PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ای سی یو چیست؟



salavati1
09-18-2016, 07:11 AM
آموزش تعمیرات ECU
ای سی یو چیست؟
در نظام آفرینش با این نظم بیکران کلیه موجودات خلقت همگی بر اساس یک نظم مشخص کار میکنند که انسان با یادگیری و فهم این نظم ساخته های دست خود را بر اساس این نظم شکل میدهد ،در این رابطه یک خودرو که ساخته ی دست بشر است تشکیل شده از مواد و اجزاء مختلف که همگی بر اساس نظم کنار یکدیگر قرار می گیرند تا به شکل پیوسته و امروزی بتوان از آن استفاده کرد ، در خودروهای امروزی سنسورها پالسهایی را به ایسیو ارسال می کنند و پس از دریافت بر روی دیتاها از طریق الگوریتم های خاص پردازش می کنند و اطلاعات پردازش شده برای عملگرها ارسال می شود ، این اعمال همگی در کسری از ثانیه انجام می شود.
حال شاید در ذهنتان این سوال ایجاد شود که سنسور چیست ؟
- سنسورها کیت های انژکتوری هستندکه هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ،به ECU در درک بهتر شرایط موتور کمک می کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از : سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ...
اجزای ecu
این مینی کامپیوتر نیز مانند سایر کامپیوترها دارای CPU، حافظه و قابلیت برنامه ریزی است. در داخل ECU دو نوع حافظه وجود دارد :
- حافظه موقت که با قطع برق از بین میرود اما مجددا قابل بازیابی است. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده ها و عملکرد موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات آنی را به عهده دارد و معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را در خود نگهداری می کند.
- حافظه دائم مانند سیستم عامل و Setup در کامپیوتر های PC است و با قطع برق از بین نمی رود اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نیست و ECU را غیر قابل استفاده می کند.حافظه دائم شامل جدول به نام Look up table است که به تعداد سنسور های موجود در سیستم موتور، سطر و ستون دارد. در این جدول مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانسECU در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چقدر دقت این جدول بیشتر باشد دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.
تعمیرات ECU
ساختار پيچيده خودروهاي امروزي و استفاده از عناصر هوشمند مانند پردازنده هاي سريع و دقيق الكترونيكي، سنسورها و عملگرهاي الكتريكي، کار تعمير و خدمات پس از فروش را براي خودروسازان دچار تحولي جدي کرده است؛ به گونه اي که ديگر نمي توان بدون وجود دستگاه عيب ياب چنين خودروهايي را تعمير و عيب يابي کرد. آشنايي با نحوه عيب يابي و اشكال زدايي يك سيستم انژکتوری از ضروريات اوليه اي است که هر تعميرکار بايد از آن اطلاع داشته باشد. شرکت پارسيان صنعت خودرو با کادر مجرب تعميرات حرفه اي اي سی يو را با پيشرفته ترين ابزار کار ونرم افزارهاي روز دنيا در کوتاهترين زمان به شما آموزش مي دهد.
آموزش تعمیرات ECU
در خودروهاي انژکتوري، ecu نقش يك کنترل کننده پيچيده الكترونيكي را بازي می کند، به گونه ای که هر لحظه، اطلاعات خودرو را از سنسورهاي مختلفي که به آن متصل است، نظير سنسور دور موتور و سنسور دماي آب موتور دريافت کرده و سيگنال هاي مناسب را به خروجي هايی مانند انژکتورها و کويل اعمال میکند. عيب يابي چنين مجموعه پيچيده اي بدون ابزارهاي الكترونيكي اگر غير ممكن نباشد، بسيار سخت و مشكل است. به همين منظور، کليه قطعات الكترونيكي که در خودرو مورد استفاده قرار مي گيرند، داراي يك خروجي هستند که در صورت ايجاد عيوب احتمالي، سيگنالي را به کنترل کننده مرکزي يا ecu ارسال می کنند. ecu پس از دريافت سيگنال خطا، دو کار انجام می دهد؛ يعنی با وجود عيوب گزارش شده، بهترين روش را براي ادامه کار موتور انتخاب کرده و سپس اين عيوب را در قالبکدهای خطا يا DTC به دستگاه عيب ياب گزارش مي دهد و همزمان چراغ عيب ياب را براي آگاهي راننده روشن مي کند. بنابراين در اغلب موارد، عيوب ايجاد شده در سيستم را عناصر الكترونيكي داخل ecu تولید کرده و به پردازنده مرکزی ecu گزارش می دهند و در واقع عیب یاب فقط گزارشات یا کدهای خطای ارسال شده را به تعميرکار ارائه می دهد و بدین ترتیب تعمیرکار به راحتی می تواند با مشخص شدن عیب خودرو به تعمیر آن بپردازد.