PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آناتومي داخلي ماهي خاردار دهان بزرگ فلوريدا



Borna66
07-06-2009, 11:33 AM
آناتومي داخلي ماهي خاردار دهان بزرگ فلوريدا
تصوير زير مربوط به اجزاء اصلي داخلي ماهي باس دهان بزرگ است كه از اين خصوصيات براي بيان تفاوت بين ماهيهايي كه در فلوريدار زندگي ميكنند استفاده خواهد شد.
ممكن است تمايزهايي بين انسان و ماهي وجود داشته باشد، هر دو موجودات از شباهتهاي سحرآميزي در ساختمان و عملكرد بهره ميبرند و در يك نگاه بازتر حيات پيچيده تري دارند.
كوچكترين واحد موجودات، سلولهاي ميكروسكوپي هستند كه تعدادي از موجودات زنده همانند يك آميب به تنهايي بزرگتر از يك سلول نيستند.
در موجودات چند سلولي بزرگتر، سلولهاي انفرادي در ساختمان و انجام يك فعاليت خاص شبيه هستند كه داخل بافتها گروه بندي شده اند و بافتها ممكن است داخل مجموعه جفتهاي شبيه و ساختمانهاي تخصيص يافته كه اندام ناميده ميشوند گروه بندي شوند. اين اندامها فعاليتهاي بدني اوليه را انجام ميدهند همانند تنفس، گوارش و دريافتهاي حسي.
انسان و ماهي در بعضي اندامها شريك هستند همانند مغز، معده، كبد و كليه ها عضوهاي ديگر در موجودات مختلف به شكلهاي متمايزي ظاهر ميشوند براي مثال ريه ها در انسانها و آبششها در ماهي بسيار متفاوت هستند اما هر دو به صورت يكسان عملكرد اوليه تنفس را ميسر ميسازند.
سرانجام تعدادي از عضوها ( همانند كيسه شناي ماهي ) واقعاً درانسان وجود ندارند.
توضيحات زير مربوط به تعدادي از عضوهاي شناخته شده اين نوع ماهي به همراه عملكردهاي آنها ميباشد.
يك تعداد از عضوهاي حياتي ديگر، همانند طحال و لوزالمعده ممكن است د رهر دو ( انسان و ماهي ) وجود داشته باشند اما كوچكتر هستند و تعيين محل آنها سختتر است.
يك ماهي باس دهان بزرگ در نظر گرفته شده براي درست شدن در ماهي تابه يك نمونه عالي است به دليل اينكه اين گونه براي آزمايش نسبتاً بزرگ است. براي ماهيگيرهاي شجاع كافي است زماني را كه آنها را فيله ميكنند ماهي بعدي را مورد بررسي قراردهند، اين يك تجربه جالب است !
ستون فقرات :
بدن ماهي بر روي چارچوب بدنه ساختماني اصلي ساخته شده است كه از جلو به جمجمه و از پشت به دم ماهي متصل شده است.
ستون فقرات از مهره هاي بسياري ساخته شده كه جايگاه آنها تهي است كه بوسيله طناب پشتي ظريفي حمايت ميشوند.

طناب پشتي :
مغز با اعضاء ديگر بدن در ارتباط است و اطلاعات حسي را از بدن به مغز و همچنين راهنمائي هايي را از مفز به نقاط ديگر بدن منتشر ميكند.
مغز :
مركز كنترل ماهي جايي است كه وظايف اتوماتيك بدن ( همانند تنفس ) و رفتارهاي زيادتري در آن اتفاق مي افتد و تمامي اطلاعات حسي نيز در اين مكان انجام ميشود.
خط جانبي :
يكي از اندامهاي حسي اوليه ماهي است، نوسانهاي زيرآب را مشخص ميكند و توانايي تعيين جهت را از منابع ديگر دارد.
كيسه شنا :
اندام تعادلي تهي است كه از گاز پر شده و به ماهي اجازه ميدهد كه انرژي را بوسيله خاصيت شناوري در آب نگهداري كند.
ماهي احتياج دارد بعضي چيزها را از عمق زياد آب شكار كند براي اين كار مجبور است هوا را از كيسه شنا آزاد كند قبل از اينكه آنها ( شكار ) بتوانند رها شوند و به عمق آب برگردند و اين به علت اختلافي است كه فشار اتمسفر در سطح آب دارد.
انواعي از ماهي كه كيسه شنا ندارند اگر ايستاده شنا كنند به ته آب سقوط ميكنند.
كليه :
فيلترهاي مايع مواد زائد را از خون مي گيرند، آنها را تخريب ميكنند و سپس به بيرون از بدن منتقل ميكنند. همچنين عملكرد كليه در تنظيم آب و غلظت نمك در داخل بدن ماهي بسيار مهم است، براي اين كار ( توجه به عملكرد كليه )اجازه دهيد انواع خاصي از ماهي در آب شيرين يا آب نمك و تعدادي از آنها در هر دو زندگي كنند.
معده و روده ها:
اجزاء هضم شده موادغذائي جذب بدن ماهي ميشود. چنين ماهي مانند ماهي باس كه ماهي خوار است روده هاي نسبتاً كوتاهي دارد به علت اينكه چنين غذايي ( گوشت )از لحاظ اجزاء شيميايي آسان هضم ميشود.
ماهي مانند تيلاپيا گياهخوار است و براي اينكه اجزاء سازنده آنها ( گياهان )قابل استفاده باشد ماهي نياز به روده هاي بلندتري دارد به علت اينكه مواد گياهي معمولاً محكم، سلولزدار و سختر هستند .
روده كور :
اين عضو با طرحي شبيه نوك انگشت نزديك نقطه اتصال معده و روده ها مستقر شده است كه وظيفه آن كاملاً مشخص نشده، اما مشخص شده است كه اين عضو بوسيله ترشح آنزيمها به هضم غذا كمك ميكند، كه ممكن است وظيفه آن جذب غذاي هضم شده يا انجام هر دو عمل هضم و جذب باشد.
مخرج :
مكاني جهت زدودگي مواد زائد از بدن ماهي است.
جگر، كبد :
اين عضو مهم وظايف متعددي دارد، اين عضو هضم غذا را بوسيله ترشح آنزيمهايي كه بر اجزاء چربيها موثر بوده و شبيه يك فضاي ذخيره سازي براي چربيها و كربوهيدراتها هستند انجا ميدهد همچنين در تخريب سلولهاي پير خون وظيفه مهمي داشته و فعل و انفعالات خون را به موقع حمايتكرده و در دفع نيتروژن نيز نقش ايفاء ميكنند.
قلب :
خون را در سرتاسر بدن منتشر كرده و اكسيژن و مواد غذائي هضم شده را از طريق خون در سلولهاي اندامهاي مختلف آزاد ميكند، و فرآورده هاي زائد را بوسيله خون از سلولها به كليه ها و كبد براي دفع حمل ميكند.
غدد جنسي ( اندامهاي تناسلي ):
در طي فصل تخمگذاري تخمهاي نارنجي روشن در ماهي ماده بالغ جمع ميشودكه معمولاً در زمانهاي ديگر از سال هم قابل تشخيص هستند.
اندامهاي ماهي نر كه براي لقاح تخمها اسپرم توليد ميكنند، كوچكتر و سفيدرنگ هستندكه در محل كاملاً يكسان ايجاد ميشوند. تخمهاي بعضي از ماهيها با يك ظرافت خاص بررسي ميشوند مانند وضعيت خاويار در ماهي خاوياري.
ماهيچه ها :
حركت و تغيير مكان در ماهي ها بوسيله ماهيچه ها ميسر ميشود. اين قسمت از بدن ماهي از فيله ماهي تشكيل شده است كه معمولاً خورده ميشود..