PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بررسی جامعه شناختی کودکان خیابانی شهر اصفهان



Borna66
07-14-2009, 12:28 PM
مقدمه :
نوجوان دلی پاک و روحی پر شور دارد . آنان در حساس ترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند ونیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند. نوجوان نهال نو رسیده است که برای رشد وبالندگی به باغبانی دلسوز وروشن نیاز دارد تااو را از آفتها وحادثه ها درامان دارد.
بهادادن به نوجوانان ودر تربیت وارشاد آنان کوشیدن بی گمان یکی از نشانه های آشکار رشد فرهنگی یک جامعه است. بر خلاف گمان برخی مردم ، تربیت به طور کلی کاری است بسیار دشوار ، بویژه تربیت و هدایت نوجوانان ،دارای پیچیدگی ها ونکته های ظریف بسیاری است . شاید گفته حکیمانه کانت: متفکر وفیلسوف نامی آلمان ، حق مطلب رادراین زمینه ادا کرده باشد ، آنجا میگوید :
" دو کار هست که در دشواری ، هیچ کار گیری به پای آن نمی رسد ، مملکت داری وتربیت "بسیاری از خانواده ها در روابط خود بافرزندان نوجوان مشکلاتی دارند که اگر از آگاهیهای لازم برخوردار نباشند شاید این مسئله عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد .
اکثر مشکلات اخلاقی ورفتاری نوجوانان ریشه در برخوردهای نامناسب پدران ومربیان دارد، در بیشتر موارد نوجوانانی که به خانواده های آگاه ومربی شایسته دسترسی دارند از زندگی سالم وموفقی برخورد دارند این نشان میدهد که نوجوانان به خوبی تربیت پذ یر هستند و اگر نابسامانیهای دراخلاق ورفتار بعضی از آنها مشاهده میشودناشی از نبود تربیت صحیح است.
مهر ومحبت والدین را میتوان ویتامین روانی کودک نامید . احتیاج به محبت ،محدود به زمان خاص در دوره طفولیت نیست باتوجه به عرف و نسبت ، کودکان ونوجوانان درهر زمان ، به نوعی به محبت وعطوفت نیاز دارند .
در صورت بر هم خوردن روابط سالم خانوادگی به هر دلیل طلاق ، فوت ، فقر ،بد سرپرستی ،... ) مشکلات زیادی برای فرزندان به وجود می آید وحتی ممکن است به علت بد سر پرستی یا بی سرپرستی ،آنها در کوچه وخیابان آواره شوند این دسته از کودکان که اکثریت ازخانواده های نا بسامان هستند به علت ناراحتی های خانوادگی دچار رفتارهای ناهنجار می شوند .
کودکان خیابانی برای بقای زندگی خود ویا خانواده مجبورمی شوند بهکارهای ضد ارزشی روی آورند .
اینها کودکانی ولگرد یا آواره هستند که از خانه وکاشانه خود دور مانده اند ودر خیابانها دست فروشی می کنند . این کودکان روزها در خیابانهای شهر کار می کنند وگاهی نیز محل سکونتشان در همان خیابانها است .
این کودکان چه در حال زیرورو کردن آشغال ،چه در حال واکس زدن باشند وچه در تقاطعهای شلوغ در حال دست فروشی باشند فشارسنج زنده جوامع هستند . که در حال تنش آوری قرار دارند .
بر پایه گزارشهای به دست آمده بچه های خیابانی در سراسر جهان به 145میلیون نفر افزایش یافته اند که بیشتر در قاره های آفریقا وآسیا هستند .


اهداف پژوهش :
- بررسی ویژگیهای شناختی کودکان خیابانی
- بررسی ویژگیهای شخصیتی کودکان خیابانی

ارائه فرضیه :
هرچه تعداد فرزندان خانواده بیشتر باشد ، امکان دست فروشی کودک در خیابان بیشتر است .
هرچه وضعیت مالی فرد و خانواده او نامناسب تر باشد ، امکان دست فروشی کودک در خیابان بیشتر است .
در خانواده های بدون سرپرست ، امکان دست فروشی کودک بیشتر است .
در خانواده هایی که والدین طلاق می گیرند ، امکان دست فروشی کودک بیشتر است .
اگر والدین کودک معتاد باشند ، امکان دست فروشی کودک بیشتر است .


تکنیک تحقیق :
تکنیک تحقیق در این پژوهش روش پیمایشی روشی است، برای گرد آوری داده ها که درآن از گروههای معین از افراد خواسته می شود به تعدادی پرسش مشخص که برای همگان یکسان است پاسخ دهند . این پاسخ ها مجموعه اطلاعات تحقیق راتشکیل می دهند .
تحقیق پیمایشی کا ملترین نوع تحقیقات اجتماعی است و یک فرایند پژوهشی است که به منظور جمع آوری اطلاعات درباره موضو عاتی که گروهی از مردم چه می دانند ؟ چه می کنند ؟ یا چه کاری انجام می دهند ؟ اجرا می شود و هدفهای این تکلیف توصیف تبیین و کشف است.
ابزار تحقیق :
ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه است. پرسشنامه ابزاری است جمع آوری اطلاعات می باشد که سوالاتی به صورت بازوبسته دارد . در این پژوهش پرسشنامه حاوی 27 سوال که 4 سوال باز و23 سوال بسته است.
روش نمونه گیری :
روش نمونه گیری دراین پژوهش به صورت تصادفی ساده است که به مدت چندین ماه با مراجعه به مراکزجمع آوری ، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی هدایت از تعداد 98 کودک خیابانی موجود در مرکز 40 از آنها به صورت تصادفی انتخاب کرده و به وسیله آزمون T مورد مطالعه قرار گرفتند .

روش پژوهش :
در این پژوهش ،محقق به توصیف عینی ، واقعی و منظم خصوصیات یک مو ضوع می پردازد.
پژوهشگر آنچه را که انجام داده است را به عبارت دیگر انچه راکه از آزمودنیها خواسته است تا انجام دهد را شرح می دهد . اطلاعاتی که در این قسمت ذکر می شود باید به نحوی باشد که خواننده پس از مطالعه بتواند عینا آن را تکرار کند(دلاور،1377)
جامعه و نمونه اماری و روش نمونه گیری.
جامعه اماری مورد بررسی پژوهش کودکان خیابانی استان اصفهان می باشد.
نمونه آماری: نمونه اماری عبارت است از زیر جامعه ای که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف ان است .
نمونه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل 40 نفر از کودکان خیابانی در استان اصفهان می باشد. این کودکان به علت فرار از منزل ، دستفروشی، تکدی گری و ... در مرکز جمع آوری و تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی هدایت اصفهان به صورت موقت نگهداری می شوند.
روشهای تجزیه و تحلیل آماری:
در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل آماری ، اطلاعات جمع آوری شد. از شاخصهای آماری مانند : جداول فراوانی یک متغیر ، در صد فراوانی خالص و نا خالص استفاده شده است.



جدول شماره1))توزیع فراوانی کودکان خیابانی بر اساس جنسیت

شاخص های
آماری
جنسیت
فراوانی
درصد
مذکر 38 95
مونث 2 5










جدول شماره ( 2 ) توزیع فراوانی کودکان خیابانی بر اساس وضعیت تحصیلی

شاخص های
وضعیت آماری
تحصیلی
فراوانی
درصد
بی سواد 6 15
مقطع ابتدایی 23 57.5
راهنمایی 10 25
متوسطه 1 2.5








جدول شماره3) ) توزیع فراوانی کودکان خیابانی بر اساس سن


شاخص های
آماری
سن
فراوانی
درصد
7-10 11 24.45
11-14 13 28.89

15-18
20
44.45



ب) یافته های پژوهش
در این قسمت به بررسی یافته های پژوهش در جداول مربوطه پرداخته است .
زمینه اول : هرچه تعداد فرزندان خانواده بیشتر باشد ، امکان دست فروشی کودک خیابان بیشتر است .


جدول شماره (4) نتایج آزمون T تک نمونه تاثیر تعداد فرزندان خانواده بر امکان دست فروشی کودک

سطح متوسط میانگین انحراف معیار T سطح معنا دار
3 2.37 1.21 1.95 0/06

طبق نتایج جدول شماره (4) میانگین تاثیر تعداد فرزندان خانواده بر امکان دست فروشی کودکان کوچکتر از سطح متوسط (3) بوده است بنابر این تعداد فرزندان برامکان دست فروشی کودک تاثیری نداشته است . بر همین اساس فرضیه اول پژوهش رد می شود .



فرضیه دوم پژوهش :
هرچه وضعیت مالی فرد وخانواده او نا مناسب تر باشد ، امکان دست فروشی کودک در خیابان بیشتر است .
جدول شماره5)) نتایج آزمون T تک نمونه تاثیری وضعیت مالی بر امکان بروز دست فروشی کودک در خیابان

سطح متوسط میانگین انحراف معیار T سطح معنا دار
3 3/56 1/31 1/81 0/03

طبق نتایج جدول فوق میانگین تاثیر وضعیت مالی بر امکان بروز دست فروشی کودک در خیابان بزرگتر از سطح متوسط (3) می باشد بنابر این ، وضعیت مالی نا مناسب بر امکان بروز دست فروشی کودک موثر است . t مشاهده شده در سطح p<0/05 بین میانگین و سطح متوسط رامعنا را نشان میدهد . بر این اساس ،فرضیه دوم پژوهش تاثیر می شود.






فرضیه سوم پژوهش : در خانواده های بدون سر پرست ، امکان دست فروشی کودک بیشتر است .

جدول شماره (6 ) نتایج آزمون T تک نمونه تاثیر خانواده بدون سرپرست بر بروز دست فروشی کودک

سطح متوسط میانگین انحراف معیار T سطح معنا داری
3 3/92 0/85 2/12 0/001


طبق نتایج شماره (6-4 ) میانگین تاثیر خانواده بدون سرپرست بر بروز دست فروشی کودک بزرگتر از سطح متوسط می باشد . بنابر این ، خانواده بدون سرپرست در بروز دست فروشی کودک موثر است . T مشاهده شده در سطح P<0/05 تفاوت بین میانگین وسطح متوسط رامعنا دار نشان می دهد . بر این اساس ، فرضیه سوم پژوهش تائید می شود .






فرضیه چهارم پژوهش :
در خانواده هایی که والدین طلاق می گیرند امکان دست فروشی کودک بیشتر است .

جدول شماره (7 ) نتایج آزمون T تک نمونه تاثیر طلاق والدین برامکان دست فروشی کودک
سطح متوسط میانگین انحراف معیار T سطح معنا داری
3 3/76 1/06 1/92 0/004

طبق نتایج جدول شماره ( 7-4 ) میانگین تاثیر طلاق برامکان دست فروشی کودک بزرگتر از سطح متوسط (3) می باشد . بنابر این طلاق والدین در امکان دست فروشی کودک موثر است .T مشاهده شده در سطح P< 0/05 تفاوت بین میانگین وسطح متوسط را معنادار نشان می دهد . براین اساس ،فرضیه چهارم پژوهش تائید میگردد.





فرضیه پنجم پژوهش :
اگر والدین کودک معتاد باشند، امکان دست فروشی کودک بیشتر است .

جدول شماره ( 8) نتایج آزمون T تک نمونه تاثیر والدین معتاد بر امکان دست فروشی کودک
سطح متوسط میانگین انحراف معیار T سطح معنا داری
3 4/11 0/93 2/14 0/001

طبق نتایج شماره (8-4) میانگین تاثیر والدین معتاد در امکان دست فروشی کودک بزرگتر از سطح متوسط (3) می باشد .بنابر این ، اعتیاد والدین در بروز پدیده دست فروشی کودکان تاثیر دارد.T مشاهدهشده در سطح P< 0/05 معنا دار می باشد . بر این اساس ، فرضیه چنجم پژوهش تائید می گردد.





جدول شماره (9 ) علل خیابانی شدن کودک

شاخصهای
آماری
علل
فراوانی
درصد
نداشتن سرپرست 9 22/5
آزار واذیت خانواده 9 22/5
فقر 6 15
همراهی بادوستان 6 15
اعتیاد والدین 4 10


طبق نتایج جدول شماره (9-4 )آزار واذیت خانواده وفقر بیشترین میزان علل بروز پدیده کودکان خیابانی بوده است.



جدول شماره (10 ) محل گذراندن وقت کودک خیابانی
شاخص های
متغیر آماری

فراوانی
درصد
خیابان 12 30
پارک 12 30
اماکن مخروبه 4 10
بازار یامحل خریدو فروش 12 30
سایر اماکن 0 0

طبق نتایج شماره (10-4 ) اکثریت کودکان خیابانی در خیابان ،پارک و بازار در حال دست فروشی می باشند.






جدول شماره (11 ) چگونگی تامین هزینه ها توسط کودک

شاخصهای
نوع آماری
آزار واذیت
فراوانی
درصد
تکدی گری 17 42/5
کارگری 15 37/5
در آمدهای نامشروع 8 20
دست فروشی 0 0
سایر موارد 0 0
طبق نتایج جدول شماره (11-4) تامین هزینه های کودکان اکثریت از تکدی گری وکارگری بوده است .




جدول شماره (12 ) نوع آزار و اذیت کودک خیابانی

شاخصهای
آماری
نوع آزار واذیت
فراوانی
درصد
جسمی 15 37/5
روحی وعاطفی 17 42/5
جنسی 6 15
سایرموارد 2 5

طبق نتایج جدول شماره ( 12-4 ) اکثریت کودکان خیابانی مورد آزار واذیت جسمی وروحی وعاطفی قرار گرفته اند.





جدول شماره (13 ) نتایج آزمون T تک نمونه ای میزان کودک از وضعیت تغذیه

سطح متوسط میانگین انحراف میزان T سطح معناداری
3 3/42 0/87 3/07 0/004

طبق نتایج جدول شماره (13-4 ) میزان رضایت کودک از وضعیت تغذیه خود مناسب است. T مشاهده شده نیز در سطح P<0/05 تفاوت بین میانگین وسطح متوسط را معنا دار نشان میدهد .









جدول شماره (14) نتایج آزمون T تک نمونه میزان رضایت کودک از کارهای که در حلول روز انجام می دهد.

سطح متوسط میانگین انحراف میزان T سطح معناداری
3 3/20 0/96 1/31 0/19


طبق نتایج شماره (14-4 ) میانگین میزان رضایت کودک از کارهای که در طول روز انجام می دهد بزرگتر از سطح متوسط (3) بوده است . بنابر این ، کودکان از اعمال خود در طول روز رضایت دارند . T مشاهده شده در سطح P<0/05 نیز بین میانگین وسطح متوسط را معنادار نشان می دهد .







جدول شماره (15) نتایج آزمون T تک نمونه رضایت کودک از رفتار مردم

سطح متوسط میانگین انحراف معیار T سطح معناداری
3 3/55 1/03 3/36 0/002

طبق نتایج جدول شماره (15-4 ) میانگین رضایت کودک از رفتار مردم بزرگتر از سطح متوسط (3) بوده است . بنابر این ، کودکان خیابانی رفتار ومردم رضایت دارند . T مشاهده شده در سطح P<0/05 نیز تفاوت بین میانگین وسطح متوسط رامعنا دار نشان میدهد.










جدول شماره (16) نتایج آزمون T تک نمونه ای رضایت کودک از وضعیت کودک از وضعیت خود

سطح متوسط میانگین انحراف میزان T سطح معنا داری
3 3/85 0/83 6/45 0/001

طبق نتایج جدول شماره (16-4 ) میانگین میزان رضایت کودک از وضعیت خود بزرگتر از سطح متوسط (3) می باشد . بنابر این کودان خیابانی از وضعیت خود رضایت دارند . T مشاهده شده در سطح P<0/05 نیز تفاوت بین میانگین و سطح متوسط را معنادار نشان می دهد.










جدول شماره (17 ) فصول خیابانگردی کودکان خیابانی

شاخص های
آماری
فصول
فراوانی
درصد
بهار 6 15
تابستان 12 30
پاییز 1 2/5
زمستان 5 12/5
تمامی فصول 16 40

طبق نتایج جدول شماره ( 17-4 ) اکثریت کودکان خیابانی در تمامی فصول اقدام به خیابان گردی می کنند.



جدول شماره (18) میزان مشکلات جسمانی کودکان خیابانی

شاخص های آماری
متغیر
فراوانی
درصد

بلی
13
32/5

خیر
27
27/5

طبق نتایج جدول شماره ( 18-4 ) اکثریت کودکان خیابانی مشکل جسمانی نداشته اند .




جدول شماره (19) ترتیب تولد کودکان خیابانی

شاخصهای آماری
ترتیب
تولد
فراوانی
درصد
اول 2 5
دوم 8 20
سوم 13 32/5
چهارم 7 17/5
پنجم وبیشتر 10 25

طبق نتایج جدول شماره ( 19- 4 ) اکثریت کودکان خیابانی مورد مطالعه فرزند سوم خانواده بودند .


جدول شماره ( 20 ) تعداد خانوار کودکان خیابانی

شاخصهای
آماری
تعداد
خانوار
فراوانی
درصد
دونفر 4 10
سه نفر 7 17/5
چهار نفر 19 47/5
پنج نفر 10 25
شش نفرو بیشتر 0 0

طبق نتایج شماره ( 20-4 )اکثریت کودکان خیابانی دارای خانواده چهار نفری بوده اند .



جدول شماره ( 21 ) نتایج آزمون T تک نمونه ای میزان موافقت کودک برای مورد حمایت قرار گرفتن

سطح متوسط میانگین انحراف معیار
T سطح معناداری

3
2/35
1/16
3/52
0/001

طبق نتایج شماره ( 21-4 ) میانگین میزان موافقت کودک برای مورد حمایت قرار گرفتن کوچکتر از سطح متوسط (3) بوده است . بنابر این ، کودکان خیابانی خواستار موردحمایت قرار گرفتن نبوده اند .










جدول شماره (22) میزان کودکان خیابانی بیگانه

شاخصهای
آماری
متغیر
فروانی
درصد
کودکان خیابانی بیگانه 2 5
کودکان خیابانی ایرانی 38 95

طبق نتایج جدول شماره (22-4 ) اکثریت کودکان خیابانی مورد مطالعه ایرانی بوده اند .



نتیجه گیری وپیشنهادات
.
بیشترین کودکان خیابانی یعنی 95 درصد مذکر ، 5 درصد از کودکان خیابانی مونث که نسبت به پسران جمعیت آنها خیلی کمتر است این بر میگردد به بافت فرهنگی مردم هر منطقه که باعث شده دختران کمتر از پسران در خیابانها ظاهر گرددند.
بر اساس بررسیهای به دست آمده نشان می دهد از نظر سطح سواد کودکان بی سوادنند . 57/5 درصد از کودکان خیابانی در سطح مقطع ابتدایی تحصیل می کنند 25درصد از کودکان خیابانی در مقطع راهنمایی تحصیل می کنند .
تعدادی از کودکان خیابانی بی سواد هستند یا اکثریت تحصیلی در سطح مقطع ابتدایی داشته اند . این کودکان به علت بی سوادی وعدم آگاهی از لحاظ فرهنگی ،بهداشتی وغیره دچار مشکل می شوند و درمعرض آسیبها قرار می گیرند وبرای خود مشکلات عدیده ای را به وجود می آورند.
بالا ترین در صد ها اصولا مر بوط به خانواده های پر جمعیت می باشد این خانواده ها به علت عدم تنظیم خانواده جمعیت انها زیاد شده است از طرف دیگر به علت بالا رفتن هزینه های خانواده کودکان مجبور می شوند در از بیرون از خانه مشغول به کار شوند.
براساس نتایج به دست آمده 37/5درصد از کودکان خیابانی دچارمشکلات جسمی شده اند که عبارتند از سردرد شدید ، گوش درد ، سالک ، کمر درد ، بیماری های قلبی ، کلیه درد ، بیماری چشمی بیشترین بیماریهای بر اثر تصادفات رانندگی به وجود آمده واز طرف دیگر ممکن است عواقب دیگری براثر عدم درمان به موقع بروز وآنها را دچار مشکل کند .
42/5 درصد از کودکان خیابانی از طریق تکدی گری در خیابانها وسایر اماکن هزینه خود را به دست می آوردند ،تا ازاین طریق بتوانند امرار معاش نمایند ،این دسته از کودکان از نظر بهداشتی در وضعیت نامناسبی قرار دارند ، 37/5درصد از کودکان خیابانی از طریق کارگری هزینه های خود را به دست می آورند ،این کودکان به علت کارهای طاقت فرسا در کارگاهها ویا ساختمانها در معرض انواع بیماریها ومعلولیتها جسمی قرار دارند .
20 درصد از کودکان خیابانی از راه نا مشروع مثل فروش C.D، فیلم ، پاسور ،عکس وغیره امرار معاش می کنند ، این دسته از کودکان خیابانی احتمال وارد شدن به باندهای قاچاق مواد مخدر وسایر باندهای دیگر را دارند .
بر اساس بررسیهای بعمل آمده نشان می دهدکه به علت نداشتن سرپرست مناسب راهی خیابان شده وبه اراده خود هر کاری راانجام می دهند . این دسته از کودکان دچار مشکل شده ودر معرض انواع آسیبها قرارمیگرند .
15 درصد از کودکان خیابانی به علت اینکه توسط اعضا خانواده آزار واذیت میشوند خیابان را به جای خانه ترجیح داده در خیابان امنیت بیشتری احساس می کنند .
22/5درصد که بیشترین تعداد کودکان خیابانی هستند به علت فقر خانواده شامل فقر اقتصادی وفقرفرهنگی می باشند روانه خیابانها شده تااز طریق دست فروشی وسایر کارهای دیگر امرار معاش نمایند .
15 درصد از کودکان خیابانی به علت مشکلات خانوادگی وسایر عوامل دیگر از خانه فرار کرده وروانه خیابانها شده اند ، این تعداد به علت نداشتن جا ومکان مناسب روزها در خیابانها خود راسرگرم می کنند وشبها در پارکها می خوابند .
10 درصد از کودکان خیابانی به علت اعتیاد والدین روانه خیابان شده چون والدین توانایی تامین مخارج زندگی راندارد به خاطر اینکه تمام درآمد خود را صرف کشیدن مواد مخدر می کنند .

برای پیشگیری طبق نتایج به دست آمده
از مطالعات وتحقیقات وگزارشات باید کل اجتماع اقدام کنند، از جمله خانواده که مهم ترین مرکز پرورش شخصیت وزارت خصایص در انسان است .خانواده باید مواظب فرزندان باشند جامعه باید خانواده والدین را در این راه کمک کند ، آموزشهای لازم مهارتهای زندگی ، مشاوره خانواده وبرنامه های آموزشی وتربیتی از طریق رسانه های گروهی در ارزشها ونگرشهای افراد جامعه تغییراتی به وجود آورند .

- اوقات فراغت کودکان رابا برنامه ریزی سالم وسازنده ،جامعه و خانواده را غنی سازند وبیکاری والدین که باعث شده کودکان زیادی روانه خیابانها شوند تا امرار معاش کنند با برنامه ریزی دقیق وایجاد اشتغال کاهش دهند .
- دین ومذهب وباورهای دینی را در وجود افراد جامعه از طریق مختلف تقویت کنند .
- تضاد طبقاتی و نابرابری اجتماعی کاهش یابد .
- حداقل رفاه ، آسایش ،امنیت اجتماعی ، تحصیلی وشغلی برای کوکان و والدین آنها بهره گیری شود .
- از صاحبنظران ومتخصصان امور اجتماعی وهمچنین مشارکت مردم ونظرات آنها بهره گیری شود .
- در صورت امکان آموزش وپرورش با برنامه ریزی دقیق نسبت به تحصیل کودکان خیابانی اقدام لازم به عمل آورد .
- پیشنهاد میشود امور اتباع بیگانه نسبت به بازگشت کودکان خیابانی اقدام لازم به عمل آورد.
- پیشنهاد می شود امور اتباع بیگانه نسبت به بازگشت کودکان خیابانی افغانی که می خواهند به کشور شان باز می گردند اقدام نمایند .
- به نمایش در آوردن مسائل ،مشکلات کودکان خیابانی در برنامه ها مختلف کودک ونوجوان صداوسیما
- آموزش مهارتها زندگی به کودکان و نوجوانان از طریق گنجاندن موضوعات مختلف آموزشی در کتب درسی
- ایجاد سیستم های حمایتی ومددکاری ، باانجام پژوهشهایی در رابطه با عمل و عوامل بروز این پدیده ، اینعوامل را شناسایی کنندو با برنامه ریزی دقیق برای ساماندهی آنها همت گمارند.
- با برگزاری جلسات مشترک بین سازمانهای زیربط و دعوت ازکارشناسان ،مسائل ومشکلات کودکان خیابانی بررسی وچاره اندیشی شود .
پیشنهاد می شود با برگزاری سمینارهای یک روزه پدیده کودکان خیابانی مورد بررسی قرار گیرد .
- تشویق وترغیب افراد خیر در تشکیل وراه اندازی مراکزی جهت کودکان خیابانی ، در نظر اعتبارات بیشتری برای مراکز تشخیص وجایگزینی کودکان خیابانی .

پیشنهادات
از بین بردن فقر وتهدیستی با توجه به تاثیری مهمی که اوضاع نابسامان اقتصادی در بروز چنین آسیبی دارد.
کنترل ومراقبت والدین در مورددوستان فرزندانشان
کاهش فاصله ارتباطی والدین با فرزندان
فراهم آوردن زمینه سالم پرورش شخصیت کودکان بوسیله مربیان ومعلمان بطوریکه فرد به گونه ای بار آید که از امور جرم زا بگریزد ودر برابر آن به دفاع از حیثیت اجتماعی واعتقادی خود بپردازندزیرا تنبیه ها ومجزاتها مسکنی بیش نخواهندبود .
ولدین در صورت مشاهده انحرافی در فرزندان خود مسئله را جدی گرفته ، زمینه های آن را قبل از آن راکه ریشه بدواند ، قطع کنند .
تغییر محیط اجتماعی می تواند در تربیت بزهکاران موثر باشد .
ترجیع دادن پیشگیری بر درمان به منظور حذف زمینه های مساعد برای ابتلای افراد به آسیبهای اجتماعی
مبارزه مدوام با رشدی رویه مشاغل کاذب
ایجاد اشتغال برای بیکاران و جلوگیری از ولگردی و اجرای بیمه دوران بیکاری
ایجاد محیطهای مناسب ورزشی بصورت رایگان
توجه به نسل جوان و توجه به روانشناسی و روانشناختی جوانان
با لا بردن سطح اگاهی عمومی مردم و نوجوانان
آشنا کردن کودکان و نوجوانان با حقوق اجتماعی شان
همکاری سازمانهاو ادارات مربوطه در این زمینه ( پدیده کودک خیابانی )
اصلاح قوا نین موجود به نفع کودکان
ایجاد فرصتهای شغلی ، فعالیتهای فرهنگی اثر گذار و مطلوب به جای برخورد فیزیکی .