PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : لك صورت يا ملاسما



Borna66
07-23-2009, 03:13 PM
لك صـورت يا ملاسـما عـارضه پوستي شـايعي به خصوص در دختران و خانم هاي جوان است. اين عارضه به صورت لكه هاي قهـوه اي روشن تا تيره بر روي گونه ها ؛ پيشاني و چانه و لب بالا اكثراً دو طرفه و قرينه ديده مي شود. شـايع ترين سنين بروز آن 20 تا 30 سالگي است اگرچه در دوره ي يائسگي هم ممكن است ديده شود و در خانم ها بيشتر از آقـايان است.
عـلت هاي مختلفي در ايجـاد آن نقـش دارند ولي عامل اصلي تشديد كننده بيماري را اشعـه ماوراء بنفش خورشيد مي دانند.
علل
1) مصرف دارو به خصوص داروهاي پيشگيري از حاملگي ( به صورت قرص، تزريقي و يا كاشتني ) و.... داروهاي ديگر نيز در بروز آن نقش دارند.
2) تغييـرات هورموني در بـدن از جـمله كـيست هاي متعـدد تخمــدان ( PCO ) و يا بيماري غــده فوق كليوي
3) برخي عطرها و دئودورانت ها و لوازم آرايشي نيز مي توانند اين ضايعات را ايجاد كنند.
با پيشگيري از تابش مستقيم اشعه خورشيد بر روي صورت از ايجاد لك تا حد زيادي مي توان جـلوگـيري كرد. با مصرف كرم هاي ضدآفتاب به طور منظم با عيار بالاتر از 20 به فواصل هر 3 ساعت و همچـنين اجـتناب از تابش نور مستقيم خـورشـيد بر روي صورت در افراد مستعـد، مي توان از ايجـاد لك پيشگيري نمود. براي از بين بردن لك با تجويز پزشك متخصص از كرم هاي حــاوي هـيدروكـينون با درصدهاي گـوناگـون ( نبايد بيشتر از 6 تا 7 درصد باشد) و نيز از كرم ترتينوئين 05/0 درصد مي توان اسـتفاده نمود. در صورت استفاده از اين دو كرم بهتر است صبح پس از استفاده از كرم هاي ضدآفتاب استفاده شود.
روش هاي ديگـر در درمان لك صورت : لايه برداري ( PEELING ) ؛ سايش پوست به صورت مكانيكـي ( DERMABRESION & SALABRESION )؛ لـيزر؛ كـه بسـته به پوسـت افـراد انتخـاب مي شود. افـراد با رنگ چـشــم روشـن و مـوهـاي روشــن مـقـــدار رنگـدانـه پـوسـتي كـمتري نسـبت به پوسـت هاي تيره دارند و به همين دليل نور آفتاب بيشتر در پوست اين افراد نفوذ دارد و چون يكي از اثرات نور آفتاب ايجاد لك صورت و همچنين كــك و مك است براي پيشگيري و درمان ، اين افراد نياز مبرم به ضد آفتاب دارند.
يكي از درمان هاي لك صـورت همچـنان كه قـبلاً نيز گفته شد استفاده از پيـلينگ است . ولي اين روش ، مناسب همه افراد ، به خصوص افرادي كه پوست تيره دارند ، نيست. چــون يكي از عـوارض پيلـينگ ايجاد لك است و احتمال ايجـاد لك در افراد با پوست تيره بالا است .
هيچكدام از روش هاي درماني لك صورت دائمي نيست و در يك جلسه نيز انجام نمي گيرد و نياز به تجـديد درمان دارد ؛ زيرا استـعداد افراد براي ايجاد لك با اين روش هاي درمانـي برطرف نمي گردد. به هر حال مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد يك نياز حياتي در درمان و پيشگيري از لك مي باشد.








http://pnu-club.com/imported/mising.jpg