بالا
 دانلود نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه

 دانلود نمونه سوالات فراگیر پیام نور

 فروشگاه پایان نامه و مقاله




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 از مجموع 6

موضوع: بررسي‌ آثار پيوستن‌ ايران‌ به‌ Wto‌ به‌ منظور شناسايي‌ عوامل‌ محيطي‌

  1. #1
    javad jan آواتار ها
    • 28,451
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    11,406
    پست های وبلاگ
    564

    filish بررسي‌ آثار پيوستن‌ ايران‌ به‌ Wto‌ به‌ منظور شناسايي‌ عوامل‌ محيطي‌

    بررسي‌ آثار پيوستن‌ ايران‌ به‌ سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ به‌ منظور شناسايي‌ عوامل‌ محيطي‌ اثرگذار بر راهبرد شركتهاي‌ قطعه‌سازخودرو

    منبع
    ساسان‌ قرباني‌، حميد مسگرپور
    نويسنده:
    آنچه‌ در اين‌ مقاله‌ مي‌خوانيد، بخش‌ بسيار خلاصه‌اي‌ از يك‌ پروژه‌ تحقيقاتي‌ فراگير در صنعت‌ قطعه‌سازي‌ كشوراست‌ كه‌ امكان‌ ارائه‌ كامل‌ آن‌ وجود نداشته‌ است‌. طبيعي‌ است‌ طي‌ مطالعه‌ اين‌ مقاله‌ سؤالات‌ و شايد ابهاماتي‌ در ذهن‌ خوانندبروز كند كه‌ ناشي‌ از خلاصه‌ كردن‌ مطالب‌ و بخشهاي‌ مختلف‌ اين‌ تحقيق‌ است‌. اميدواريم‌ اين‌ مقاله‌ زمينه‌ قابل‌ قبول‌ را براي‌علاقه‌مندان‌ به‌ مباحث‌ برنامه‌ريزي‌ و آينده‌نگري‌ در دنياي‌ پر رقابت‌ امروز فراهم‌ كرده‌ باشد. آنچه‌ مسلم‌ است‌ اين‌ است‌ كه‌توليدگان‌ كشور با روشهاي‌ گذشته‌ قادر نخواهند بود توفيقات‌ خود را در بازارهاي‌ بين‌المللي‌ تدوام‌ بخشند. پس‌ تغيير رابپذيريم‌ و از فرصتهاي‌ مانده‌ براي‌ اصلاح‌ ساختارهاي‌ اقتصادي‌ خود بهره‌ بگيريم‌.

    كليد واژه‌ها: سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌، سرويس‌دهي‌ مناسب‌، اطلاع‌رساني‌ شفاف‌، شناخت‌ الزامات‌، رضايت‌ مشتري‌،بسترسازي‌ رقابت‌ فرهنگي‌،فناوري‌ مناسب‌.
    چكيده:
    مقدمه‌
    در دنياي‌ امروز يكي‌ از بحث‌ انگيزترين‌ ونگران‌كننده‌ترين‌ موضوعها در صنعت‌ و اقتصاد،تجارت‌ در بازار جهاني‌ است‌ و اين‌ مسئله‌ كه‌ باورود به‌ چنين‌ دنيايي‌ بايد منتظر چه‌ پيامدهايي‌بود؟ و روند پيوستن‌ به‌ سازمان‌ تجارت‌ جهاني‌چه‌ چالشهايي‌ پيش‌ روي‌ كشورهاي‌ در حال‌توسعه‌ و كمتر توسعه‌يافته‌ قرار خواهد داد؟
    حجم‌ عظيم‌ صادرات‌ و واردات‌ در محدوده‌اين‌ سازمان‌ خود گوياي‌ بزرگي‌ دنياي‌ رقابت‌جهاني‌ است‌، به‌ طوري‌ كه‌ در حال‌ حاضر بيش‌ ازيكصد و چهل‌ كشور جهان‌ كه‌ در حدود 90 درصدتجارت‌ جهاني‌ را در اختيار دارند در اين‌ سازمان‌عضويت‌ دارند و با پيوستن‌ يكي‌ قدرتمندترين‌قطبهاي‌ اقتصادي‌ و صنعتي‌ دنيا يعني‌ چين‌ به‌1WTO، جايگاه‌ اين‌ سازمان‌ بيش‌ از پيش‌ درصحنه‌ تجارت‌ بين‌المللي‌ ارتقا يافته‌ است‌.
    از سوي‌ ديگر به‌ دليل‌ اهميت‌ خاص‌ صنعت‌در هر كشور و ميزان‌ اختصاص‌ مبادلات‌ تجاري‌بين‌ اعضاي‌ سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ به‌ توليدات‌صنعتي‌، مي‌توان‌ به‌ راحتي‌ به‌ جايگاه‌ اين‌ بخش‌ درارتقا و بقاي‌ موفقيت‌آميز كشورها در رقابتهاي‌تجاري‌ بين‌المللي‌ پي‌ برد. بدين‌ ترتيب‌ پذيرفتن‌ ويا نپذيرفتن‌ عضويت‌ در WTO يك‌ انتخاب‌ ساده‌از بين‌ چند راه‌ حل‌ نيست‌ بلكه‌ كشورهايي‌ مانندايران‌ به‌ طور منطقي‌ مجبور به‌ عضويت‌ درسازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ هستندو چنين‌ رويدادي‌باعث‌ ايجاد تحول‌ بزرگي‌ در تمام‌ ابعاد و بخشهاي‌صنعتي‌ آنها مي‌شود.
    با آنكه‌ پيوستن‌ هر كشور به‌ WTO با تمام‌تأثيرهاي‌ مثبت‌ و منفي‌ آن‌ بر كل‌ اقتصاد همراه‌است‌، اما ميزان‌ اين‌ تأثيرها بر اساس‌ ميزان‌سرمايه‌گذاري‌، اهميت‌ جهاني‌ آن‌، ميزان‌ مبادلات‌تجاري‌ و غيره‌ در هر بخش‌ متفاوت‌ است‌. در اين‌ميان‌، صنعت‌ در لبه‌ تيز تأثيرپذيري‌ و تحول‌بنيادين‌ قرار دارد. چون‌ صنعت‌ حتي‌ در كشور ايران‌داراي‌ بخشهاي‌ مختلف‌ است‌ و پرداختن‌ به‌ همه‌آنها در اين‌ مجال‌ امكان‌پذير نيست‌ بايد به‌ صورت‌بخشي‌ و متمركز اثرهاي‌ پيوستن‌ ايران‌ به‌ سازمان‌جهاني‌ تجارت‌ با توجه‌ به‌ ويژگيهاي‌ خاص‌ آن‌بخش‌ مورد توجه‌ قرار گيرد و صنعت‌ قطعه‌سازي‌خودرو به‌ علت‌ اهميت‌ خاصي‌ كه‌ در سالهاي‌ اخيرپيداكرده‌ است‌ موضوع‌ اصلي‌ اين‌ تحقيق‌ بوده‌است‌.
    بسياري‌ بر اين‌ باورند كه‌ آينده‌ صنعت‌خودروي‌ ايران‌ در گرو ميزان‌ رشد و توسعه‌صنعت‌ قطعه‌سازي‌ است‌ و حتي‌ آينده‌ آن‌ راروشنتر از خودروسازي‌ مي‌دانند. البته‌ در اين‌ موردكه‌ صنعت‌ قطعه‌سازي‌ ايران‌ جايگاه‌ نسبتٹ ضعيفي‌در بازارهاي‌ بين‌المللي‌ دارد و هنوز خود را آماده‌پرش‌ به‌ سوي‌ رقابتهاي‌ جهاني‌ نكرده‌ است‌ جاي‌هيچگونه‌ شكي‌ باقي‌ نيست‌، به‌ خصوص‌ كه‌ اين‌صنعت‌ هنوز بسيار جوان‌ است‌، و اگر چه‌ از سابقه‌چهل‌ ساله‌ برخوردار است‌ ولي‌ فعاليت‌ اساسي‌ دراين‌ بخش‌ عمري‌ بيش‌ از يك‌ دهه‌ ندارد. به‌ دليل‌پتانسيلهاي‌ مناسب‌ و مهمتر از آن‌ دارا بودن‌ مزيت‌نسبي‌، صنعت‌ قطعه‌سازي‌ با كوشش‌ مستمرصاحبان‌ آن‌ شرايطي‌ كاملا متفاوت‌ از سايربخشهاي‌ صنعت‌ يافته‌ است‌. از يك‌ سو حجم‌عظيم‌ سرمايه‌هاي‌ به‌ كار رفته‌ در آن‌ و از سوي‌ديگر ايجاد نظامهاي‌ مهندسي‌ و مديريت‌ كيفي‌ برويژگيهاي‌ اين‌ بخش‌ از صنعت‌ افزوده‌ است‌. درواقع‌ اين‌ صنعت‌ علي‌رغم‌ نقاط ضعف‌ فراوان‌ ومشكلات‌ پيش‌ روي‌ جامعه‌ صنعتي‌ كشور، ازوجود قطعه‌سازان‌ با انگيزه‌ برخوردار است‌.
    آنچه‌ در صنعت‌ قطعه‌سازي‌ بيش‌ از همه‌ به‌چشم‌ مي‌خورد، شكل‌گيري‌ قطعه‌سازي‌ از ابتدا ودر نهايت‌ رشد و توسعه‌ آن‌ از سالهاي‌ 1370 به‌بعد بدون‌ دارابودن‌ برنامه‌ راهبردي‌ است‌. برنامه‌اي‌كه‌ با توجه‌ به‌ گذشته‌ اين‌ صنعت‌ و پيش‌بيني‌آينده‌، مسير توسعه‌ و پيشرفت‌ آن‌ را با دقت‌ و
    با انعطاف‌پذيري‌ لازم‌ طراحي‌ و تنظيم‌ كند. درمحيط پيچيده‌ و ظريف‌ دنياي‌ رقابتي‌ امروز، هيچ‌سازمان‌ اقتصاديي‌ بدون‌ داشتن‌ يك‌ برنامه‌ريزي‌صحيح‌ و اصولي‌ قادر به‌ ادامه‌ حيات‌ نخواهد بود.اين‌ واقعيت‌ وقتي‌ داراي‌ اهميت‌ بيشتري‌ مي‌شودكه‌ مسئله‌ پيوستن‌ به‌ WTO و ورود به‌ بازارهاي‌جهاني‌ از يك‌ سو و برنامه‌ ريزي‌ براي‌ يك‌ بخش‌مهم‌ و داراي‌ مزيت‌ نسبي‌ صنعت‌ (قطعه‌سازي‌) ازسوي‌ ديگر مطرح‌ باشد. اگرچه‌ برنامه‌ريزي‌راهبردي‌ همه‌ نيازهاي‌ آينده‌ صنعت‌ قطعه‌سازي‌ رابه‌ تفصيل‌ بيان‌ نمي‌كند، ولي‌ چارچوبي‌ براي‌تصميم‌گيري‌ و آينده‌ نگري‌ مديران‌ فراهم‌ مي‌سازد.
    به‌ منظور دستيابي‌ به‌ مجموعه‌ تصميمات‌ وفعاليتها و اجراي‌ راهبرد طراحي‌ شده‌ براي‌ رسيدن‌به‌ هدفهاي‌ قطعه‌سازي‌، روشهاي‌ گوناگوني‌ وجوددارد كه‌ نياز به‌ طي‌ يكسري‌ مراحل‌ گسترده‌ و گاه‌پيچيده‌ و زمان‌ بر دارد. يكي‌ از مسيرهاي‌ طي‌ شده‌براي‌ دستيابي‌ به‌ جهت‌گيري‌ راهبردي‌ در صنعت‌قطعه‌سازي‌ در تحقيق‌ حاضر استفاده‌ شده‌ است‌. دراين‌ جا قصد داريم‌ از يك‌ سو شناسايي‌ فرصتها وتهديدهايي‌ را كه‌ در شرايط حاضر در پيش‌ روي‌صنعت‌ قطعه‌سازي‌ است‌، و از سوي‌ ديگر نقاطضعف‌ و قوت‌ شركتهاي‌ قطعه‌سازي‌ ايران‌ در حال‌حاضر و قبل‌ از ورود به‌ سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ راشناسايي‌ و در نهايت‌ جهت‌گيري‌ راهبردي‌ مناسبي‌براي‌ اين‌ شركتها در چهارچوب‌ الزامات‌ پيوستن‌ به‌ WTOتدوين‌ كنيم‌.
    از آنجا كه‌ الگوهاي‌ رايج‌ و عنوان‌ شده‌ به‌منظور تنظيم‌ و تدوين‌ برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ بسيارمتنوع‌ و گسترده‌ است‌ اتخاذ هر يك‌ از آنها بستگي‌تام‌ به‌ محيط مورد نظر دارد. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌از يك‌ سو صنعت‌ قطعه‌سازي‌ خود داراي‌ويژگيهاي‌ منحصر به‌ فردي‌ است‌ و از سوي‌ ديگرجامعه‌ قطعه‌سازي‌ ايران‌ به‌ علت‌ عوامل‌ متعدد ازحساسيتهاي‌ خاصي‌ بر خوردار است‌. وجود اين‌موارد اتخاذ شيوه‌ جهت‌گيري‌ راهبردي‌ را به‌ شدت‌تحت‌ تأثير قرار مي‌دهد، و همين‌ مسائل‌ باعث‌شده‌ است‌ كه‌ در تحقيق‌ حاضر تنها انتخاب‌ يكي‌ ازروشهاي‌ برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ به‌ طور مطلق‌ مدنظر قرار نگيرد و گرچه‌ الگوي‌ حاضر بر اساس‌تحليل‌ 2SWOT است‌ اما از ساير الگوها نظيرمدل‌ رقابتي‌ دكتر نوري‌ و راسل‌ فورد3 نيز استفاده‌
    شده‌ است‌.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  2. # ADS
    نشان دهنده تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    ارسال ها
    -

     دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی
     

  3. #2
    javad jan آواتار ها
    • 28,451
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    11,406
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    1. سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌
    wto به‌ عنوان‌ مهمترين‌ عامل‌ اثرگذار بيروني‌ ومسئله‌اي‌ كه‌ كل‌ تحقيق‌ با توجه‌ به‌ آن‌ شكل‌ گرفته‌،به‌ گونه‌اي‌ مرتبط با صنعت‌ خودرو و قطعه‌سازي‌مورد بررسي‌ قرار گرفته‌ است‌. اين‌ سازمان‌ باتاسيس‌ در سال‌ 1995 و در ادامه‌ فعاليتهاي‌ جهان‌شمول‌ كردن‌ تجارت‌ بين‌ كشورها درگات‌ خود را به‌عنوان‌ گسترده‌ترين‌ سازمان‌ تجاري‌ در دنيا مطرح‌كرده‌ است‌. امروز يكصد و چهل‌ و چهار كشورجهان‌ در اين‌ سازمان‌ عضويت‌ دارند و تنهاكشورهايي‌ چون‌ افغانستان‌، عراق‌، سودان‌، ايران‌ وكوبا تاكنون‌ به‌ اين‌ سازمان‌ نپيوسته‌اند.
    Wto همچون‌ گات‌ سه‌ هدف‌ اصلي‌ ارتقاي‌سطح‌ زندگي‌، تأمين‌ اشتغال‌ كامل‌ در كشورهاي‌عضو و همچنين‌ توسعه‌ توليد و تجارت‌ وبهره‌وري‌ از منابع‌ جهاني‌ را دنبال‌ مي‌كند.
    تأثير پيوستن‌ به‌ سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ براقتصاد، قيمت‌ تمام‌ شده‌ كالا، كيفيت‌،سرويس‌دهي‌ مناسب‌، اطلاع‌رساني‌ شفاف‌ و به‌موقع‌ و صادرات‌ مبتني‌ بر ويژگيهاي‌ مورد پذيرش‌بازارهاي‌ بين‌المللي‌ اجتناب‌ناپذير است‌. بدين‌ترتيب‌ مي‌توان‌ ديد كه‌ سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ باتأثير مستقيم‌ و عميق‌ بر تمامي‌ موارد حاكم‌ برصنعت‌ و به‌ ويژه‌ قطعه‌سازي‌، اين‌ بخش‌ مهم‌ ازصنعت‌ را به‌ گونه‌اي‌ جدي‌ تهديد مي‌كند.

    2. بررسي‌ وضعيت‌ صنعت‌ در ايران‌
    صنعت‌ در ايران‌ به‌ دليل‌ احاطه‌ كلي‌ بر تمامي‌بخشها و زير مجموعه‌هاي‌ خود تأثيرهاي‌ فراگيرو غير قابل‌ چشم‌پوشي‌ بر قطعه‌سازي‌ مي‌گذارد. درواقع‌ مواردي‌ مانند بودجه‌ سالانه‌، برنامه‌ريزي‌راهبردي‌ كل‌ صنعت‌ كشور (اگر وجود داشته‌ باشد)همراه‌ با برنامه‌هاي‌ دراز مدت‌ و كوتاه‌ مدت‌ وغيره‌، بخشهايي‌ چون‌ قطعه‌سازي‌ را عميقٹ متأثرمي‌سازد.
    با نگاهي‌ به‌ آمارهاي‌ موجود مي‌توان‌ صنعت‌را به‌ اختصار بدين‌ گونه‌ معرفي‌ كرد.


    • وابستگي‌ شديد رشد صنعت‌ به‌ درآمدهاي‌ارزي‌ حاصل‌ از فروش‌ نفت‌
    • نقش‌ ضعيف‌ صنعت‌ در تأمين‌ عوامل‌ مؤثر برعرضه‌ و تقاضاي‌ محصولات‌ خود
    • وجود رشدي‌ غير اصيل‌ حاصل‌ از مواردي‌چون‌ افزايش‌ ارزش‌ افزوده‌ نفت‌، استفاده‌ ازظرفيتهاي‌ بكر و خالي‌ موجود و استفاده‌ ازاعتبارات‌ خارجي‌
    • كاهش‌ ميزان‌ سرمايه‌گذاري‌ بخش‌ خصوصي‌ به‌علت‌ فقدان‌ امنيت‌ اجتماعي‌، سياسي‌ واقتصادي‌
    • ظهور پديده‌ خصوصي‌سازي‌ با روندي‌ كند
    • كاهش‌ نرخ‌ رشد روند اشتغال‌ در كارگاههاي‌بزرگ‌ صنعتي‌ در بيشتر زير ساختهاي‌ صنعت‌

    3. بررسي‌ وضعيت‌ صنعت‌ خودروسازي‌ در ايران‌
    بخش‌ صنعت‌ خودروسازي‌ به‌ دليل‌ ارتباطتنگاتنگ‌ و ويژه‌ خود با قطعه‌سازي‌، مهمترين‌بخش‌ اثرگذار بر صنعت‌ قطعه‌سازي‌ است‌، به‌طوري‌ كه‌ 80% ارزش‌ افزوده‌ هر خودرو متعلق‌ به‌صنعت‌ ساخت‌ قطعات‌ خودرو است‌5. با اين‌وجود نحوه‌ شكل‌گيري‌ ساختار اين‌ دو بخش‌ ازصنعت‌ به‌ صورت‌ برعكس‌ بوده‌ است‌، به‌ طوري‌كه‌ نياز خودروسازان‌ داخلي‌ به‌ قطعات‌ و قوانين‌ وعوامل‌ حاكم‌ بر محيط سياسي‌ و اقتصادي‌ كشورآنها را وادار به‌ شكل‌دهي‌، ارتقا و توسعه‌ شركتهاي‌قطعه‌سازي‌ كرده‌ است‌ بدين‌ ترتيب‌ كاملا واضح‌است‌ كه‌ اين‌ عامل‌ محيطي‌ چه‌ نقش‌ گسترده‌اي‌ درصنعت‌ قطعه‌سازي‌ بازي‌ مي‌كند.
    در سالهاي‌ بعد از جنگ‌ به‌ دليل‌ عواملي‌چون‌ محاصره‌ اقتصادي‌، كم‌ شدن‌ درآمد ارزي‌ و
    غيره‌، خودروسازان‌ به‌ فكر جايگزيني‌ واردات‌افتادند. بدين‌ ترتيب‌ كه‌ قطعه‌سازي‌ را كه‌ قبلا به‌طور غير تخصصي‌ كار مي‌كردند وادار به‌ تخصصي‌كردن‌ فعاليتهاي‌ خود كردند. همچنين‌ بسياري‌ ازقطعه‌سازان‌ در اين‌ دوره‌ به‌ وجود آمدند. در عين‌حال‌ خودروسازان‌ شروع‌ به‌ تأسيس‌ سازمانهاي‌طراحي‌ - مهندسي‌ براي‌ طبقه‌بندي‌ فعاليتهاي‌قطعه‌سازان‌ كردند و در پي‌ همين‌ اقدام‌، درجه‌بندي‌قطعه‌سازان‌ و تقسيم‌ آنها به‌ رده‌هاي‌ 1، 2 و 3شروع‌ شد.
    در واقع‌پيچيدگي‌ روابطخودرو و قطعه‌سازي‌تأثيرات‌ هر يك‌ را بر ديگري‌ به‌ عنوان‌ مهمترين‌عامل‌ خارجي‌ اثرگذار به‌ طور عام‌ مطرح‌ مي‌كند واز آنجا كه‌ قطعه‌سازي‌ براساس‌ برنامه‌ريزيها وتصميمات‌ اتخاذ شده‌ از جانب‌ صنعت‌خودروسازي‌ مسير توسعه‌ را پيموده‌ است‌، اثر اين‌عامل‌ محيطي‌ بر قطعه‌سازي‌ به‌ مراتب‌ بيشتر ومشهودتر است‌.

    4. شناسايي‌ الزامات‌ پيوستن‌ به‌ wto در رابطه‌ باخودرو و قطعه‌سازي‌
    شناسايي‌ اين‌ الزامات‌ به‌ عنوان‌ مرجعي‌ كه‌ اساس‌كار بر پايه‌ آن‌ طرح‌ريزي‌ مي‌شود، بسيار مهم‌ وضروري‌ است‌. بدين‌ ترتيب‌ الزاماتي‌ كه‌ مربوط به‌صنعت‌ خودروسازي‌ و به‌ تبع‌ آن‌ قطعه‌سازي‌هستند از بين‌ تمامي‌ الزامات‌ پيوستن‌ به‌ wtoشناسايي‌ و جدا شده‌اند كه‌ به‌ طور خلاصه‌ به‌ شرح‌زير است‌ :
    1.كليه‌ محدوديتهاي‌ خودرو بايد لغو شود
    2.تعرفه‌ ورود خودرو و قطعات‌ آن‌ بايد طبق‌ يك‌برنامه‌ كاهشي‌ و سرعت‌ كاهش‌ آن‌ چشمگيرباشد و طي‌ مدت‌ كوتاهي‌ اين‌ اتفاق‌ صورت‌گيرد (مثلا چهار يا پنجساله‌).
    3.سوبسيدها بايد طبق‌ برنامه‌ مشخصي‌ اولاكاهشي‌ باشد، ثانيٹ با سرعت‌ زياد و ثالثٹظرف‌مدت‌ كوتاهي‌ كاهش‌ صورت‌ گيرد.
    4.موافقت‌ نامه‌ wto حفظ داراييهاي‌ معنوي‌ ازقبيل‌ حق‌ ثبت‌ اختراعات‌، حق‌ تكثير يانسخه‌برداري‌ را نيز مورد حمايت‌ قرار خواهدداد. از اين‌ رو كپي‌ برداري‌ محصولات‌ معنوي‌ ازجمله‌ كتاب‌ و نرم‌افزارهاي‌ كامپيوتري‌ بدون‌مجوز و پرداخت‌ حق‌ امتياز امكان‌پذير نخواهدبود.
    5 .موافقت‌ نامه‌ wto به‌ اين‌ شرط كه‌"سرمايه‌گذاران‌ خارجي‌ (نظير توليدكنندگان‌اتومبيل‌) بايد از ملزومات‌ داخلي‌ خريداري‌كنند يا به‌ همان‌ اندازه‌اي‌ كه‌ وارد مي‌كنند صادركنند" پايان‌ مي‌دهند.
    6.در سازمان‌ تجارت‌ جهاني‌ روند تك‌نرخي‌شدن‌ ارز الزامي‌ است‌.
    7.حذف‌ سوبسيد بنزين‌ مي‌تواند به‌ كاهش‌تقاضاي‌ خودرو در بازار داخل‌ منجر شود.
    8 .آزادسازي‌ نرخ‌ بهره‌ كاهش‌ريسك‌ سرمايه‌گذاري‌ناشي‌ از آن‌ را در پي‌ خواهد داشت‌.
    9.از بين‌ رفتن‌ رانت‌هاي‌ ناشي‌ از وامهاي‌ كم‌بهره‌.
    نكته‌: ساير مواردي‌ كه‌ در صورت‌ پيوستن‌ ايران‌ به‌سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ صنعت‌ قطعه‌سازي‌ بايدبدان‌ توجه‌ كرد به‌ شرح‌ زير است‌:


    • تعرفه‌ محصولات‌ صنعتي‌ بايد به‌ شدت‌ كاهش‌يابد (مثلا در دور اورگوئه‌ به‌ 3% برسد) و سهم‌كالاهاي‌ بدون‌ تعرفه‌ نيز افزايش‌ يابد. (در دوراروگوئه‌ 45-40%)
    • سوبسيدهاي‌ پرداختي‌ دولت‌ به‌ كالاهايي‌ ازقبيل‌ انژري‌ به‌ صورتهاي‌ برق‌،سوخت‌ و نيزآب‌، پالس‌ تلفن‌ بايد به‌ صفر ميل‌ كند.
    • سهميه‌ بندي‌ دولتي‌ در مورد ارزهاي‌ ترجيحي‌،وامهاي‌ ويژه‌ بانكي‌ و ... بايد كاملا لغو شود. باتوجه‌ به‌ اين‌ مسئله‌ قيمت‌ تمام‌ شده‌ كالا طبعٹاز اين‌ متأثر و بررسي‌ تعيين‌ حدود اين‌ تأثير باطرح‌ يكسري‌ سؤال‌ در اين‌ رابطه‌ مشخص‌مي‌شود.
    • حق‌ ثبت‌ اختراعات‌، علائم‌ تجاري‌، حق‌ تكثيريا نسخه‌برداري‌ حمايتهاي‌ را پيش‌بيني‌ مي‌كندكه‌ بايد در طي‌ مدت‌ معيني‌ لغو شود. به‌ اين‌ترتيب‌ مسائلي‌ از قبيل‌ نرم‌افزارهاي‌ كامپيوتري‌،مشابه‌سازي‌ قطعات‌ بدون‌ پرداخت‌ هزينه‌دانش‌ فني‌ به‌ توليدكنندگان‌ اصلي‌ كه‌ هم‌ اكنون‌تقريبا به‌ رايگان‌ مورد استفاده‌ توليدكنندگان‌قرار مي‌گيرد. نمي‌تواند پس‌ از لغو حمايت‌ وحق‌ مالكيت‌ فكري‌ بدون‌ هزينه‌ باشد.

    5 . تنظيم‌ مدل‌ عمليات‌ تحقيق‌ در محيط رقابتي‌
    اين‌ مدل‌ بر اساس‌ مدل‌ ارائه‌ شده‌ توسط دكترنوري‌ و راسل‌ فورد در كتاب‌ مباحث‌ نوين‌ درمديريت‌ توليد و عمليات‌ با توجه‌ به‌ الزامات‌پيوستن‌ ايران‌ به‌ wto در رابطه‌ با صنعت‌ خودروو قطعه‌سازي‌ و ويژگيهاي‌ خاص‌ محيط اين‌صنعت‌، در فصل‌ سوم‌ ارائه‌ شده‌ است‌.
    تنظيم‌ اين‌ مدل‌ دو مسئله‌ كاملا اساسي‌ را دررابطه‌ با تحقيق‌ مشخص‌ كرده‌ است‌:
    مسئله‌ اول‌ : اصل‌ اساسي‌ عمليات‌ تحقيق‌،رضايت‌ مشتري‌ است‌.
    مسئله‌ دوم‌ : ابعاد رقابتي‌ تحقيق‌ به‌ سه‌ عامل‌كيفيت‌، هزينه‌ و تحويل‌ به‌ موقع‌ محصول‌(qsp)6 تقسيم‌ بندي‌ شده‌اند.
    مسئله‌ سوم‌ : در كنار آن‌ مواردي‌ چون‌برنامه‌ريزي‌، بستر رقابت‌ فرهنگي‌، سرمايه‌گذاري‌،آموزش‌، r&d و يكپارچه‌سازي‌ كاركنان‌ وسيستمها به‌ عنوان‌ پيش‌ نيازهاي‌ زيرساختاري‌مورد توجه‌ قرار گرفته‌اند.
    از آنجا كه‌ رقابت‌ بر سر تصاحب‌ سهم‌ بازاربيشتر از طريق‌ رضايت‌ مشتريان‌، اصل‌ اساسي‌ هرفعاليت‌ تجاري‌ است‌، ابعاد رقابتي‌ عنوان‌ شده‌اساس‌ روند تحقيق‌ بخصوص‌ در مرحله‌ تحليل‌swot و تدوين‌ برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ را تشكيل‌مي‌دهند.
    اين‌ مدل‌ با مدل‌ اصلي‌ در برخي‌ مواردتفاوتهايي‌ دارد كه‌ دلايل‌ اين‌ تفاوتها عبارت‌اند از:
    الف‌) اختصاص‌ داشتن‌ تحقيق‌ و در نهايت‌مدل‌ پيشنهادي‌ به‌ بخش‌ خاصي‌ از صنعت‌(قطعه‌سازي‌) كه‌ به‌ علت‌ دارابودن‌ ويژگيهاي‌خاص‌ باعث‌ مي‌شود مدل‌ اصلي‌ با يكسري‌تغييرات‌، متناسب‌ اين‌ زمينه‌ تحقيقي‌ شود.
    ب‌) در نظر گرفتن‌ سه‌ بعد رقابتي‌ اساسي‌ qspو تدوين‌ مدل‌ بر اساس‌ آن‌ كه‌ باعث‌ ايجاداختلافاتي‌ در سطح‌ رقابتي‌ مدل‌ اصلي‌ مي‌شود.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  4. #3
    javad jan آواتار ها
    • 28,451
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    11,406
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    6. شناسايي‌ عوامل‌ دروني‌ مؤثر بر صنعت‌ قطعه‌سازي‌
    6 .1 تنظيم‌ پرسشنامه‌
    به‌ دليل‌ غير علمي‌ بودن‌ هر گونه‌ تجزيه‌ و تحليل‌ و برنامه‌ريزي‌، بدون‌ داشتن‌ آمار مناسب‌ و درست‌،تهيه‌ و جمع‌ آوري‌ اطلاعات‌ از وضعيت‌قطعه‌سازي‌ كاملا ضروري‌ بود و به‌ همين‌ دليل‌نظرسنجي‌ بر اساس‌ يك‌ پرسشنامه‌ از قطعه‌سازان‌به‌ عمل‌ آمد.

    6.2 تجزيه‌ و تحليل‌
    در يك‌ محيط عملياتي‌ اطلاعاتي‌، اولين‌ مرحله‌پردازش‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ آمده‌ است‌ كه‌ حلقه‌اتصال‌ آمار و اطلاعات‌ جامعه‌ قطعه‌سازان‌ ونتيجه‌گيري‌ از تحقيق‌ است‌. نحوه‌ پردازش‌ به‌ نوع‌،گستردگي‌ و دلايل‌ استفاده‌ از اطلاعات‌ بستگي‌دارد. در اين‌ تحقيق‌ به‌ دليل‌ تنوع‌ و گستردگي‌مضمون‌ جوابهاي‌ به‌ دست‌ آمده‌ از پرسشنامه‌ها،انجام‌ چندين‌ مرحله‌ پردازش‌ (تجزيه‌ و تحليل‌) برروي‌ آنها كاملا ضروري‌ بود.
    به‌ دليل‌ گستردگي‌ سؤالات‌ و پاسخها وپراكندگي‌ سؤالات‌ مربوط به‌ يك‌ طبقه‌ نياز به‌ چندمرحله‌ تجزيه‌ و تحليل‌ بود، كه‌ در جدول‌ زيرمرحله‌هاي‌ آن‌ عنوان‌ شده‌ است‌.


    • بيشترين‌ پراكندگي‌ در بين‌ امتيازهاي‌ 1ر3 تا1ر4 است‌، و مي‌توان‌ به‌طور تقريبي‌ ميانگين‌امتياز قطعه‌سازان‌ پاسخ‌ دهنده‌ را 9ر3 فرض‌كرد.
    • در صورت‌ توجه‌ تنها به‌ ميانگين‌ به‌دست‌ آمده‌مي‌توان‌ وضعيت‌ قطعه‌سازان‌ را در بعد رقابتي ‌كيفيت‌ متوسط به‌ بالا ارزيابي‌ كرد، اما درصورت‌ در نظر گرفتن‌ موارد زير مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ كيفيت‌ در قطعه‌سازي‌ ايران‌ وضعيت‌مناسبي‌ ندارند.
      الف‌) اكثر قطعه‌سازان‌ پاسخ‌ دهنده‌ ازشرايط عمومي‌ مناسبي‌ برخوردار بوده‌اند.
      ب‌) بجز 3 شركت‌ داراي‌ امتياز 5ر4، هيچ‌شركتي‌ از امتياز 1ر4 به‌ بعد نياورده‌ است‌.

    جدول‌ تقسيم‌ بندي‌ مراحل‌ تجزيه‌ و تحليل‌

    رديف‌
    نام‌
    توضيحات‌
    زير مرحله‌ اول
    ‌تحليل‌ اوليه‌
    جوابهاي‌ مربوط به‌ هر سؤال‌ به‌ صورت‌ تجمعي‌ پردازش‌ و بدين‌ ترتيب‌ مشخص‌ شد
    كه‌ مثلا چه‌ تعداد شركت‌ به‌ سؤالي‌ پاسخ‌ مثبت‌ داده‌اند.
    زير مرحله‌ دوم
    ‌امتيازدهي
    بر اساس‌ امتيازي‌ كه‌ قبلا براي‌ سؤالات‌ در نظر گرفته‌ شده‌بود جوابها امتيازدهي‌ و سپس‌ امتياز نهايي‌ هر شركت‌ در مورد كل‌ سؤالات‌ مربوط به‌ هر طبقه‌ مشخص‌ شد.‌مورد مهم‌ در اين‌ قسمت‌ امتياز سؤالات‌ است‌. اكثر سؤالات‌ 5 امتيازي‌ بودند، تنها
    در چند مورد استثناكه‌ سؤالات‌ 2 جوابي‌ (بله‌ و خير) بودند نحوه‌ امتيازدهي‌ بر اساس‌ فرمول‌ ارائه‌ شده‌ در پايين‌ جدول‌ انجام‌ شده‌ است‌.
    زير مرحله‌ سوم
    ‌استنتاج‌ نهايي‌
    نتيجه‌گيري‌ منطقي‌ حاصل‌ از تحليل‌ اوليه‌ و اطلاعات‌ دريافتي‌ ديگر، بخصوص‌
    انجمن‌ سازندگان‌ قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌ خودرو، انجام‌ شد.
    زير مرحله‌ چهارم
    ‌رسم‌ نمودار
    نمره‌اي‌ به‌ دست‌ آمده‌ روي‌ نمودار رسم‌ شدند
    - محور افقي‌ نشاندهنده‌ امتياز شركتها
    - محور عمودي‌ نشاندهنده‌ تعداد شركتهاي‌ دارنده‌ امتياز مشابه‌


    فرمول‌ مورد استفاده‌ براي‌ امتياز دهي‌ سؤالات‌ دو جوابي‌:
    X = 100 ‚ (تعداد كل‌ جوابها/تعداد جوابهاي‌ مثبت‌)
    درصد به‌ دست‌ آمده‌ x بر اساس‌ جدول‌ زير نمره‌ داده‌ مي‌شود.

    درصد
    80-100%
    60-80%
    40-60%
    20-40%
    0-20%
    امتياز
    5
    4
    3
    2
    1


    • پراكندگي‌ بين‌ امتيازهاي‌ 1ر3 تا 2ر4 بيشتراست‌.
    • ميانگين‌ تقريبي‌ با توجه‌ به‌ پراكندگي‌ و تعدادشركتها حدود 6ر3 است‌.
    • بدين‌ ترتيب‌ مي‌توان‌ با بررسي‌ نمودار حاصل‌به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيد كه‌ موقعيت‌ 62 قطعه‌ساز پاسخ‌دهنده‌ در زمينه‌ بعد رقابتي‌ قيمت‌تمام‌شده‌ قطعات‌ توليدي‌ در حد متوسط رو به‌بالا قرار دارد.
    • وضعيت‌ متوسط به‌بالاي‌ شركتهاي‌ پاسخ‌دهنده‌در اين‌ زمينه‌ با توجه‌ به‌ موارد زير اميد بخش‌نيست‌.
      الف‌) قيمتها با توجه‌ به‌ سوبسيدهاي‌ فراوان‌انژري‌ و ساير موارد به‌ دست‌ آمده‌ است‌.
      ب‌) بسياري‌از قطعه‌سازان‌قيمت‌ تمام‌شده‌قطعات‌ خود را به‌ طور تقريبي‌ محاسبه‌مي‌كنند.
      ج‌) پاسخهاي‌ مورد استفاده‌ در نمودار متعلق‌به‌ قطعه‌سازان‌ سطح‌ بالا و معتبر ايران‌ است‌.
    • نمودار حاصل‌داراي‌پراكندگي‌يكن �اخت‌ نيست‌.
    • بيشترين‌ پراكندگي‌ در دامنه‌ 5ر2 تا 5ر4 امتيازاست‌، با وجود اين‌ به‌ دليل‌ پراكندگي‌غيريكنواخت‌ نمي‌توان‌ حد وسط آن‌ را به‌عنوان‌ ميانگين‌ ذكر كرد.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  5. #4
    javad jan آواتار ها
    • 28,451
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    11,406
    پست های وبلاگ
    564

    filish

    7. جهت‌گيري‌ راهبردي‌
    فرصتها


    • ارزان‌ بودن‌ نسبي‌ هزينه‌ نيروي‌ كار و برخي‌ ازاقلام‌ هزينه‌هاي‌ توليد مانند انژري‌ (به‌ علت‌حذف‌ هزينه‌هاي‌ حمل‌ و نقل‌)
    • پديد آمدن‌ دنياي‌ وسيعتري‌ از نظر بازاريابي‌ دربرابر شركتها و در صورت‌ استفاده‌ از آن‌ وافزايش‌ توليد، امكان‌ صرفه‌ جويي‌ مقياس‌
    • امكان‌ تأمين‌ مواد اوليه‌ با كيفيت‌ و قيمت‌رقابتي‌ متناسب‌ از بازار جهاني‌
    • امكان‌ تأمين‌ سرمايه‌ از بازار سرمايه‌ بين‌المللي
    • ‌ امكان‌ استفاده‌ از تسهيلات‌ و كمكهاي‌ فني‌ ومشاوره‌اي‌
    • امكان‌ استفاده‌ از آخرين‌ دستاوردهاي‌ فناوري‌(نرم‌افزار و سخت‌افزار)

    تهديدها


    • افزايش‌ قيمت‌ تمام‌ شده‌ كالا به‌ خاطر
      حذف‌ سوبسيد.
      الف‌) انرژي‌
      ب‌) نيروي‌ كار (به‌ خاطر حذف‌ سوبسيدكالاهاي‌ اساسي‌ مانند آب‌، برق‌، نان‌ و غيره‌)
      ج‌) كالاهاي‌ معنوي‌ مانند نرم‌افزارهاي‌كامپيوتري‌ � دانش‌ فني‌، كتاب‌ ...
    • از دست‌ دادن‌ نيروي‌ كار متخصص‌ و كارآمد به‌دليل‌ گسترده‌ شدن‌ بازار كار
    • گسترده‌ شدن‌ حق‌ انتخاب‌ مشتري‌ به‌ خاطربازشدن‌ بازار و حضور رقباي‌ بين‌المللي‌(رضايت‌ مشتري‌ دشوارتر مي‌شود)
    • هزينه‌هاي‌ كوچك‌سازي‌ و خروج‌ از كسب‌ وكار براي‌ بالا بردن‌ بهره‌وري‌
    • بالا بودن‌ هزينه‌ مبادله‌
    • فروش‌ در بازار داخلي‌ مانند فروش‌ در بازارخارجي‌ خواهد بود (تقريبٹ با همان‌ مشكلات‌)

    قوتها


    • از آنجا كه‌ پيوستن‌ به‌ wto يك‌ رشد تدريجي‌را به‌ دنبال‌ خواهد داشت‌، امكان‌ استفاده‌توليدكنندگان‌ از مزاياي‌ سوبسيدي‌ تا مرحله‌نهايي‌ از قبيل‌ ارزاني‌ انرژي‌ و منابع‌ انساني‌ براي‌دوره‌ رشد وجود خواهد داشت‌.
    • وجود پتانسيل‌ فني‌ نسبتٹمناسب‌ و امكانات‌وسيع‌ نيمه‌ خودكار توليدي‌ كه‌ در حال‌ حاضردر شركتهاي‌ قطعه‌ساز وجود دارد.
    • انعطاف‌پذيري‌ توليدي‌ كه‌ مي‌تواند سيستم‌توليد را به‌ سوي‌ توليد ديگري‌ هدايت‌ كند.
    • اتكا كم‌ قطعه‌سازان‌ به‌ سيستم‌ حمايتي‌ بانكها
    • برخورداري‌ از كيفيت‌ متوسط رو به‌ بالاي‌قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌ خودرو
    • وجود درصد بالاي‌ مواد اوليه‌ خارجي‌ وعدم‌تكيه‌ بر ارزهاي‌ ترجيحي‌ و موادسهيمه‌بندي‌ شده‌.
    • وجود درصد زيادي‌ از كاركنان‌ بالاي‌ ديپلم‌ درشركتها.

    ضعفها


    • ضعف‌ اطلاعات‌ و آمار
    • ضعف‌ فناوري‌ و دانش‌ فني‌
    • ضعف‌ بهره‌ وري‌ (نيروي‌ كار،ماشين‌و...)
    • كمبود سرمايه‌گذاري‌ و نقدينگي‌
    • 74% شركتها متخصص‌ در قطعه‌سازي‌ نيستند
    • ضعف‌ كيفيت‌ و رعايت‌ استانداردها
    • ضعف‌ بازاريابي‌
    • ضعف‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌
    • ضعف‌ خدمات‌ پس‌ از فروش‌
    • ضعف‌ شناخت‌ فضاي‌ رقابت‌ بين‌المللي‌
    • ضعف‌ سرمايه‌گذاري‌ جهت‌ كسب‌ دانش‌ فني‌

    تدوين‌ جهت‌گيري‌ راهبردي‌
    تدوين‌ برنامه‌ راهبردي‌ بخش‌ صنعت‌ قطعه‌سازي‌،يكي‌ از دو نتيجه‌ نهايي‌ انجام‌ اين‌ تحقيق‌ است‌. به‌اين‌ منظور فرصتها و تهديدات‌ كليدي‌ خارجي‌ باضعفها و قوتهاي‌ داخلي‌ اين‌ صنعت‌ مقايسه‌ شده‌و تركيب‌ موقعيتهاي‌ داخلي‌ و خارجي‌ قطعه‌سازي‌به‌ دست‌ آمده‌ است‌. در واقع‌ مقصود اصلي‌،استفاده‌ از يك‌ موقعيت‌ قوي‌ يا غلبه‌ بر يك‌موقعيت‌ ضعيف‌ است‌. حداكثر كردن‌ قوتها، تبديل‌فرصتها به‌ قوتها، جلوگيري‌ از بالفعل‌ شدن‌تهديدات‌ و حداقل‌ كردن‌ نقاط ضعف‌، مواردي‌هستند كه‌ بايد در تدوين‌ راهبرد صنعت‌قطعه‌سازي‌ مورد توجه‌ قرار گيرند.
    همچنين‌ با وجود تنظيم‌ تحليل‌ swot براساس‌ مدل‌ رقابتي‌ qsp و تدوين‌ راهبرد بر اساس‌اين‌ تحليل‌، در مرحله‌ نهايي‌ كردن‌ برنامه‌ريزي‌راهبردي‌ ابعاد رقابتي‌ كيفيت‌، هزينه‌ و تحويل‌ به‌موقع‌ محصول‌ مورد توجه‌ قرار گرفت‌.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  6. #5
    javad jan آواتار ها
    • 28,451
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    11,406
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    جهت‌گيري‌ راهبردي‌ (برنامه‌ريزي‌ راهبرد)
    1.پيشنهاد مي‌شود شركتهاي‌ كوچك‌ براي‌پوشاندن‌ ضعفهاي‌ اطلاعاتي‌ از بازاربين‌المللي‌، فناوري‌ و دانش‌ فني‌، سرمايه‌،كيفيت‌ توليد و مديريت‌ همكاري‌ و مشاركت‌داشته‌ باشند تا بتوانند با سرمايه‌ بيشتر امكان‌جذب‌ مديران‌ شايسته‌تر، خريد دانش‌ فني‌ وفناوري‌ جديدتر، تشكيل‌ واحد R&D ،تشكيل‌ واحد بازاريابي‌ قويتر بر ضعفهاي‌ خودفائق‌ آيند و بتوانند خود را براي‌ بازار رقابتي‌آماده‌ سازند.
    2.پيشنهاد مي‌شود شركتها از تنوع‌ توليد به‌سمت‌ تخصصي‌شدن‌ توليد گام‌ بردارند تاقدرت‌ رقابتي‌ خود را افزايش‌ دهند.
    3.طي‌ دوره‌ تدريجي‌ انطباق‌ با WTO ، پيشنهادمي‌شود شركتها از فرصتهاي‌ بازار بسيار وسيع‌در پيش‌ رو، راهبرد "صرفه‌جويي‌ در مقياس‌" رادر پيش‌ بگيرند. پتانسيل‌ فني‌ نسبتٹ مناسب‌،امكان‌ تأمين‌ مواد اوليه‌ با كيفيت‌ بهتر، امكان‌تأمين‌ سرمايه‌ از بازارهاي‌ مالي‌ در پيش‌رو،امكان‌ استفاده‌ از مزاياي‌ سوبسيدي‌ كاهنده‌ ازقوتها و فرصتهاي‌ اين‌ دوره‌ است‌ كه‌ مي‌تواندشركت‌ را براي‌ بقا در دوره‌ رقابت‌ كاملا فشرده‌
    بعدي‌ آماده‌ سازد.
    4.در جهت‌ خريد امتياز (مارك‌ تجارتي‌) و ياسرمايه‌گذاري‌ مشترك‌1 با شركتهاي‌ معتبربين‌المللي‌ در اين‌ زمينه‌ بكوشند.
    1. joint venture


    منابع‌ و مراجع‌ فارسي‌
    1.ابراهيم‌زاده‌ پژوهي‌، محمد صادق‌، راهبردهاي‌ توسعه‌صادرات‌ صنعت‌ خودرو ايران‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    2.اثرات‌ عضويت‌ ايران‌ در سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌(WTO) بر صنعت‌ خودرو، جلد اول‌ و دوم‌، سازمان‌مديريت‌ صنعتي‌، 1377.
    3.اثرات‌ عضويت‌ ايران‌ در سازمان‌ جهاني‌ تجارت‌ برصنعت‌، سازمان‌ مديريت‌ صنعتي‌، 1377.
    4.اديب‌، محمدحسين‌، ايران‌ و سازمان‌ تجارت‌ جهاني‌،اصفهان‌، 1379.
    5.از گات‌ تا سازمان‌ تجارت‌ جهاني‌، مجله‌ اقتصادايران‌، سال‌ دوم‌، سري‌ دوازدهم‌، دي‌ 1378.
    6.اسماعيل‌ پور، مجيد، اهميت‌ و ضرورت‌ بكارگيري‌مديريت‌ استراتژيك‌ در سازمانها، مجله‌ صنعت‌ وتوسعه‌، سال‌ پنجم‌، سري‌ 27 ام‌.
    7.ايران‌ و عضويت‌ در WTO، ماهنامه‌ آموزش‌هماهنگ‌، موسسه‌ مطالعات‌ بهره‌وري‌ و منابع‌ انساني‌،شماره‌ 115 ام‌.
    8.بدون‌ سرمايه‌گذاري‌ جديد در مجموعه‌سازي‌ وقطعه‌سازي‌ خودرو نمي‌توان‌ انتظار صادرات‌ داشت‌،مجله‌ صنعت‌ و توسعه‌، سال‌ پنجم‌، شماره‌ 27 ام‌.
    9.بررسي‌ وضعيت‌ صنعت‌ خودرو، تحقيق‌ شركت‌راهبران‌ انديشه‌ها (شيوا تقوي‌ نژاد، پروين‌ محمودي‌،نازي‌ محمدزاده‌اصل‌، سمن‌ الفتي‌)، بهار 1376.
    10.به‌ فرهنگ‌ كشور مقصد احترام‌ بگذاريم‌، مجله‌قطعه‌سازان‌ خودرو، سري‌ اول‌.
    11.پور كاشاني‌، سعيد حسين‌،آشنايي‌ با ديدگاه‌ پيشگامان‌صنعت‌ خودرو جهان‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    12.پور كاشاني‌، سعيد حسين‌، ديدگاههاي‌ متفاوت‌ درسومين‌ برنامه‌ توسعه‌ صنعت‌ خودروي‌ ايران‌، مجله‌صنعت‌ خودرو
    13.پور كاشاني‌، سعيد حسين‌، صنعت‌ خودرو ايران‌ درمسير توسعه‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    14.توسعه‌ منابع‌ انساني‌، پيش‌ نياز تكوين‌ جامعه‌اي‌سالم‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    15.جمهوري‌ خلق‌ چين‌ و نتايج‌ مثبت‌ عضويت‌ درWTO ، ماهنامه‌ آموزش‌ هماهنگ‌، مؤسسه‌ مطالعات‌بهره‌وري‌ و منابع‌ انساني‌، شماره‌ 115 ام‌.
    16.خليلي‌، سهراب‌ (ترجمه‌)، رابينسون‌ پيرس‌،برنامه‌ريزي‌ و مديريت‌ استراتژيك‌، انتشارات‌ يادواره‌كتاب‌، 1377.
    17.راهنماي‌ تجاري‌ دور اورگوئه‌ (گات‌) GATT، مركزتجارت‌ بين‌ الملل‌ و دبير خانه‌ مشترك‌ المنافع‌،موسسه‌ مطالعات‌ و پژوهشهاي‌ بازرگاني‌، آبان‌ 1375.
    18.روحاني‌ رانكوهي‌، سيد محمد تقي‌، شيوه‌ ارائه‌مطالب‌ (علمي‌، فني‌،...)، انتشارات‌ جلوه‌، پاييز1374.
    19.سليماني‌، علي‌ مدد، بورس‌ و صنعت‌ خودرو، مجله‌صنعت‌ خودرو.
    20.سليماني‌، علي‌ مدد، سرمايه‌گذاري‌ خارجي‌ بيم‌ها واميدها، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    21.سليماني‌، علي‌ مدد، واردات‌ خودرو تشويق‌ يا تهديدصنعت‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    22.عراق‌، مجتبي‌، فرآيند هدف‌گذاري‌، مجله‌ صنعت‌خودرو.
    23.عليمرادلو، بيوك‌، بينش‌ و آرمان‌ مشترك‌ در صنعت‌خودرو، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    24.غفاري‌ اباذر، بهزاد، افول‌ صنعت‌ خودرو در تايلند،مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    25.فايل‌ اطلاعاتي‌ سازندگان‌ قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌خودرو .
    26.قرباني‌، ساسان‌، مديريت‌ زنجيره‌ تأمين‌(SCM)،انجمن‌ سازندگان‌ قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌ خودرو،شركت‌ آذين‌ خودرو، شركت‌ البرز قطعه‌، دهلي‌ نو،هند، ژانويه‌ سال‌ 2001 ميلادي‌.
    27.قطعه‌سازي‌ نگاهي‌ از درون‌، ماهنامه‌ پيام‌ ايران‌خودرو، بهار 1380 .
    28.كنسر سيوم‌ قطعه‌سازان‌، مجله‌ قطعه‌سازان‌ خودروسري‌ اول‌.
    29.كيفيت‌ در صنعت‌ خودروسازي‌، پيام‌ ايران‌ خودرو،پائيز 1379.
    30.گزارش‌ تشكيل‌ انجمن‌ سازندگان‌ قطعات‌ ومجموعه‌هاي‌ خودرو فعاليتهاي‌ انجام‌ شده‌ از بدوتاسيس‌ (1374) تاكنون‌، انجمن‌ توليد كنندگان‌قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌ خودرو.
    31.ليست‌ شركتهاي‌ دارنده‌ استانداردهاي‌ كيفي‌، انجمن‌توليد كنندگان‌ قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌ خودرو، 1379.
    32.ليست‌ صادرات‌ و واردات‌ شركتهاي‌ قطعه‌ساز،انجمن‌ توليد كنندگان‌ قطعات‌ و مجموعه‌هاي‌خودرو، 1379.
    33.مجموعه‌ مقالات‌ سمينار دورنماي‌ صنعت‌ خودروقطعه‌سازي‌ ايران‌، روابط عمومي‌ شركت‌ سازه‌ گسترسايپا، 7 تيرماه‌ 1375.
    34.محمودي‌، ن‌، بازارهاي‌ جهاني‌ و تحليلگران‌اقتصادي‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    35.منافع‌ بلند مدت‌ ايران‌، مجله‌ اقتصاد ايران‌، سال‌ دوم‌،سري‌ دوازدهم‌، دي‌ 1378.
    36.ناظمي‌، جمشيد، استراتژي‌ در صنعت‌ قطعه‌سازي‌خودرو يك‌ تجربه‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    37.ناظمي‌، جمشيد، سازمان‌ يادگيرنده‌، مجله‌ صنعت‌خودرو.
    38.ناظمي‌، جمشيد، كيفيت‌ و نظام‌ توليد به‌ هنگام‌، مجله‌صنعت‌ خودرو.
    39.نگاهي‌ شتابزده‌ به‌ صنعت‌ خودرو، انجمن‌خودروسازان‌ ايران‌، اسفند 1358.
    40.واردات‌ خودرو موافقيد يا مخالف‌، مجله‌ قطعه‌سازان‌خودرو، سري‌ اول‌.
    41.يزدان‌ پناه‌، احمد و صادقي‌ يارندي‌، سيف‌الله‌(ترجمه‌)، كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ و سازمان‌ جهاني‌تجارت‌ (گات‌) فرصتها و چالشها، موسسه‌ مطالعات‌و پژوهشهاي‌ بازرگاني‌، آبان‌ 1376.
    42.يزدي‌، فرشيد، برنامه‌ريزي‌ و فعاليتهاي‌ صادراتي‌،مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    43.يزدي‌، فرشيد، تشويق‌ صادرات‌ نمونه‌هاي‌ عملي‌،مجله‌ صنعت‌ خودرو.
    44.يزدي‌، فرشيد، چين‌ خورسازي‌ و آينده‌، مجله‌ صنعت‌خودرو.
    45.يزدي‌، فرشيد، قطعه‌سازي‌ چشم‌ انداز آينده‌ وبازارهاي‌ هدف‌، مجله‌ صنعت‌ خودرو.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  7. #6
    javad jan آواتار ها
    • 28,451
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    11,406
    پست های وبلاگ
    564

    پیش فرض

    منابع‌ و مراجع‌ انگليسي‌
    ACMA, Facts & Figures: 1999-2000, Indian46.Auto Parts.
    Aragh, Mojgtaba H., Supplying of Automotive47.parts, Co.(SAPCO), Iran.
    Rowena Bout, Alix, The philippine Furniture48.Industry Report (Supply Chain Management),Cebu, Philippine .
    Supply Chain Management: Problems &49.Challenges, IT division national productivitycouncil, India.
    Watanabe, rviochi, Senior consultant Supply50.chain MManigement: Concept & technology,SAP.
    http://204.202.137.141/sections/world/Dailynew/51.
    turkey 991115 gerstein.html
    http://autparts.cetra.org.tw/interview.asp52.
    http://strategis.ic.gc.ca/SSG/am00614e.html53.
    http://usembassy.state.gov/tokyo/wwwh2761.html54.
    http://www.china-laws-online.com/wto-china.htm55.
    http://www.dfait-maeci.gc.ca/english/news/newsletr/56.
    canex/000403ce.htm
    http://www.eastasianstudies.com/books/57.
    eastasianstudies/4667.html
    http://www.fairtradewatch.org/wtoprotests58.112299.htm
    http://www.globalpolicy.org/socecon/bwi-wto/59.
    china/reform.htm
    http://www.iraniantrade.org/update/news.asp?Id=130060.
    htpp://www.itds.treas.gov/autoparts2.html61.
    http://www.kt-i.com/may-jun-01/econo...coverstory.htm
    http://www.uschina.org/public/wto/63.
    WTO | The page cannot be found.


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •