PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نگاهي به كراپ و تغيير اندازه: Crop & Resizing



TAHA
07-13-2009, 11:48 AM
1- كراپ كردن با اندازه مشخص
صرفنظر از اينكه اندازه عكس اصلي چقدر بوده و يا چه كراپي براي تغيير تركيب بندي نياز دارد، گاهي بايد يك عكس را با اندازه مشخصي تهيه كنيد. براي كراپ كردن با اندازه مشخص كافيست كه ابتدا ابزار كراپ را انتخاب كنيد و سپس در قسمت تغيير مشخصات آن اندازه مناسب براي كراپ را وارد كنيد. مثلا براي اندازه 13*18 سانتي متر، بايد اعداد مربوطه به همراه واحد cm را در كادرهاي مناسب وارد كنيد. براي ميليمتر، mm وبراي اينچ نيز in‌ لازم است. سپس كراپ را روي تصوير اعمال كنيد. كراپ با نسبتي كه شما انتخاب كرديد انجام مي‌گردد. بعدا مي‌توانيد محل كراپ را نيز مطابق ميلتان و براي اصلاح تركيب بندي روي تصوير جابجا كنيد.


اينجا مساله‌اي ممكن است ذهن‌تان را مشغول كرده باشد. ما اندازه 13*18 سانتي متر را انتخاب كرده و كراپي با اندازه دلخواه روي عكس اعمال نموديم. يعني با حفظ نسبت اضلاع، مي‌توانيم كراپهايي با اندازه هاي مختلف روي شكل انجام دهيم. خب، اگر قرار باشد كه همه اين كراپها با اندازه 13*18 چاپ شود (چه كراپ خيلي كوچك و چه كراپ خيلي بزرگ)، پس تكليف رزولوشن چه مي‌شود؟ براي پاسخ به اين سوال توجهتان را به كادر رزولوشن در قسمت تنظيمات كراپ جلب مي‌كنم. شما مي‌توانيد رزولوشن مورد نياز براي چاپ را به ابزار كراپ بفهمانيد. اگر كراپي كه انجام داديد، كوچك و براي اين ميزان رزولوشن كم باشد، به طور خودكار رزولوشن تصوير كراپ شده‌تان با interpolation افزايش خواهد يافت و براي چاپ با رزولوشن مورد نياز، مناسب خواهد بود. براي اطمينان از انجام اين فرايند، مي‌توانيد از طريق منو Image > Image Size اندازه و رزولوشن تصوير نهايي را بررسي كنيد.
نكته1 : براي آشنايي با اينترپوليشن به مقالات لينك داده شده در ابتداي مقاله مراجعه نماييد.
نكته2 : پس از انجام اين نوع كراپ با دكمه Clear در قسمت تنظيمات كراپ، مقادير انتخاب شده را پاك كنيد.
نكته 3 : اگر همواره با يك سري كراپ با اندازه و رزولوشن مشخص سروكار داريد، كافيست اين مقادير را يك به يك در كادرهاي مذكور وارد كنيد و سپس از منوي كنار علامت كراپ، با گزينه Create New Tool Preset آنها را ذخيره نماييد و در آينده ازطريق همين منو استفاده نماييد. بسيار سريع و راحت.

نكته 4 : اگر قبلا عكسي با اندازه و رزولوشن مناسب در اختيار داريد و حالا مي‌خواهيد عكس‌ فعلي‌تان را دقيقا شبيه آن كراپ كنيد (با همان اندازه و رزولوشن)، ابتدا عكس مذكور را باز كنيد و در حالي‌كه آنرا انتخاب كرديد، دكمه front image را بزنيد تا اندازه و رزولوشن آن دريافت گردد. حال براحتي عكس خودتان را با همين مقادير كراپ كنيد.

2- اتوماسيون فرايند تغيير اندازه و ذخيره سازي
حتما تاكنون با فولدري از فايلهاي تصويري روبرو شده‌ايد كه مي بايست همه آنها را تغيير اندازه بدهيد (مثلا جهت تهيه خروجي براي وب) و در جاي ديگري با فرمت ديگري ذخيره نماييد.
براي انجام سريع اين فرآيند، راهي بسيار ساده در فتوشاپ CS2 وجود دارد: ابزار Image Processor

شكل 3
اين ابزار را از طريق مسير File > Script > image Processor باز كنيد. همان‌گونه كه مشاهده مي‌كنيد، امكان انتخاب فولدري كه عكسهاي اصلي تان در آن واقع است، وجود دارد. فولدر مقصد را نيز انتخاب كنيد. فرمت خروجي JPEG و TIFF وPSD و اندازه پيكسلي مورد نياز انتخاب كنيد. حتي مي‌توانيد دو خروجي تهيه كنيد: يكي با فرمت JPEG ، فشردگي 0.7 و اندازه 800*600 پيكسل براي وب و ديگري TIFF غير فشرده با اندازه 3000*2000 پيكسل براي چاپ. حتي مي‌توان اكشني را نيز به اين ابزار معرفي كرد تا به همه عكسها اعمال كند .مثلا يك اكشن براي انجام كمي شارپ سازي پس از تغيير اندازه، مي‌تواند مفيد باشد. و در نهايت دكمه RUN‌ تمام خواسته هاي شما را به طور خودكار انجام خواهد داد.
3- Smart Object ها و كاربرد آن در تغيير اندازه
بديهي است كه هنگامي عكس را كوچك سازي مي‌كنيد، مقداري از اطلاعات اصلي عكس از دست مي‌رود و به همين علت است كه اگر آنرا مجددا بزرگ نماييد (حتي نه به اندازه اوليه)، هيچگاه به كيفيت اوليه نخواهيد رسيد. اين امر ممكن است در برخي حالات براي شما مشكل ايجاد كند كه يكي از آن موارد هنگام ساخت تصاوير تركيبي يا كلاژ است. چرا كه در روند ساخت اينگونه تصاوير بسيار محمتل و معمول است كه سايز نهايي عكسها، در آغاز روند كار مشخص و معين نباشند.
راه حل اين مشكل را نسخه CS2 فتوشاپ با عنوان اجسام باهوش Smart Object ارائه نموده است.
فرض كنيد كه مي‌خواهيد روي تصويري به عنوان پس زمينه، چند تصوير كوچك جاسازي نماييد. تصوير اصلي را باز كنيد. براي جايدهي تصاوير بعدي اما، از مسير File > Place استفاده نماييد و تصاوير بعديتان را انتخاب كنيد. امكان انتخاب تصاوير RAW را نيز وجود دارد كه پس از ورود به صفحه Adobe Camera RAW و پردازش آنها،‌ نتيجه بر روي تصوير اصلي قرار مي‌گيرد. سپس با دستگيره هاي اطراف آن، تصوير را با هر اندازه و زاويه اي كه دوست داريد، تغيير دهيد.
اين روند را براي هر تعداد تصوير ديگر كه نياز داريد، تكرار نماييد.


حال موقع هنر نمايي اجسام باهوش است كه خودشان را به صورت يك نماد مشخص در پلت لايه ها به شما نشان مي‌دهند:
- اگر از اندازه يكي از تصاوير راضي نيستيد كافيست كه از Edit > Transform آنرا به هر اندازه و زاويه اي كه مايل هستيد، تغيير دهيد. حتي بزرگتر از حالت قبل، بدون كوچكترين افت در كيفيت.
- اگر از رنگ يا روشنايي يا جزئيات ديگر هر كدام از اجزا راضي نيستيد و يا با ساير اجزا هماهنگ نيستند، كافيست كه روي پلت لايه، روي لايه مورد نظر كليك راست كنيد و با انتخاب گزينه Edit Content فايل اصلي برايتان باز گردد تا ويرايش مورد نظر را انجام داده و ‌آنرا ذخيره كنيد. اين ويرايش شما روي همان جزء تصويري در پروژه اعمال خواهد شد. اگر تصويرتان RAW باشد، به صفحه Adobe Camera RAW هدايت شده و ويرايش مورد نظر را انجام خواهيد داد و در نهايت با كمك دكمه done‌ اين ويرايش بر همان جزء در پروژه تاثير خواهد گذاشت.
- اگر از زاويه و اندازه يك جزء در پروژه راضي هستيد اما مي‌خواهيد تصوير ديگري را جايگزين آن نماييد، بازهم روي همان لايه كليك راست كنيد و گزينه Replace Content را انتخاب نماييد. با اين كار امكان انتخاب تصويري ديگر را خواهيد يافت كه با همان اندازه و زاويه جايگزين جزء اوليه خواهد شد.
4 – استفاده از كراپ براي اضافه نمودن حاشيه عكس
شايد عنوان اين قسمت كمي عجيب بنظر آيد اما در ادامه با روشي جالب آشنا خواهيد شد كه اتفاقا كاربرد فراواني نيز دارد. در بسياري از موارد لازم است كه حاشيه اي مثلا سفيد رنگ به اطراف عكس اضافه نماييد و مشخصات عكس و نام خودتان را در آن بنويسيد. براي اين منظور يك راه سريع و راحت وجود دارد كه با استفاده از ابزار كراپ ممكن خواهد بود.
تصويرتان را باز كنيد و با ابزار Zoom Out آنرا كمي كوچكتر نماييد. حال با ابزار كراپ دور تا دور‌ آنرا انتخاب كنيد. سپس با دستگيره هاي اطراف، هر مقدار حاشيه كه لازم داريد، ايجاد نماييد. اصلا لازم نيست كه اين حاشيه در اطراف مساوي باشد. در نهايت با دوبار كليك روي عكس، خواهيد ديد كه براحتي و بدون تغيير كيفيت عكس، حاشيه مورد نظر به عكس اضافه خواهد شد. در واقع با اين فرايند، فايل جديدي خواهيد داشت، بزرگتر از فايل اوليه كه حاوي عكستان با اندازه اصلي خود مي باشد.


5- تراز كردن عكس
يكي ديگر از مشكلات اصلاح عكسها، تراز نمودن دقيق آنها است. حتما تاكنون با عكسهايي برخورد كرده‌ايد كه كمي نياز به تراز نمودن داشته‌اند وبراي اينكار از ابزار Image > Rotate Canvas > arbitrary سود جسته‌ايد و براي تعيين دقيق زاويه چرخش مورد نياز، با سعي و خطاهاي متعدد اقدام نموده‌ايد. براي حل اين مشكل، قبل از سود جستن از اين ابزار، با ابزار Measure خطي را كه نمايانگر تراز مستقيم مورد نياز شماست در عكس رسم كنيد. حال اگر ابزار چرخش را فراخواني كنيد، خواهيد ديد كه ميزان دقيق زاويه چرخش و جهت آن برايتان مشخص شده و كاري برايتان باقي نمانده جز تاييد آن.