بالا
 دانلود نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه

 دانلود نمونه سوالات فراگیر پیام نور

 فروشگاه پایان نامه و مقاله




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1

موضوع: آشنایی با خطرات بهداشتی مشاغل اداری

  1. #1
    alamatesoall آواتار ها
    • 6,852
    • 7,384

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شغل , تخصص
    دانشجو
    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    راه های ارتباطی
    تشکر ها
    6,548
    پست های وبلاگ
    45

    Icon19 آشنایی با خطرات بهداشتی مشاغل اداری


    معمولاً شغل ادارای یا به اصطلاح پشت میز نشینی تصویر یك شغل راحت و بی دردسر را در ذهن ما ایجاد می كند و برای بعضی ها چنین شغلی یك شغل ایده ال محسوب می شود اما این نقطه ظاهر قضیه است پشت میز نشینی هم دردسرها و مشكلات خاص خودش را دارد . در اینجا برخی از این مشكلات را با هم مرور می كنیم.


    دردهای مشترك

    در كارمندان اداری ، پشت ، گردن ، كمر ، دستها و شانه ها اعضایی هستند كه معمولاً دچار ناراحتی و اختلالات اسكلتی عضلانی می شوند . وقتی كارمندان در یك وضعیت ثابت به مدت طولانی كار كنند ، پشت درد و كمردردشان آغاز می شود . وضعیت ثابت بدن در یك حالت ، فشار عضلانی ایجاد كرده ، جریان خون را در ماهیچه ها كند می كند . انجام حركات تكراری نیز باعث ایجاد درد و ناراحتی در كارمندان می شود . اگر شما نیز پشت میز نشین هستید بهتر است وظایف كاری تان را طوری انجام دهید كه به مدت طولانی در یك وضعیت نمانید . شاید بهترین كار این باشد كه گاهی از روی صندلی بلند شوید و در اطراف چرخی بزنید .


    ورزش ، درمان كم تحركی

    كم تحركی یكی از مشكلات چنین مشاغلی است كارمندان اداری معمولاً بیشتر روز پشت میز نشسته اند و تحرك كمی دارند این حالت در طولانی مدت باعث بروز چاقی ، بیماری های قلبی عروقی و كمر درد می شود . بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید از تحرك ها و استراحت های كوتاه در محل كار خود غافل نشوید . هر نیم ساعت یا 45 دقیقه از پشت میز بلند شوید و كمی قدم بزنید یا نرمش های كششی انجام دهید .


    میزی كه پشت آن می نشینیم:

    یك میز كاری خوب ، باید فضای كافی برای انجام كار و قراردادن وسایل داشته باشد ، از جنسی باشد كه براحتی قابل تمیز كردن باشد و سطح آن صیقلی نباشد كه باعث انعكاس نور و چشم زدگی نشود . فضای كافی برای پاها داشته باشد ( حتماً از زیر پایی استفاده شود ) تا ارتفاع و زاویه مناسب زانو حفظ شود . در مشاغل اداری ارتفاع مناسب آرنج تا زمین در حالت نشسته 70 تا 75 سانتی متر است . ارتفاع كمتر باعث خم شدن به جلو و ناراحتی در ناحیه پشت و گردن و ارتفاع بیشتر باعث فشار به بازوها و شانه ها خواهد شد .


    صندلی های پشت میز

    یكی از عواملی كه باعث ایجاد ناراحتی در كارمندان اداری می شود صندلی نامناسب است . كارمندان اداری بیشتر وقت خود را روی صندلی نشسته اند و به همین دلیل ، استفاده از صندلی مناسب برای آنها اهمیت زیادی دارد . یك صندلی خوب در كاهش فشار روی ستون فقرات موثر است صندلی مناسب باید راحت باشد و بهتر است جنس روكش آن پارچه ای باشد . برای ایجاد تعادل نیز بهتر است پنج پایه داشته باشد و قابلیت تنظیم ارتفاع داشته ، در قسمت پشتی انحنایی داشته باشد تا گودی كمر را پر كند . دو دسته در كناره های صندلی برای استراحت دست لازم است هنگام كار نباید پای شما از صندلی آویزان باشد و برای استراحت پاها بهتر است از زیر پایی استفاده شود .


    روشنایی مناسب

    روشنایی مناسب در محیط های اداری بسیار با اهمیت است بهتر است روشنایی به گونه ای طراحی شود كه متن ها به خوبی قابل روئیت باشند . منابع روشنایی سایه های اضافی و یا خیرگی ایجاد نكند و روشنایی موضعی قابل حمل در دسترس افراد باشد . بهتر است برای استفاده از روشنایی طبیعی روز محل كار پنجره داشته باشد و پنجره ها دارای پرده قابل تنظیم باشد 0 نور كم و روشنایی نامناسب باعث می شود فرد برای دید بهتر ، خود را به جلو خم كند و این كار باعث گردن درد و درد پشت و ایجاد خستگی و خیرگی چشم می شود . نور مناسب برای دفاتر اداری حدود 400 لوكس است كه بهتر است از روشنایی طبیعی تامین شود . اگر از نور مصنوعی استفاده می كنید ، بهتر است از لامپ های تركیبی سفید و زرد استفاده شود . طبق تحقیقات انجام شده ، نور سفید لامپ های فلورنست ( به تنهایی ) باعث ایجاد خستگی و كاهش تمركز و بهره وری می شود .


    كوچولوهای آلوده

    در دفاتر اداری ، سوزن ها و گیره ها می توانند عامل انتقال بیماری باشند آنها را در دهان نبرید و به جای آن از ماشین دوخت استفاده كنید .


    فنجان های چای

    بسیاری از افراد ، بعد از چند ماه كاركردن در محیط های اداری حسابی چایخور می شوند . خوردن بیش از حد چای باعث بی قراری می شود . بهتر است كمتر چای بنوشید و مراقب قندهایی كه با چای می خورید باشید . چای را خیلی داغ ننوشید .


    هوای تازه

    تهویه مطبوع و مناسب در محل كار ، باعث افزایش تمركز و كاهش خستگی كاركنان و افزایش بازدهی آنها می شود . طبق استاندارد برای جریان هوای تازه و تامین اكسیژن در محل كار ، جریان هوایی معادل یك تا دو دهم متر بر ثانیه توصیه می شود . سیستم های سرمایشی و گرمایشی هم بهتر است طوری طراحی شوند كه دمای هوا در تمام فضا یكنواخت و یكسان باشد و افراد بطور مستقیم در معرض جریان هوای سرد یا گرم قرار نگیرد .


    چقدر فضا لازم است ؟

    در محل كار باید فضای كافی برای عبور و مرور ، تهویه مناسب و قرار گیری وسایل كاری مانند میز ، صندلی و قفسه ها درنظر گرفته شود . طبق استاندارد و به منظور تامین این فضاها برای هر فرد ، 10 متر مربع فضا نیاز است

  2. # ADS
    نشان دهنده تبلیغات
    تاریخ عضویت
    -
    محل سکونت
    -
    ارسال ها
    -

     دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور با پاسخنامه تستی و تشریحی
     

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •