PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده می باشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمی کنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پروتکل‌ جدید ‌‌برای ‌انتقال سریع ‌اطلاعات‌ در ‌شبکه‌های ‌رایانه‌ای



sunyboy
07-05-2009, 08:33 PM
بر‌اساس پروتکل جدیدی که از سوی پژوهشگران آزمایشگاه ملی Argonne طراحی شده است، می‌توان حجم بسیار بالایی از اطلاعات را در مدت زمان کم ارسال کرد.

بر‌اساس پروتکل جدیدی که از سوی پژوهشگران آزمایشگاه ملی Argonne طراحی شده است، می‌توان حجم بسیار بالایی از اطلاعات را در مدت زمان کم ارسال کرد.

این روش، امکان ایجاد یک زیرساخت ارتباطی مطمئن با کارایی بالا را به وجود می‌آورد که باعث تسهیل در انجام همکاری‌های علمی بین محققان سراسر دنیا می‌شود. نام این پروتکل جدید GridFTP ‌است.

این پروتکل جدید، پژوهشگران مستقر در ایالت تنسی را قادر کرد تا حجم عظیمی از اطلاعات را با مرکز محاسبات علمی ایالت کالیفرنیا رد و بدل کنند که نرخ تبادل اطلاعات در این میان، عدد قابل توجه ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بود.

به کارگیری این پروتکل بین ۲ مرکز رایانه‌ای، قسمتی از پروژه بزرگی است که جهت بهینه‌سازی انتقال اطلاعات در شبکه جهانی بین سایت‌های میزبان DOE (آژانس انرژی فدرال آمریکا) پایه‌ریزی شده است.

تاکنون ثابت شده که پروتکل‌های مرسوم قادر به برآورده کردن تقاضاهای زیاد جهت انتقال اطلاعات در مقیاس بالا نیستند. نتیجه این است که دستیابی به اطلاعات مورد نظر همراه با تاخیر صورت می‌گیرد یا این که به دلیل ناتوانی شبکه داده‌ها گم می‌شوند یا از بین می‌روند.
پروتکل جدید طراحی شده قادر به تغییر این شرایط است. از آنجایی که انجام پروژه‌های مشترک علمی بین پژوهشگران دنیا رو به افزایش است، لذا انتقال هر چه سریع‌تر اطلاعات در این میان، ضروری به نظر می‌رسد. استفاده از این پروتکل جدید، مراکزی را که دارای ابررایانه بوده (مانند مراکز مدل‌ساز آب و هوایی و فیزیک هسته‌ای) و نیاز به تبادل اطلاعات با سرعت، حجم و امنیت بالا دارند، قادر به اشتراک‌گذاری اطلاعات لازم می‌کند.

هدف طراحان از انجام این پروژه، این است که دانشمندان در سراسر دنیا بتوانند حجم زیادی از اطلاعات مورد نیازشان را بسرعت بین مراکز ابررایانه‌ای جابه‌جا کنند.

امروزه به دلیل افزایش حجم اطلاعات و همکاری‌های علمی میان پژوهشگران در پروژه‌های بزرگ علمی مانند تحقیقات آب و هوایی و فیزیک انرژی نیاز به شبکه‌هایی با کارایی بالاو سرعت زیاد بیش از پیش احساس می‌شود. این پروتکل جدید، مزایای دیگری نسبت به دیگر سیستم‌های انتقال اطلاعات دارد. مثلا برای انتقال ۳۳ گیگابایت اطلاعات بین ۲ میزبان دور از هم توسط Secure Copy نیاز به زمانی معادل ۸ ساعت داریم؛ در صورتی که با این پروتکل جدید می‌توانیم در مدت ۸ ساعت ۲۰ برابر این مقدار اطلاعات ارسال کنیم.