PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : به دانش اساتید علوم اجتماعی برای اداره شهرها نیاز داریم



sunyboy
04-26-2015, 02:00 PM
به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران که در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه در حال برگزاری است، به دو مساله هویت و شهروندی در ایران اشاره کرد و گفت: این دو مساله از مسائل اصلی ایران است.
وی به نقش برجسته دانشگاه تهران در تاریخ معاصر و خدماتی که این دانشگاه در حوزه های مختلف علوم انسانی و علوم مهندسی ارائه داده، اشاره کرد و افزود: خدمات این دانشگاه در برخی مواقع کشور را از پرتگاه نجات داده و باید ارج گذارده شود.
وی ادامه داد: فرهنگ ما دارای نقاط تاریک و روشنی است ولی همچنان باقی مانده این در حالی است که بسیاری از تمدن ها مانند تمدن مصر که در اطراف ما بودند، از بین رفتند. در این دوران معاصر کشورهای عراق، افغانستان و بخشهایی از خاورمیانه دچار ناهنجاری های اجتماعی و اغتشاشات وحشتناک هستند ولی کشور ایران هنوز وارد این تلاطم‌های وحشتناک نشده و این از نقاط روشن جامعه ما است که ما باید در این زمینه نیز قدردان اساتید علوم اجتماعی خود باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: اساتید دانشگاه تهران در دهه ۵۰ نقش بزرگی را ایفا کردند و نکاتی را متذکر شدند که باعث شد جلوی بحران های بزرگی در ایران گرفته شود. فرض کنید دانش‌آموخته‌های دانشگاه تهران نبودند و جابجایی قدرتی که در ایران صورت می گرفت چه اتفاقاتی که می توانست رخ دهد، ولی با هشدارهای این اساتید جلوی بسیاری از بحران ها نیز گرفته شد.
آخوندی با بیان اینکه من به سهم خود همواره قدردان اساتید دانشگاه تهران به صورت عام و اساتید علوم اجتماعی به شکل خاص هستم، گفت: گره های بزرگی توسط این اساتید باز شده است که ما قدردان آن نیستیم که اگر باز نشده بود قدر آن را می دانستیم.
وی ادامه داد: من فکر می کنیم هنوز اصلی ترین مساله ما هویت است شاید هویت مساله ای باشد که هیچ‌وقت هم حل نشود، چون انسان همیشه دنبال این سوال است که من کیستم؟ اما نکته مهم این است که این تعادل هویت در جامعه در حدی باشد که منجر به بحران بزرگی نشود مخصوصا در رویارویی با پدیده های نو.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بحران هویت در کشور ایران بسیار مساله مهمی است و اصلی ترین سوال این است که با این جهان مدرن چگونه می خواهیم روبرو شویم. ما واقعا به دانش اساتید علوم اجتماعی برای اداره شهرها نیاز داریم.
آخوندی در ادامه به مساله شهروندی اشاره و تصریح کرد: اگر بخواهیم در چارچوب آن عمل کنیم با مسائل پیچیده ای مواجه هستیم. به عنوان مثال اولین مساله شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات است و حال اینکه این اطلاعات چیست. مفهوم آزاد چیست. همه دارای حرف و حدیث هایی است.
وی تاکید کرد: به اعتقاد من هنوز مساله هویت و شهروندی دو مساله مهم در ایران است که در زندگی اجتماعی ایرانیان نقش مهمی دارد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به وضع روز اشاره کرد و گفت: در دهه گذشته ما با یک تشدید فوق العاده در حوزه بی‌انضباطی اجتماعی مواجه بودیم یک پوپولیسم مطلق، بی انضباطی مطلق، تقدس گرایی زاید و عوام گرایی رخ داد. برخی از مسائل بیهوده مقدس شدند که کسی نتواند نزدیک آن شود. بدون هیچ دلیلی که حتی ریشه تقدس آن نیز مشخص نیست. کسی جرأت می کند بگوید بیهوده چرا یارانه می دهید؟ اگر نزدیک آن شوید، مثل کفر است. یک اتفاقاتی در این جامعه رخ داده است. در حال حاضر در دوره جدید مفهوم سیاست اجتماعی کار سختی شده است چون شما با فضایی مواجه هستید که در این فضا گفتگو بر پایه منطق نیست بلکه بر پایه یکسری از انتظارات است و همچنین یکسری معیارهای مقدس معابانه که معلوم نیست ریشه آن کجاست. ما در ایران دچار دوگانه وحشتناکی هستیم که دانشکده های علوم اجتماعی نقش مهمی می توانند در عبور از این مساله داشته باشند.
آخوندی ادامه داد: در اکثر جوامع اقدامات پپولیستی گسترده ای رخ داده است که خیلی جان سختی می کنند و به آسانی نمی شود از آن عبور کرد و نیاز به تدابیر پیچیده دارد تا جامعه ارزش افزوده ایجاد کند تا وقتی دست شما در جیب دیگران است حاتم طایی بودن سخت نیست ولی وقتی خودتان خواستید از جیب خودتان ارزش افزوده ایجاد کنید، آنجا است که کار سختی می شود. قاعدتا انسان راحت طلب است و سعی می کند با هزینه دیگران ارزش افزوده ایجاد کند. برای همین وقتی می خواهید یک تغییر سیاستی ایجاد کنید با مقاومت همراه است. بر همین اساس، دانشکده علوم اجتماعی می‌تواند وارد این مباحث شده و به ما کمک کند.

http://pnu-club.com/imported/2015/02/30.gif