-
چرا تلاشها براي بهبود وضعيت نگهداري و تعميرات در صنايع با شكست مواجه ميگردد؟ (بخش اول)
مقدمه مترجم :
بسياري از صنايع كشور اقداماتي را جهت استقرار سيستمهاي PM و TPM انجام داده اند. برخي از صنايع نيز با انجام مميزي نت ، سعي در رديابي اشكالات و بهبود فرايند نگهداري و تعميرات شركت داشته اند .
حال سئوال اينجاست كه چند درصد از شركتهاي ايراني در زمينه استقرار سيستم و يا بهينه سازي آن موفق بوده اند؟
آقاي تري وايرمن ، در كتاب "الگوبرداري از بهترين تجربيات در مديريت نگهداري و تعميرات" ، درصد موفقيت صنايع آمريكايي را در استقرار سيستم PM ، تنها 22درصد عنوان نموده است. به نظر شما اين ميزان در صنايع ايراني چند درصد است؟
نتيجه بررسي عملي و تحقيقات يازده ساله ام در اين زمينه نشان از ناچيز بودن درصد موفقيت صنايع ايراني در استقرار سيستم نت و يا بهينه سازي آن داشته و به جرات ميتوان گفت كه بيش از ۹۰درصد صنايع داخلي در استقرار سيستم نت و يا بهينه سازي آن شكست خورده و يا به نتايج دلخواه دست نيافته اند.
دليل اين موضوع نيز عدم اثربخشي اقدامات و تلاشهاي صورت گرفته است. در ظاهر سيستم PM پياده سازي شده و يا كار مكانيزه كردن سيستم مديريت نت (CMMS) انجام گرفته است اما نتايج ( شامل كاهش توقفات ، كاهش هزينه هاي نت ، بهبود كيفيت و ...) رضايت بخش نبوده و حتي درصدي از بودجه صرف شده جبران نمي گردد.
چه راهكاري را براي رفع اين مشكل پيشنهاد مي نمائيد...؟
آقاي John Crossan ، برخي از دلايل اصلي در ناموفق بودن تلاشهاي انجام شده را بشرح زير عنوان ميدارد:
- تمركز بر روي ابزار بجاي توجه به پرسنل
- فقدان ارتباطات كاري مناسب و ساختاريافته
- عدم آگاهي و احترام به چيزي كه هم اكنون در شركت وجود دارد
- توجه بيش از حد به نخبگان در مقابل اكثريت پرسنل شركت
- تمركز بر نوآوريها و جهش هاي بزرگ بجاي بهبودهاي كوچك
- تمركز بر ترويج راه حلهاي ويژه بجاي بهبود عملكرد پرسنل
در بخش دوم اين مطلب به تشريح موارد ششگانه فوق الذكر مي پردازيم ...
-
08-13-2012 01:55 PM
# ADS
نشان دهنده تبلیغات