PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش نحوه استفاده صحیح از دنده دوچرخه



salavati1
12-12-2016, 06:31 PM
تعداد ‌دنده در دوچرخه و نحوه تغییر آن
لوازم و قطعات دوچرخه (http://shop.araxmtb.com/pmain/55-1/%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C.aspx)
در یک نگاه کلی، اصلی‌ترین دلیل وجود تعداد بیشتر دنده در دوچرخه، راحتی استفاده از مسیرهای غیرهموار و سطوح شیب‌دار است. شما می‌توانید با تنظیم صحیح ‌دنده دوچرخه، دوچرخه‌سواری در مسیرهای دشوار را، برای خود آسان ولذت بخش نمایید. اما برای آشنایی با انواع دنده‌ها و نحوه استفاده از آنها با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.
با توجه به توضیحات فوق، می‌توان اینطور برداشت نمود که تعداد ‌دنده دوچرخه، برای مشخص کردن سرعت آن استفاده می‌شود، برای مثال: دوچرخه‌ای که ۱۸ دنده دارد، به معنی دوچرخه‌ای با ۱۸ سرعت متفاوت است. به طورمعمول تعداد چرخ‌دنده دوچرخه‌ها ۱، ۳، ۱۸، ۲۱، ۲۴ و۲۷ می‌باشد، که اخیراً این تعداد افزایش نیز یافته است).
تغییر دنده در دوچرخه به چه معنا است؟
به عبارت ساده حرکت زنجیر از روی یک چرخ‌ دنده برروی چرخ دنده‌ای با اندازه متفاوت را تغییر دنده می‌گویند. تغییردنده از طریق شیفتر می‌باشد، شیفتر اهرمی است که بروی فرمان دوچرخه تعبیه شده و امکان کنترل و تغییر دنده را به دوچرخه‌سوار می‌دهد.
در تغییر دنده دو اصطلاح رایج وجود دارد که عبارتند‌از:
Up Shifting به معنای رفتن به دنده بالاتر
Down Shifting به معنای رفتن به دنده پائین‌‌تر می‌باشد.
استفاده از دنده در دوچرخه
اگر دوچرخه شما ۳ دنده باشد، ۳ چرخ‌دنده جدا از هم خواهد داشت که هر کدام به‌صورت جدا‌گانه عمل می‌کنند و با اعداد ۱، ۲ و۳ برروی شیفتر چپ دیده می‌شود، اما اگر دوچرخه شما دارای ۱۰ دنده یا بیشتر باشد، موضوع کمی پیچیده‌تر خواهد شد! برای مثال: اگر دوچرخه شما دارای ۱۸ سرعت باشد، در اینصورت با شیفتر سمت چپ شما قادر به انتخاب ۳ دنده خواهید ‌بود که هر کدام از این ۳ دنده را می‌توان با ۶ سرعت مختلف که به روی شیفتر سمت راست قرار دارد تنظیم نمایید. بنابراین با این دوچرخه ۱۸ نوع سرعت متفاوت را می‌توان تجربه نمود. در واقع عدد ۱۸ از حاصلضرب عدد ۶ که تعداد چرخ دنده‌های چرخ عقب می‌باشد در عدد ۳ که بیان گر تعداد چرخ‌دنده‌های طبق قامه است، بدست می‌آید (۱۸ = ۶ * ۳ ). بنابراین وقتی صحبت از یک دوچرخه ۳۰ دنده می‌شود منظور ما وجود ۳ چرخ دنده در طبق قامه و ۱۰ چرخ دنده در چرخ عقب (خودرو) می‌‌باشد.
حال که با مفهوم تعداد دنده و نحوه محاسبه آنها آشنا شدیم، باید دید تعویض دنده چگونه انجام می‌شود؟ همانطور که در بالا توضیح داده شد، تغییر دنده توسط شیفترها انجام می‌شود. بروی فرمان دوچرخه ۲ عدد شیفتر یکی برای تغییر چرخ دنده‌های طبق قامه و دیگری تغییر چرخ‌دنده‌های چرخ عقب مورد تعبیه شده است. شیفتر چپ زنجیر را روی حلقه‌های طبق قامه تعویض می‌کند، زمانی که شیفتر چپ روی عدد ۱ است یعنی زنجیر روی کوچکترین چرخ دنده قرار دارد، هنگامی که روی عدد ۲ می‌باشد، زنجیر در چرخ دنده میانی و وقتی که روی عدد ۳ می‌باشد، زنجیر روی چرخ دنده بزرگتر قرار‌دارد.
شیفتر راست زنجیر را روی چرخ دنده‌های عقب جابه‌جا می‌کند، به این صورت که عدد ۱ نشاندهنده وجود زنجیر برروی چرخ دنده بزرگتر و زمانی که شیفتر راست روی بزرگترین عدد (به عنوان مثال ۱۰) می‌باشد، زنجیر در کوچکترین چرخ دنده قرار دارد.
شما نیازی به حفظ ‌کردن شماره دنده‌ها و بزرگی و کوچکی آنها ندارید و به مرور به این تجربه دست خواهید‌ یافت که تغییرات انجام شده توسط شیفتر سمت چپ به مراتب محسوس تر از تغییرات انجام شده توسط شیفتر سمت راست است.