PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مارمولك‌ها براي تنظيم ويتامين d حمام آ‌فتاب مي‌گيرند!



Borna66
07-14-2009, 04:50 PM
گرم شدن تنها دليل آفتاب گرفتن مارمولك‌ها و ديگر جانوران خونسرد نيست!
دانشمندان در يك تحقيق جالب و حيرت انگيز مشاهده كردند مارمولك‌ها براي تامين نيازشان به ويتامين d آفتاب مي‌گيرند.
مجله «جانور شناسي فيزيولوژيك و بيوشيمي‌» در مقاله‌اي منتشر كرد: آفتاب پرست‌ها رفتارهاي خود را در زمينه‌ي آفتاب گرفتن و استراحت كردن در زير نور خورشيد با توجه به نيازشان به ويتامين d تغيير مي‌دهند
كريستوفر كارستن بيولوژيست دانشگاه كريستين تگزاس در اين باره مي‌گويد: مدت‌هاي زيادي تصور مي‌شد كه تنها علت آفتاب گرفتن مارمولك‌ها تنظيمات حرارتي است اما بررسي‌هاي دقيق تر نشان مي‌دهد علاوه بر اين تنظيم ميزان ويتامين d بدن دليل مهم ديگري براي حمام گرفتن مارمولك‌ها و آفتاب پرستان در نور آفتاب است.
در اين مقاله آمده است: آفتاب پرست‌ها مانند انسان‌ها و اغلب جانوران گياه خوار ديگر از دو طريق ويتامين d به دست مي‌آورند: آن‌ها هم مي‌توانند اين ويتامين را از طريق غذا جذب كنند و هم مي‌توانند آن را در پوست بدن خود توليد كنند. اما براي توليد ويتامين از راه پوست قرار گرفتن در معرض پرتوهاي فرانبخش ضروري است.
آفتاب پرست‌ها به طور كلي وقتي مقدار كافي ويتامين d را از طريق رژيم غذايي در طول روز جذب كنند و پس از آن ترجيح مي‌دهند از افتاب جا به جا شده و در سايه استراحت كنند؛ اما در صورتي كه مقدار ويتامين در رژيم غذايي آن‌ها كافي نباشد، در زير نور آفتاب قرار مي‌گيرند تا نياز آن‌ها از اين حيث تامين شود.
محققان مي‌گويند اين جانوران بسيار با دقت اين كار را انجام مي‌دهند.
محققان مي‌گويند:‌ آفتاب پرست‌ها احتمالا بر اساس روش‌هاي محاسباتي رياضياتي اين تنظيمات ويتامين d را در بدنشان انجام مي‌دهند، به طوري كه پيش از اين هرگز تصور هم نمي‌كرديم آن‌ها در اين كار تا اين حد دقيق و ماهر باشند.
البته هنوز مكانيسم اين عملكرد در بدن جانور نامشخص است و دانشمندان نمي‌دانند چطور مارمولك‌ها و آفتاب‌پرست‌ها مي‌توانند سطح داخلي اين ويتامين را احساس كنند.
مطالعات دقيق تر در اين زمينه ادامه دارد.