-
گردآوري اطلاعات و تحليل محيط صنعت (محيط نزديك) جهت تدویت استراتژی سازمان بر اساس مدل porter
272
الف- مقدمه:
پس از تدوين و نهاييسازي جهتگيريهاي كلان استراتژيك ، فرآيند برنامهريزي استراتژيك در مرحله ارزيابي محيطي ( شامل محيط کلان و محیط صنعت ) با هدف تعيين فرصتها و تهديدات قرار میگیرد. نتايج حاصل از اين مرحله از يك سو بستر اطلاعاتي لازم جهت تدوين صحيح استراتژيها را فراهم ميآورد و از سوي ديگر در صورت لزوم به منظور تدقيق و يا اصلاح جهتگيريهاي كلان شركت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ارزيابي محيط شركت در دو بعد محيط كلان ( يا محيط دور ) و محيط صنعت ( يا محيط نزديك ) انجام خواهد گرفت كه بعد اول با بهرهگيري از مدل pestle و بعد دوم با استفاده از مدل porter تحليل خواهد شد.
-
08-11-2012 02:19 PM
# ADS
نشان دهنده تبلیغات
-
ب- محيط نزديك سازمان( محيط صنعت):شناخت منابع اصلي نيروهاي رقابتي و تعيين درجه قوت آنها ، به دليل ضرورت شناخت مزيت رقابتي رقبا و استفاده از آن براي ترسيم جايگاه استراتژيك شركت بسيار حائز اهميت مي باشد، و اين موضوعي است كه در مدل رقابتي پورتر مد نظر قرار گرفته است. مدل تجزيه و تحليل صنعت به روش پورتر ، فرايندي است كه برمبناي ساختار بازار و شرايط رقابت توسعه يافته است. از مهمترين ويژگيهاي اين روش كه باعث مي شود نسبت به ساير مدلها جامعيت بيشتري داشته باشد، توجه به نقش و تاثيري است كه ساير نيروهاي رقابتي از جمله تهديد تازه واردين و نيز تهديد كالاي جانشين ايفاء مي كنند. طبق اين مدل عمدتا" بايد به پنج نيرو در صحنه رقابت توجه شود و اين قدرت جمعي نيروها است كه ظرفيت سودآوري نهائي يك بنگاه را معين مي كند. در اين راستا هدف بنگاه ، جستجوي موضعي در صنعت است كه در آن بتواند در برابر اين نيروها از خود دفاع كرده ويا به نفع خود برآنها تاثير گذارد.
مدل پورتر محيط صنعت شركت را تحت عنوان 5 سر فصل كلي به شرح زير مورد بررسي قرار ميدهد:
· ميزان رقابت (شدت رقابت بين شركتهاي رقيب و تلاش براي پيشي گرفتن از يكديگر )
· تهديد تازهواردان ( تهديدات ناشي از ورود رقباي جديد به صنعت )
· تهديد كالاي جانشين ( تهديدات ناشي از ورود يا رونق گرفتن محصولات جايگزين)
· قدرت چانهزني مشتريان ( قدرت خريداران در تحميل خواسته هاي خود به شركت)
· قدرت چانهزني تأمينكنندگان ( قدرت تامين كنندگان در تحميل خواسته هاي خود به شركت)
-
1. چقدر رقابت وجود دارد؟ (ميزان رقابت)
تعاريف مختلفي را ميتوان در مورد رقابت در نظر داشت. يکي از عميقترين و در عينحال سادهترين تعريفها، رقابت را در زماني تعريف ميکند که "حداقل دو سازمان براي بقاي خود نياز به تغذيه از يک منبع خاص" دارند. بنابراين رقابت در مورد صنايع نيز هنگامي قابل تعريف است که سازمانها در آن صنعت، براي بقا نيازمند به تغذيه از منبع خاصي هستند که در ميان همه مشترک است؛ در اين حالت رقابت ايجاد شده و روز به روز نيز شدت ميگيرد و روشن است که ميزان بيشتر شدت رقابت ميزان تهديدپذيري صنعت را افزايش ميدهد.
امروزه شرکتها ابزارهاي مختلفي را براي رقابت در نظر ميگيرند و واژههايي چون جنگ قيمت، کيفيت و تبليغات در فضاي رقابتي آشنا به نظر ميرسند. برخي از ابزارهاي رقابتي مانند تبليغات علاوه بر گسترش بازار، ميزان آگاهي در مشتريان را نيز بالا برده و در عين حال هزينه آن نيز در نهايت توسط مشتري پرداخت خواهد شد به نحوي كه حتي در صنايع قيمتمحور[1] نيز اثربخش واقع ميشوند.
1.1. تعداد و همتراز بودن رقبا: تعداد و همترازي رقبا تحت تاثير عوامل مختلفي، قابل تحليل است. از مهمترين اين عوامل ميتوان به چرخه حيات[2] محصول، اشاره نمود. در اين چرخه با هرچه نزديک شدن به مراحل پاياني شدت رقابت جديتر خواهد بود. به هر حال تعدد و همترازي رقبا، رقابت شديدتري را در پي خواهد داشت.
1.2. رشد صنعت : ميزان تقاضاي محصولات مورد نظر در بازار بستگي به عوامل متعددي دارد از جمله اينكه صنعت و محصولات در كدام برهه از منحني دوره عمر قرار دارند . بهر حال ميزان رقابت با كاهش نرخ رشد صنعت افزايش مي يابد.
1.3. هزينه ثابت بالا: تحقيقات نشان ميدهند که در صنايع با هزينه ثابت بالاتر شدت رقابت نيز بالاتر است. توجيه سادهاي براي اين مطلب وجود دارد؛ هزينه ثابت، هزينهاي است که روي تعداد کالا تقسيم ميشود، از اين رو سازمان براي جبران هر چه بيشتر اين هزينه، تمايل به فروش بيشتري دارند و اين در حالي است که از سوي ديگر با محدوديت بازار مواجه ميشوند. در حقيقت، سازمانها براي جبران اين هزينه نياز منبع مشترکي پيدا ميکنند که ناچار بايست به رقابت بپردازند. و بهمين ترتيب هزينه بر بودن يا دشواري انبارداري بر شدت رقابت مي افزايد.
1.4. تمايز: در اين مورد بررسيها نشان ميدهد هرچه تمايز در صنعت در سطح بالاتري قرار بگيرد، فشار رقابت در صنعت كمتر خواهد بود. تحليل اين مساله با توجه به تعريف ارايه شده در خصوص رقابت در همين راهنما، کاملا روشن است. بهر حال هرچه محصولات استانداردتر باشند و محصولات متفاوت، در چشم مشتري نامتمايز باشند بر رقابت افزوده مي شود.
1.5. رقباي متنوع: تنوع رقبا، در بسياري از موارد قوانين جديدي را بر بازي رقابت حاکم مينمايد. به طور معمول از مهمترين مشکلات در اين مورد، حرکات غير قابل پيشبيني[3] سازمانها است. چرا که هر رقيب با توجه به شرايط متفاوت خود، قادر است تا از منابع مختلفي براي شرکت در بازي رقابت استفاده نمايد و اين در حالي است که ديگر رقبا، حتي نسبت به چرايي اين حرکات تحليل لازم را ندارند. در اين شرايط با هرچه بيشتر شدن تنوع در ميان رقبا، شدت رقابت افزايش يافته و همچنين امکان پيشبيني حرکات رقبا نيز کاهش مييابد.
1.6. موانع زياد در خروج از صنعت: مطلوب آن است که شرکتها بتوانند به راحتي صنعتي را که از سودآوري برخوردار نيست ترک کنند؛ اما شرکتها در اين موارد معمولا با موانع خروج مواجه ميشوند. متداولترين موانع خروج عبارتند از تعهدات قانوني و اخلاقي نسبت به مشتريان، بستانکاران و کارکنان شرکت؛ محدوديتهاي دولتي؛ ارزش اسقاط پايين داراييها به واسطه تخصصي بودن يا از رواج افتادن اين داراييها؛ نبود فرصتهاي ديگر؛ ادغام عمودي بالا و موانع عاطفي.
-
2. چقدر تهديدپذير است؟( تهديد تازه واردان )
اين مورد به بررسي ميزان سهولت ورود به صنعت ميپردازد با توجه به اينکه ورود يک سازمان جديد به صنعت منجر به تهديد ديگر سازمانهايي ميگردد که در آن صنعت به فعاليت مشغولند.
2.1. مقياس: مطالب بسياري در زمينه صرفهجويي حاصل از مقياس[4] در جوامع علمي و دانشگاهي ترويج پيدا کرده است. صرفهجويي حاصل از مقياس بيانگر اين مهم است که ورود به هر صنعت به ميزان ظرفيت بالايي براي توليد اقتصادي نيازمند است. اما بايد توجه داشت که اين ظرفيت هميشه مربوط به توليد نميباشد و در هر صنعت در نقطه خاصي واقع شده است. به عنوان مثال ظرفيت بالا در صنعتي مثل صنايع نوشابهسازي به حيطه بازاريابي و توزيع اشاره ميکند و در صنعت ديگري ممکن است در حيطه تحقيق و توسعه[5] واقع شود.
به هر حال بالا بودن اين مقياس ورود به صنعت را با مشکلاتي همراه ميسازد و در بسياري از صنايع رهبران بازار با علم به اين مطلب علاقمند به بالاتر بردن اين مقياس و در نتيجه ايجاد مشکلات بيشتري در راه ورود به بازار هستند.
2.2. تمايز: تمايز بزرگترين ثروت هر بنگاه اقتصادي است. بررسيهاي مختلف در زمينههاي کسب و کار و اقتصاد ملل هميشه مؤيد اين نکته است که تمايز از عوامل اصلي موفقيت سازمانها است. در زمينه مديريت استراتژيک نيز اثربخشي استراتژي در تشخيص و برجستهسازي تمايز سازمانها ارزيابي ميگردد. به هر حال از منظر تهديدپذيري، صنايع با تمايز بيشتر، داراي مشکلات بيشتر براي ورود به صنعت ميباشند از اين رو تهديد کمتري را متحمل خواهند بود.
2.3. شهرت نام تجاري : هرچه وفاداري و ترجيح مشتري نسبت به مارك خاص بيشتر باشد ،تهديد پذيري ناشي از ورود تازه واردان را كاسته و در نتيجه جذابيت صنعت افزايش مي يابد.
2.4. نياز به سرمايهگذاري اوليه بالا: همانند مطالبي که در مورد مقياس مورد بررسي قرار گرفت، ميزان نياز به سرمايهگذاري اوليه نيز از عوامل تعيينکننده در سهولت ورود به بازار خواهد بود. لازم به ذکر است که به طور معمول سرمايهگذاري اوليه در مواردي هزينه خواهد شد که نياز به ظرفيت بالا نيز وجود دارد. اين مورد در صورت بالا بودن نرخ بهره شرايط ويژهاي خواهد داشت و مشکلات در راه ورود به بازار را چندين برابر افزايش خواهد داد.
2.5. کانالهاي توزيع: امروزه با بکارگيري اينترنت اهميت کانالهاي توزيع در تعيين ميزان تهديدپذيري صنايع بسيار بالاتر از قبل است. اين مساله عليالخصوص در مورد صنايع با کالاهايي بر پايه اطلاعات[6] از اهميت ويژه برخوردار است. شبکه جهاني اينترنت در بسياري از اين موارد قواعد بازي را تغيير داده است به عنوان مثال در صنعت بانکداري، امروزه با بهرهگيري از بانکداري الکترونيک[7] تعداد بيشتر شعبههاي هر بانک، منجر به زيان بيشتر خواهد بود و اين در حالي است که در گذشتهاي نه چندان دور شرايط کاملا به صورت عکس صادق بود.
2.6. هزينههاي انتقال[8] : توليدکنندگان منحصر به فردي در دنياي امروز با ارايه روز به روز محصول در مدلهاي ارتقاء يافته و با قابليتهاي بيشتر از محصول قبلي، گوي سبقت را از رقيبان ربودهاند. اين توليدکنندگان با انتقال کالا به سطوح مطلوبتري در ارايه خدمات و ايجاد ارزش در ذهن مشتري، موفقيتهاي ويژهاي را کسب کردهاند و از سوي ديگر مشکلات خاصي را نيز در راه رقبا براي انتقال از توليد محصولات قبلي به محصولات جديد به وجود آوردهاند.
2.7. ساير: پس از در نظر گرفتن عوامل تاثيرگذار بالا، مواردي چون پروانه ساخت يا بهرهبرداري انحصاري[9]، لزوم برخورداري از موقعيت مکاني خاص، حمايتها و سوبسيدهاي خاص، منحني يادگيري، سياستهاي دولت، حاشيه سود صنعت، دسترسي به مواد اوليه، ميزان اهميت نخبگان در صنعت ،واكنش رقباي موجود ، و مواردي از اين دست با توجه به شرايط در تشريح ميزان تهديدپذيري قابل بررسي هستند.
-
3.محصولات جايگزين اهميت محصولات جايگزين در تحليل صنايع تا حدي است که به تنهايي ميتوان آن را در مقابل همه موارد پيشين قرار داد. سازمانها در يك صنعت بعضا" با سازمانهاي صنعت ديگر در رقابت هستند ، زيرا محصولات آنها محصولات جايگزين است. منظور از جايگزينها ، كالاهائي هستند كه مي توانند به جاي كالاهاي موجود در بازار مطرح شوند . با توجه به پيشرفت و توسعه فنآوري ، هميشه اين احتمال وجود دارد كه محصولات جديد با كارائي بهتر يا مطلوبيت بالاتر يا قيمت ارزان تر جايگزين محصولات موجود شوند. لذا يك محور از تحليل ها بايد روي احتمال پيدا شدن جايگزينها و ميزان تهديد آنها باشد.بررسيها نشان ميدهند هرچه محصولات جايگزين براي يک صنعت کمتر و يا در شرايط مشابه هزينه بالاتري داشته باشند، جذابيت صنعت بالاتر خواهد بود. محصولات جايگزين معمولا محدوديتهايي را براي تعيين قيمت فروش و همچنين منافعي که صنعت مي تواند بهدست آورد ايجاد ميکنند. هر صنعت ميبايست روند تغييرات قيمت محصولات جايگزين را از نزديک تعقيب نمايد. در صورت ظهور پيشرفتهاي فني يا افزايش رقابت در صنايع توليدکننده محصولات جايگزين، کاهش قيمت فروش و سودآوري در صنعت مورد بررسي دور از انتظار نخواهد بود. برخي از عوامل موثر در شدت و ضعف فشار رقابتي از جانب كالاهاي جايگزين عبارتند از: تعداد محصولات جايگزين مشابه، ميزان هزينه و رغبت مشتري به كالاي جايگزين ، حاشيه سود توليد كننده محصول جايگزين ، ارزش-قيمت و كيفيت محصولات جايگزين.
-
4. قدرت چانهزني خريداران[10] تا چه حدي است؟
در محيطهاي رقابتي، خريدار داور رقابت است و عاملي است که بنگاههاي اقتصادي را به رقابت وادار ميسازد. به طور معمول اگر خريدار از قدرت چانهزني بالايي برخوردار باشد، بدان معني است که سود صنعت و در نتيجه جذابيت صنعت مورد نظر پايين ميآيد و در عين حال بايد توجه داشت، در مورد مواجهه با خريدار تنها قيمت مورد توجه نيست، بلکه تصورات ذهني از سازمان و بسياري از موارد ديگر را نيز بايد در نظر گرفت. در شرايطي که خريدار منحصر به فرد است و يا امکان ادغام عمودي براي خريدار وجود داشته باشد، قدرت چانهزني در خريدار بالا ميرود؛ همچنين در شرايط مشابه اگر هزينه محصول صنعتي، سهم بزرگي از هزينههاي خريدار را تشکيل دهد، خريدار متمايل به افزايش قدرت چانهزني خواهد بود. همچنين در موارد زير قدرت چانه زني مشتريان بيشتر مي شود :
- امكان جايگزيني براي محصولات صنعت وجود داشته باشد .
- با هزينه پايين تر بتوانند از رقباي ديگر خريد كنند.
- محصول ، استاندارد باشد . و يا قادر به ساخت محصول مورد نياز باشد.
- محصول فروشنده نقش مهمي در كيفيت محصول خريدار داشته باشد.
درچنين شرايطي خريداران تلاش ميکنند قيمتهاي فروش را در سطح پايين نگاه دارند، خواهان کيفيت بالاتر يا خدمات بيشتري ميشوند و رقبا را رو در روي يکديگر قرار ميدهند و هزينه تمام اين موارد از محل سود صنعت تامين ميشود.
-
5.قدرت چانهزني تامينکنندگان[11] تا چه حدي است؟ هنگامي که در مورد تامينکنندگان بررسي انجام ميگيرد، بايد توجه داشت که حيطه بررسيها به تامينکنندگان مواد محدود نميشود و حتي مواردي چون نيروي انساني ماهر را نيز به عنوان تامينکنندگان، بايد در نظر گرفته شوند. انحصار در مورد تامينکنندگان، برخورداري تامينکنندگان از اهميتهاي ويژهاي در قبال محصولات صنعت مورد بررسي و امکان ادغام پيشين در مورد تامينکنندگان از مواردي هستند که قدرت چانهزني را براي تامينکنندگان بالا ميبرد. ديگر نکته مهم در بررسي تامينکنندگان، تامينکنندگاني هستند که وجوه تمايز در صنعت مورد بررسي را تامين مينمايند. همچنين در موارد زير قدرت چانه زني تامين كنندگان بيشتر مي شود : -انتقال از يك تامين كننده به تامين كننده ديگر براي خريدار ، مشكل يا پرهزينه باشد.-مجبور به رقابت با محصولات جايگزين محصولات خود نباشند.-محصولاتشان كمتر و رشد تقاضا براي آنها زياد باشد.- خريداران مشتريان مهمي براي آنها نباشند.-بعلت توليد مجموعه اي از محصولات ، با قيمتي ارزان تر از حالتي كه خريدار خود آنها را تهيه كند ، محصول را عرضه نمايند.در نهايت بررسيها نشان ميدهند همانند شرايطي که براي خريداران مورد بررسي قرار گرفتند، با افزايش قدرت چانهزني در تامينکنندگان سود صنعت و در ادامه آن جذابيت صنعت مورد نظر کاهش مييابد.ج : پيش بيني آينده : سناريو نويسيپيش بيني يعني در نظر گرفتن مفروضات سنجيده در باره روندها و رويدادهاي آينده .روش هاي پيش بيني را مي توان به دو گروه كمي و كيفي طيقه بندي كرد. يكي از كاربردي ترين و مهم ترين روشهاي پيش بيني كيفي سناريو نويسي مي باشد. در اين ابزار مديران پس از به روز كردن اطلاعات خود درخصوص يك پديده محيطي ، از طريق نوشتن يك داستان سعي مي كنند تا عناصر مهم آن پديده را به يكديگر متصل نمايند و در نهايت در خصوص آينده سه تا پنج سال آن پديده پيش بيني خود را در دوحالت خوش بينانه و بدبينانه بيان كنند. نكته مهم اين است كه حذف سناريوهاي غير محتمل و فاقد پشتوانه و تدوين سناريوهاي قوي نيازمند بستري مكفي از اطلاعات عيني مي باشد. مثال آشناي اين ابزار ، تحليل كارشناس سياسي تلويزيون از جريان هاي سياسي مانند تحولات آينده خاورميانه مي باشد . كه از از طريق ، كارشناس سياسي با متصل كردن عناصر مهم دخيل در تحولات ، آينده را پيش بيني مي كند. سناريونويسي كاري خلاقانه است و نيازمند تلاش و تمرين مي باشد. تنها از مجراي پيش بيني هاي خوب مي توان فرصتها و تهديدات ناشي از نيروهاي محيطي را به شيوه اي موفقيت آميز شناسائي كرد. براي پيش بيني روندها و رويدادهاي آينده ( آنهائي كه به احتمال بسيار زيادي اثراتي شديد بر فعاليتهاي شركت دارند) بايد مفروضاتي را در نظر گرفت. اين مفروضات بر پايه بهترين اطلاعات موجود شكل مي گيرند. پيش بيني هاي دقيق مي توانند مزيت هاي رقابتي عمده اي براي شركت به ارمغان آورند.د- تشريح مراحل انجام كار:جهت تحليل محيط صنعت مي بايستي فعاليتهاي ذيل در قالب گروههاي كاري و با مشاركت واحدهاي سازماني صورت پذيرد:1-مطالعه كامل و دقيق راهنما 2- جمع آوري اطلاعات لازم 3-تكميل پرسشنامه4- تكميل جداول ( بخش وضعيت فعلي ) با توجه به پرسشنامه 5-تهيه سناريو جهت پيش بيني وضعيت نيروهاي رقابتي در 3 تا 5 سال آتي پيش بيني مي كنيم كه براساس شواهد عيني ( اطلاع از متغييرهاي مختلف و ارتباط آنها) ، وضعيت نيروهاي رقابتي در 3 تا 5 سال آتي چگونه خواهد بود . مي بايستي محتمل ترين حالات پيش بيني شود و پاسخ به سوالات ذيل بايستي در متن سناريو آورده شود: - تاثير اين تغييرات بر عوامل موثر در ميزان قدرت نيروي رقابتي چه خواهد بود؟چرا؟ - مسائل استراتژيك آتي سازمان چه خواهد بود؟6- تكميل جداول ( بخش وضعيت آتي ) با توجه به سناريوهاي تدوين شدهبا توجه به سناريوهاي تدوين شده يكي از گزينههاي پنجگانه انتخاب مي شود.