PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بيماري ژنتيكي Hip Dysplasia



Borna66
07-06-2009, 01:52 PM
Dysplasia براي اولين بار در سال 1930 به عنوان يك بيماري ژنتيكي و Developmental توصيف گرديد كه با افزايش سن خود را نشان مي دهد. اين بيماري مختص سگهاي بزرگ جثه با رشد سريع بوده كه بيش از 12 كيلوگرم وزن مي گيرند. بيش از 110 نژاد سگ شناسايي شدند كه مي توانند به اين بيماري دچار گردند. نژاد هاي همچون:

Afghan Hound , Akita , Alaskan malamute , American Bulldog , Antalian shepherd dog , Australian cattle dog , Bearded Coli , Blood hound , Boxer , Dachshund , Dalmatian , English bulldog , German shepherd dog

بيشتر در معرض ابتلاء بوده. در اين بيماري مفصل Hip بدشكل مي شود و حفره استابلوم يا Head femur مشكل دارد. به اين صورت كه يا حفره استابلوم عمق كافي ندارد يا Head femur بدشكل شده كه به درجاتي مي تواند يكي از اين دوتا يا هر دو با هم باشد. سگهايي كه دچار اين عارضه هستند از ايستادن روي پاهاي عقبي و جست و خيز پرهيز كرده و از بالا رفتن از پله ها متنفرند. سگهاي جوان 5 تا 10 ماهه علائم درد را به تدريج نشان داده. آن هم زماني كه مفصل Hip آنها Extend شود. اين بيماري تحليل بافت عضلاني و كاهش حركات حيوان را به دنبال خواهد داشت. سگهايي كه دچار اين عارضه شوند Round ligament آنها پاره شده و كپسول مفصلي در آنها اتساع مي يابد. فاكتورهاي محيطي همچون تغذيه و ورزش بيش از حد مي توانند نقش مهمي در توسعه Dysplasia بازي كنند. حدود 95 درصد سگها در هر دو مفصل Hip با اين بيماري دست به گريبان هستند.
سه تيپ اين بيماري عبارتند از:

1- Mild Dysplasia = بدون تغييرات دژنراتيو - Subluxation

2- Moderate Dysplasia = فيبريلاسيون غضروف، اروژن روي سر هد استخوان ران و استئوفيتز در استابلوم

3- Severe Dysplasia = بيشتر در سگهاي پير ديده مي شود به همراه آرتريت و تخت شدن سر استخوان ران

تشخيص بر اساس نژاد، تاريخچه، معاينات باليني و تهيه راديوگراف صورت مي گيرد.

درمان:
درمان به 2 صورت انجام مي گيرد: يا به توسط روشهاي جراحي ( مربوط به بحث اين انجمن نمي شود و دوستان براي آگاهي از چگونگي آنها به انجمن جراحي مراجعه كنند) و يا درمان Medical كه به Conservative Therapy معروف است كه از طريق كند كردن پروسه تغييرات دژنراتيو و جلوگيري از بين رفتن بافت غضروفي و تجويز ضد التهاب هاي غير استروئيدي و تركيبات محافظت كننده از باف غضروفي و همچنين مديريت تغذيه اي براي كنترل رشد و وزن سگ به علاوه تجويز ضد درد ها صورت مي گيرد. مسئله مهم نگهداري support عضلاني است. عضلات با شنا كردن، راه رفتن و قدم زدن تقويت مي شوند ولي بايد از حركات آكروباتيك و پرش كه به مفاصل فشار مي آورد به شدت پرهيز كرد. يك راه درماني براي آرتريت دژنراتيو و البته Hip Dysplasia اين است كه از تركيب Poly Sulfated Glycosaminoglycans يا PSGAGS استفاده شود.
PSGAGS ها به طور طبيعي يكي از اجزاي سازنده غضروف مفاصل و مايع مفصلي هستند ولي به هر حال استفاده از اين ماده هنوز فراگير نشده و تحت آزمايش قرار دارد.