-
هك هواپيماي در حال پرواز با موبايل
منبع : انجمن دانشجویان
با استفاده از نرمافزار اندروید تلفن همراه میتوان کنترل یک هواپیمای تجاری در حال پرواز را بدست گرفت که این امر، ضعف سیستم ناوبری هواپیماهای مدرن را نشان میدهد.
سیبنا: طی سال های اخیر کارشناسان امنیت پرواز نسبت به آسیب پذیری سیستم های ناوبری و ارتباطی هواپیماهای مدرن هشدار داده اند.
هکرهای موسوم به کلاه سفید (white hat) پیش از این بخشی از ضعف امنیتی این سیستم ها از جمله چگونگی امکان ربودن ارتباطات هوا به زمین هواپیما و حتی نمایش هواپیماهای «شبح» بر روی صفحات راداری را نشان داده بودند.
در کنفرانس امنیتی در آمستردام هلند، یک محقق اسپانیایی ابعاد تازه ای از آسیب پذیری سیستم ناوبری هواپیماهای مدرن را تشریح کرد که نشان می دهد، با استفاده از نرم افزار اندروید تلفن همراه می توان کنترل یک هواپیمای تجاری در حال پرواز را بدست گرفت. «هوگو تسو» تأکید می کند: از این سیستم می توانید برای تغییر ناوبری هواپیمای در حال پرواز استفاده کنید.
وی با تشریح ضعف امنیتی سیستم 35 ساله استاندارد ارتباطات هوا به زمین موسوم به ACARS خاطر نشان می کند: این سیستم برای انتقال اطلاعات بین هواپیما و برج مراقبت شامل داده های ناوبری مورد استفاده در سیستم مدیریت پرواز هواپیما (FMS) بکار می رود.
سیستم های مدرن FMS در حقیقت ماژول های رایانه ای هستند که با اتاقک خلبان (کاکپیت) و سایر سیستم های رایانه ای هواپیما در ارتباط هستند، اما این سیستمهای پیشرفته داده هایی که از طریق ACARS از برج مراقبت دریافت می کنند را مورد بازبینی و تأیید قرار نمی دهند.
سیستم ارتباطات هوا به زمین (ACARS) ضریب امنیتی بسیار پایینی داشته و هواپیما قادر به تشخیص صحت پیامی دریافتی از برج مراقبت نیست؛ در این شرایط با نرم افزار اندروید تلفن همراه می توان داده های نادرستی برای هواپیما ارسال کرد.
«تسو» با کمک یک قطعه نرم افزاری مخرب موسوم به SIMON، در اختیار گرفتن کنترل سیستم مدیریت پرواز هواپیما (FMS) را نشان می دهد.
در این روش از یک نرم افزار توسعه یافته اندرویدی و یک نرم افزار رادیویی استاندارد برای ساخت نرم افزار PlaneSploit استفاده می شود؛ این نرم افزار قادر به وارد کردن داده ها از نرم افزار FlightRadar24 برای مکان یابی پروازها در محدوده رادیویی و استفاده از ACARS برای آپلود کردن برنامه نرم افزاری مخرب SIMON بر روی سیستم مدیریت پرواز هواپیما (FMS) هدف است..
کاربر مقابل پست Isooda عزیز را پسندیده است:
شهر ساز
-
04-18-2013 10:43 PM
# ADS
نشان دهنده تبلیغات
-
البته از نظر منطقی این کار در چند حالت درست به نظر نمیاد، که اون چند مورد رو بنده در زیر شرح میدم:
1-اول اینکه سیستم FMS یا Flight Management System تنها در موارد خاص برای ارتباط بین کابین خلبان و زمین به کار گرفته میشه ، اون هم در مواردی مثه تعیین میزان سوخت هواپیما و موقعیت جغرافیایی اون. و در موارد دیگه این سیستم هیچ کاربردی نداره
2- دوم اینکه تمام ارتباطات لازم و حیاتی بین خلبان و برج پرواز، رمز گذاری میشن و این اصلا امکان نداره که شما بتونی با یه موبایل ساده و بدون هیچ گونه وسایل پیشرفته دیگه کنترل هواپیما رو به دست بگیری. اصلا چه جوری میخوای اطلاعات رو up کنی اونم با یه سامسونگ گلکسی.
3- اینکه کسی که این عمل رو انجام داده نگفته از داخل هواپیما اینکار رو کرده و یا از روی زمین ( یعنی دقیق شرح نداده...در متن مصاحبه اصلی)
4- اصلا آقا هر هواپیمایی سیستم ناوبری مخصوص به خودش رو داره...یعنی سیستمی که خود شرکت طراحی میکنه و این سیستمها ، سیستمهای ویندوزی یا لینوکسی نیستن ...این سیستم های خاص در بقیه جاها مثه نیروگاههای اتمی و وسایل پزشکی یا ... استفاده میشن.
بعدشم ارتباطات مستقیما و ثانیه به ثانیه با زمین چک میشن و اینکه یکی نیست بگه که آقا در هواپیماهای مدرن یه سیستمی وجود داره به نام Autopilot یا خلبان اتوماتیک!!!! و اینکه این سیستم تمام شرایط هواپیما رو ثانیه به ثانیه چک میکنه و در صورت بروز هر گونه مشکلی بروز خطا رو به خلبان گزارش میکنه....
در کل این کار به نظر بنده در شرایط واقعی و اون هم با یه موبایل انجام شدنی نیست...
کاربر مقابل پست Intellectual عزیز را پسندیده است:
Isooda