PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ماه مبارک رمضان و ...



مريم
08-31-2009, 02:36 PM
خوردن شام پس از صرف افطار كامل بايد حذف شود (http://www.persianv.com/yaddasht/070491.php)
خوردن شام پس از صرف افطار كامل بايد حذف شود؛ چراكه در غير اين صورت روزه‌دار دچار سوءهاضمه و آسيب‌هاي گوارشي خواهد شد.
دكتر سيامك خالقي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران اظهار داشت: بي‌غذايي و كم‌غذايي و نخوردن غذا به مدت طولاني معمولا تأثير سوء بر روي دستگاه گوارش نمي‌گذارد و فقط بيماراني كه زخم‌هاي گوارشي دارند و ترشح اسيد معده آنها بسيار افزايش يافته است، بايد مراقب بي‌غذايي باشند .
دكتر خالقي با بيان اينكه آن دسته از افرادي كه مشكلاتي از قبيل زخم‌هاي گوارشي و مشكلات عروقي و مخاطي دستگاه گوارش دارند بايد قبل از روزه از نظر مشكلاتي كه احتمالا براي آنها به‌وجود خواهد آمد با پزشك خود مشورت كنند، افزود: بيماراني كه مشكل قند پيشرفته و غير‌قابل كنترل دارند و گرسنگي طولاني مدت و خوردن غذا به‌طور ناگهاني مي‌تواند سطح قند آنها را دچار تغيير كند، صحيح نيست روزه بگيرند و همچنين روزه گرفتن براي بيماران حاد كه استفراغ و تهوع دارند، بيماران عفوني تب‌دار و داراي دردهاي شكمي كه در آنها بدن كم آب مي‌شود مضر است؛ زيرا بي‌آبي به بدن آسيب مي‌رساند .

سلامت نیوز


توصیه هایی برای خرید زولبیا و بامیه (http://www.persianv.com/yaddasht/070492.php)
از خريد زولبيا و باميه خميرگونه يا سوخته خودداري شود
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در آستانه حلول ماه مبارك رمضان تاكيد كرد: زولبيا و باميه و شيريني‌هاي سنتي ويژه ماه مبارك را تنها از قنادي‌هاي معتبر كه سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتي داشته و تحت نظارت بهداشت فعاليت مي‌كنند تهيه نماييد.
در اطلاعيه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي آمده است: با توجه به نزديك بودن حلول ماه مبارك رمضان مصرف برخي مواد غذايي مثل زولبيا و باميه افزايش مي‌يابد، در اين ماه تعدادي افراد سودجو كه عملا مجوز تهيه و توزيع اين ماده غذايي را ندارند،‌ در كارگاه‌هاي غيرمجاز زيرزميني با شرايط بسيار نامناسب غير بهداشتي و بكار گرفتن مواد اوليه نامرغوب و استفاده از روغن‌هاي سوخته كه به كرات مورد استفاده قرار گرفته،‌ اين محصول را تهيه و در نقاط مختلف عرضه مي‌كنند. لذا توجه به توصيه هاي زير براي حفظ سلامت شهروندان ضروري است.
اين محصول را از قنادي‌هاي معتبر كه سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتي داشته و تحت نظارت بهداشت فعاليت مي‌كنند تهيه نماييد.
از خريد زولبيا و باميه كه حالت سوخته داشته و يا بيش از حد معمول خميرگونه يا مانده و مزه آن تغيير يافته باشد خودداري شود.
از خريد زولبيا و باميه كه به صورت روباز و در معرض آلودگي قرار دارد خودداري گردد.
بدليل اينكه مصرف زولبيا موجب تشنگي شده و نياز غير معمول به آب را افزايش مي دهد از مصرف زياد آن خودداري شود.
هرگونه شكايت در خصوص عدم رعايت بهداشت يا غير قابل مصرف بودن را در سراسر كشور به مراكز بهداشتي درماني محل اطلاع دهيد.
تلفن فوريت‌هاي سلامت محيط و كار 09678 پاسخگوي شكايات مربوطه در سراسر كشور مي‌باشد.

سلامت نیوز

توصیه یک کارشناس ارشد تغذیه به روزه داران (http://www.persianv.com/yaddasht/070493.php)

فعالیت های پر جنب و جوش را در ماه رمضان متوقف کنید
یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به تداخل ماه مبارک رمضان با فصل تابستان گفت: روزه داران باید از فعالیت های پر جنب و جوش که موجب تعریق زیاد و از بین رفتن آب بدن می شود به شدت پرهیز کنند.
فرید نوبخت در گفت و گو با سامانه خبری سلامت نیوز با بیان اینکه کلیه افراد باید در تغذیه ماه مبارک رمضان خود دقت فراوانی داشته باشند،اظهار داشت:خوردن غذاهای پرچرب و یا شور و شیرین به هیچ وجه مناسب حال افراد روزه دار نیست.
وی افزود:کارشناسان تغذیه معمولا به مردم توصیه می کنند که وعده های غذایی خود را در وعده های زیاد و به صورت کم حجم مصرف کنند حال که در ماه رمضان امکان تحقق این توصیه وجود ندارد باید وعده های غذایی افطار و سحری با دقت بیشتری انتخاب شوند.
این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد:البته به روزه داران سفارش می شود تا غذاهای وعده سحری را همراه با منابع چربی سالم مصرف کنند چرا که چربی ها معمولا دیرتر از مواد غذایی دیگر از معده انسان تخلیه می شود و فرد گرسنگی کمتری احساس خواهد کرد.
وی گفت:در وعده غذایی افطار نیز نباید حجم فراوان غذا به یکباره وارد معده شود چراکه در این صورت قند خون فرد روزه دار به یکباره بالا می رود و موجب عوارض نامطلوب و همچنین تجمع چربی در بدن می شود.
نوبخت متذکر شد: الگوی مصرف گروه های غذایی مختلف در فرد روزه دار نباید تفاوت اساسی با الگوی معمول تغذیه داشته باشد به این معنا که باید حدود 50 تا 60 درصد انر ژی روزنه از کربوهیدارت ها،حدود 15 درصد از پروتین ها و 25 تا 30 درصد از چربی ها تامین شود.
وی اظهار داشت:مصرف متعادل و متوازن مواد غذایی علاوه بر جلوگیری از حالت هایی نظیر سرگیجه و یا افت قند خون از چاقی مضاعف افراد روزه دار نیز جلوگیری می کند.


بلیت سینماها پس از افطار نیم بها است (http://www.persianv.com/yaddasht/070494.php)
انجمن سینماداران تصمیم‌ گرفته است بلیت ‌های سینما را بعد از افطار به صورت نیم بها بفروشد تا مخاطبان بیشتری بتوانند در سینماها حضور داشته باشند.
فارس: سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به نیم‌بها شدن بلیت همه سینماها در ماه رمضان، از آمادگی این انجمن برای آغاز طرح اكران افطار تا سحر خبر داد.
محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، با اشاره به طرح اكران نیم‌بها نیز افزود: انجمن سینماداران تصمیم‌ گرفته است بلیت ‌های سینما را بعد از افطار به صورت نیم بها بفروشد تا مخاطبان بیشتری بتوانند در سینماها حضور داشته باشند.
وی در مورد وضع طرح اكران فیلم از افطار تا سحر گفت: انجمن سینماداران آمادگی كامل برای اجرای این طرح را از امروز دارد اما احتمال دارد اجرای این طرح فردا آغاز شود.
وی تصریح كرد: اجرای این طرح بستگی كامل به حضور تماشاگران در سینما و جذب مخاطب دارد كه ممكن است این موضوع امروز اتفاق نیفتد اما به طور قطع این طرح از فردا عملی خواهد شد.
صابری افزود: البته باید در نظر داشت كه برگزاری این طرح چون امسال برای اولین بار اجرا می‌شود بدون اشكال نخواهد بود، اكثر قرارداد فیلم‌ها قبلا ثبت شده و ما هیچ توافق ویژه‌ای با پخش‌كننده‌ها برای استفاده از فیلم‌ها در این زمان خاص نمایش نداشته‌ایم؛ البته موافقت‌های كلی انجام شده اما این موافقت‌ها كامل نبوده و امیدوارم در سال آینده این طرح بسیار بهتر انجام شود.
صابری با بیان این نكته كه طرح اكران فیلم از اكران در سحر در پردیس‌های زندگی، جوان و سینماهای آزادی و ماندانا انجام می‌شود، گفت: ما همچنین در حال بررسی و انتخاب فیلم‌های برتر و برگزیده تاریخ سینمای ایران هستیم تا پس از اخذ مجوز نمایش‌ این فیلم‌ها از ارشاد آنها را در قالب طرح افطار تا سحر برای مخاطبان علاقمند به نمایش در بیاوریم كه لیست این فیلم‌ها به زودی اعلام خواهد شد.




5 نكته مهم در هنگام افطار

كلينيك چاقي
5 نكته مهم در هنگام افطار
جام جم آنلاين: روزه علاوه بر آثار معنوي فراوان و تزكيه روحي مي‌تواند باعث بركات فراوان از نظر جسمي و فيزيولوژيك باشد. متخصصان علوم پزشكي نيز از جنبه‌هاي مختلف به آثار مفيد روزه‌داري اسلامي پرداخته‌اند. همانطور كه در فرمايشات معصومين نيز به كرات اشاره شده است روزه باعث ارتقاي سلامتي خواهد بود.
اما آنچه مهم است براي بهره‌مندي از آثار مفيد روزه‌داري از آنجا كه در ايام ماه مبارك رمضان از نظر فيزيولوژيك تغييراتي ايجاد مي‌شود بايستي تغييراتي متناظر در شيوه طبيعي زندگي ايجاد كرد تا ان‌شاء‌الله بهره‌مندي بيشتري عايد شود.
يكي از نكاتي كه در تغذيه سالم وبراي تنظيم متابوليسم طبيعي توصيه مي‌شود، داشتن يك نظم غذايي و وعده‌هاي غذايي مكرر در روز مي‌باشد. در ايام روزه داري كه افراد طي روز از خوردن امساك مي‌نمايند بايد در ساعات باقيمانده همين نظم را به نحوي ايجاد كنند.
در هنگام افطار:
1- در مقايسه افطار با وعده‌هاي معمول غذايي، افطار را مي‌توان متناظر با صبحانه در نظر گرفت. لذا مواد غذايي مشابه صبحانه هنگام افطار توصيه مي‌شود. شايان ذكر است 15 تا 20 درصد انرژي دريافتي طي روز را بايد هنگام افطار مصرف كرد.
2- پس از اذان مغرب بدون تاخير طولاني روزه را باز نموده و ترجيحا از مواد غذايي مايع و سبك به همراه تركيبي از غلات ترجيحا نان از نوع سبوس‌دار (به طور مثال: نان سنگك) در زمان افطار استفاده شود. توصيه مي‌شود از مايعات گرم مانند آبجوش يا چاي كم‌رنگ به‌جاي آب سرد براي شروع افطار استفاده شود.
3- داشتن مواد غذايي حاوي فيبر و قندهاي پيچيده از قبيل سبزيجات و نيز انواع ميوه به جاي استفاده از تركيبات حاوي قندهاي ساده و چربي فراوان (از قبيل حلوا آن هم به ميزان زياد) توصيه مي‌شود.
4- استفاده فراوان از آب و نيز انواع شربت‌ها به بهانه كنترل تشنگي نه تنها باعث كنترل تشنگي نخواهد شد، بلكه به‌علت استفاده از حجم بالايي از مايعات و گنجاندن آن در معده‌اي كه ساعت‌ها خالي بوده است، مي‌تواند با عث التهاب معده و دستگاه گوارش شود، لذا پس از چند روز اين افراد دچار درد در ناحيه فوقاني شكم شده و گاه باعث مي‌شود كه از ترس ناراحتي شديدتر نتوانند به روزه‌داري ادامه دهند. در مورد مصرف فراوان شربت‌ها نيز با توجه به افزايش قند ناگهاني دريافتي و ترشح شديد هورمون انسولين براي تنظيم قند خون، در فاصله زماني كمي فرد دچار گرسنگي و ضعف شده و مجددا براي رفع آن به استفاده از مواد غذايي شيرين پرداخته و اين سيكل تكرار مي‌شود.
سرعت غذا خوردن را نيز در هنگام افطار بايستي كنترل كرد. پيشنهاد مي‌شود 15 تا 20 دقيقه را براي افطار بايد اختصاص داد تا هم دستگاه گوارش بتواند خود را براي شروع مجدد هضم و جذب آماده نمايد و هم طي اين مدت تنظيم احساس سيري توسط مغز صورت پذيرد.
دكتر حميدرضا فرشچي
متخصص تغذيه باليني و متابوليسم

وظایف زنانه در ماه مبارک (http://www.persianv.com/yaddasht/070537.php)


با شروع ماه مبارک رمضان خیلی از مناسبات عادی زندگی مان تغییر می کند . از ساعات رسمی اداره ها گرفته تا خواب و بیداری و حتی برنامه های تلویزیونی . امسال هم که ماه مبارک در فصل گرم سال است ،تحمل روزه داری کمی دشوار تر است به خصوص برای روزه اولی ها و افرادی که شاغل هستند و در این هوای گرم در رفت و آمد.
از آنجایی که خانم ها وظیفه ی مدیریت مسائل داخلی خانه را بر عهده دارند ، می توانند با درایت و مدیریت خود ، به عزیزانشان در انجام این فریضه ی الهی کمک کنند.



یکی از مهم ترین نکات این است که سعی کنید برای سحری خواب نمانید .می توانید برای اطمینان بیشتر علاوه بر ساعت ، تلفن همراهتان را هم کوک کنید . چون گرفتن روزه بی سحری مخصوصا در این روز ها که زمان روزه داری طولانی است کار دشواری خواهد بود.
سعی کنید فضای سفره ی سحری تان به گونه ای باشد که خواب را از سر بیاندازد و میل به خوردن غذا را ترغیب کند .این به هنر شما بر می گردد. بهتر است برای برنامه ریزی صحیح تغذیه ای در این ماه سری یه بخش تغذیه و سلامت در ماه مبارک رمضان بزنید که اطلاعات کاملی درباره ی غذاهای مناسب برای سحری و افطار به شما خواهد داد و کمکتان خواهد کرد تا بتوانید بهترین برنامه ی غذایی را برای خود و خانواده تان تهیه کنید.

اگر خانه دار باشید ، کارتان راحت تر است و گرنه باید در کنار اشتغال خود و تحمل سختی مضاعف ،حواستان به افراد خانواده تان باشد. این را بگذارید به حساب اضافه کاری که اجرش محفوظ می ماند.امسال ماه رمضان در تابستان است و خیلی از فرزندان در خانه هستند ،سعی کنید وقت آن ها را به گونه ای پر کنید تا گذر زمان برایشان آسان تر باشد .به اصطلاح سرشان را گرم کنید. اما تشویق شان کنید که فعالیت بدنی زیادی نداشته باشند تا تشنگی و گرسنگی اذیتشان نکند.



ممکن است فرزندان و همسرتان به علت روزه داری و ضعف کمی بد خلقی کنند . هر وقت چنین شد با خود تکرار کنید که این رفتارشان طبیعی است و با حفظ خونسردی خود ،محیط خانه را آرام نگه دارید و نگذارید عصبانیت و خشم باعث شود ساعات پایانی روزه داری برایتان سخت تر باشد.
امسال ماه رمضان در تابستان است و خیلی از فرزندان در خانه هستند ،سعی کنید وقت آن ها را به گونه ای پر کنید تا گذر زمان برایشان آسان تر باشد .به اصطلاح سرشان را گرم کنید. اما تشویق شان کنید که فعالیت بدنی زیادی نداشته باشند تا تشنگی و گرسنگی اذیتشان نکند.
در ماه مبارک ، هم بازار دید و بازدید و مهمانی رفتن و مهمانی دادن گرم تر است و هم تلویزیون سریال های ویژه ای تهیه می کند که معمولا بعد از افطار پخش می شود . طبیعی است که این روال جدید کمی در برنامه های شما تغییر ایجاد کند اما با توجه به اینکه بعد از اتمام ماه رمضان ،سال تحصیلی جدیدآغاز می شود بهتر است حواستان به برنامه ها و نحوه ی عملکرد فرزندان و خودتان باشد . کمی تغییر اجتناب ناپذیر است اما نباید به بهانه ی روزه داری فعالیت های روزمره ی خود را متوقف کنید.



فرزندانتان که سن کم تری دارند را تشویق کنید تا با اشتیاق بهتری روزه بگیرند و سعی کنید فضای معنوی بیشتری بر خانه تان حاکم باشد . از این ماه برای صحبت کردن و نزدیک تر شدن اعضای خانواده استفاده کنید . برای کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند و توان روزه داری ندارند ،بهتر است راهنمایی شان کنید که روزه ی کله گنجشکی بگیرند .
تا هم در حال و هوای خانه با شما شرک باشند و هم برای سال های بعد آماده شوند.