمني بدن، علل وراثتي، مواد سمي، عدم تعادل مواد شيميايي در بدن و همچنين سوءتغذيه را مورد مطالعه قرار داده‌اند. اگرچه محققان تاكنون به عامل ايجادكننده اين بيماري در بيماران مختلف پي نبرده‌اند، اما در سال 1993 با شناسايي عامل ژنتيكي موثر در انتقال بيماري ALS براساس عوامل وراثتي توسط گروهي از متخصصان علوم ژنتيك و روانپزشكان باليني يك قدم به شناسايي عامل ايجاد بيماري نزديك‌تر شدند. اين عامل ژنتيكي در به رمز درآوردن آنزيمي كه از سلول‌ها در برابر آسيب‌هاي ايجاد شده توسط راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند، نقش دارد.

فناوري‌هاي نوين به كمك بيماران مي‌آيند

محققان براساس تجزيه و تحليل اطلاعات ژنتيكي به دست آمده از افرادي كه به بيماري ALS و پاركينسون مبتلا بوده‌اند به نتايج ارزشمندي درباره اين بيماري‌ها دست يافته‌اند و اميدوارند با استفاده از انگشت‌نگاري از DNA، بتوانند اختلالات مغزي در افراد را پيش‌بيني كنند. آنها براي دستيابي به اين اطلاعات با مطالعه روي راه‌هاي انتقالي اعصاب در بدن و همچنين حفظ و ترميم محيط مغزي در تمام دوره زندگي يك شخص، تغييرات ژنتيكي را كه نشان دهنده در معرض خطر بودن افراد در برابر پيشروي بيماري‌هاي سيستم عصبي است، مشخص كرده‌اند. همچنين دانشمندان ژاپني دستگاهي ساخته‌اند كه با اندازه‌گيري جريان خون در مغز، برقراري ارتباط با مبتلايان به فلج عضلاني پيشرفته را امكان‌پذير مي‌سازد. همان طور كه گفته شد بيماران مبتلا به ALS مي‌توانند به طور طبيعي فكر كنند و به همين علت در اين فناوري از تنها كاري كه بيمار قادر به كنترل آن بوده است يعني جريان خون در مغز استفاده شده است. اين دستگاه كه روي پيشاني فرد بيمار نصب مي‌شود، براي اندازه‌گيري جريان خون پرتوهايي در محدوده طول موج امواج مادون قرمز منتشر مي‌كند. اگر پاسخ بيمار به سوالي مثبت باشد مي‌تواند با محاسبه يا خواندن آوازي در ذهن، مغز را فعال كند. اين فعاليت ذهني سبب افزايش جريان خون در قسمت جلوي پيشاني در مغز مي‌شود. اما اگر پاسخ بيمار به سوال مطرح شده منفي باشد، جريان خون در مغز او تغييري نخواهد كرد. بنابراين اين دستگاه با اندازه‌گيري افزايش جريان مي‌تواند با دقت 80 درصد و در مدت زمان 36 ثانيه از موافقت يا عدم موافقت فرد بيمار با سوال مطرح شده، مطلع شود.

تشخيص بيماري با استفاده از فناوري نانو

بررسي يك نوع امضا يا اثر انگشت مولكولي مشترك با استفاده از فناوري نانو، تشخيص بيماري ALS را در دو حالت ارثي و غيرارثي امكان‌پذير مي‌سازد. بررسي‌هاي انجام شده توسط محققان نشان مي‌دهد كه يك نوع پپتيد يافت شده در يك ژن موجود در مايع نخاعي در ميان همه بيماران مشترك است. در اين مقادير كم و جزيي، روش‌هاي تجزيه شيميايي متداول و معمول نمي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند و به همين دليل براي انجام مراحل بعدي تحقيقات از فناوري نانو استفاده شد. با توجه به مقادير بسيار كم ماده مورد تجزيه در برخي نمونه‌ها، با كمك فناوري نانو و استفاده از نانواسپري‌ها مي‌توان آنچه را تحت عنوان اثر انگشت جرمي پپتيد ناميده شده است، مشخص كرد. با تجزيه و شكستن اين جزء ناشناخته به قطعات كوچك پپتيدي مي‌توان اثر انگشت آن را به دست آورد. محققان با استفاده از اين روش دريافته‌اند اين اجزاي منحصربه‌فرد متصل به هم حاوي يك نوع ماده پروتئيني است كه قبلا تصور مي‌شد تنها در شيوه‌ وراثتي انتقال بيماري در مايع نخاعي وجود دارد، اما بررسي‌ها وجود اين ماده در مايع نخاعي افرادي كه براساس شيوه‌هاي غيروراثتي به اين بيماري مبتلا شده‌اند را نيز به اثبات رسانده است.

تفسير امواج مغزي در رايانه‌

اگر چه محققان به دنبال روشي موثر براي درمان اين بيماري هستند، اما لازم است تا رسيدن به نتايج قطعي در اين زمينه با استفاده از فناوري‌هاي جديد بتوانيم از يك رابط دريافت كننده امواج مغزي براي برقراري ارتباط با اين گروه از بيماران استفاده كنيم. براين اساس محققان قصد دارند فناوري جديدي را طراحي كنند كه مي‌تواند علائم مغزي بيماران مبتلا به ناتواني حركتي را دريافت كند و برقراري ارتباط، كار با رايانه و در برخي موارد استفاده از ابزارهاي الكترونيكي را براي فرد بيمار امكان‌پذير مي‌سازد. در بعضي از انواع اين دستگاه‌ها كه رابط ميان فرد بيمار و رايانه هستند، الكترود‌ها در داخل سر قرار گرفته و خروجي مجموعه‌اي از نورون‌هاي مركز كنترل حركتي مغز را دريافت مي‌كنند. اين دستگاه از صفحه كليدي از امواج مغزي تشكيل شده است كه وقتي فرد به موضوع خاصي توجه مي‌كند، علائم مغزي به وجود آمده را به دام مي‌اندازد. در اين سيستم در نمايشگري كه مقابل فرد بيمار قرار گرفته است، 72 حرف، عدد، علائم گفتاري و كليد‌هاي كنترل كننده در 17 رديف و ستون بسرعت و به ترتيب به‌نمايش درمي‌آيد. فرد بيمار در ميان آنها علامت يا كار مورد نظر را انتخاب كرده و با هر بار به نمايش درآمدن اين علامت، امواجي با ويژگي‌هاي مشخص از مغز بيمار دريافت مي‌شود كه رايانه پس از پردازش زمان و ويژگي‌هاي امواج دريافت شده مي‌تواند خواسته مورد نظر فرد بيمار را انجام دهد. تاكنون تنها 5 نفر از افراد مبتلا به اين بيماري از اين فناوري براي نوشتن و صحبت كردن با ديگران استفاده كرده‌اند و جالب است بدانيد كه استفان ويليام هاوكينگ يكي از اين افراد است كه از اين فناوري براي انجام تحقيقات آزمايشگاهي خود استفاده كرده و به نتايج ارزشمندي درباره موضوعات مختلف دست يافته است.روش‌هاي درماني موثر اگر چه پيش از اين تصور مي‌شد بيماري ALS غير قابل درمان است، اما بتازگي محققان به يافته‌هاي جديدي دست يافته‌‌اند كه مي‌تواند نقش مهمي در كاهش توسعه و پيشرفت بيماري در بدن داشته باشد.

بررسي يك نوع امضا يا اثر انگشت مولكولي مشترك با استفاده از فناوري نانو، تشخيص بيماري ALS را در دو حالت ارثي و غيرارثي امكان‌پذير مي‌سازد. بررسي‌هاي انجام شده توسط محققان نشان مي‌دهد كه نوعي پپتيد در مايع نخاعي‌همه بيماران مبتلا‌ وجود دارد
آنها هم اكنون در تلاش هستند با انجام آزمايش‌هاي باليني تاثير اين روش‌هاي درماني در بيماران مبتلا به ALS را مورد بررسي قرار دهند. آنها اميدوارند با استفاده از نتايج اين تحقيقات بتوانند به روشي براي درمان ديگر بيماري‌هاي سيستم عصبي مانند پاركينسون، آلزايمر و زوال عقل دست يابند.

برخي از پروتئين‌ها مانند عوامل رشد به آساني جذب بافت عصبي مي‌شوند و به‌نظر مي‌رسد مي‌توانند از اعصاب حركتي بدن نيز محافظت كنند. از آنجا كه نمي‌توان مولكول‌هاي بزرگ را به‌آساني از طريق جريان خوني به سيستم عصبي بدن منتقل كرد، براي استفاده از اين مولكول‌ها در فرآيند‌هاي درماني بايد آنها را به‌طور مستقيم به عضلات تزريق كرد. علاوه بر اين برخي از مولكول‌هاي كوچك نيز نقش مهمي در تحريك سيستم عصبي بدن دارند كه مي‌توان آنها را براحتي به رگ‌هاي خوني منتهي به مغز منتقل كرد.

استفاده از سلول‌هاي بنيادي نيز روش ديگري است كه مانع از پيشرفت بيماري خواهد شد. سلول‌هاي بنيادي همانند پمپ‌هاي زيستي عمل كرده و عوامل حياتي موثر در رشد را به سلول‌هاي عصبي آسيب ديده انتقال مي‌دهند.

آزمايش‌هاي انجام شده در افراد مبتلا به اين بيماري نشان مي‌‌دهد كه سلول‌هاي بنيادي مي‌توانند به‌طور دقيق خود را به محل سلو‌ل‌هاي عصبي آسيب ديده انتقال دهند. همچنين ايجاد رشته‌هاي‌ RNA مصنوعي نيز مي‌تواند نقش موثري در توقف توليد پروتئين‌هاي سمي داشته باشد. اين نوع‌ RNA خود را به RNA پيك
كه انتقال اطلاعات ژنتيكي را به‌عهده دارد متصل كرده و از ساخت پروتئين‌هايي كه به سلول‌هاي عصبي آسيب مي‌رساند جلوگيري مي‌كند. گروهي ديگر از محققان نيز در تلاش براي دستيابي به روش درماني موثر براي اين بيماري دريافته‌اند كه انجام فعاليت‌هاي ورزشي مانع از گسترش بيماري‌هاي اعصاب حركتي بدن خواهد شد. در موش‌هاي تحت بررسي آزمايش‌هاي انجام شده، حركت روي چرخ‌هاي گردان مانع از روند پيشرفت سريع بيماري شده است. براين اساس درمان‌هاي تركيبي مي‌تواند تاثير درمان انتخاب شده در بهبود وضعيت بيمار را به نحو چشمگيري تحت تاثير خود قرار دهد. اگر چه بهترين روش اين است كه در مراحل اوليه بيماري از توسعه بيماري جلوگيري كنيم. دستيابي به اين هدف نيز بيش از اين‌كه تحت تاثير عوامل ژنتيكي باشد مستلزم دستيابي به راهكارهايي براي ايجاد تغييرات مناسب در زندگي افراد است كه با انجام تمرينات ورزشي و انتخاب برنامه غذايي مناسب مي‌توان به اصلاح شيوه زندگي بيماران و ايجاد شرايط مناسب براي زندگي آنها اميدوار بود.

انحطاط و تخريب‌عصب‌هاي حركتي‌

شايد مكانيسم جديد و ناشناخته‌اي در انحطاط و تخريب عصب‌هاي حركتي نقش داشته باشد. انشعاب اصلي آكسون‌هاي عصب حركتي كه به طرف سلول‌هاي بدن امتداد مي‌يابد، بسيار بلند هستند و در افراد بلندقد طول آن به بيش از يك متر افزايش خواهد يافت. در انتهاي اين مسير، آكسون به چند قسمت تقسيم شده و هر يك از آنها مسووليت انتقال پيام عصبي به يك ماهيچه را به عهده مي‌گيرند. در گذشته تصور مي‌شد عصب حركتي و بخش‌هاي مختلف آن به طور همزمان دچار اختلال مي‌شوند. اين در حالي است كه امروزه محققان دريافته‌اند هر يك از اجزاي عصب حركتي به طور جداگانه و از طريق مكانيسم متفاوتي از وضعيت طبيعي فرد خارج مي‌شوند.
بنابراين با توجه به شواهد موجود مي‌‌توان گفت در افراد مبتلا به بيماري ALS نخستين نشانه‌هاي انحطاط سلول‌هاي عصبي در محل تماس دو عصب يا سيناپس‌ها و آكسون ديده مي‌شود. بر اين اساس محققان در تلاش هستند دارويي براي درمان اين بيماري تهيه كنند كه بيش از اين كه از سلول‌هاي بدن محافظت كند، از آكسون‌هاي انتقال‌دهنده پيام‌هاي عصبي حركت به عضلات بدن در برابر فرآيند‌هايي كه منجر به تخريب و از دست دادن آن مي‌شود محافظت كند. بعضي از نورون‌هاي حركتي در مقايسه با نورون‌هاي حركتي ديگر آسيب‌پذير هستند.
دستيابي به راهكاري درماني براي اين بيماري مستلزم تهيه نقشه‌اي از چگونگي انتقال ضربان‌هاي عصبي از نورون‌هاي حركتي به ماهيچه‌هاست. به‌همين دليل محققان با استفاده از روش‌هاي مهندسي ژنتيك و نشانگر‌هاي فلورسنت در آكسون برخي از نورون‌هاي عصبي موش‌ها سير تخريب سلول‌هاي عصبي را مورد بررسي قرار داده‌اند تا با استفاده از نتايج به‌دست آمده از آن بتوانند به يافته‌هاي جديدي در درمان بيماري‌هاي عصبي و بويژه بيماري AlS دست يابند.

memol
09-03-2009, 01:53 PM
با دیابت خداحافظی کنید

امروزه كمتر كسي است كه از بيماري ديابت و تبعات آن اطلاع نداشته و يا با يك فرد ديابتي برخورد نكرده باشد. اما براستي بهترين راه براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري چيست؟
دانشمندان بتازگي در تحقيقات خود دريافتند يك رژيم غذايي مناسب همراه با برنامه ورزشي مرتب مي‌تواند بيماري ديابت را تا 14 سال به تاخير بيندازد. درواقع يك گروه از دانشمندان چيني با تحقيق روي 577 فرد بزرگسال كه به طور تصادفي از 33 كلينيك در چين انتخاب شده و داراي قند خون بالا بودند، به اين نتيجه رسيدند.
اين افراد كه در معرض خطر ابتلا به ديابت بودند، به 4 گروه تقسيم شدند؛ براي گروه اول يك رژيم غذايي خاص، گروه دوم تمرينات ورزشي ويژه، گروه سوم تركيبي از تمرينات ورزشي و رژيم غذايي در نظر گرفته شد و در گروه چهارم نيز هيچ‌كدام از اين‌ روش‌ها اعمال نشد. اين مطالعه از سال 1986 آغاز شد و تا سال 1992 ادامه يافت. نتيجه اين مطالعه نشان داد تغيير رويه زندگي با رژيم غذايي سالم و انجام تمرينات ورزشي سبك و مناسب در اين دوره 6 ساله، ميزان شيوع ديابت را تا 51 درصد كاهش مي‌دهد.

خطر بيماري ديابت وقتي بيشتر خود را نشان مي‌دهد كه به تحقيقات كشور فنلاند هم دقت كنيم. مطالعات دانشمندان اين كشور نشان داد در 25 سال گذشته تعداد كودكان مبتلا به ديابت نوع يك به بيش از 2 برابر رسيده است و به نظر مي‌رسد اگر روند زندگي بشر بدون تغيير بماند، اين بيماري سير صعودي خود را طي خواهد كرد.

ژنتيك، نوع زندگي و اضافه‌وزن از عوامل اصلي دخيل در بروز بيماري ديابت هستند.پيش از اين نيز تحقيقات نشان داده بود در صورت تشخيص بموقع ديابت نوع 2 و درمان با انسولين، بسياري از سلول‌هاي مسوول توليد انسولين مي‌توانند بازدهي خود را به دست آورند و قند خون بدن تنظيم شود.

memol
09-03-2009, 01:54 PM
تكان دادن نوزادان براي بند آوردن گريه به مغز او آسيب مي‌رساند
دانشمندان اسپانيايي مي‌گويند:
سندرم تكان دادن نوزاد براي بند آوردن گريه او آسيب‌هاي مغزي بدون علائم جسماني را موجب مي‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، براساس پژوهش‌هاي انجام شده در دانشگاه گرانادا، هنگامي كه والدين و يا پرستاران با گريه‌هاي‌ بي‌وقفه نوزاد مواجه مي‌شوند، بي‌درنگ شروع به تكان دادن او مي‌كنند. اين كار اگرچه نوزاد را آرام مي‌كند، اما به مغز وي آسيب مي‌رساند.
در ادامه اين پژوهش آمده است:
هرچند ميزان اين آسيب بستگي به مقدار تناوب، شدت و مدت زمان تكان‌ها دارد، اما اين سندرم عوارض جزئي ديگري از قبيل كج خلقي، بي‌حالي، تشنج، تهوع و بي‌اشتهايي را به دنبال دارد كه بايد به همه اينها به آسيب‌هاي چشمي و شكستگي‌هاي استخوان نيز اشاره كرد.
دانشمندان خاطرنشان مي‌كنند كه بيشتر قربانيان سندرم تكان دادن، نوزادان كمتر از 2 سال هستند و آسيب‌هاي ناشي از اين كار در نوزادان زودرس، داراي وزن كم، ضعيف و دوقلوها شدت بيشتري دارد.
ميزان تكان دادن نوزادان توسط پدران 44 درصد، مادران 20 درصد و در پرستاران 18 درصد است.

memol
09-03-2009, 01:55 PM
ساخت اولین مغز مصنوعی

پروژه جاه طلبانه تحقیقاتی جدیدی در استنفورد آمریکا در دست انجام است که طی آن گروهی از دانشمندان مدل مصنوعی قشر مخ را خواهند ساخت.

علمی و بهداشتی
این مغز انسانی ساخت دست، می تواند به دانشمندان در درک چگونگی تکامل یافته ترین بخش از مغز که در عین حال پیچیده ترین محاسبات را نیز انجام می دهد، منجر شود.

به عقیده دانشمندان موفقیت نهایی در این پروژه بی سابقه به آنها این امکان را می دهد تا به درک زبان، تشخیص صورت ها و حتی برنامه ریزی روزمره بپردازند. این فرآیند همچنین می تواند به طراحی و ساخت نورونهای مصنوعی منجر شود.

روندی داگلاس از اساتید برجسته انستیتو Neuroinformatics در زوریخ سوئیس گفت: مغز انسان به شیوه های عجیب و البته منحصربفرد کارهای تکنیکی فوق العاده ای انجام می دهد و حتی می تواند مسائلی را حل کند که هنوز پیچیده ترین ماشین آلات دست ساز انسانی قادر به حل آنها نیستند.

به گفته این دانشمند، یکی از راه های کلیدی رسیدن به درک درست از این بافت منحصربفرد، طراحی و ساخت سخت افزار شبیه سازی شده آن است.

اکنون کابنا بوهان از مهندسان عصب شناسی در دانشگاه استنفورد در حال طراحی پیچیده ترین پروژه مربوط به تحقیقاتی نورونی است که برای بررسی اطلاعات مختلف به کار می رود و طی آن مدل سیلیکنی از قشر مخ ساخته خواهد شد.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، در این پروژه بی سابقه مدل سیلیکنی قشر مخ با استفاده از یک مدار و 16 تراشه که هریک شامل نورون های سیلیکنی 256 آرایه ای هستند طراحی و ساخته می شود.

memol
09-03-2009, 01:56 PM
اغما چیست؟
اغما یا کما معمولاً به عنوان حالتی از ناهشیاری درازمدت تعریف می شود که با فقدان آگاهی از محیط و بیدارنبودن همراه است.

کلمه "کما" (Coma) از کلمه یونانی مشتق شده است که به معنای "خواب عمیق" است. اما اغما با خواب متفاوت است، چرا که نمی توان فرد در حال اغما را با تکان دادن بیدار کرد.

اغما همیشه وضعیتی غیرطبیعی است که علل گوناگونی دارد، از نوشیدن مفرط الکل گرفته تا سکته مغزی وسیع یا ضربه مغزی شدید.

فرد در حال اغما بسیار آسیب پذیر است و معمولاً به عنوان موردی از فوریت پزشکی محسوب می‌شود که اصول ABC کمک های اولیه یعنی بررسی مجرای هوایی، تنفس و گردش خون باید در مورد آن انجام شود. فوری‌ترین علت مردن در حال اغما بسته‌شدن مجاری تنفسی است.

اغما ندرتاً برای بیش از دو تا چهار هفته ادامه پیدا می‌کند. اینکه بیمار بهبودی کامل پیدا کند یا نههٔ بستگی به علت اغما دارد، اما ممکن است مشکلات مداوم جسمی، ذهنی و روانی در بیمار باقی بماند که نیاز به بازتوانی ویژه داشته باشد.

اغمای طولانی گاهی می تواند به "حالت نباتی مداوم یا دائمی"(PVS) منجر شود که در واقع ایجاد آن نتیجه اقداماتی است که در پزشکی مدرن انجام می‌شود. زیرا افراد دچار آسیب شدید مغزی از طریق کمک‌های تکنولوژیک مانند دستگاه های تهویه مکانیکی که کارهایی را که مغز نمی تواند انجام دهد به عهده می گیرند، زنده می‌مانند.
حالت‌های دیگر مربوط به اختلال هشیاری شامل "حالت هشیاری حداقل" و "نشانگان محبوس در خود" است که در آنها بیماران درجات متفاوتی از توانایی شناختی دارند، اما دچار ناتوانی در ارتباط برقرار کردن و کاهش میزان پاسخ به افراد و محیط هستند.

سی تی اسکن و MRI از فرد دچار PVS تحلیل رفتگی (آتروفی) مناطق عالی قشر مغز مربوط به ادراک، تفکر و آگاهی را نشان می دهد. اسکن های PET که فقدان برداشت گلوکز یا قند را در این نواحی مغز نشان می دهند، ناهشیاری عمیق را ثابت می کنند. بنابراین افراد در PVS ممکن است گاه به گاه آه بکشند، اخم کنند، سر و صدا کنند و دست و پاهایشان را تکان دهند، اما این اطوارها معنای معمول شان را ندارند.

البته ممکن است ساقه مغز به طور کامل یا نسبی سالم باشد (این بخش مغز در مقابل کمبود اکسیژن نسبت به سایر بخش های مغز مقاوم تر است). از آنجایی که ساقه مغز حاوی مراکزی است که چرخه های خواب و بیداری و تنفس را کنترل می کنند، فرد مبتلا به PVS ممکن است چشم هایش را باز و بسته کند و حتی به خودی خود و بدون کمک نفس بکشد.

● پنج علت شایع اغما

۱) دیابت:

اغمای دیابتی به علت بالا و پایین رفتن شدید قند خون رخ می‌دهد، و امروزه به یمن وسایل اندازه گیری خانگی قند خون که به بیماران امکان می دهد مرتباً قند خون شان را تحت نظارت داشته باشند، کمتر رخ می دهد.

۲) تومورهای مغز:
رشد تومورهای درون مغز اغلب به افزایش فشار داخل جمجمه ای می انجامد، زیرا «فضایی» درون جمجمه برای آن وجود ندارد. اگر این افزایش تخفیف نیابد، ممکن است باعث از دست رفتن هشیاری و اغما شود.

۳) صدمات ناشی از ضربه مغز:
اغما آشکارترین علامت صدمه ناشی از ضربات مغزی است. ضربه سر در نتیجه سانحه جاده‌ای، آسیب های ورزشی یا حملات رشته های عصبی در مرکز مغز را پاره می کند و به از دست دادن هشیاری می انجامد
.
۴) مسمومیت:
هروئین، الکل و مونوکسیدکربن سه سمی هستند که می توانند به خاطر مهارکردن مراکز هشیاری در مغز باعث اغما شوند. افرادی که پس از مدتی ترک هروئین دوباره استعمال آن را شروع می کنند مستعد رفتن به اغما هستند.

۵) سکته مغزی:
خونریزی زیر عنکبوتیه‌ای نوعی از سکته مغزی است که با پاره شدن عروق خونی ضعیف شده درون مغز مشخص می‌شود. این عارضه باعث خواب آلودگی و اغما می‌شود و میزان بالایی از مرگ و میر دارد.


● اصطلاح‌شناسی اغما

▪ ناهوشیاری: ناشی از تغییراتی در مغز است و به کاهش یا فقدان پاسخ به تحریکات بیرونی می انجامد.
▪ آگاهی: دریافت و پاسخ دادن به تحریکات نه لزوماً درک کردن.
▪ حالت نباتی مداوم یا دائمی (PVS)؛ کارکردهای "عالی" مغز تخریب شده اند، اما کارکردهای پایه ای ممکن است حفظ شده باشند. در صورتی که چشم اندازی از بهبودی وجود نداشته باشد، این حالت دائمی است.
▪ نشانگان محبوس در خود: فلج کامل به جز احتمالاً توانایی پلک زدن.
▪ حالت هوشیاری حداقل: ممکن است بیمار آگاهی داشته باشد. برای تعیین اینکه واکنش های بیمار تصادفی یا هدفدار است، باید ارزیابی به عمل آید.
▪ مرگ ساقه مغز: از دست رفتن کارکرد ساقه مغز به معنای اینکه مغز و بدن مرد‌ه‌اند، حتی با وجود اینکه گردش خون و تنفس را هنوز به وسیله ماشین ها می‌توان حفظ کرد. این حالت را نباید با "وضعیت نباتی مداوم" اشتباه کرد.

memol
09-03-2009, 01:56 PM
10 عامل مهم تخریب مغز
1- نخوردن صبحانه
اشخاصی که صبحانه نمی خورند، قند خونشان پایین می آید. باید بدانید که تنها منبع غذایی مغز، قند خون است. در نتیجه کاهش قند خون ، باعث تخریب و اختلال در عملکرد مغز می شود.

2- بیش از حد غذا خوردن
در افرادی که بیش از مقدار مورد نیاز بدنشان، غذا مصرف می کنند، خون رسانی به مغز مشکل می شود و به همین جهت، قدرت فکری آنها پایین می آید.

3- کشیدن سیگار
اشخاص سیگاری باید بدانند که سیگار کشیدن باعث جمع شدن و کوچک شدن مغز می شود و این عامل باعث به وجود آمدن بیماری آلزایمر(فراموشی) می گردد.

4- مصرف کردن بیش از حد مواد شیرین
وجود قند اضافی در بدن، باعث توقف جذب پروتئین و سوء تغذیه ناشی از آن و در نتیجه انحطاط مغز می شود.

5- آلودگی هوا
مغز بیشترین مصرف کننده اکسیژن در بدن می باشد. ورود هوای آلوده به بدن موجب کاهش اکسیژن بدن می شود و به همین علت توانایی مغز پایین می آید.

6- کمبود خواب
خوابیدن باعث استراحت مغز می گردد. اگر کمبود خواب به مدت طولانی ادامه یابد، موجب تسریع مرگ سلول های مغزی می گردد.

7- پوشاندن سر هنگام خواب
افرادی که با روسری یا کلاه می خوابند و یا به طور کلی سر خود را هنگام خواب می پوشانند، باید توجه داشته باشند که با این کار، دی اکسید کربن در بدن زیاد می شود و به نوبه آن اکسیژن در بدن کاهش می یابد و این خود باعث ناتوانی در عملکرد مغز می شود.

8- کار کردن در بیماری
کار کردن زیاد یا درس خواندن در هنگام بیماری، ممکن است موجب کاهش کارآیی مغز و آسیب آن گردد.

9- تفکر کم
فکر کردن باعث به جریان انداختن خون در مغز می گردد. کسانی که تمرکز و تفکر را کنار می گذارند، موجب کوچک شدن مغز خود می شوند.

10- به ندرت صحبت کردن
بحث کردن و صحبت های عقلانی با افراد دیگر، باعث افزایش کارآیی مغز می گردد.

memol
09-09-2009, 09:05 PM
تشخيص زودهنگام تومورهاي سرطان با ابزاري در ابعاد دانه برنج http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

دانشمند‌ان موفق به ساخت وسيله به اندازه يك دانه برنج شده‌اند كه براي ارزيابي و كنترل تومورهاي سرطاني كاربرد دارد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با ابداع اين وسيله ديگر نيازي به بيوسپي‌هاي سوزني دردناك نخواهد بود.

به گفته پزشكان اين وسيله بسيار كوچك پس از ورود به بدن مي‌تواند به محل مورد نظر در منطقه رشد تومور برود و حتي مي‌تواند تاثيرات شيمي درماني را افزايش دهد.

محققان دانشگاه MIT نمونه اوليه اين دستگاه بسيار كوچك براي كنترل سرطان را طراحي كرده‌اند.

در درون اين وسيله دانه برنجي ، ذرات بسيار ريزي وجود دارند، كه مي‌توانند با مولكول‌هاي مرتبط با سرطان در محل پيوند بخورند و برآمدگي‌هايي را تشكيل دهند كه با يك ابزار تصويربرداري غير تهاجمي مانند MRI قابل شناسايي هستند.

مايكل كليما، استاد علوم و مهندسي مواد در دانشگاه MIT و مدير اين پژوهش، وسيله جديد را طراحي كرده‌اند.

اين وسيله فعلا روي موش‌هاي آزمايشگاهي بررسي شده و به نظر مي‌رسد كه حساسيت بسيار بالايي دارد.

با استفاده از اين وسيله دانشمند‌ان توانستند سرطان را در موش‌ها تشخيص دهند.

مزيت اين دستگاه به بيوپسي‌هاي رايج اين است كه مي‌تواند دائما اطلاعات مربوط به تومور را به دست آورده و در اختيار پزشكان قرار دهد.

محققان اميدوارند در آينده از اين دانه برنج كاوشگر نه تنها براي تشخيص، بلكه همچنين در پروسه درمان بهره بگيرند

memol
09-09-2009, 09:06 PM
تايج تحقيقات نشان مي‌دهد:نمک، افسردگي را درمان مي‌کند

نتايج تحقيقات حاكيست؛ مصرف نمک كافي در درمان افسردگي نقش موثري دارد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي، محققان دانشگاه يووا طبق تحقيقاتي که انجام داده‌اند، دريافته‌اند: نمک به طور طبيعي خلق را بهبود مي‌بخشد و مصرف مقدار متناسب آن مي‌تواند براي بهبود روحيه مفيد باشد؛ چرا که مواد موجود در نمک مي‌تواند به عنوان يک ماده طبيعي ضد افسردگي عمل کند.
از آنجايي که داروهاي ضد افسردگي موجود داراي عوارض نسبتا بالايي هستند، بنابراين با گنجاندن نمک مي‌توان به بيماران افسرده با عوارض کمتر کمک کرد.
البته لازم به ذكر است؛ مصرف زياد نمک، باعث افزايش فشار خون شده و بسيار خطرناک است. پس تنها با اضافه کردن اندکي نمک به مواد غذايي روزانه و كنترل مرتب فشار خون مي توان افسردگي را درمان کرد. همچنين يد موجود در نمک بيماريهاي تيروئيد را کاهش مي دهد.

memol
09-09-2009, 09:06 PM
فوايد خنده براي سلامتي:

-تقويت روابط اجتماعي.

3-اجتناب از درگيري و برخورد.

4-ايجاد صميميت.

5-خنده گوياي پذيرش و تعاملات مثبت است.

6-خنده بيانگر و اثبات كننده عضوي از يك گروه بودن است.

مطالب جالب در مورد خنده:

1-افراد 30 برابر بيشتر در حضور جمع مي خندند تا در تنهايي و بطور انفرادي.

2-خنده قابل سرايت است.

3-صداي خنده متشكل از آواهايي است كه در هر 210 ميلي ثانيه تكرار ميشوند.

4-انسان ها بسته به اينكه در حضور چه فرد و يا افرادي هستند بطور متفاوتي ميخندند.

5-مردها هنگامي كه در كنار يكديگر ميباشند، با خنديدن دوستي و رفاقت خود را ابراز كرده و روحيه رقابت جويانه ميان خود را تعديل ميبخشند.

6-حداكثر فركانس صوتي كه مردها قادرند با خنده توليد كنند 1200 هرتز است، اما زنان قادرند فركانسي تا 2000 هرتز توليد كنند.

7-خنده همواره پس از مكث در پايان جملات و عبارات خنده دار روي ميدهد.

8-كودكان 300 بار در روز و بزرگسالان بطور متوسط 17 بار در روز مي خندند.

9- 80 درصد خنده ها در پاسخ به جوك و لطيفه نميباشد. اغلب خنده ها در هنگام خداحافظي و يا خوشامد گويي و سلام كردن روي ميدهند.

10-زنان 126 درصد بيشتر از مردان ميخندند.

11-صداي خنده زنان آهنگين تر از صداي خنده مردان است.

12-شمپانزه ها و موشهاي صحرايي نيز ميتوانند بخندند (اما نه مثل انسان ها).

فوايد خنده براي سلامتي:

1-خنده يك مكانيسم دفاعي و كنار آمدن با استرس، تحقير، خجالتزدگي و درد است.

2-خنده باعث افزايش سطح انرژي بدن ميگردد.

3-خنده باعث كاهش استرس و تنش رواني ميگردد.

4-خنده باعث كاهش درد ميگردد.

5-خنده باعث افزايش روحيه فرد و احساس خوب نسبت به خود داشتن ميگردد.

6-خنده باعث بهبود كاركرد مغز ميگردد. خنده باعث تحريك هر دو نيمكره مغز گرديده و در عملكرد آنها تعادل ايجاد ميكند.

7- خنده باعث ماساژ دادن ارگان هاي شكمي و بهبود كاركرد آنها، تقويت عضلاتي كه ارگانهاي شكمي را در جاي خود نگه ميدارند، و افزايش و بهبود عمل جذب و هضم ميگردد.

8-خنده باعث تقويت يادگيري و تمركز ميگردد.

9-خنده باعث كاهش تنش عضلاني ميگردد.

10-خنده يك تمدد اعصاب و تكنيك تن آرامي رايگان و آسان است.

11-هنگام خنده فشار خون و سرعت ضربان قلب شما افزايش مي يابد. اما بلافاصله پس از اتمام خنده فشار خون كاهش مي يابد(كمتر از حد طبيعي)

12-خنده باعث تغيير رفتار ما ميشود. پس از خنده ما بيشتر صحبت كرده وتماس چشمي و فيزيكي بيشتر برقرار ميكنيم.

13-خنده باعث كاهش سطح هورمونهاي استرس ميگردد. اين هورمونها كه در هنگام تجربه استرس و خشم ترشح ميگردند باعث سركوب سيستم ايمني بدن، افزايش پلاكت هاي خون و افزايش فشار خون ميگردند.

14-خنده باعث تقويت سيستم ايمني ميگردد. خنده سلولهاي t وb و گاما اينترفرون را افزايش ميدهد.

15-خنده ممكن است به سرفه و سكسكه بيانجامد كه باعث پاك شدن مجاري تنفسي از مخاط اضافي ميگردد.

16-خنده باعث افزايش ايمنوگلوبين a ميگردد كه از مجاري تنفسي در برابر ارگانيزمهاي بيماريزا دفاع ميكند.

17-خنديدن يك نوع فعاليت بدني هوازي ميباشد.100بار خنديدن معادل 15 دقيقه فعاليت با دوچرخه ثابت ميباشد. خنده باعث كاهش فشار خون، افزايش جريان خون در بدن و افزايش اكسيژن رساني در بدن ميگردد.

18-خنده باعث ورزش ديافراگم وعضلات شكم، تنفسي، صورت، پا و كمر ميگردد.

19-خنده باعث تخليه انرژي و احساسات منفي و مخرب ميگردد.

20-خنده با افزايش اكيسژن رساني باعث تسريع بهبود زخم ها ميگردد.

21-خنده كوتاهترين مسير ميان دو فرد است.

پس بخنديد!

memol
09-09-2009, 09:07 PM
از فوايد گريه خبر داريد؟

اشک مایعی است که با فرآیند ایجاد اشک در چشمها تولید میگردد. وظایف اشک شامل تمیز کردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی کردن چشمها، لغزنده کردن چشمها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری ازخشک شدن چشم ها و پلک ها ، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته حاصل از فرآیند پاسخ به استرس میباشد...

اشک مایعی است که با فرآیند ایجاد اشک در چشمها تولید میگردد. وظایف اشک شامل تمیز کردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی کردن چشمها، لغزنده کردن چشمها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری ازخشک شدن چشم ها و پلک ها ، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته حاصل از فرآیند پاسخ به استرس میباشد. فقدان اشک باعث ایجاد سوزش، خارش و قرمزی در چشمها، احساس وجود شن در چشم ها، حساسیت به نور، از دست رفتن شفافیت قرنیه، ایجاد زخم در قرنیه، عفونت های مکرر و شدید چشم ها، خشکی چشم ها و در نهایت منجر به نابینایی می گردد.
فیلم (پرده) اشک از سه لایه مجزا تشکیل یافته است:
۱) لایه موکوس(mucous):
داخلی ترین لایه فیلم اشک میباشد. چسبناک و لزج بوده و از موسین تشکیل یافته است. این لایه توسط سلولهای ملتحمه و قسمت داخلی پلک ها ترشح میشود. این لایه قرنیه را میپوشاند تا یک لایه آبگریز برای پخش و گسترش یکنواخت لایه آبی فراهم آید. این لایه فیلم اشک را روی سطح چشم می چسباند. بدون این لایه، فیلم اشک بصورت قطره های ریز در خواهد آمد.
۲) لایه آبی(aqueus):
آبکی بوده و ۹۰ درصد فیلم اشک را تشکیل میدهد. حاوی آب و دیگر مواد نظیر پروتئین های لاکتوفرین، لیزوزیم و لیپوکالین، الکترولیت ها، آنتی اکسیدانها و برخی ویتامینها میباشد. این لایه عمدتا توسط غدد اشکی ترشح میشود. وظایف این لایه شامل: اکسیژن رسانی به سطح چشم، مبارزه با عفونت توسط آنتی بیوتیک های طبیعی (لیزوزیم و لاکتوفرین)، صاف کردن سطح چشم، شستن چشمها ازسلولهای مرده، گردوغبار، مواد محرک و حساسیت زا است.
۳) لایه (چربی) لیپید(lipid):
این لایه روغنی است و خارجی ترین لایه فیلم اشک را تشکیل میدهد. این لایه توسط غدد میبومین(meibomian) که در لبه پلک ها ی فوقانی و تحتانی واقع میباشند ترشح میشود. این لایه با ایجاد یک حایل آبگریز از تبخیر لایه اصلی فیلم اشک (لایه آبی) جلوگیری میکند. وظایف دیگر این لایه شامل: افزایش کشش سطحی و جلوگیری از سر ریز شدن اشک از پلک ها و لغزنده کردن چشم و تسهیل عمل بازو بسته کردن پلک ها میباشد.
▪ غدد اشکی(lacrimal glands):
غدد اشکی در گوشه خارجی چشمها و پشت پلک های فوقانی قرار گرفته اند. غدد اشکی هر کدام به اندازه یک بادام بوده و ۲ سانتی متر طول دارند. مایع اشکی از طریق ۶-۱۲ مجاری کوچک ترشحی به فضای میان چشم و پلک فوقانی وارد میگردد. با هر بار باز و بسته کردن چشم ها اشک ازمجاری ترشحی غدد اشکی مکیده شده و به سمت مجرای اشکی-بینی که به صورت دو سوراخ بسیار ریز در گوشه داخلی چشمها قرار گرفته هدایت میگردد. در انتها اشک به کیسه اشک و سپس به حفره بینی می ریزد. به همین علت است که هنگام گریه کردن ممکن است دچار آبریزش بینی گردید.
● انواع اشک:
۱) اشک پایه (basal tears):
درچشمان پستانداران سالم قرنیه پیوسته (۲۴ ساعته) توسط اشک های پایه خیس و تغذیه میگردد. این اشک باعث لغزنده شدن چشم ها و شستشوی چشمها از ذرات خارجی میگردد. مایع اشک حاوی آب+موسین+چربی ها+لیزوزیم+لاکتوفرین+لیپو ?لین+ایمنوگلوبولین ها+گلوکز+سدیم کلراید+کلراید پتاسیم+آنتی اکسیدان ها+برخی ویتامینها میباشد.
۲) اشک رفلکس(reflex tears):
هر چزی که باعث تحریک و یا خشک شدن چشم شود، میتواند تولید این نوع اشک را افزایش دهد.این نوع اشک بطورغیرارادی و در پاسخ به مواد محرک چشم نظیر ذرات خارجی،گردوغبار،آلرژن ها،پاتوژن ها و مواد محرک دیگری همچون بخارات پیاز،گاز اشک آور و افشانه فلفل ترشح میگردد.این اشک ها سعی میکنند تا مواد محرک و آزاردهنده را از چشم ها پاک کنند.باد شدید و نور شدید خورشید نیز میتواند باعث تولید اشک رفلکس گردند.این اشک بیشتر آبکی بوده و از لیزوزویم و ایمنوگلوبولین بیشتری برخورداراست.
۳) اشک احساسی و یا گریه(emotional tears/crying):
این اشک هنگام احساساتی شدن انسان ها (استرس هیجانی ) و یا احساس درد فیزیکی ترشح میگردد. آغازگرهای هیجانی این نوع اشک معمولا خشم، اندوه، شادی، ترس، شوخ طبعی و ناکامی میباشند. ترکیبات شیمیایی این نوع اشک با ترکیبات دو اشک قبلی متفاوت است. اشک احساسی حاوی هورمونها و پروتئین های بیشتری میباشد. این اشک حاوی هورمونهای پرولاکتین، هورمون رشد، آدرنوکورتیکوتروپین، آندروفین و فلز منگنز میباشد.
● نکات جالب درباره اشک و گریه :
۱) به غیر از انسانها برخی معتقدند فیل ها و گوریل ها نیز میتوانند گریه کنند اما نه به پیچیدگی گریه انسانها. حیوانات دیگر اغلب هنگام درد کشیدن، وارد شدن اجسام خارجی در چشمها و یا خشک شدن چشمها دچار اشک ریزش میشوند. حیوانات (به ویژه نوزادان آنها) بصورت آوایی و مانند نوزادان تازه متولد شده گریه میکنند بدون تولید اشک.
۲) غدد اشکی روزانه در حدود ۲ قاشق پر چایخوری اشک تولید میکنند.
۳) هر پلک زدن (باز و بسته کردن چشم) در حدود ۱۰۰-۱۵۰ میلی ثانیه بطول می انجامد. انسانها بطور متوسط هر ۲ تا ۱۰ ثانیه یکبار و ۱۰ بار در دقیقه پلک میزنند.
۴) شور بودن اشک عمدتا به علت وجود کلراید سدیم و پتاسیم در اشک میباشد. میزان نمک موجود در اشک با میزان نمک پلاسمای خون برابراست.
۵) از آنجایی که جنین نیز در درون رحم قادر به گریه کردن است بنابراین گریه کردن نمیتواند یک رفتارآموختنی باشد. اما فرهنگ، سن، جنسیت، فرآیند اجتماعی شدن، شخصیت، روابط و بافت اجتماعی همگی میتوانند در شکل بیان گریه تعیین کننده باشند.
۶) PH اشک اندکی قلیایی و خود اشک ترش و شور مزه میباشد.
۷) سرفه شدید، استفراغ، احتقان بینی، آلرژی بینی، التهاب یا عفونت بینی و یا چشم و اختلالات عصبی نیز میتواند باعث اشک ریزش گردند.
۸) گریه کردن در برخی فرهنگها عملی کودکانه و غیر موقر محسوب شده و گریستن در انظارعمومی تقبیح میگردد.
۹) علت اشک ریزش هنگام خمیازه کشیدن و یا خندیدن وارد شدن فشار به غدد و کیسه اشکی میباشد. علت دیگر آن میتواند این مسئله باشد که غدد اشکی تحت کنترل سیستم عصبی خود مختار میباشند. این سیستم عصبی تمام کارکردهای غیرارادی را کنترل می کند. هنگامی که این اعصاب تحریک میشوند (هنگام خمیازه) غدد اشکی نیز اندکی تحریک میگردند.
۱۰) بسیاری از افراد به علت مبتلا بودن به خشکی چشم قادر به گریه کردن نمیباشند. اما دراختلال دیگری که در پی آسیب به مغزایجاد میگردد فرد مبتلا ممکن است بطور مداوم برای ساعتها بدون علت گریه کند.
۱۱) علت سوزش و اشک ریزش چشمها هنگام خرد کردن پیاز به علت وجود آنزیمها و آمینو اسید سولفوکساید موجود در سلولهای پیاز میباشد. آمینو اسید سولفوکساید توسط آنزیمهای پیاز به سولفینیک اسید تبدیل میشود، که بسیار ناپایدار بوده و فورا به گازی فرار تبدیل میگردد. هنگامی که این گاز با آب درون چشم (اشک) ترکیب میگردد تولید اسید سولفوریک ملایمی را میکند که باعث سوزش و اشک ریزش میشود. با افزایش تولید اشک بدن سعی میکند تا اسید سولفوریک را رقیق و از چشمها بشوید. برای جلوگیری از سوزش و اشک ریزش چشمها هنگام خرد کردن پیاز X● به توصیه های زیر عمل کنید:
ـ دستان خود وپیاز را قبل از خرد کردن با آب خیس کنید تا گاز متصاعد شده با، آب روی دستها و پیاز واکنش نشان دهد نه با اشک چشمها.
ـ تنها با دهان خود تنفس کنید. عمل دم گازها را به درون ریه کشانده و عمل بازدم نیز باعث پراکنده شدن گاز میشود.
ـ از چاقوی تیز برای بریدن و خرد کردن پیاز استفاده کنید تا سلولهای کمتری در پیاز دچار پارگی شوند.
ـ قبل از خرد کردن پیاز آن را نیم ساعت درون یخچال قرار دهید. چراکه کاهش دما فعالیت آنزیمهای پیاز و انتشار گاز را کاهش میدهد.
● علل گریه کردن:
۱) نوزادان از گریه به عنوان ابزار بقا استفاده میکنند. گریه کودکان یک وسیله ارتباطی با مادر بوده و از طریق آن طلب کمک میکنند. علل اصلی گریه نوزادان گرسنگی، پوشک خیس، کثیف و یا نامناسب، نیاز به تماس بدنی و نوازش، درد ناشی از گاز معده و روده، سرما و گرمای شدید، کسالت و بی حوصلگی، استرس، محیط پر ازدحام، درد و جلب توجه میباشد.
۲) علل گریه در افراد بزرگسال عمدتا شامل غم و اندوه(۴۹%)، شادی و خوشی(۲۱%)، خشم(۱۰%)، همدردی(۷%)، اضطراب(۵%) و ترس(۴%) میباشد.
۳) انسان ها برای تحت تاثیر قرار دادن و برانگیختن احساسات و ترحم دیگران نیز متوسل به گریه میشوند.
● فواید گریه کردن:
۱) هنگامی که ما دچار استرس هیجانی می شویم، مغز وبدن ما شروع به تولید ترکیبات شیمیایی و هورمونهای خاصی میکند. گریه کردن کمک میکند تا این ترکیبات شیمیایی زائد که نیازی به آنها نیست از بدن حذف گردند.
۲) اشکهای احساسی در واقع مواد سمی ای که در پی استرس هیجانی در خون تجمع می یابند را از بدن دفع میکند.
۳) اشکهای احساسی سطح منگنز بدن را کاهش میدهند. این مواد معدنی بروی خلق و خو تاثیر مستقیم میگذارد. غلظت منگنز اشک احساسی ۳۰ برابر بیشتر از منگنز موجود در سرم خون است.
۴) اشک احساسی نسبت به اشک پایه و رفلکس حاوی ۲۴ درصد پروتئین آلبومین بیشتری میباشد.
۵) گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی و محصولات زائد بدن میشود.
۶) گریه یک مکانیسم رایگان، طبیعی و قدرتمند برای کنار آمدن با درد، استرس و اندوه میباشد.
۷) هورمونهایی که پس از استرس در بدن انباشته میشوند به حد سطح سمی رسیده و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و دیگر فرآیندهای بیولوژیکی میشوند. اشک های احساسی به عنوان دریچه اطمینان برای قلب عمل میکنند.
۸) ترکیباتی که حین استرس در بدن تجمع می یابد با اشک خارج میگردند. همین امر باعث کاهش استرس میگردد. این مواد شامل آندورفین (lucine-enkephaline)، که در کنترل درد موثر است، پرولاکتین که در تنظیم تولید شیر نقش دارد، و آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) که یک نشانگر مهم استرس است، میباشند. سرکوب گریه و اشک باعث افزایش استرس میگردد.
۹) نه تنها گریه باعث ارتقای سطح سلامتی فرد میشود بلکه در افزایش حس تعلق در گروه نیز تاثیر گذاربوده و موجب افزایش حضور و دخالت دیگران در تامین رفاه فرد میشود. اشک ها یک روش موثر در ایجاد ارتباط بوده و در برانگیختن حس همدردی و دلسوزی سریعتر ازهر ابزار دیگری عمل میکنند. گریه بطور موثری بازگو کننده آنست که شما در مورد یک دلمشغولی خاص صادق و بی ریا بوده و در کنار آمدن با آن مشکل مضطرب میباشید.
۱۰) گریه عملی طبیعی، سالم و شفا بخش است.
۱۱) گریه در کاهش و جلوگیری از بیماریهای مرتبط با استرس موثر میباشد.
۱۲) خنده و گریه دو ابزار کارآمد درکاهش استرس و رهایی ازاحساسات منفی میباشند.
۱۳) هنگامی که گریه سرکوب میشود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز میکنند.
۱۴) به باور دانشمندان سرکوب و امتناع از گریه کار معقولی نیست. اما برخی افراد که پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناکامیهای کوچک فورا شروع به گریستن میکنند، باید به روانشناس مراجعه کنند. چراکه معمولا علت اصلی این نوع گریه ها اعتماد بنفس پایین و یا مشکلات روانی مزمن در فرد بوده و بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد.
۱۵) انسان ها پس از گریه کردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری میکنند و در واقع سبک و خالی میشوند. (به علت دفع مواد انباشته شده که توضیح داده شد)
۱۶) گریه یک ابزار برقراری ارتباط است یک زبان جهانی برای درخواست کمک و حمایت اجتماعی.
۱۷) گریه کمک میکند به آزاد سازی آندورفین ها به جریان خون. آندورفین ها ترکیبات شیمیایی ای هستند که باعث بهبود خلق و خو و تسکین درد میشوند.
● تفاوت گریه در مردان و زنان:
ـ زنان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از مردان گریه میکنند.۵.۴ بار در ماه.
- دختران وپسران تا قبل از بلوغ به یک میزان گریه میکنند، چراکه ترشح هورمون پرولاکتین که باعث تحریک تولید اشک میشود به یک میزان در هر دو جنس تولید میشود.
ـ پس از بلوغ میزان ترشح پرولاکتین که در تولید و تناوب گریه موثر است در زنان ۶۰ درصد بیشتر از مردان میشود.
- غدد اشکی مردان از لحاظ ساختاری متفاوت و کوچکتر از غدد اشکی زنان میباشد. شاید یکی از دلایل بیشتر گریه کردن زنان نیزهمین مسئله باشد. مردان و زنان نمیتوانند یکدیگر را بخاطر چگونه گریه کردنشان مورد سرزنش قرار دهند.
- یکی دیگر از علل بیشتر گریه کردن زنان باورهای فرهنگی میباشند، که اجتماع گریه کردن زنان را بیشتر مورد پذیرش قرار میدهد.
- مردان آرام، بدون صدا و با اندکی اشک گریه میکنند. بطوری که معمولا کاسه چشمان آنها از اشک پر میشود، اما بندرت اشک به گونه ها سرازیر میگردد.
- اما زنان معمولا پر سرو صدا و با اشک های فراوان گریه میکنند.
- مردان اغلب در نتیجه احساسات مثبت و زنان پس از درگیری و مشاجره با دیگران و یا در نتیجه احساس بی کفایتی گریه میکنند.
همچنان علت و فرآیند اشک های احساسی مبهم و رازآلود باقی مانده است. کماکان پرسشهای بدون پاسخ مانده ی بسیاری وجود دارند نظیر: چنانچه گریه کردن به منظور کاهش استرس طراحی گردیده پس فلسفه اشک شوق و شادی چیست؟ و یا اگر گریه یک وسیله ارتباطی با دیگر همنوعان است پس چرا انسانها در خلوت وتنهایی خود نیز گریه میکنند؟

بر گرفته شده از اخبار سلامت

memol
09-09-2009, 09:07 PM
عینکی‌‌ها پس از عمل لیزیک مراقب باشند! http://pnu-club.com/imported/mising.jpg

یک فوق تخصص قرنیه گفت: مراقبت‌های بهداشتی پس از جراحی لیزیک از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ به طوری که بی‌توجهی به مسائل بهداشتی در روزهای اولیه پس از جراحی یکی از مهم‌ترین دلایل شکست جراحی است.
دکتر فرید دانشگر ، در خصوص عمل جراحی لیزیک، افزود: این عمل روی قرنیه چشم انجام می‌شود، بیمار زیر دستگاه قرار می‌گیرد و جراح، لیزر را طوری تنظیم می‌کند که دقیقا روی قرنیه زده شود.
وی ادامه داد: در این حالت لیزر یک لایه از سطح قرنیه را برمی دارد و قرنیه را تغییر شکل می‌دهد که در این راستا شماره چشم بیمارعوض می‌شود و به وضعیت طبیعی می‌رسد و عیوب انکساری چشم برطرف می‌شود.
این جراح بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه تصریح کرد: برای انجام جراحی لیزیک انجام یک سری معاینات عمومی چشم قبل از عمل لازم است که معاینات لایه اشکی و ذخیره اشک از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، همچنین قبل از عمل تاریخچه بیماری‌ها و شرح حال بیمار بررسی می‌شود.
دکتر دانشگر در مورد عوارض بعد از جراحی لیزیک نیز گفت: نتایج بلند مدت جراحی‌های لیزر قرنیه که در مجلات پزشکی مختلف هم منعکس شده، نشان می‌دهد که جراحی لیزیک عوارض بلند مدت چندانی نداشته و گزارشات نیز حاکی از آن است که حدود یک سال بعد از عمل، حس قرنیه و وضعیت اشک به حالت طبیعی برمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: در کسانی که ضخامت قرنیه آنها کم است انجام عمل لیزیک ساختار قرنیه را ضعیف می‌کند که در صورت تشخیص صخامت کم قرنیه سعی می‌شود که این عمل بر روی شخص انجام نشود.
این فوق تخصص قرنیه افزود: بی‌توجهی به تاریخچه بیماری‌های فرد، نقص در انجام معاینات پیش ازعمل، عدم رعایت مسائل بهداشتی بعد از عمل و در موارد بسیار نادری عدم تنظیم دستگاه، سبب بی‌نتیجه ماندن عمل جراحی لیزیک می‌شود

memol
09-09-2009, 09:08 PM
آب، نمک و آبلیمو، بهترین شربت برای درمان گرمازدگی

یک متخصص تغذیه تاکید کرد: در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای در فصل تابستان، امکان بروز بیماری‌های بسیاری ازجمله گرمازدگی به وجود می‌آید.
دکتر نیستانی در گفتگو با ایسنا گفت: گرمازدگی که از بیماری‌های شایع فصل تابستان است، با افزایش درجه حرارت هوا و تعریق زیاد بروز می‌کند و به دلیل تابش مستقیم آفتاب، با سرخی پوست، افزایش ضربان قلب و حتی غش همراه است.
وی در ادامه افزود: این بیماری نه‌تنها در افراد عادی بلکه در ورزشکاران نیز به کرات دیده می‌شود که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
دکتر نیستانی در ادامه ضمن اشاره به این که در نوع شدید این بیماری مشکلات قلبی عروقی نیز مشاهده شده است، افزود: با چکاندن چند قطره آبلیمو در آب آشامیدنی و مقدار کمی نمک، ترکیب مناسبی به دست می‌آید که می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز گرمازدگی باشد.
وی در پایان تاکید کرد: خودداری از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید و استفاده از مایعات به میزان قابل توجه ازجمله توصیه‌های مقابله با گرمازدگی است که باید جدی گرفته شود.


جام‌جم آنلاین

memol
09-09-2009, 09:10 PM
آب‌درمانی باعث کاهش دردهای کمری می‌شود


آب‌درمانی موجب کاهش فشار روی دیسک‌های کمر و به دنبال آن کم‌شدن فشار روی اعصاب بین‌مهره‌ای و در نهایت کاهش درد‌های کمری می‌شود.
علیرضا احسنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که در هنگام آب‌درمانی در استخر، بدن سبک‌تر شده و وزن بدن پایین می‌آید افزود: اگر فردی دارای سابقه کمردرد مزمن و دیسک قدیمی کمر باشد رفتن به استخر و راه‌رفتن در آن موجب نرم‌شدن کمر می‌شود. البته باید غیر از راه‌رفتن در آب حرکات ورزشی نیز انجام دهد که حرکات باید توسط فیزیوتراپ انتخاب شود.
وی افزود: در کمردردهای حاد فرد باید حداکثر تا ۲ روز استراحت کند و با بستن کمربندهای طبی اقدام به کاهش درد خود کند و چنانچه کمردرد مزمن باشد باید علت را جست‌وجو کرد و در صورت مزمن‌ بودن کمردرد که ممکن است به علل زمین‌خوردگی، خوابیدن نادرست و بلندکردن اشیای سنگین ایجاد شود فرد می‌تواند با مصرف داروهای ضدالتهاب و انجام چند جلسه فیزیوتراپی بهبودی خود را به‌دست آورد.
احسنی با بیان این که بیش‌ترین کمردردها، کمردردهای مکانیکی است خاطرنشان کرد: این کمردردها بیش‌تر به علت‌های خاصی از جمله وضعیت بد خم و راست‌شدن، نشستن طولانی پشت میز، ایستادن‌های طولانی ‌مدت ایجاد می‌شود و به همین خاطر بسیاری از کمردردها در ایران و دنیا به جراحی نمی‌انجامد و با یک دوره فیزیوتراپی خوب می‌شود

memol
09-09-2009, 09:15 PM
اثیر مصرف زیاد چربی بر حافظه کوتاه مدت

محققان در تحقیقات خود دریافتند، مصرف بیش از حد چربی سبب تضعیف حافظه کوتاه مدت می شود.
به گزارش خبرنگار سایت مجله اطلاعات پزشکی به نقل از سایت اشترن ، محققان در دانشگاه کمبریج اعلام کردند: با افزایش چربی در رژیم غذایی یک گروه از موش ها و کاهش چربی در غذای گروه دیگر دریافتند، موش هایی که در رژیمی غذایی آنها ۵۵ درصد چربی افزوده شده بود، در یافتن مسیر خود در لابیرنت(هزارتو) با مشکل جدی مواجه شدند.
این محققان افزودند: این موش ها، ۴ روز قبل از این آزمایش به سادگی در این هزار تو، مسیر خود را پیدا می کردند.
پژوهشگران علت این موضوع را کاهش جریان گردش خون آنان دانستند و افزودند، بی حوصلگی و کند بودن فعالیت های بدنی نیز علاوه بر کندی فعالیت های ذهنی از دیگر مضرات مصرف بیش از حد چربی است.

memol
09-09-2009, 09:16 PM
چهره نگاری کامل از ویروس ایدز

استفاده از روشی جدید، ‌فرصتی مغتنم در اختیار دانشمندان قرار داد تا بتوانند تصویری کامل و بزرگ از نقشه ژنتیکی ویروس ایدز ترسیم و برای اولین بار نقشه کامل ژنتیکی این ویروس را رمزشکنی کنند. این روش نه‌تنها ممکن است به دستیابی دانشمندان به راه‌حل‌هایی در زمینه درمان این ویروس یاری رساند که باعث کمک به یافتن روش‌های درمانی در خصوص ویروس‌هایی نظیر سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا نیز می‌شود.
کوین ویکس از دانشگاه کارولینای شمالی در این ‌باره به خبرگزاری رویترز گفته است، ما بسیار امیدواریم این کشف، فرصت‌های بسیار زیادی را برای محققان داروساز ایجاد کند و از هم‌اکنون ما فهرست بلندی از موضوعاتی را که باید با کمک این روش جدید به بررسی آنها بپردازیم، مقابل خود داریم.
ویروسhiv در رده ویروس‌های ‌rna طبقه‌بندی می‌شود. این ویروس نظیر ویروس آنفلوآنزا، ‌فلج اطفال و برخی ویروس‌های عامل سرماخوردگی،‌ به جای dna ،‌ از rna‌ها برای ثبت اطلاعات و عملکردهای خود استفاده می‌کند.
روش جدیدی که محققان دانشگاه کارولینای شمالی برای نقشه‌برداری از این ویروس به کار برده‌اند، به sharp ‌معروف است که می‌تواند برخلاف روش قبلی که کریستال‌نگاری با استفاده از اشعه‌x بود، تصویر کامل‌تری از وضعیت عملکردهای این ویروس‌ها را ترسیم کند.
این محققان امیدوارند با استفاده از روش جدید بتوانند با نگاهی تازه و رویکردی نو به دنبال روش‌هایی باشند تا عملکرد این ویروس‌ها را مختل کنند و در نتیجه با ناکارآمد کردن آنها، ‌جلوی رشد بیماری را بگیرند و در نهایت بتوانند بیماری‌های ناشی از این ویروس‌ها را درمان کنند. با این حال این آزمایش‌ها، تازه در مرحله تحقیقاتی است و تا زمانی که روش‌های جدید ناشی از این رویکرد، وارد پروسه تولید داروهای درمانی عمومی شود، راه طولانی در پیش است.

memol
09-09-2009, 09:18 PM
هله هوله خوري خطر ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي را افزايش مي‌دهد:

پژوهشگران در يك تحقيق جديد دريافته‌اند كه هله هوله خوري و غذاهاي ناسالم مقاومت بدن را در برابر آنفلوآنزاي خوكي كاهش مي‌دهد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، محققان مي‌گويند: استفاده از مواد خوراكي كه خاصيت ايمني كمتري دارند و حذف كردن مواد پرخاصيت مانند زردچوبه از رژيم غذايي روزانه، احتمال ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي خوكي را در افراد افزايش مي دهد.
دكتر نيلش كورد پژوهشگر يك مركز تحقيقات پزشكي در هند تاكيد كرد: عادات غذايي در دنياي پيشرفته امروزي توان بدن ما را براي مقابله با اين ويروس كاهش مي‌دهند و خوردني‌هايي مثل پيتزا يا فست فودها حتي نمي‌توانند ذره‌اي از خاصيت مواد غذايي سالم مانند زردچوبه كه در غذاهاي سنتي يافت مي‌شود را به بدن برسانند و به همين علت هيچ كمكي به تقويت سيستم ايمني بدن نمي‌كنند. چاشني‌هايي كه به غذاهاي سنتي افزوده مي‌شوند اغلب خاصيت درماني و پزشكي دارند و در تقويت سيستم ايمني بدن موثر هستند. در حالي كه غذاهاي پيشرفته امروزي كه ارمغان كشورهاي غربي هستند فاقد اين مواد ضروري هستند و در نتيجه بدن را مستعد ابتلا به بيماريها مي‌كنند.

memol
09-09-2009, 09:19 PM
متخصص مغز و اعصاب:سردردهاي صبحگاهي را جدي بگيريد:

يك متخصص مغز و اعصاب عنوان كرد: سردردهاي جدي با علايمي مانند اختلال ديد، دو بيني، اختلال حسي و حرکتي در اندام‌ها، اختلالات تعادل و سرگيجه مقاوم به درمان بروز مي‌کند. دکتر عليرضا زالي جراح و استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، سردردهاي جدي را ناشي از افزايش فشار داخل جمجمه عنوان و در خصوص ويژگي اين نوع سردردها گفت: اين نوع سردردها ويژگي خاصي دارند، از جمله اين که معمولا اول صبح بر شدت آنها افزوده مي‌شود و پس از گذشت 2 تا 1 ساعت، در طول روز از شدت سردرد کاسته مي‌شود.

وي در ادامه افزود: اين نوع سردردها معمولا در طول روز به سراغ فرد نمي‌آيند ولي مجدد در ابتداي صبح تکرار مي‌شوند. گاهي اوقات اين نوع سردرد براساس شدت دردي که دارد ممکن است فرد را از خواب بيدار کند.
وي در خصوص ويژگي‌هاي قابل توجه اين نوع سردردها گفت: از ويژگي‌هاي اين نوع سردرد، اين است که نوع سردردها با سرفه کردن، عطسه کردن، بالا رفتن فشار وريدي بدن و فعاليت‌هاي فيزيکي تشديد مي‌شوند. گاهي اوقات در برخي موارد اين نوع سردرد ممکن است با خم کردن سر افزايش يابد. معمولا اين نوع سردردها با علايم عصبي ديگر مانند اختلال ديد، اختلال حسي و حرکتي در اندام‌ها و بروز اختلالات تعادلي ، بروز سرگيجه‌هاي مقاوم به درمان، بروز دو بيني و مشکلاتي مانند تشنجات همراه است. اينها مواردي هستند که سردردها را جزو سردردهاي مهم قرار مي دهند.
استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تاکيد براين که سردردهاي شديد و ناگهاني بايد جدي گرفته شود، خاطرنشان کرد: يکي ديگر از سردردهايي که بايد به آنها توجه کرد، سردردهاي شديد و ناگهاني است که بيمار تاکنون آنها را تجربه نکرده است. با بروز اين سردرد، بيمار احساس پاره شدن رگ و يا احساس انفجار در سر را دارد. اين نوع سردرد آن قدر شديد است که بيمار اذعان مي‌کند تاکنون آن را تجربه نکرده است. توجه و پيگيري اين نوع سردرد توسط پزشک از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

memol
09-09-2009, 09:20 PM
بر اساس يک مطالعه: قصه‌گويي، روشي مؤثر در آموزش مفاهيم پيچيده به دانشجويان پزشكي است

يافته هاي يک مطالعه حاکي از تأثير مثبت قصه‌گويي نسبت به سخنراني هاي معمولي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني است از اين رو مي تواند در آموزش مفاهيم پيچيده علم پزشكي مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا علوم پزشکي تهران؛ اين مطالعه با هدف مقايسه تأثير قصه‌گويي و سخنراني در انتقال مفاهيم پيچيده علم پزشكي توسط آناهيتا والي، استاديار گروه پوست دفتر گروه هاي آموزشي بيمارستان الزهرا(س) اصفهان انجام شده است.

قصه‌گويي يكي از روش‌هاي آموزشي است كه مي‌تواند بدون اينكه سن مخاطب، موضوع آموزشي يا سطح يادگيري كاربرد آنها را محدود سازد، بكار رود.
اين مطالعه‌ نيمه تجربي بر روي ‌٤٣ نفر از دانشجويان پزشكي در مقطع كارآموزي باليني كه مشغول گذراندن بخش پوست بودند، انتخاب شدند و به هر گروه سه مفهوم يكسان از علم پزشكي با روش‌هاي قصه‌گويي يا سخنراني ساده آموزش داده شد؛ سپس از هر دو گروه آزمون به عمل آمد.

ميانگين نمره كل كسب شده در گروه آموزش ديده با روش سخنراني ساده ‌٣٦/٤±8/‌٩٤ و در گروه آموزش ديده با روش قصه گويي ‌٤٧/٣±14/‌٨٤ از نمره كل ‌٢٠ و تفاوت بين دو گروه از نظر آماري معني‌دار بود.

نتايج اين بررسي نشان مي دهد: اثر قصه‌گويي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني بيشتر از سخنراني معمولي است؛ بنابراين، توصيه مي‌شود از اين روش براي آموزش بيماري‌هاي نادر و ژنتيك استفاده شود.

گفتني است نتايج اين مقاله در مجله ايراني آموزش علوم پزشکي به چاپ رسيده است

memol
09-09-2009, 09:20 PM
افسردگي از عوامل دوري از ورزش و كم تحركي است


در شرايطي كه جهان در ميانه اپيدمي چاقي و افسردگي گرفتار شده، نتايج يك تحقيق جديد نشان مي‌دهد كه احساس افسردگي اغلب با كاهش فعاليت فيزيكي همراه است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بابك روشنايي مقدم، پژوهشگر ايراني دانشگاه واشنگتن در تحقيقي جديد دريافت افسردگي باعث مي‌شود كه بيماران كمتر فعال بوده و تحرك كمتري داشته باشند.

به گفته وي، احساس افسردگي مي‌تواند از دلايلي باشد كه باعث مي‌شود،‌ بيماران نتوانند دستورات پزشك خود را در مورد ورزش كردن انجام دهند و در نهايت كم تحرك مي‌شوند.

دكتر روشنايي مقدم، پزشك دپارتمان روانپزشكي و علوم رفتاري دانشگاه واشنگتن در سياتل كه سرپرستي اين تحقيق را عهده دار بوده است، خاطر نشان كرد: هر چند در پژوهش قبلي نشان داده شد كه ورزش در بهبود بيماريهاي مزمن مانند ديابت و بيماري قلب تاثير گذار است، اما بازبيني‌ها حاكي از آن است كه اين بيماران اغلب دچار افسردگي هستند.

اين مطالعه جديد با مشاركت 11 محقق و با بررسي 20 هزار بيمار انجام شده است.

در هشت پژوهش معلوم شد، بروز علائم افسردگي پس از بيماري يا حمله قلبي فرد را به سمت يك زندگي كم تحرك و بدون فعاليت بدني و ورزش سوق مي‌دهد.

در اين پژوهش‌ها محققان از روش‌هاي مختلف براي سنجش افسردگي و فعاليت بدني در داوطلبان استفاده كرده‌اند.

دكتر مقدم تصريح كرد: ما چنين فرض كرده‌ايم كه دو عامل شامل عادات رفتاري در ارتباط با افسردگي مثل سيگار و چاقي كه انگيزه و لذت فرد را براي ورزش كردن محدود مي‌كند و همچنين فاكتورهاي بيولوژيك كه باعث چاقي و كاهش سطح انرژي و كاهش عقل درد و ورزش مي‌شوند، در كاهش تحرك بدني مؤثر هستند.

memol
09-09-2009, 09:22 PM
شناسايي عوامل بيماري‌زا با مولکول‌هايDNA:

محققان دانشگاه «کرنل» مولکول‌هاي DNA جديدي ساخته‌اند که مي‌توانند عوامل بيماريزا را شناسايي کرده و با تشکيل زنجيره‌هاي دراز پليمرها، داروهاي مورد نظر را درون سلول رها کنند.

به گزارش سرويس فن‌آوري‌ خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دان لوئو و همکارانش از دانشگاه کرنل در مقاله‌اي که در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است، توضيح داده‌اند که مولکول‌هاي ساده DNA آنها (مونومر) در حضور عوامل بيماري‌زايي همچون سارس يا HIV و با تابش نور ماوراي بنفش به هم متصل شده و پليمريزه مي‌شوند.


اين گروه تحقيقاتي گزارش كرده‌اند که پليمرهايي که از هزاران مونومر ساخته مي‌شوند، مي‌توانند عوامل بيماريزا را به سرعت شناسايي کنند.

آنها از رشته‌هاي نامتقارني از DNA استفاده کردند که به انتهاي آنها توالي منحصر به فردي از اسيدهاي آمينه متصل شده بود. به اين توالي کدهاي زيپ (zip codes) مي‌گويند.

هر زيپ کد مي‌تواند به توالي متناظر خود (مثل DNA عوامل بيماريزايي همچون HIV) متصل شود. زماني که اين زيپ کدها و عوامل بيماريزا همديگر را پيدا مي‌کنند، زنجيره‌هايي تشکيل مي‌دهند که پيچ خورده و کره‌هاي قابل تشخيص در زير ميکروسکوپ را شکل مي‌دهند.

اين پژوهشگران با استفاده از همين روش چندين داروي مبتني بر اسيد نوکئيک را همراه با يک سري ردياب‌ها به رشته‌هاي DNA متصل كردند. اين داروها در مرحله بعد توسط سلول‌هاي مورد نظر جذب مي‌شوند.

به گزارش ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو، لوئو که استاد مهندسي زيستي و محيط زيست است مي‌گويد اين کار نشان مي‌دهد که DNA تنها يک ماده ژنتيکي نيست و مي‌توان از آن به عنوان يک ساختار مفيد براي حمل دارو يا مواد ديگر استفاده کرد.

او مي‌افزايد: «بخش ژنتيکي، تشخيص عامل بيماريزا و بخش کلي کار، توليد نانوساختار است».

memol
09-09-2009, 09:22 PM
چرا موهایمان ریزش پیدا می کند؟

محققان می‌گویند مصرف ۲۰ نخ سیگار در روز، خطر ریزش مو و طاسی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. پژوهشگران تایوانی با بررسی ۷۴۰ مرد از نژاد آسیای شرقی که از نظر ژنتیکی از نژاد اروپایی کمتر به طاسی مبتلا می‌شوند، تأثیر سیگار را در ریزش مو ارزیابی کردند.
بر اساس این بررسی که در نشریه آرشیو چاپ شده است، سیگار این تفاوت را از بین می‌برد. کشیدن سیگار به یکسری از تظاهرات پوستی نیز منجر می‌شود از جمله پیری و تیر‌گی پوست، ریزش مو، سفید شدن مو و.. که توجه مجامع پزشکی را به خود معطوف کرده است.
سیگار و موهای کم‌پشت و خاکستری
حداقل ۹۴ درصد از مردان دچار درجاتی از پسرفت خط رویش مو در پیشانی بعد از بلوغ می‌شوند. شاید دوست داشته باشید بدانید چگونه سیگار باعث ریزش موها و کم‌پشتی آنها می‌شود. اینها مهم‌ترین بلاهایی است که سیگار بر سر موها می‌آورند:
• سیگار برمویرگ‌های ریز تغذیه کننده فولیکول مو اثر مخرب به جا می‌گذارد و با اثر بر تغذیه مو باعث ریزش آنها می‌شود.
• مواد سمی‌سیگار به ماده ژنتیکی فولیکول مو آسیب می‌رساند و آن را تخریب می‌کند.
• سیگار باعث عدم تعادل آنزیمی ‌موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر مخرب به جا می‌گذارد.
• سیگار باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود که رادیکال‌های آزاد اکسیژن در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیکول مو موثر هستند.
• سیگار فعالیت آنزیمی‌ هورمونی را بر هم می‌زند و باعث کاهش تولید استروژن می‌شود.
علل ریزش مو و کم‌پشتی موها
موهای سر انسان به دو دسته موهای مقاوم و غیر مقاوم تقسیم‌بندی می‌شوند.
موهای غیر مقاوم که اکثرا در سطح جلو و فوقانی و میانی سر قرار دارد به دلیل داشتن گیرنده حساس به تستوسترون تحت تاثیر تغییرات این هورمون قرار می‌گیرند و به خصوص بعد از سن بلوغ که میزان این هورمون در خون افزایش می‌یابد عموما ریزش مو آغاز می‌گردد.
موهای مقاوم که معمولا در پشت و اطراف سر قرار دارند فاقد این گیرنده بوده و تحت تاثیر هورمون مردانه قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل است که این موها هیچ وقت نریخته واز آن به عنوان ناحیه دهنده در عمل جراحی پیوند مو استفاده می‌شوند.
• علت ریزش و کم‌پشتی مو در آقایان:
در ریزش موی سر در آقایان دو عامل ژنتیک و هورمونی دخیل‌اند. در بیش از ۹۵ درصد موارد علت ریزش موی سر در آقایان هورمونی می‌باشد و عوامل دیگری نظیر شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، بیماری‌های خود ایمن و التهابی، تیرویید و… ممکن است در درصد کمی‌ از موارد علت بیماری باشد.
• علت ریزش و کم‌پشتی مو در خانم‌ها:
در دهه گذشته تکنیک‌های پیوند مو چنان پیشرفت نموده‌اند که قادرند اکثر بیماری‌های ریزشی مو در خانم‌ها را درمان نمایند. قبلا خانم‌ها فکر می‌کردند به هیچ عنوان کاندید عمل جراحی نیستند ولی امروزه به راحتی در اکثر موارد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.
ریزش مو در خانم‌ها بیشتر تحت تاثیر مسایل ژنتیک بوده و اختلالات هورمونی نیز به این امر کمک می‌کند. علل خاص دیگری مانند اختلالات هورمون‌های قاعدگی، استرس و هیجانات می‌توانند به شدت ریزش بیفزایند.
با کم‌پشتی موها چه کنید؟
منطقی‌ترین کار در درمان این بیماری مشاوره با یک متخصص پوست و مو می‌باشد. پزشک متخصص با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه سر و انجام بعضی از آزمایش‌های خونی برای بررسی وضعیت هورمون‌ها و تشخیص بیماری‌های داخلی که باعث ریزش غیر طبیعی مو می‌شوند می‌تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص دهد.
اگر علت ریزش مو بیماری‌های داخلی مثل دیابت، اختلالات تیرویید، تخمدان پلی‌کیستیک، بیماری‌های خودایمنی، کم خونی و… باشد کنترل دقیق بیماری می‌تواند ریزش مو را کنترل کند.
کم‌پشتی ابروها و ۴ راه‌حل آن
در مواردی ‌که بیماری سیستمیک یا موضعی وجود داشته باشد، باید تحت درمان مناسب قرار بگیرید و در صورت کنترل مشکل داخلی، با استفاده از جراحی پیوند ابرو امکان ترمیم وجود دارد.
در مواردی ‌که علت ریزش ابرو بیماری‌های روان‌پزشکی از جمله تریکوتیلومانیا (عادت به کندن موها) باشد، فرد باید تحت درمان مناسب قرار بگیرد چرا که در صورت عمل جراحی یا مصرف دارو کندن مجدد آن امکان دارد.
در صورتی که علت ریزش ابرو، اسکار جراحی، تروما یا سوختگی باشد با استفاده از جراحی پیوند ابرو قابل ترمیم می‌باشد.
بعضی پزشکان از ماینوکسیدیل موضعی در درمان ریزش ابرو استفاده می‌کنند که در مواردی می‌تواند در کاهش ریزش ابرو مفید باشد

memol
09-09-2009, 09:23 PM
مشکلات و آسیب های ناشی از مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی

بيشتر مردم مشكلات كمي از اين محصولات را تجربه مي‌كنند، اگر چه مشكلات مي‌تواند يا از اولين استفاده‌هاي اندك و يا بعد از سال‌ها مصرف رخ دهد. همچنين بسياري از مردم معمولاً مي‌دانند كدام محصولات باعث مشكل مي‌شوند اما عكس‌العمل‌هاي كشنده و شديد ممكن است نيازمند تشخيص مهارت‌هاي يك متخصص پوست باشد.
مشكلات ممكن ناشي از استفاده از محصولات آرايشي و محصولات مراقبتي پوست چيست؟ واقعيت اين است كه عكس‌العمل نسبت به محصولات مراقبتي پوست مي‌تواند شامل مشكلات ساده باشد و اين بستگي به شرايط پوست يا پاسخ ايمني فرد دارد.
درماتيت تماسي آلرژيك يك مشكل معمول است كه با مواد آرايشي و محصولات مراقبتي پوست ديده مي‌شود. بعضي مردم نسبت به يك ماده خاص يا مواد موثره يك محصول حساس هستند. آنها هر زماني كه در تماس با اين ماده موثره قرار گيرند واكنش نشان مي‌دهند اگر چه ممكن است چندين روز طول بكشد تا علائم ظاهر شود و علائم شامل قرمزي (تورم) خارش و تاول‌هاي حاوي مايع باشد.
اما درماتيت تماسي تحريكي هم داريم. پوست سالم يك سد دفاعي عالي براي بيشتر موادي است كه در مواد آرايشي يافت مي‌شوند. اگر پوست خيلي خشك يا زخمي باشد شكاف (محل باز) اين سد دفاعي را كمتر موثر مي‌سازد. سوختگي، خارش و قرمزي ممكن است علائم ناشي از تخريب يك محصول باشد. مواد شوينده و صابون‌هاي حمام و ضد عرق‌ها و مواد آرايشي چشمي، مرطوب كننده‌ها، محلول فر دائمي مو و شامپوها بيشترين تخريب كننده‌هاي پوستي هستند. حتي آب مي‌تواند براي پوست خشك مخرب باشد.
عطرها، نگهدارنده‌ها، تركيباتي كه معمولاً در محصولات مراقبتي پوست و لوازم آرايشي يافت مي‌شوند علل واكنش‌هاي حساسيتي به مواد آرايشي هستند. عطرها بيشتر از ساير تركيبات باعث درماتيت تماسي آلرژيك مي‌شوند. بيشتر از ۵ هزار نوع عطر مختلف در مواد آرايشي محصولات مراقبتي پوست استفاده مي‌شوند. عطرهايي با حساسيت‌زايي كمتر براي كمتر كردن اين مشكل ايجاد شده‌اند.
به خاطر داشته باشيد كه محصولي كه با عنوان unscexted بر چسب شده است ممكن است واقعاً حاوي عطر باشد كه به وسيله بقيه مواد معطر شيميايي از بين رفته باشد. يك محصول بايد با عنوانfragnence free (بدون ماده معطر) نشان داده شده باشد و يا without – perfume (بدون عطر) كه نشان دهد هيچ چيزي براي ايجاد بوي خوب اضافه نشده است. بعضي حساسيت‌ها به ماده معطر ممكن است زماني رخ دهد كه پوست در مجاورت نور خورشيد قرار گيرد.
اما نگهدارنده‌ها در مواد آرايشي و محصولات مراقبتي پوست دومين دليل رايج مشكلات پوستي هستند. نگهدارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باكتري‌ها كه باعث عفونت پوستي مي‌شوند جلوگيري مي‌كند و محصولات را از اكسيژن و تخريب‌هاي نوري محافظت مي‌كند. مواد آرايشي حاوي آب بايد داراي بعضي از انواع نگهدارنده‌ها باشد. مصرف كنندگاني كه به يك نوع ماده نگهدارنده واكنش نشان مي‌دهند لزوماً به بقيه حساسيت ندارند.
به طور معمول مواد آرايشي صورت بايد غير حساسيت زا، ضد آكنه و ضد كومدون باشد كه محصول را كمتر حساسيت زا كند.
محصولات مراقبت پوست كدامند؟
محصولات مراقبت از پوست براي سالم نگه داشتن پوست طراحي شده‌اند و شامل پاك‌كننده‌ها، مرطوب كننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند.
پاك كننده‌ها روغن و بقاياي صابون را از روي پوست پاك مي‌كند. آنها معمولاً خشك كننده و حاوي آب ، الكل، پروپيلين گليكول، ساليسيليك اسيد مي‌باشند. اينها ممكن است باعث خارش و سوختگي در افرادي با پوست خشك و حساس شوند.
مرطوب كننده‌ها مانع از دست دادن آب مي‌شوند و اين عمل را به وسيله پوشاندن پوست با مواد چرب كه باعث نگهداشتن آب مي‌شود و به وسيله جذب آب به لايه خارجي از لايه داخلي پوست انجام مي‌دهند.
پوست خشك باعث ترك و چروك‌هاي ريز مي‌شود و سبب كاهش تأثير اين سد دفاعي، خارش و درد مي‌شود. موادي كه از دست رفتن آب را كاهش مي‌دهند يا متوقف مي‌سازند حاوي پروترولاتوم و روغن‌هاي معدني و لانولين مي‌باشند. موادي كه سبب جذب آب در پوست مي‌شوند شامل گليسرول، پروپيلن گليكول، پروتئين‌ها و بعضي ويتامين‌ها مي‌باشند. اين تركيبات ممكن است باعث واكنش حساسيت‌زايي شود.
ضد آفتاب‌ها هم شامل مواد شيميايي‌اند كه نور را جذب يا منعكس و يا پراكنده مي‌سازند. مواد شيميايي جاذب نور شامل استرهاي PABA، avobenzone، cinnamatce هستند كه مي‌توانند باعث واكنش‌هاي حساسيت‌زا شوند. ضد آفتاب‌هاي فيزيكي حاوي ذرات بسيار ريز اكسيد روي و دي‌اكسيد تيتانيوم هستد كه نور را پراكنده ساخته و يا منعكس مي‌كند. هيچ نوع حساسيت به ضد آفتاب‌هاي فيزيكي شناخته نشده است.
محصولات مراقبتي شخصي
محصولات مراقبتي شخصي كه باعث مي‌شود مو و پوست تميز و خوشبو بماند تميز كننده‌هاي پوست، شامپوها و نرم‌كننده‌ها و دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها مي‌باشند.
تميز كننده‌هاي پوست شامل صابون‌ها، شوينده ها، ژل‌هاي دوش، كف‌هاي حمام، آلودگي‌ها و گرد و خاك و چربي‌هاي بدن هستند كه باكتري‌ها را از بين مي‌برند. آنها از عفونت جلوگيري مي‌كنند اما استفاده زياد از اين محصولات مي‌تواند باعث خشكي پوست شود كه ايجاد پوسته ريزي، تخريب و خارش مي‌كند.
افرادي با پوست خشك، بهتر است از شوينده‌هاي ملايم استفاده كنند و نيز دوش با آب خنك، كمترين تماس با آب و استفاده از يك مرطوب كننده بعد از حمام زماني كه هنوز پوست مرطوب است مي‌تواند مفيد باشد.
شامپوها آلودگي و چربي را از روي پوست سر بر طرف مي‌كند و موها را صاف و براق مي‌نمايد. حساسيت به شامپوها غير‌معمول است چرا كه تماس با پوست بسيار كم است اما آنها مي‌توانند هنگام آبكشي و عبور از روي پوست بدن مشكلاتي مثل خشكي پوست ايجاد كنند. چندين نوع شامپو وجود دارد:
شامپو بچه ملايم براي اينكه به چشم‌ها آسيبي نرساند. شامپوهاي نرم كننده كه موها را به خوبي تميز مي‌كند و موها را صاف مي‌كند. شامپو براي موي چرب كه روغن‌ها و چربي‌ها را از بين مي‌برد و شامپو براي موهاي آسيب‌ديده كه PH آنها براي جلوگيري از تخريب بيشتر تنظيم شده است.
نرم كننده‌ها بعد از شامپو كردن براي براق‌تر كردن موها، آسانتر شانه شدن و حالت گرفتن موها به كار مي‌روند. آنها منبع معمول اين حساسيت‌هاي پوستي نيستند اما آنها مي‌توانند حاوي تركيبات معطر يا نگهدارنده‌ها باشند.
دئودورانت‌ها هم باعث كشتن باكتري‌ها مي‌شوند و بوي مطبوعي دارند. ضد عرق‌ها از عرق كردن جلوگيري مي‌كنند. تركيبات معطر در اسپري‌ها و تركيبات نمك‌هاي آلومينيوم در ضد‌عرق‌ها باعث مشكلات جدي مي‌شوند. اگر اين محصولات بر روي پوستي كه قبلاً آسيب ديده باشد استفاده شود و يا بلافاصله بعد از اصلاح پوست و يا اگر به طور گسترده زير بغل پخش شوند باعث ايجاد مشكلات پوستي مي‌شوند.
تركيبات رنگي آرايشي
تركيبات رنگي آرايشي بر روي پوست صورت، لب‌ها براي زيباسازي به كار مي‌رود. مواد آرايشي صورت، آرايش (make up) براي رنگ كردن صورت به كار مي‌روند. انتخاب مواد آرايشي صورت بسيار مهم است، زيرا آنها در تماس مستقيم با پوست براي مدت طولاني مي‌باشد. به طور معمول مواد آرايشي صورت بايد غيرحساسيت زا، ضد آكنه و ضد كومدون باشد كه محصول را كمتر حساسيت‌زا كند. محصول نبايد منافذ را بپوشاند و باعث آكنه شود. مواد آرايشي حاوي ضد آفتاب باعث جلوگيري از سرطان و چروك مي‌شود.
پلك حساس‌ترين قسمت پوست بدن مي‌باشد. مواد آرايشي چشم شامل سايه چشم، خط چشم و ريمل است. مواد آرايشي حاوي آب (محلول يا قابل شستشو) راحت‌تر پاك مي‌شوند. شستشو و مالش جدي چشم براي پاك كردن آرايش چشم لازم است كه ممكن است مخرب باشد. اغلب مواد آلرژي‌زا و مخرب مي‌توانند با تماس چشم با انگشت به چشم وارد شوند.
مواد آرايشي چشم نبايد بين افراد مشترك باشد و بهتر است كه هر سه يا چهار ماه عوض گردد، زيرا كه امكان آلودگي باكتريايي موجود است.
مواد آرايشي لب شامل رژ لب و بوم لب مي‌باشند. آنها لب‌هاي ترك خورده و خشك را مرطوب مي‌كنند و از آفتاب محافظت مي‌كنند. بعضي از رنگ‌هاي طولاني مدت روي لب باعث درماتيت تماسي آلرژيك مي‌شوند.
مواد آرايشي مو
ظاهر مو مي‌تواند به وسيله مواد آرايشي مو عوض شود. به وسيله تغيير رنگ از طريق رنگ مو و يا شكل موها به وسيله فر دائم.
رنگ موهاي موقت بعد از يك بار شامپو كردن شسته مي‌شوند. رنگ‌هاي تدريجي مو توليد يك تغيير رنگ براي دو يا سه هفته مي‌كنند. اين رنگ‌ها معمولاً باعث ايجاد مشكل نمي‌شوند. رنگ موهاي نيمه دائمي كه بعد از ۴ تا ۶ شستشو و رنگ‌هاي دائمي كه شسته نمي‌شود باعث حساسيت مي‌شود. اين محصولات بهتر است بر روي بخش كوچكي از پوست امتحان شود (پشت گوش و يا داخل آرنج ۲۴ ساعت قبل از مصرف)
رنگ موهاي دائمي موها را روشن‌تر يا تيره‌تر مي‌كند. پرسولفات آمونيوم گاهي براي روشن كردن مو به كار برده مي‌شود كه مي‌تواند باعث contaet dermatitis شود. اين ماده ممكن است باعث حساسيت ناگهاني مثل سرگيجه و سر درد هم شود.
فر دائمي موي صاف را مواج و فرفري مي‌كند. يك محلول شيميايي، پيوندهاي شيميايي را در موهاي صاف مي‌شكند و باعث ايجاد فر در مو مي‌شود. اين عمل مي‌تواند مو را تخريب كند. موها نبايد در معرض محلول بيش از هر ۳ ماه قرار گيرند. اگر مايع فر براي مدت طولاني‌تر روي مو بماند بسيار قوي‌تر عمل مي‌كند و موها را خشك مي‌كند و بي رنگ مي‌سازد و باعث شكنندگي مو مي‌شود. تخريب پوست سر هم مي‌تواند رخ دهد.
مواد آرايشي ناخن
مواد آرايشي ناخن براي رنگ كردن ناخن، افزايش طول ناخن به طور مصنوعي و يا افزايش مقاومت ناخن به كار مي‌روند.
لاك ناخن باعث درماتيت تماسي آلرژيك مي‌شود. شخصي كه به لاك ناخن حساسيت دارد ممكن است در انگشتان و پلك، صورت و گردن و جاهايي كه لاك ناخن زماني كه در حال خشك شدن بوده تماس داشته دچار حساسيت شود. فرمالدئيد يك تركيب آلرژي‌زا مي‌باشد. افرادي با حساسيت به لاك ناخن مي‌توانند لاك‌هاي hypoallergenic را كه بدونفرمالدئيد هستند استفاده كنند. لاك‌هاي قرمز رنگ ممكن است باعث زرد رنگ شدن و يا بي‌رنگ شدن ناخن شوند.
كوتيكول از عفونت ناخن جلوگيري كرده و سلول‌هاي مولد ناخن را محافظت مي‌كند پس بهتر است چيده يا كوتاه نشود.
افزايش طول ناخن ها ممكن است به وسيله ناخن‌هاي پلاستيكي كه كل ناخن يا انتهاي ناخن را مي‌پوشاند انجام شود. ناخن‌هاي مصنوعي با چسب‌هايي چسبانده مي‌شوند كه حاوي methacrylate هستند كه يك ماده حساسيت‌زا مي‌باشد. چسب‌هاي بدون Methacrylate ممكن است باعث شكاف و ترك ناخن شوند. جعبه‌هاي مخصوص ترميم ناخن هم از اين چسب‌ها استفاده مي‌كنند.
استفاده طولاني مدت از ناخن‌هاي كاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن‌هاي كاشته شده براي استفاده طولاني مدت مي‌تواند باعث واكنش‌هاي دردناك و شديد شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها، شل شدن ناخن‌ها و درماتيت شود. خانم‌هايي كه از ناخن‌هاي مصنوعي و كاشته شده استفاده مي‌كنند براي زمان طولاني ممكن است مشاهده كنند كه ناخن‌هاي طبيعي آنها نازك‌تر و مات‌تر شده است. متخصصان پوست پيشنهاد مي‌كنند ناخن‌هاي مصنوعي هم ۳ ماه يك بار برداشته شوند و اجازه داده شود تا ناخن‌هاي طبيعي استراحت كنند.
Cosmeceuticals چه هستند؟
Cosmeceuticals محصولات مراقبت از پوست هستند كه براي تشديد و بهتر‌سازي آرايش و صاف كردن پوست طراحي مي‌شوند. اين محصولات ممكن است عملكرد پوست را بهبود بخشيده و از پيري پوست جلوگيري كنند شامل alphahydroxy مثل گليكوليك اسيد و بتاهيدروكسي اسيد مثل سالسيليك اسيد.
هيدروكسي اسيدها پوسته اندازي پوست را افزايش مي‌دهد (از بين بردن پوست مرده) ظاهر پوست را صاف‌تر و شفاف تر مي‌كند و احساس نرمي را بيشتر مي‌كنند. بعضي ويتامين‌ها مثل ويتامين A ممكن است ظاهر پوست را با بهينه كردن عملكرد پوست جوان‌تر سازد، اما آنها ممكن است پوست را خشك يا تخريب كنند و بايد به طور مناسب استفاده شوند. متخصصين پوست مي‌دانند اين مواد چگونه بايد استفاده شوند و مي‌توانند رهنمودهايي براي بهترين راه داشتن پوست سالم به بيماران ارائه نمايند.
ضد آفتاب‌ها از پيري پوست ناشي از نور آفتاب و سرطان پوست ناشي از آفتاب جلوگيري مي‌كنند و بهتر است براي همه افراد با هر نوع پوستي به طور مناسب استفاده شوند.
آنچه كه يك متخصص پوست انجام مي‌دهد
مواد آرايشي و محصولات مراقبت از پوست بخشي از نيازهاي روزانه افراد هستند. اگر مشكلي ايجاد شود يك متخصص پوست مي‌تواند مشكل را تشخيص دهد و درمان كند.
Patch – test ممكن است براي تشخيص به كار رود اگر حساسيت به تركيبي در يك محصول وجود داشته باشد متخصص پوست مي‌تواند به شما توصيه كند چه محصولاتي براي شما مناسب و چه محصولاتي نامناسب است. آنها همچنين مي‌توانند به پرسش‌هاي شما پاسخ دهند و اطلاعات عمومي در مورد مواد آرايشي مناسب و محصولات مراقبت پوستي ايمن به شما بدهند